لکسوس LX

کشور تولید کنندهژاپن
نام خودرولکسوس ال ایکس
کلاس بدنهشاسی بلند
کلاس اتومبیلJ Segment
وزن2219 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو285/50 R 20
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب285/50 R 20
حجم موتور5663 cc
نوع موتوربنزین سوز
تعداد سیلندرها8
تعداد سوپاپ ها32
آرایش قرار گیری سیلندرهاخورجینی V شکل
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری تزریق مستقیم
ظرفیت باک90 لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)380 اسب بخار در 5700 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)546 نیوتون متر در 3600 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)66.6 اسب بخار بر لیتر
نوع جعبه دندهاتوماتیک تیپ ترونیک
تعداد دنده (جلو)6
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو چهار چرخ محرک
نوع سیستم ترمزدارای سیستم مدیریت پایداری خودرو به همراه سیستم دستی ترمز پارک
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده با هوا
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی خنک شونده با هوا
نوع سیستم تعلیقسیستم تعلیق پیشرفته مستقل
تعلیق جلوجناغی دوبل
تعلیق عقبسیستم چندگانه ( چند پیوندی )
کمک فنرهای جلوکمک فنرهای گازی به همراه سیستم تنظیم ارتفاع
کمک فنرهای عقبکمک فنرهای گازی به همراه سیستم تنظیم ارتفاع
نوع سیستم فرمانقدرت کمکی هیدرولیکی
حداکثر سرعت220 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)7 ثانیه
مصرف سوخت شهری19.6 لیتر در 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی13.1 لیتر در 100 کیلومتر
سیکل ترکیبی مصرف سوخت16 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 6
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )9 عدد : راننده ، سرنشین کناری ، جانبی ، پرده ای
سیستم های پایداری و کمک رانندهABS , EBD , TRC , VSC
سیستم های امنیتی و حفاظتیقفل مرکزی ، ریموت کنترل اخطار دهنده ، سیستم کلید ضد سرقت ، سیستم قفل و باز کردن درب ها و روشن شدن خودرو بدون کلید
سیستم فرمان و هدایت پذیریقدرت کمکی هیدرولیکی به همراه سیستم هوشمند الکترونیکی فرمان و سیستم حساس به سرعت ، دارای تنظیم برقی
نوع غربیلک4 شاخه لوکس به همراه تنظیم تلسکوپی در 2 حالت ، دارای ریموت کنترل صوتی از روی غربیلک فرمان ، دارای روکش چرمی
سیستمهای تهویه مطبوعدارای سیستم تهویه مطبوع کنترل اتوماتیک جلو و عقب مجزا ، کانالهای تهویه هوا بر روی کنسول میانی ، دارای سیستم خروجی مجزا برای سرنشینان عقب
سیستم صوتی و تصویریسیستم صوتی حرفه ای با قابلیت پخش CD به همراه چنجر 6 تایی ، دارای پورت USB ، AUX ، iPod Cable ، دارای هدفونهای بیسیم
سیستمهای مولتی مدیادارای نمایشگر 8 اینچی چند منظوره جهت نمایش اطلاعات سفر و اطلاعات راننده ، دارای نمایشگر برای سرنشینان عقب سفارشی ، بلوتوث ، دارای پسیستم مانیتور رنگی به همراه مکان یاب جهانی GPS ، دارای سیستم آمپر دیجیتال
سیستم صندلیهای جلودارای سیستم هوشمند پشت سری ها برای جلوگیری از صدمات تصادف ، دارای روکش چرم ، صندلی راننده دارای تنظیم دستی ، دارای تنظیم تمام برقی ، سیستم سرد کن
سیستم صندلیهای عقبدارای چرمی ، دارای پشت سری فعال و هوشمند ، دارای قابلیت تا شوندگی ، دارای تنظیم برقی ، سیستم سرد کن سفارشی
سیستم آیینه هاتنظیم برقی به همراه راهنمای LED و دارای گرمکن ، آیینه وسط با قابلیت الکترو کرومیک ، آیینه های جانبی با قابلیت تا شوندگی
سیستم شیشه هاتنظیم برقی تمام پنجره ها ، شیشه های سولار
سیستم های سقفسیستم سانروف
سیستم روشنایی جلوچراغهای جلو زنون ، قابلیت تنظیم نور چراغها ، روشن و خاموش شدن خودکار ، دارای مه شکن LED و شیشه شور چراغهای جلو
سیستم روشنایی عقبچراغهای LED طیفی به همراه مه شکن
سنسورهای پیش فعالسنسور باران ، تنظیم ارتفاع هوشمند نسبت به سطوح ، تنظیم سیستم حرکت با توجه به شیب جاده
سیستم های کمک رانندگیمجهز به سنسور پارک ، سیستم کروز کنترل ، یخچال ، دنده کمک الکتریکی ، سیستم کمک رانندگی و قفل گیربکس و دیفرانسیل ، سیستم نگه داری خودرو در سراشیبی

لکسوس LX 570 یکی از شاسی‌بلندهای فول سایزی است که از سال ۱۹۹۶ در بازار حضور دارد. این خودرو را باید یک SUV سنتی دانست؛ چراکه همچنان مانند خودروهای وانت از شاسی و بدنهٔ جدا و پیشرانهٔ بزرگ V8 بهره می‌برد. نسل جدید این خودرو نیز از سال ۲۰۰۸ در بازار حضور دارد و حال باگذشت ده سال از حضور این نسل، لکسوس اقدام به فیس‌لیفت اساسی این خودرو کرده و بسیاری از بخش‌های ظاهری خودرو را تغییر داده است. مدل فیس‌لیفت شده لکسوس LX 570 برای اولین بار آپشنی دریافت کرده است که در نسل‌های قبلی موجود نبود و در این آپشن می‌توانید خودرو را با دو ردیف صندلی سفارش دهید و این در حالتی است که نسل‌های قبلی این خودرو تماماً دارای سه ردیف صندلی بودند.

شاید تولید نسخهٔ پنج‌نفره از یک خودروی هشت‌نفره کار عاقلانه‌ای به نظر نرسد؛ چون بسیاری از خودروسازان و سازندگان خودروی شاسی‌بلند این روزها در حال اضافه کردن صندلی به محصولات خود هستند. به‌عنوان‌مثال، خود لکسوس مدل RX L را به‌تازگی معرفی کرد که نسخه هفت‌نفره مدل RX است. اما لکسوس LX 570 یک شاسی‌بلند بزرگ است که نه‌تنها فضای کافی برای حمل پنج نفر دارد؛ بلکه یک فضای صندوق بار بسیار بزرگ نیز به سرنشینان خود ارائه می‌کند. حذف کردن صندلی‌های ردیف سوم سبب شده است فضای صندوق بار این خودرو نزدیک به ۱۶۵ لیتر افزایش پیدا کند؛ بنابراین صندوق بار این خودرو که در مدل هشت‌نفره دارای ۱۲۶۵ لیتر فضا بود، حالا در مدل پنج‌نفره به ۱۴۳۰ لیتر افزایش پیداکرده است. برای مقایسه باید بدانید که لکسوس RX فضای باری به میزان ۵۲۱ لیتر دارد. بنابراین لکسوس LX 570 پنج‌نفره دارای یکی از بزرگ‌ترین فضای بارها در بین تمامی شاسی بلندها است و به‌راحتی می‌توانید یک دوچرخه یا چمدان‌های بسیار بزرگ را در صندوق بار این خودرو قرار دهید.

درصورتی‌که صندوق بار کاملاً خالی باشد، دو فرد بالغ با جثه نه‌چندان بزرگ به‌راحتی می‌توانند در صندوق‌عقب این خودرو استراحت کنند که چنین چیزی برای افرادی که به کمپینگ علاقه دارند نکته مثبتی است. به‌جز بحث فضای صندوق بار سایر بخش‌های اتاقک تغییرات کمی تجربه کرده‌اند؛ اما اتاقک لکسوس دوست‌داشتنی و خوب است. صندلی‌های این خودرو راحتی خوبی دارند و فضای پای خوبی برای سرنشینان جلو و عقب موجود است و حتی افراد بلندقد در این خودرو احساس کمبود فضا نخواهند کرد. همچنین صندلی‌ها دارای چرم باکیفیتی هستند و ابر مورداستفاده در آن‌ها نرم است و راحتی خوبی به سرنشینان ارائه می‌کنند. در جای‌جای اتاقک این خودرو از چوب استفاده‌شده است که احساس لوکس بودن را به سرنشینان معرفی می‌کند. استفاده از چوب در اتاقک این خودرو آن‌قدر زیاد است که حتی در غربیلک فرمان و تو دری‌ها می‌توان قطعات چوبی را مشاهده کرد.

کنسول مرکزی لکسوس LX 570 تقریباً شلوغ است و تغییرات زیادی کرده؛ اما طراحی کلی کنسول زیبا و خوب است. البته تعدد کلیدها باعث می‌شود تمرکز خود را از رانندگی منحرف کنید و باید حتماً به کنسول نگاه کنید تا بتوانید کلید موردنیاز خود را پیدا و از آن استفاده کنید.

نمای بیرونی این خودرو مانند سایر خودروهای جدید لکسوس که از سال ۲۰۱۵ به بعد تولیدشده‌اند، در یک جلوپنجره بزرگ با زوایای تیز خلاصه می‌شود. البته چراغ‌های اصلی جدید هستند و از لامپ‌های LED در این خودرو استفاده‌شده است. از دیگر نکات خوب لکسوس LX 570 جدید می‌توان به رینگ‌های ۲۰ اینچی آلیاژی اشاره کرد که طراحی خوبی دارد. چراغ‌های عقب این خودرو دارای سایز بزرگ‌تری نسبت به قبل هستند و با LED جایگزین شده‌اند. همچنین درب صندوق بار دوتکه است و یک بخش آن به سمت بالا و بخش دیگر به سمت پایین باز می‌شود. برای بدنه لکسوس LX 570 امکان سفارش شش رنگ مختلف وجود دارد. لازم به ذکر است که مدل پنج‌نفره این خودرو به‌صورت استاندارد دارای باربند سقفی است. اما طراحی کلی این خودرو در مقایسه با قبل تغییر چندانی نکرده و همان استایل را می‌توان در بدنهٔ این خودرو مشاهده کرد.

نیروی موردنیاز برای حرکت این شاسی‌بلند لوکس و بزرگ، از یک پیشرانه V8 با حجم ۵.۷ لیتر تأمین می‌شود که فاقد هرگونه سیستم توربوشارژر یا سوپر شارژر است. این پیشرانه توانایی این را دارد که ۳۸۳ اسب بخار قدرت و ۵۴۶ نیوتون متر گشتاور تولید کند. یکی از تفاوت‌های فیس‌لیفت جدید لکسوس LX 570 با مدل قبلی، جعبه‌دندهٔ جدید این خودرو است. در مدل قبلی شاهد استفاده از جعبه‌دندهٔ شش سرعتِ خودکار بودیم، اما در مدل جدید از یک جعبه‌دندهٔ هشت سرعتِ خودکار استفاده‌شده است. باوجود پیشرانه قدرتمند، همچنان لکسوس LX 570 خودروی سریعی به شمار نمی‌رود؛ چون دارای وزن ۲۹۰۰ کیلوگرم است که عدد بسیار بالایی به‌حساب می‌آید. این وزن زیاد سبب شده است که این خودرو به‌هیچ‌عنوان عملکرد فرز و تیزی نداشته باشد. اما نمی‌توان لکسوس LX 570 را یک خودروی کند و ضعیف دانست؛ چون پیشرانه آن قدرت کافی برای حرکت دادن این جثه ۲۹۰۰ کیلوگرمی دارد. عملکرد ترمزها نیز خوب و رضایت‌بخش است و می‌توان در شرایط مختلف به آنان اطمینان کرد و در ضمن واکنش ترمزها نیز بسیار خوب است و با کمترین فشار به پدال ترمز، ترمزهای این خودرو می‌توانند به‌راحتی جثه بزرگ لکسوس LX 570 را متوقف کنند. در خصوص سایر تغییرات لکسوس LX 570 هم باید به توانایی یدک‌کشی باری به وزن ۳۵۰۰ کیلوگرم اشاره کرد. با چنین توانایی می‌توانید انواع قایق‌ها، جت اسکی‌ها و سایر وسایل را با این خودرو یدک بکشید. این مورد نیز برای افرادی که به کارهای ماجراجویانه علاقه دارند بسیار نکته مثبتی است. اما یک نکته بسیار منفی در مورد لکسوس LX 570، مصرف سوخت آن است.

مصرف سوخت لکسوس LX 570 در شهر، ۱۸ لیتر و در جاده، ۱۳ لیتر در هر یک‌صد کیلومتر است. با این حساب مصرف متوسط این خودرو عددی در حدود ۱۵.۶ لیتر در هر صد کیلومتر است که عدد بسیار بدی به‌حساب می‌آید و حتی در مقایسه با سایر رقبا، همچنان به‌عنوان یکی از پرمصرف‌ترین‌ها به شمار می‌آید. در هنگام رانندگی با این خودرو در جاده متوجه خواهید شد که رانندگی آن و دینامیک رانندگی تفاوت چندانی با مدل قبلی ندارد. البته طراحی جداگانه شاسی و بدنه این خودرو که همانند وانت‌ها و کامیون‌ها استریال سبب می‌شود که در پیچ‌ها بدنه خودرو شروع به زاویه گرفتن کند. صدای پیشرانه هشت سیلندر لکسوس LX 570 نیز کمی زیاد به داخل اتاقک نفوذ می‌کند و کاملاً به شما یادآوری می‌کند که اساس و ریشه این خودرو به وانت‌ها شباهت دارد.

اما خوشبختانه لکسوس توانسته است با استفاده از یک سیستم تعلیق بادی نرم، کیفیت سواری بسیار خوبی ارائه کند. ضمن اینکه ازنظر عایق‌بندی و نفوذ صدای جاده و لاسی تک‌ها به داخل اتاقک، لکسوس بسیار خوب عمل کرده است و شاهد اتاقک بسیار ساکت و آرامی در این خودرو هستیم. فرمان این خودرو تقویت‌شده و همین مورد کنترل آن را بسیار آسان کرده است. رانندگی با لکسوس LX 570 در مسیرهای صاف و در اتوبان‌ها لذت‌بخش و راحت است و در ضمن ابعاد بزرگ شیشه‌ها و شیشه جلو، دید بهتری به راننده می‌دهد و همین مورد باعث کنترل هرچه بهتر خودرو می‌شود. بزرگ‌ترین شاسی‌بلند لکسوس به‌صورت استاندارد به سیستم چهارچرخ محرک تجهیز شده است. از سایر امکانات این خودرو باید به سیستم تنظیم ارتفاع اشاره کرد که دارای یک مکانیزم الکتروهیدرولیک است و می‌توانید با استفاده از یک کلید، ارتفاع خودرو را از داخل اتاقک کم یا زیاد کنید. از دیگر امکانات دیگر این خودرو سیستم کرال کنترل یا کنترل خزش است که به‌نوعی کروز کنترل آفرود به شمار می‌آید و در مسیرهای خارج جاده‌ای، راننده کنترل پدال گاز را به کامپیوتر خودرو می‌سپارد. یک سیستم دیگر در داخل اتاقک خودرو تعبیه‌شده است که راننده می‌تواند با استفاده از آن، حالت‌های مختلف رانندگی را تغییر دهد. انواع حالت‌های رانندگی که در این خودرو موجود هستند شامل حالت خاکی، برفی و گل‌ولای است. وجود چنین سامانه‌ای به لکسوس LX 570 این قابلیت می‌دهد تا در مسیرهای خارج جاده‌ای بتواند به‌راحتی تردد کند. اما رینگ‌های ۲۰ اینچی این خودرو که دارای فاق لاستیک کوتاهی هستند، تبدیل به یک نکته منفی می‌شود. چون رینگ‌های دارای فاق کوتاه برای تردد خارج جاده‌ای آن‌چنان مطلوب نیستند؛ اما همین رینگ‌ها روی جاده  و چسبندگی خوبی برای خودرو به ارمغان می‌آورند.

ازنظر امکانات لکسوس LX 570 پنج‌نفره به‌نوعی در ردهٔ میانی این خودرو قرار می‌گیرد. البته همچنان خریداران این خودرو این امکان را خواهند داشت تا تمامی امکانات مدل فول هفت‌نفره را برای این مدل نیز سفارش دهند. آپشن‌های این شاسی‌بلند بزرگ و لوکس بسیار زیاد هستند؛ از مهم‌ترین آپشن‌های ایمنی استاندارد این خودرو باید به سیستم کمکی پارک، سیستم هشدار نقطه کور، سیستم هشدار خودروی عقبی، دوربین ۳۶۰ درجه و دوربین دید عقب اشاره کرد. سیستم رهیاب ماهواره‌ای، سیستم بلوتوث و نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی، دیگر امکانات رفاهی این خودرو هستند. متأسفانه سیستم رسانه‌ای و ارتباطی این خودرو همانند سایر لکسوس‌ها چندان کاربرپسند نیست و کمی قدیمی شده است؛ ضمن اینکه جوی‌استیکی که برای این سیستم تعبیه‌شده، کمی بیش‌ازاندازه حساس است و این مورد کار کردن با آن راکمی سخت می‌کند. لکسوس LX 570 دارای یک آپشن جدید بانام ENFORM APP SUIITE است. با نصب این نرم‌افزار روی گوشی هوشمند، راننده این امکان را خواهد داشت که از راه دور پیشرانهٔ اتومبیل را روشن یا سیستم تهویه خودرو را تنظیم کند. این سیستم مکان پارک شدن خودرو را نیز به راننده اطلاع می‌رهد تا در پارکینگ‌های شلوغ بتواند به‌راحتی خودروی خود را پیدا کند. این نرم‌افزار روی تلفن‌های همراه با سیستم‌عامل IOS و اندروید قابل‌نصب و راه‌اندازی است.