کشور تولید کنندهچین
نام خودروام جی GS 2000 توربو 2015-2020
کلاس بدنهشاسی بلند
کلاس اتومبیلJ Segment
وزن1642 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو235/50 R 18
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب235/50 R 18
حجم موتور1995 cc
نوع موتوربنزین سوز
تعداد سیلندرها4
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتور پاشش مستقیم
ظرفیت باک55 لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)217 اسب بخار از دور 5000 تا 5300 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)350 نیوتن متر از دور 2500 تا 4000 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)108 اسب بخار بر لیتر
نوع جعبه دندهاتوماتیک دو کلاچه
تعداد دنده (جلو)6
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی و پدالهای پشت فرمان
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو چهار چرخ محرک
نوع سیستم ترمزدارای سیستم مدیریت پایداری خودرو
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده با هوا
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی خنک شونده با هوا
نوع سیستم تعلیقمستقل
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقببازوهای چندگانه مستقل
کمک فنرهای جلو
کمک فنرهای عقب
نوع سیستم فرمانالکتریکی (EPS)
حداکثر سرعت208 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)8.69 ثانیه
مصرف سوخت شهری
مصرف سوخت جاده ایی
سیکل ترکیبی مصرف سوخت8.3 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 5
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )دارای 6 ایربگ (2 عدد جلو، 2 عدد جانبی جلو، 2 عدد پرده ای) در 10 نقطه
سیستم های پایداری و کمک رانندهسیستم کنترل پایداری (ESP)
سیستم های امنیتی و حفاظتیسیستم ضد قفل ترمز (ABS)، سیستم توزیع نیروی ترمز (EBD) و سیستم کمکی الکتریکی ترمز (EBA) – اتصالات ISOFIX برای صندلی کودک – کمربندهای ایمنی پیش کشنده جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع – قابلیت بسته شدن اتوماتیک شیشه ها و سانروف با قفل نمودن درب های خودرو (Lazy Locking) – سیستم ایمنی شیشه درب های جلو (Anti Trap)
سیستم فرمان و هدایت پذیریسیستم کنترل ترمزها بر سر پیچ (CBC)
نوع غربیلکقابلیت تعویض دنده از روی فرمان
سیستمهای تهویه مطبوعسیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه هوا برای سرنشینان عقب
سیستم صوتی و تصویریسیستم رادیو پخش Arkamys با 6 بلندگو و صدای 3بعدی و اتصال iPod , Aux , USB, Bluetooth و دارای حافظه داخلی – کنترل سیستم صوتی روی فرمان
سیستمهای مولتی مدیاقابلیت تغییر رنگ نشانگرهای پشت آمپر مطابق با حالت گیربکس (Sportymeter) – صفحه نمایش لمسی 6/1 اینچی با قابلیت کنترل امکانات رفاهی داخل خودرو
سیستم صندلیهای جلوتنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت و تنظیم گودی کمر دستی – تنظیم دستی صندلی سرنشین جلو در 4 جهت
سیستم صندلیهای عقبتنظیم زاویه صندلی های عقب – صندلی های عقب با پیکربندی 4:6 و قابلیت جمع شوندگی کامل – 3 عدد پشت سری صندلی های عقب
سیستم آیینه هاتنظیم زاویه صندلی های عقب – صندلی های عقب با پیکربندی 4:6 و قابلیت جمع شوندگی کامل – 3 عدد پشت سری صندلی های عقب
سیستم شیشه هادارای گرمکن شیشه عقب – تیغه های برف پاک کن Boneless
سیستم های سقفسانروف برقی – ریل های سقف نقره ای رنگ – آنتن کوسه ای (Shark Fin)
سیستم روشنایی جلوچراغ های جلو زنون – قابلیت تنظیم ارتفاع خودکارچراغ های جلو – شیشه شوی چراغ های جلو – دارای سنسور روشن شدن اتوماتیک چراغ های جلو (Auto Light) – چراغ های خوش آمدگویی (Welcome) و بدرقه – چراغ های روشنایی روز (Day Light)
سیستم روشنایی عقبچراغ های مه شکن جلو و عقب – چراغ های LED عقب
سنسورهای پیش فعالسیستم Start/Stop جهت بهینه سازی مصرف سوخت – سیستم اندازه گیری فشار باد لاستیک ها (TPMS) – سیستم ورود بدون کلید (Key less) – استارت دکمه ای (Push Button Start)
سیستم های کمک رانندگیترمز دستی الکتریکی (EPB) – قابلیت نگهدارنده خودرو در سربالایی (Autohold) – سیستم کنترل خودرو در سراشیبی (HDC) – کروز کنترل – سنسور پارک عقب – دوربین دید عقب با راهنمای پارک حساس به زاویه فرمان

ام جی GS

با دو پیشرانهٔ بنزینی و یک نمونهٔ دیزل در بازارهای جهانی عرضه‌شده است که مدل بنزینی ۲ لیتری در ایران و چین، نسخهٔ اصلی محسوب می‌شود، درحالی‌که MG نمونه ۱.۵ لیتری توربو شارژ بنزینی را هم به‌تازگی آماده کرده که حاصل همکاری آن‌ها با جنرال موتورز آمریکا است و در اروپا و خصوصاً بازار بااهمیت انگلستان، GS فقط با این پیشرانه فروخته می‌شود.

موتور

ام جی GS واردشده به کشورمان، پیشرانهٔ ۲ لیتری توربو شارژ به قدرت ۲۱۸ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتن به همراه دارد که شتاب صفرتا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۸.۵ ثانیه فراهم می‌کند. بیشترین قدرت در دور موتور ۵۰۰۰ دور در دقیقه و بیشترین گشتاور در ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ دور در اختیار راننده خواهد بود و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت برای آن اندازه‌گیری شده است. مصرف سوخت ترکیبی این مدل حدود ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر توسط خریداران آن در ایران گزارش‌شده است.

موتور 2 لیتری

درحالی‌که پیشرانهٔ ۲ لیتری با کد MGE قدرتمندترین مدل ام جی GS محسوب می‌شود، نسخهٔ کم‌مصرف ۱.۵ لیتری با کد SGE نیز حائز اهمیت است که احتمالاً سال آینده به کشورمان وارد خواهد شد. این مدل ۱۶۵ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد و در کم‌تر از ۱۰ ثانیه به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. نهایت سرعت این مدل ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است و میانگین مصرف سوخت ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر به همراه دارد.

گیربکس

گیربکس ام جی GS از نوع ۶ سرعتهٔ خودکار (DCT (Dual-Clutch Transmission است که با دو کلاچ، تعویض دنده را بسیار سریع انجام می‌دهد. راننده می‌تواند با استفاده از پدال‌های پشت فرمان و به‌صورت دستی هم دنده‌ها را عوض کند که برای علاقه‌مندان خودروهای اسپرت اهمیت زیادی دارد.

فناوری ها

علاوه بر این، پیشرانهٔ ام جی GS با فناوری استارت/استاپ خودکار ارائه می‌شود. که در هنگام ایست و کار درجا (زمانی که خودرو پشت چراغ‌قرمز روشن است) سوخت‌رسانی به بعضی سیلندرها را متوقف می‌کند. فرمان برقی و انتقال قدرت به‌صورت دو دیفرانسیل دائمی (AWD) است که بخش اصلی آن به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. فراموش نکنیم مدل استاندارد جی‌اس دارای تعویض دنده غیر خودکار و دیفرانسیل جلو است.

طراحی

اولین بار در سال ۲۰۱۳ بود که یک مدل مفهومی به نام CS توسط ام‌جی معرفی شد تا نویدبخش حضور یک کراس‌اور در سبد محصولات این شرکت باشد. ۲ سال بعد، اولین نمونه ام جی GS رونمایی شد که در فرم بدنه و چراغ‌ها تفاوت چندانی با CS نداشت و ازاین‌جهت جالب‌توجه بود، چراکه معمولاً مدل‌های مفهومی تا زمان رسیدن به تولید دچار تغییرات زیادی می‌شوند.

واضح است که طراحان اصلی این ام جی GS کراس‌اور در انگلستان، هدف خود را یک شاسی‌بلند اسپرت و نه لوکس قرار داده‌اند؛ چراکه در نمای روبرو، زبان طراحی این روزهای MG کاملاً در فرم چراغ‌ها و جلوپنجره حفظ‌شده است و حس تهاجمی محصول را همراه با خطوط تیز روی کاپوت به رخ می‌کشد. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، آخرین خودروی محبوب این برند تا پیش از واگذاری آن به شرکت چینی SAIC، مدل TF بود که در ابتدای دهه ۲۰۰۰، فروش بسیار خوبی در انگلستان داشت و امروزه الهام‌بخش خودروهای ام‌جی ۶ و ام‌جی جی‌ اس به‌حساب می‌آید.

نمای جلو

چراغ‌های جلو در ام جی GS باریک و نسبتاً کوچک هستند و هرچه کراس‌اورهای مطرح دنیا به سمت درشت کردن چراغ‌ها رفته‌اند، ام‌جی وفاداری به اصول خود را در اولویت قرار داده و به سمت کپی کاری نرفته است. درحالی‌که جلوپنجره نیز باریک و کم‌عرض در نظر گرفته‌شده.

در عوض فضای زیادی زیر آن وجود دارد که سیاه‌رنگ است و در محل عبور هوای موردنیاز موتور و رادیاتور حالت لانه‌زنبوری دارد. ام جی جی‌ اس به‌نوعی دارای دو سپر است، یک بخش فلزی همرنگ بدنه که از کنار چرخ‌ها تا زیر جلوپنجره و نشان‌واره‌ی ام‌جی ادامه دارد و یک بخش سیاه از پلاستیک فشرده که در زیر قرارگرفته و در گوشه‌های آن باکمی فلز، برق نقره‌ای و مثلث شکل فضای زیبایی برای مه‌شکن‌های ایجادشده است. روی کاپوت، خطوط حجم دهنده با زاویه‌ای تند به سمت نشان‌واره‌ی سازنده می‌روند و همراه با خط زیر چراغ، حالت اسپرت و تهاجمی جی‌اس را تقویت می‌کنند.

نمای جانبی

از سویی دیگر، ستون A که اتصال‌دهنده سقف به بخش جلویی خودرو و دربرگیرندهٔ شیشهٔ روبه‌روی راننده است نیز به رنگ مشکی درآمده و همرنگ بدنه نیست که حس معلق بودن به سقف می‌دهد. درمجموع، نمی‌توان به طراحی نمای اصلی ام جی GS ایراد گرفت و در کل باید به جذابیت و زیبایی آن نمره بالایی داد.

در نمای جانبیام جی GS ، جزئیات زیادی وجود ندارد و با ظاهری ساده روبرو هستیم که با یک خط حجم دهندهٔ ملایم زیر پنجره‌ها همراه است. زهوار پلاستیکی کمی در این بخش استفاده‌شده و صرفاً قاب گلگیرها و سطح پایین بدنه را پوشش می‌دهد. همانند ستون A که پیش‌تر اشاره کردیم، ستون B هم به رنگ سیاه است تا معلق بودن سقف را تداعی کند؛ با این هدف، قاب پنجره‌ها هم به رنگ مشکی درآمده و قطر ستون وسط بسیار کم در نظر گرفته‌شده است.

سقف

که مسلماً متحمل وزن چندانی از سقف نیست و هرچند زیبایی این بخش از ام جی جی‌ اس را افزایش داده است، احتمالاً در برابر تصادف‌های شدید، واژگونی و برخوردهای جانبی، آسیب‌پذیر به نظر می‌رسد. در آینه‌های بغل، دورنگ بودن بدنه خودرو با هوشمندی رعایت شده است و مانند حالتی که در نمای جلو داشتیم، در اینجا هم بخش اصلی و بالایی به رنگ بدنه و بخش زیرین، سیاه‌رنگ طراحی‌شده است.

نمای پشت

هرچند کارشناسان خودرو به نمای روبه‌رو و جانبی ام جی جی‌ اس نمره قبولی می‌دهند، در نمای پشت کمی به‌هم‌ریختگی و دوری بیش‌ازحد از مد روز دیده می‌شود که درواقع خلاقیتی ناخوشایند به نظر می‌رسد. هرچند، چراغ‌های کوچک و باریک در نمای عقب خودروهای سوپر اسپرتی همچون لامبورگینی جذاب و دلربا هستند؛ اما روی کراس‌اوری مثل جی‌اس خوب از کار درنیامده‌اند و توی ذوق می‌زنند.

از سویی دیگر، شیشه عقب و بخش بالایی بدنه ام جی GS در این قسمت، حالتی کاملاً ذوزنقه دارند و فرم این بخش را در مقایسه با دیگر خودروهای این کلاس که باابهت دیده می‌شوند، کوچک و کم‌حجم القا می‌کند. حتی در سایت نماینده رسمی فروش ام‌جی در ایران نیز تصویری تمام‌رخ از عقب مدل جی‌اس وجود ندارد.

طراحی داخلی

در فضای داخلی، اتاقک ام جی GS اسپرت و جوان‌پسند است و برای علاقه‌مندان خودروهای خاص جذاب خواهد بود. خطوط تیز و تندروی داشبورد حساب‌شده و مثلث شکل هستند و در نگاه اول، کلیدهای متعدد میان آن، حس رؤیایی یک سفینه را به سرنشینان می‌دهند. نمایشگر اصلی ۶.۱ اینچ است که ناوبری ماهواره‌ای و کنترل سرگرمی‌های خودرو را فراهم می‌کند.

صفحه کیلومتر

پنل عقربه‌های سرعت و دور موتور به‌صورت سیلندری و جدای از یکدیگر طراحی‌شده و نمایشگر رنگی برای رساندن اطلاعات فنی خودرو به راننده، بین آن‌ها تعبیه‌شده است. این خودرو از طریق بلوتوث، USB و کابل AUX با گوشی‌های هوشمند اندروید و iOS ارتباط برقرار می‌کند و سیستم پخش صوت آن از برند Arkamys با ۶ بلندگو عمل می‌کند که به گفته صاحبان ام جی جی اس ، کیفیت خوب و صدای سه‌بعدی مناسبی دارد.

داشبورد

هرچند ماده اصلی تشکیل‌دهندهٔ داشبورد و بخش میانی فرمان ام جی GS از پلاستیک سخت در بخش روبه‌روی سرنشین کنار از نوع شفاف پیانویی و نسبتاً مرغوب ساخته‌شده است، صندلی‌ها، دورفرمان، سردندِ و تودری‌ها از چرم هستند و ارگونومی خوبی دارند. صندلی‌ها راحت و خوش‌فرم هستند و در پیچ‌های تند خصوصاً برای سرنشینان جلو، بدن را در برمی‌گیرند و از جابه‌جایی‌های ناخواسته و لیز خوردن سرنشین جلوگیری می‌کنند.

ظرفیت

ام جی GS برای ۵ سرنشین ساخته‌شده است و برای همگی، پشت‌سری و کمربند ایمنی وجود دارد که در ردیف عقب قابل‌جمع شدن هستند و فضای بار را افزایش می‌دهند. درمجموع فضای خوبی برای سرنشینان جی‌اس وجود دارد و در کنار دید خوب راننده و سرنشین جلو، در ردیف دوم فضای کافی برای سرنشینان عقب و زانوهای آن‌ها وجود دارد، ضمن اینکه صندوق‌عقب نیز نسبتاً جادار است و هرچند کم‌عرض به‌حساب می‌آید، ارتفاع خوبی دارد و در کلاس کراس‌اور مناسب است.

شاسی

ابعاد شاسی‌بلند MG عبارت‌اند از طول ۴.۵ متر، عرض ۱.۸۵ متر و ارتفاع ۱.۶۷ متر و فاصله محورهای آن ۲.۶۴ متر است. فضای صندوق‌عقب ۳۳۵ لیتر برآورد می‌شود که در صورت خوابیدن صندلی‌های ردیف دوم به ۱۳۳۶ لیتر افزایش می‌یابد.

مدلی از ام جی GS که به کشورمان واردشده، یک نسخهٔ با آپشن‌های بالا و تقریباً کامل است. سانروف، چراغ‌های مه‌شکن‌های پرقدرت، ترمزدستی الکتریکی، اتصالات مخصوص صندلی کودک، روشن و خاموش کردن بدون کلید، استارت دکمه‌ای، چراغ‌های روشنایی روز، سیستم اندازه‌گیری فشار باد لاستیک‌ها، آینه‌های برقی همراه با گرم‌کن داخلی و سیستم ضد برگشت به عقب درشیب آپشن هایی هستند که در نسخه استاندارد این خودرو هم وجود دارند.

آپشن

اما آپشن هایی مثل گیربکس خودکار و سامانه دو دیفرانسیل AWD، روشن شدن خودکار چراغ‌ها، رینگ‌های ۱۸ اینچ اسپرت، کروز کنترل، تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو، پدال‌های گاز و ترمز آلومینیوم، حس‌گر پارک، دوربین عقب، باربند فلزی، بسته شدن سانروف و بالا رفتن شیشه‌ها بافرمان ریموت و قفل مرکزی، رکاب اسپرت و چراغ خوشامدگویی مخصوص نسخه‌های بالاتر ام جی GS هستند. لازم به ذکر است، مدل‌های واردشده به کشورمان فاقد تنظیم برقی صندلی‌های جلو و گرم‌کن است.

ایمنی

از آپشن‌های ایمنی ام جی جی‌ اس باید به ۶ ایربگ آن اشاره‌کنیم که چهارتا در جلو و دو کیسهٔ هوای پرده‌ای در عقب را شامل می‌شوند. کمربندهای ایمنی پیش کشنده برای صندلی‌های جلو فراهم‌شده است، سیستم کنترل پایداری (ESP) و ترمز ضد قفل (ABS) امروزه در تمامی خودروهای روز دنیا وجود دارند.

اما علاوه بر این‌ها در کراس‌اور ام جی GS ، سامانه کنترل ترمز در سرپیچ‌ها (CBC)، توزیع قدرت ترمز و جلوگیری از انحراف خودرو (EBD)، افزایش‌دهنده قدرت ترمز (EBA) هم از دیگر امکانات افزاش ایمنی این خودرو هستند. ضمن اینکه ترمز خودکار در هنگام حرکت به سمت جلو، رادار تشخیص نقطه کور آینه و نیز کروز کنترل هوشمند با امکان افزایش و کاهش خودکار سرعت، در هیچ مدلی از جی‌اس وجود ندارند.

شتاب گیری

طبیعتاً خریدار یک کراس‌اور اسپرت با پیشرانه‌ای که بیش از ۲۰۰ اسب بخار قدرت دارد، انتظار شتابگیری عالی وبرتری محسوس در خیابان را دارد که البته با ام جی GS به آن می‌رسد. موتور این خودرو ساخت چین، کاملاً زیر نظر جنرال موتورز آمریکا طراحی‌شده، چراکه بخشی از سهام SAIC (شرکت مادر و صاحب برند MG) در اختیار جنرال موتورز است. این پیشرانه هم‌اکنون روی مدل‌هایی از اُپل آلمان (دیگر زیرمجموعه جنرال موتورز)، شورولت و بیوک آمریکا استفاده‌شده و به‌خوبی امتحان خود را پس داده است و می‌توان از کیفیت آن اطمینان داشت.

صدا

عملکرد فنی ام جی جی‌ اس در سرعت‌های پایین، نرم و بسیار کم‌صدا ارزیابی‌شده است؛ اما صدای پیشرانه شاید به دلیل استفاده از توربوشارژر در دورهای بالا و سرعت‌های بیش از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌تواند برای راننده خودرویی باقیمت بیش از ۱۶۰ میلیون تومان آزاردهنده باشد.

درکل شتابگیری این خودرو بسیار خوب است و در مقایسه با دیگر پیشرانه‌های توربوشارژر که در ایران دیده‌ایم، مثل نمونهٔ ۲ لیتری جک S5 و پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری سانتافه جدید تأخیر بسیار کمتری دارد به‌خوبی به پدال گاز واکنش نشان می‌دهد که این عملکرد مناسب، در سرپیچ‌ها به‌خوبی احساس می‌شود.

فرمان

فرمان ام جی GS برقی است که طبیعتاً نرم‌تر از فرمان هیدرولیک عمل می‌کند؛ اما در پیچ‌های تند و سرعت‌های بالا چندان عالی نیست و چنانچه تجربه فرمان برقی خودروهای برتر دنیا مثل لکسوس را داشته باشید، سبکی فرمان جی‌اس کمی ناخوشایند است.

صندلی ها

صندلی‌های ام جی جی‌ اس راحتی خوبی دارند، هرچند فضای در نظر گرفته‌شده برای نفر پنجم (وسط صندلی عقب) اصلاً راحت نیست و صرفاً برای رفع حاجت است. راننده دید مناسبی به اطراف دارد و این موضوع استفاده روزمره از این خودرو را منطقی می‌کند. در محیط‌های ناهموار و خارج جاده این خودرو نسبتاً نرم و فرمان‌پذیری است که با توجه به سامانه AWD خوب عمل می‌کند.

سیستم تعلیق

سیستم تعلیق و فنربندی ام جی جی‌ اس رضایت‌بخش است و چندان خشک و پرتنش نیست. فراموش نکنیم عرض این خودرو چندان زیاد نیست و این موضوع با توجه به سبک طراحی، تأثیر بدی روی فضای صندوق‌عقب گذاشته و آن را تا حدودی کوچک و کم‌عرض کرده است.

پرفروش های قطعات یدکی

لنت ترمز
برف پاک کن
بلبرینگ چرخ
بوش طبق
دسته موتور
دیسک چرخ
شمع
کمک فنر

عرضه کننده برندهای معتبر بین المللی

ان جی کا
ماندو
ایل جین
Onnuri
ولئو
هنن
دوون
سی تی آر