لکسوس RX

  • 1
  • 3
  • 5
  • 2
  • 4
  • 6

لکسوس RX یکی از اولین خودروهای کلاس کراس‌اور لوکس سایز متوسط است از دو دهه پیش تا به امروز عرضه‌شده است. لکسوس RX پرفروش‌ترین محصول برند زیرمجموعه و لوکس تویوتا در آمریکا است که در بیشتر بازارها نیز فروخته می‌شود. در این مطلب نسخهٔ با ابعاد طویل‌تر و سه ردیف صندلی این مدل را موسوم هب لکسوس RX350L  بررسی می‌کنیم.

لکسوس RX برای اولین بار در اواخر سال ۱۹۹۷ در بازار ژاپن بانام تویوتا هریر (Harrier) عرضه و سپس در قالب محصول لکسوس با کد RX به بازار جهانی صادر شد. از بین ۴ نسل عرضه‌شده از لکسوس RX با طرح انتقال قدرت محور جلو و دو محور، نسل اول آن در کلاس کامپکت و سه نسل بعد در کلاس کراس اور لوکس سایز متوسط تولیدشده‌اند. سری RX در خانوادهٔ لوکس لکسوس، پایین‌تر مدل‌های GX و LX  و بالاتر از مدل NX قرار می‌گیرد. کد RX از سرواژه‌های کراس‌اور درخشان (Radiant Crossover) یا تفریح در دشت و طبیعت (Recreation Cross Country) تشکیل‌شده است. نسل اول لکسوس RX سال ۱۹۹۸ با پیشرانه‌های ۶ سیلندر V شکل و ۴ سیلندر خطی، گیربکس خودکار ۴ سرعتِ و شاسی یکپارچه به بازار عرضه شد. در سال ۲۰۰۰ فیس‌لیفت RX رونمایی شد. نسل اول لکسوس RX در سال‌های ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ از نگاه نشریات JD Power و Motor Trend جذاب‌ترین و بهترین کراس‌اور لوکس بازار آمریکا انتخاب شد.

لکسوس RX از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ با پیشرانه‌های ۴ سیلندر و V6، گیربکس خودکار ۵ سرعتِ و بر اساس پلتفرم K تویوتا در ژاپن و کانادا تولید شد. پس از عرضهٔ نسل سوم RX در سال ۲۰۰۸، آخرین نسل از پرفروش‌ترین کراس‌اور لوکس لکسوس در سال ۲۰۱۵ با زبان طراحی جدید این شرکت ژاپنی عرضه شد. نسل چهارم لکسوس RX با پیشرانه‌های ۴ سیلندر خطی، V6 بنزینی و هیبرید، گیربکس خودکار ۸ سرعتِ پ در تیپ‌های مختلف فروخته می‌شود. مدل RX 350L با سه ردیف صندلی در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد. تولید و عرضهٔ مدل جادارتر لکسوس RX کاملاً بر اساس درخواست مشتریان (به‌خصوص بازار آمریکا) انجام‌شده است.

لکسوس RX 350L با طول ۵ متر، حدود ۱۱ سانتی‌متر بزرگ‌تر از مدل استاندارد با ظرفیت ۵ سرنشین است. ازآنجایی‌که فاصلهٔ دو محور مدل استاندارد و L مشابه و حدود ۲.۷۹ متر است، طول اضافی صرفاً در پشت ستون C جلب‌توجه می‌کند. خمیدگی کمتر بخش عقب برای ایجاد فضای بیشتر سر، تنها تفاوت بزرگ مدل L با استاندارد RX بوده که صرفاً در نمای نیمرخ قابل‌تشخیص است. درواقع لکسوس RX 350L در تمام زاویه به‌جز نیمرخ مشابه تیپ‌های دیگر نسل چهارم RX است. تیپ L باقیمت پایه ۴۷ هزار و ۶۷۰ دلار فروخته می‌شود؛ با انتخاب مدل تمام چرخ محرک (AWD)، برچسب قیمت پایه ۴۹ هزار و ۷۰ دلار خودنمایی می‌کند که در مقایسه با مدل استاندارد لکسوس RX، حدود ۴۴۰۰ دلار بیشتر است.

نکتهٔ مهم این است که لکسوس RX در ابتدا باهدف تولید تیپ جادارتر طراحی نشده است و با توجه به اینکه فضای ایجادشده ارتباطی به فاصلهٔ محورها ندارد، نشستن در صندلی‌های ردیف سوم کار نسبتاً مشکلی است. البته صندلی‌های ردیف دوم به‌خوبی خم می‌شوند ولی به دلیل اینکه درها برای اتاقک با سه ردیف صندلی طراحی نشده‌اند، سوار و پیاده شدن به لکسوس RX 350L فرآیند پیچیده‌ای است. بر اساس گفته‌های گروه طراحی لکسوس، صندلی‌های ردیف سوم حدود ۶۰ سانتی‌متر فضای پا در اختیار سرنشینان قرار می‌دهند، اما باید خاطرنشان کرد که این فضا فقط در صورت جلو بردن کامل صندلی‌های ردیف دوم ایجاد می‌شود. درواقع باید سرنشینان ردیف وسط با پاهای خود خداحافظی کنند تا فضای پای ۶۰ سانتی‌متر در عقب وجود داشته باشد. در صورت ثابت نگه‌داشتن صندلی‌های ردیف دوم و ایجاد فضایی راحت، درنهایت سرنشین با حداکثر سن ۱۰ سال در ردیف آخر جای خواهد گرفت.

همان‌طور که می‌دانیم خودروهای با سه ردیف صندلی برای خانواده‌های پرجمعیت طراحی‌شده‌اند و سناریوی همیشگی این خودروها، سفرهای خانوادگی طولانی‌مدت است. در شرایطی که تمام صندلی‌های RX 350L تکمیل باشند، فقط ۴۶۲ لیتر فضا برای بارگیری در دسترس بوده که حتی از برخی هاچ‌بک‌های فعلی بازار هم کمتر است. با خواباندن صندلی‌های ردیف سوم، فضای بار به ۹۴۶ لیتر و خواباندن ردیف‌های سوم و دوم به ۲۰۰۲ لیتر افزایش پیدا می‌کند.

برای مقایسه به مشخصات نزدیک‌ترین رقیب لکسوس RX 350L توجه می‌کنیم. مدل ۲۰۱۸ آکورا MDX باقیمت پایه ۴۴ هزار و ۲۰۰ دلار در مقایسه با RX 350L، حدود ۱۲ سانتی‌متر فضای پای سرنشینان ردیف آخر و ۱۴ سانتی‌متر فضای پا ردیف دوم بیشتری دارد. البته نکتهٔ مهم این است که MDX در حالت تکمیل ظرفیت، فقط ۴۲۵ لیتر در صندوق‌عقب حجم دارد. بااین‌حال در صورت خواباندن صندلی‌های ردیف آخر، صندوق‌عقب آکورا ۱۰۸۷ لیتر فضا در اختیار می‌گذارد. آکورا MDX با ۱.۲۷ سانتی‌متر طول کمتر و ۲.۵ میلی‌متر ارتفاع بیشتر و فضای جادارتر از RX 350L، اهمیت طراحی خودروی ۷ سرنشینِ در برابر ۵ سرنشینِ را نشان می‌دهد.

از حساسیت به اعداد و جادار بودن لکسوس RX 350L که بگذریم، اتاقک این کراس‌اور لوکس کاملاً مجلل و راحت است. سرنشینان جلو دید بسیار خوبی به بیرون دارند که باوجود صندلی‌های چرمی باکیفیت، سواری لذت بخشی تجربه خواهند کرد. ترکیب متریال عالی و مونتاژ بی‌نقص، کمک شایانی به فضای داخلی لوکس RX 350L کرده است. البته نباید انتظار کیفیت اتاقک مرسدس بنز را داشت، اما این مدل با استانداردهای لکسوس همخوانی دارد و سرنشینان در جاده‌های شهری شلوغ یا بین‌شهری، احساس ناخوشایند نخواهند داشت.

لکسوس RX 350L مدل ۲۰۱۸ از همان پیشرانهٔ ۶ سیلندر V شکل ۳ و ۵ لیتری مدل استاندارد RX 350 استفاده می‌کند. البته مدل RX 350L با کاهش قدرت ۵ اسب بخار و گشتاور ۶ نیوتن‌متر مواجه شده است و درمجموع، ۲۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۷ نیوتن‌متر گشتاور دارد. علاوه بر این RX 350L با حدود ۱۰۵ کیلوگرم وزن بیشتر همراه شده است تا در زمان ۸.۱ ثانیه (تیپ تمام چرخ محرک) به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. مدل استاندارد RX  350 در آزمون سرعت صفرتا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، زمان ۷.۹ ثانیه ثبت کرده است. لکسوس RX 350L تماماً به‌منظور راحتی در مسافت‌های طولانی تنظیم‌شده است. گیربکس ۸ سرعتِ خودکار در کنار فرمان بدون هیاهو و در آرامش کامل کار می‌کنند. شاسی نیز به‌منظور سواری راحت تیونینگ شده است و حتی در حالت رانندگی اسپرت هم RX 350L به طبیعت اصلی خود؛ ایجاد سواری آرامش‌بخش خیانت نمی‌کند.

وزن بیشتر که ناشی از صندلی‌های ردیف سوم است، مصرف سوخت RX 350L را حدود ۰.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بیشتر از مدل استاندارد کرده است. لکسوس RX 350L در هر ۱۰۰ کیلومتر شهر، بزرگراه و ترکیبی ۱۲.۳، ۹ و ۱۰.۶ لیتر بنزین می‌سوزاند. البته برای افرادی که نگران هزینه‌های سوخت هستند، لکسوس مدل هیبرید RX 450h را پیشنهاد می‌کند.

سیستم اطلاعات و سرگرمی لکسوس از نمایشگر ۱۲.۳ اینچی استفاده می‌کند که جایگاه نصب آن بسیار مناسب است. قابلیت‌های این سیستم باوجود راه یاب ماهواره‌ای مناسب به نظر می‌رسد اما وجود ماوس ریموت همه‌چیز را سخت کرده است. بدون شک لمسی نبودن نمایشگر ۱۲.۳ اینچی و استفاده از نسل قدیمی ماوس ریموت در کنسول مرکزی برای یک خودروی لوکس مدل ۲۰۱۸ مناسب نیست. به‌طورکلی باید اعتراف کرد که سیستم تاچ پد و ماوس ریموت لکسوس تجربهٔ کار کردن با سیستم اطلاعات و سرگرمی بسیار باکیفیت و رنگارنگ را به دلیل رابط کاربری نامناسب، به کابوسی وحشتناک تبدیل می‌کند.

مورد مهم دیگر نبود رابط‌های اپل کار پلی و اندروید اتو که متوجه سیاست‌های مقامات تویوتا است. مدیران ارشد تویوتا پس از سال‌ها بالاخره در برخی محصولات مدل ۲۰۱۹ خود از اپل کار پلی استفاده می‌کنند ولی هنوز هم به دلایل نقض حریم خصوصی کاربران، خبری از اندروید اتو در خودروهای تویوتا و لکسوس نیست. حداقل در لکسوس RX 350L وجود کنترل‌های دکمه‌ای و سنتی برای تنظیم حجم صدای سیستم صوتی، سیستم تهویه و گرم‌کن‌های صندلی‌ها برای افرادی که کار کردن با نمایشگر لمسی را مناسب نمی‌دانند، خبر خوبی است.