اکتیون

کشور تولید کنندهکره جنوبی
نام خودروسانگ یانگ اکتیون
کلاس بدنهشاسی بلند
کلاس اتومبیلJ Segment
وزن1892 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو255/60 R 18
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب255/60 R 18
حجم موتور2295 cc
نوع موتوربنزین سوز
تعداد سیلندرها4
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری پاشش چند نقطه ای
ظرفیت باک75 لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)150 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)215 نیوتون متر در 4600 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)65.2 اسب بخار بر لیتر
نوع جعبه دندهاتوماتیک تیپ ترونیک
تعداد دنده (جلو)6
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی و پدالهای پشت فرمان
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو چهار چرخ محرک
نوع سیستم ترمزدارای سیستم ضد قفل
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده با هوا
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی خنک شونده با هوا
نوع سیستم تعلیقمستقل برای هر چرخ
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقباتصال چندگانه ( مولتی لینک )
کمک فنرهای جلوهیدرولیکی
کمک فنرهای عقبهیدرولیکی
نوع سیستم فرمانقدرت کمکی هیدرولیکی
حداکثر سرعت164 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)15 ثانیه
مصرف سوخت شهری11.2 لیتر در 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی7.8 لیتر در 100 کیلومتر
سیکل ترکیبی مصرف سوخت9.6 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 5
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )6 عدد : راننده ، سرنشین کناری ، جانبی ، پرده ای
سیستم های پایداری و کمک رانندهABS , ESP , EBD , APR , HDC , ASR
سیستم های امنیتی و حفاظتیقفل مرکزی به همراه ریموت کنترل ، سیستم ضد سرقت ، دارای دزگیر با آژیر
سیستم فرمان و هدایت پذیریقدرت کمکی هیدرولیکی ، تلسکوپی با تنظیم دستی
نوع غربیلکدکمه های کنترل کننده از روی فرمان برای سیستم صوتی ، سیستم فرمان حساس به سرعت
سیستمهای تهویه مطبوعکنترل اتوماتیک دارای کنترل کیفیت رطوبت هوا ، سیستم تهویه مطبوع سرنشینان عقب جداگانه
سیستم صوتی و تصویریرادیو CD به همراه AUX , USB , MP3 , iPod Cable ، دارای 6 عدد بلند گو و 2 عدد تیونر
سیستمهای مولتی مدیاسیستم ناوبری با نقشه های ایران فارسی
سیستم صندلیهای جلوتنظیم برقی صندلی راننده 8 جهت و سرنشین کناری 4 جهت به همراه گرمکن صندلیها ، روکش چرمی ، پشت سری های فعال هنگام تصادف
سیستم صندلیهای عقبدارای سیستم تا شوندگی ، دارای سیستم پشت سری های فعال ، روکش چرمی
سیستم آیینه هاتنظیم برقی آیینه ها به همراه گرمکن ، سیستم جمع شوندگی ها به همراه راهنما
سیستم شیشه هاشیشه بالابر جلو و عقب برقی ، سیستم یخ ضدایی شیشه های جلو و عقب ، سیستم تشخیص مانع و قطع نیروی پنجره ها
سیستم های سقفسانروف فعال و مجهز به سیستم ایمنی
سیستم روشنایی جلودارای مه شکن جلو ، تنظیم اتوماتیک نور چراغها ، سیستم شتشوی چراغها
سیستم روشنایی عقبچراغهای LED طیفی ، دارای مه شکن
سنسورهای پیش فعالسنسور پارک خودرو
سیستم های کمک رانندگیکروز کنترل ، کنترل کننده نیروی ترمز در سراشیبی ، دوربین دید عقب

سانگ‌یانگ اکتیون یک کراس اوور کامپکت است که در مدل‌های جدید و قدیمی در ایران حضور پیدا کرد که ما در اینجا در مورد مدل جدید صبحت خواهیم کرد. این مدل درواقع نسخه فیس‌لیفت  است و در ایران برخی آن را بانام نیو اکتیون می‌شناسند.

سانگ‌یانگ در ایران بیشتر به خاطر شاسی‌بلند موسو شناخته می‌شود. خودرویی که با حضورش در ایران فروش خوبی را تجربه کرد و به خودرو محبوبی حتی در بین آفرود سواران تبدیل شد. سانگ‌یانگ زمانی تبدیل به یک کمپانی خوش‌نام و موفق تبدیل شد تا آنجا که در سال 1991 یک قرارداد همکاری با مرسدس بنز امضا کرد. اما آفتاب درخشان سانگ‌یانگ برای مدت‌ها به خواب زمستانی فرورفت تا آنجا که در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات مالی تا مرز ورشکستگی پیش رفت. اما کمپانی خودروسازی ماهیندرا هند با یک سرمایه‌گذاری بزرگ، تصمیم به احیا سانگ‌یانگ گرفت و تیوولی به‌عنوان نخستین محصول پس‌ازاین همکاری وارد بازار شد.

سانگ‌یانگ ترجیح می‌دهد به تولید خودروهای شاسی‌بلند بپردازد و اکتیون هم یکی از خودروهای این کمپانی است. اکتیون در روزهای نه‌چندان خوب سانگ‌یانگ به تولید می‌رسید و با توجه به‌ظاهر نه‌چندان جذاب و وجود رقبای قدرتمند، نتوانست کمپانی کره‌ای را از بحران خارج کند.

طراحی سانگ‌یانگ اکتیون جدید در مقایسه با مدل اولیه، تغییرات زیادی را به‌ویژه در نمای جلو تجربه کرد و شکل چراغ‌ها و جلوپنجره به‌کلی متحول شدند. البته سانگ‌یانگ ترجیح داد که کاری به نمای عقب خودرو نداشته باشد و اکتیون جدید را بدون تغییر در پروفایل عقب روانه بازار کرد.

درواقع مشکل اصلی همین‌جاست چراکه نمای عقب به‌هیچ‌وجه زیبا نیست و وجود یک زاویه تند بین شیشه عقب و بخش پایینی کمی عجیب به نظر می‌رسد. بد نیست بدانید اکتیون در یک نسخه به نام اکتیون اسپرت به تولید می‌رسد که درواقع یک وانت است.

طراحی اتاقک را می‌توان حتی بسیار بدتر از طراحی بدنه آن دانست چراکه خسته‌کننده و قدیمی به نظر می‌رسد. یک نمایشگر در مرکز داشبورد وجود دارد که جایگاه چندان مناسبی هم ندارد و این موضوع در کنار شکل نامتناسب کلیدها، در کنار پلاستیک خشکی که به‌وفور در اتاقک استفاده‌شده، اکتیون را تا حد بسیاری از رقبا عقب انداخته است. صندلی‌های تقریباً راحت هستند و کیفیت سواری بالایی حس می‌شود.

ویژگی‌ها و تجهیزات رفاهی چون 6 کیسه هوا، سیستم صوتی مجهز به 6 بلندگو و آمپلی‌فایر، سیستم کنترل خودرو در سرپایینی یا HDC، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو، آینه‌های الکتروکرومیک، کروز کنترل، حس‌گر باران، آینه‌های جانبی برقی مجهز به گرم‌کن، سانروف، شیفتر تعویض دنده پشت فرمان و گرم‌کن صندلی‌های جلو را در اختیار شما قرار می‌دهد.

یک موتور 2.3 لیتری 4 سیلندر مجهز شده که توانایی تولید تنها 148 اسب بخار قدرت و 214 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. این قدرت به‌وسیله جعبه‌دنده 6 سرعتِ خودکار به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند. پرواضح است که این قدرت برای به حرکت درآوردن جثه 1.9 تُنی کافی نیست و در بسیاری از مسیرها به‌ویژه مسیرهای سربالایی برای عبور دچار مشکل می‌شود.