لکسوس NX

  • 1
  • 3
  • 5
  • 2
  • 4
  • 6

لکسوس NX یک کراس اوور کامپکت لوکس است که در سال 2014 به‌عنوان یک خودرو کاملاً جدید رونمایی شد. NX به‌عنوان کوچک‌ترین شاسی‌بلند کمپانی ژاپنی لکسوس شناخته می‌شود و درجایی پایین‌تر از RX قرار می‌گیرد. لکسوس برای معرفی NX از نمایشگاه خودرو پکن 2014 استفاده کرد و ازآنجاکه لکسوس زیرمجموعه تویوتا است، اشتراکات کمی میان این خودرو تویوتا راوفور دیده می‌شود. لکسوس NX200 یکی از موفق‌ترین محصولات لکسوس در بازارهای جهانی است که در ایران هم توسط ایرتویا عرضه شد و با توجه به قیمت رقابتی که داشت، به یک محصول کاملاً موفق در بازار کشورمان تبدیل شد.

لکسوس NX همانند بسیاری از محصولان کمپانی لکسوس، از خطوط برجسته فراوانی بر روی بدنه بهره می‌برد که علاوه بر زیبایی، در بهبود عملکرد آئرودینامیکی هم مؤثرند. لکسوس NX در نسخه‌های متفاوتی عرضه می‌شود و تفاوت‌هایی میان نسخه‌های آن دیده می‌شود. البته این تفاوت‌ها به ویژگی‌های فنی محدود نیست و در ظاهر هم مواردی دیده می‌شود. یک نکته مهم در رابطه با بدنه لکسوس NX، این است که وجود خطوط شکسته می‌تواند به هنگام تصادف احتمالی مالک را به دردسر بیندازد و هزینه‌های سنگینی بتراشد. این اتفاق در ایران وضعیت بدتری هم پیدا می‌کند اما با توجه به قیمتی که باید برای خرید این خودرو پرداخت، حدس ما این است که این موضوع کمترین اهمیت را برای مالکان داشته باشد.

لکسوس در داخل اتاقک لکسوس NX200 به‌صورت گسترده از چرم استفاده کرده و داشبورد، روکش صندلی‌ها و پنل درها همگی با چرم پوشانده شده‌اند. این کیفیت بالا با ذات لوکس لکسوس NX200 همخوانی دارد اما طراحی اتاقک آن به‌خوبی طراحی بیرونی نیست. کلیدها باوجوداینکه کاملاً کاربردی هستند، شکل ظاهری قدیمی دارند و برآمدگی داشبورد به سمت جلو، ممکن است کمی آزاردهنده باشد. راننده می‌تواند فرمان را در هر جهتی تنظیم کند به‌علاوه اینکه صندلی‌های عقب به‌صورت برقی و دستی قابلیت جمع شدن رادارند تا حجم فضای بار به بیشترین حد ممکن برسد. بدون شک ایرادی به کیفیت سواری لکسوس NX وارد نیست و می‌توان آن را یکی از بهترین گزینه‌ها در این کلاس دانست و حتی رقبایی چون بام و مرسدس بنز هم در مقابل لکسوس NX، کار سختی دارند.

لکسوس NX با توجه به اینکه خودرو لوکسی محسوب می‌شود، ازنظر آپشن‌ها و تجهیزات رفاهی هم وضعیت مطلوبی دارد. ازجمله ویژگی‌های در نظر گرفته‌شده برای آن می‌توانیم به 8 کیسه هوا، نمایشگر 8 اینچی به همراه کنترل تاچ پد، سیستم صوتی مجهز به 10 بلندگو ساب ووفر، دستیار صوتی، ورود و استارت بدون کلید، کروز کنترل به همراه رادار، هشدار نقطه کور، دوربین دید عقب، سیستم کمکی پارک، هشدار خروج خودرو از بین خطوط، سیستم هشدار برخورد از جلو، چراغ‌های LED و سیستم پایش وضعیت باد لاستیک‌ها اشاره‌کنیم.

لکسوس NX در بازار جهانی با موتورهای مختلفی عرضه می‌شود که دو مورد از آن‌ها در بازار ایران عرضه شد. مدل ضعیف‌تر که از قوای محرکه هیبریدی بهره می‌برد، NX300H نام دارد که قوای محرکه آن از یک موتور 2.5 لیتری 4 سیلندر بنزینی و یک موتور الکتریکی تشکیل‌شده است. قدرت این مجموعه به 194 اسب بخار می‌رسد که با همراهی جعبه‌دنده خودکار CVT به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند و درنتیجه NX300H درمدت 9.1 ثانیه پس از حرکت از حالت سکون به‌سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کند.

اما مدل دیگر که اتفاقاً به دلیل قدرت بیشتر جذابیت بالاتری هم دارد، لکسوس NX200 است. قوای محرکه این نسخه تنها از یک موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر توربو تشکیل‌شده که توانایی تولید 235 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت به‌وسیله جعبه‌دنده 6 سرعتِ خودکار تیپ ترونیک به‌صورت استاندارد به چرخ‌های جلو به‌صورت سفارشی به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند. لکسوس NX200 سریع‌تر از نسخه هیبریدی است و برای رسیدن به‌سرعت 100 کیلومتر در ساعت پس از شروع حرکت به زمانی حدود 7 ثانیه نیاز دارد.