چری آریزو 5

کشور تولید کنندهایران
نام خودروچری آریزو 5
کلاس بدنهسدان
کلاس اتومبیلB Segment
وزن1372 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو205/50 R 17
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب205/50 R 17
حجم موتور1499 cc
نوع موتوربنزین سوز
تعداد سیلندرها4
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
ظرفیت باک48 لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)147 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)210 نیوتون متر در 3500 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)98 اسب بخار بر لیتر
نوع جعبه دندهانتقال قدرت اتوماتیک پیوسته
تعداد دنده (جلو)7
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
نوع سیستم ترمزدارای سیستم مدیریت پایداری خودرو
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده با هوا
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی سالید
تعلیق جلومک فرسون با فنر پیچشی و میله ی نگه دارنده و ضد لغزش
تعلیق عقبپبچشی نیمه مستقل
حداکثر سرعت180 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)16 ثانیه
سیکل ترکیبی مصرف سوخت7.5 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 5
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )راننده / سرنشین جلو / پرده ای مجموعا 6 عدد
سیستم های پایداری و کمک رانندهTSC / ESP / HHC / EBA
سیستم های امنیتی و حفاظتیدارای سیستم ایموبلایزر / ورود و روشن کردن خودرو بدون کلید KeyLessStarter
نوع غربیلک3 شاخه دارای روکش چرمی + دکمه های سیستم صوتی بر روی فرمان
سیستمهای تهویه مطبوعسیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
سیستم صوتی و تصویریسیستم صوتی با قابلیت پخش SD , MP3 و رادیو به همراه 6 عدد بلندگو و ورودی های USB , iPod
سیستمهای مولتی مدیانویگیشن مانیتور 7 اینچی
سیستم صندلیهای جلوتنظیم صندلی راننده در 6 جهت و کمک راننده در 4 جهت / دارای روکش چرمی
سیستم صندلیهای عقبدارای روکش چرم
سیستم آیینه هاآینه های جانبی برقی دارای گرمکن / دارای راهنمای روی آینه
سیستم شیشه هاشیشه بالابر جلو و عقب برقی درای پاور ویندوز/ قفل کودک
سیستم های سقفسانروف
سیستم روشنایی جلودارای سیستم LED برای روشنایی در روز / تنظیم ارتفاع / سیستم FollowMe Lights
سیستم روشنایی عقبچراغهای LED به همراه مه شکن
سیستم های کمک رانندگیکامپیوتر سفری / کروز کنترل / سنسور عقب / خطوط کمکی پارک حساس به فرمان

برای علاقه‌مندان حرفه‌ای خودرو، نمای روبروی آریزو 5، الهام گرفته از محصولات مدرن اوپل به نظر می‌رسد، هرچند که نمی‌توان جذابیت ظاهری و طراحی قابل‌قبول این محصول را نادیده گرفت. با نگاهی به جدیدترین مدل‌های چری که آریزو 5 و کراس‌اور تیگو 7 را شامل می‌شود، متوجه زبان طراحی این برند، خصوصاً در فرم چراغ‌های اصلی و جلوپنجره می‌شویم. با این سبک، به‌وضوح خطوط تیز روی بدنه و زاویه‌های تند قطعات متخلف، بر منحنی‌ها و گوشه‌های مدور، ترجیح داده‌شده‌اند.

نمای روبروی آریزو 5، به دو قسمت بالا و پایین تقسیم‌شده است که با خط روی جلوپنجره مشخص می‌شود. امتداد این خط تا زیر چراغ اصلی، سپر و گلگیر را جدای از دیگر قسمت‌ها نشان می‌دهد. جلوپنجره ۶ ضلعی، با لوگوی کوچک چری و زمینهٔ مشبک سیاه‌رنگ دیده می‌شود، درحالی‌که قاب براق فلزی دارد و خبری از لوگوی درشت قدیمی نیست. چراغ اصلی، نقش بسیار مهمی در حس اسپرت آریزو 5 بازی می‌کند و مجزا از دیگر قطعات بدنه، زیبایی بسیار خوبی دارد. سپر این مدل، از کنار چرخ جلو و ناحیهٔ گلگیر به‌صورت مدور طراحی‌شده است تا حالت چهارگوش کلاسیک نداشته باشد. این بخش، با فضای سیاه‌رنگ و پلاستیکی دیده می‌شود که هدایت‌کنندهٔ هوا و البته کاهش‌دهندهٔ هزینه‌های تولید خواهد بود. چراغ روشنایی روز LED هم در طرفین سپر و با جایگاهی پلاستیکی قرار داده‌شده است که البته می‌توانست باکمی هزینهٔ بیشتر، طراحی بهتری داشته باشد.

از نکات مثبت در طراحی چری آریزو 5، باید به خطوط حجم دهندهٔ روی کاپوت اشاره کرد که همراه با خط باریک بالای سپر، جایگاه چراغ‌های اصلی را تقویت می‌کنند و حس یک خودروی اسپرت مدرن را به چشم بیننده می‌رسانند. خطوط روی کاپوت، امتداد جذابی با ستون‌های A دارند و حجم بدنهٔ آریزو 5 را بزرگ‌تر نشان می‌دهند.

از نمای جانبی، تأکید طراحان چری بر خطوط تیز، بیشتر توی چشم می‌زند و فرم سه‌بعدی محصول را مشخص می‌کند. خط اصلی این قسمت، از انتهای چراغ عقب و دقیقاً در امتداد دستگیره‌ها تا لبهٔ گلگیر جلو دیده می‌شود، درحالی‌که کاملاً موازی با آن؛ خط دیگری در پایین درها وجود دارد. چری آریزو 5، با شیب نسبتاً متقارن سقف در طرفین طراحی‌شده است که باعث می‌شود، شیشه‌های جلو و عقب هم‌اندازه به نظر برسند. این موضوع، طول کاپوت عقب کاهش می‌دهد و حس یک خودروی اسپرت فست‌بک، شبیه به محصولات آئودی تداعی می‌کند. از دیگر نکات مهم در نمای جانبی آریزو 5، می‌توان به رینگ‌های ۱۶ اینچ و آینه‌بغل‌های راهنما دار اشاره کرد که نیمی از آن هم‌رنگ بدنه و نیمی دیگر، پلاستیک سیاه‌رنگ است.

می‌توان ادعا کرد، طراحی خوب آریزو 5 در پشت خودرو هم ادامه داشته است. البته باید توجه داشت که فرم چراغ‌های عقب و پیکربندی بدنه، شباهت بسیار زیادی به هیوندای سوناتا ۲۰۱۷ دارد. کوتاه بودن کاپوت عقب، با اضافه شدن لبه‌ای شبیه به دیفیوزر، کمتر توی ذوق می‌زند و بار دیگر، طراحی هوشمندانهٔ آریزو 5 را ثابت می‌کند. چراغ‌های عقب، با خطوط تیز در لبه‌ها همراه هستند تا اسپرت تر دیده شوند. سپر هم، برجستگی اغراق‌آمیزی دارد که مسلماً باهدف افزایش حجم ظاهری خودرو و با ابهت‌تر دیده شدن آن، انجام‌شده است. مشابه سوناتا، خطی شبیه به نیم‌دایره پیرامون سپر عقب دیده می‌شود که در بخش پایین دارای قطعه‌ای پلاستیکی با حاشیهٔ منحنی است. لبه‌های درپوش صندوق و محل قرار گرفتن پلاک هم، تفاوت خاصی با سدان مشهور هیوندای ندارد.

درمجموع، می‌توان نمرهٔ خوبی به طراحی چری آریزو 5 داد و ظاهر آن را، عامه‌پسند و جذاب توصیف کرد. ابعاد این خودرو شامل طول ۴۵۷۲ میلی‌متر با عرض ۱۸۲۵ میلی‌متر و ارتفاع ۱۴۸۲ میلی‌متر است که فاصله محورهای ۲۶۷۰ فراهم می‌کند.

برای عامهٔ مردم، آنچه در نمای داخلی یک خودروی چینی اهمیت دارد، موارد به‌کاررفته در داشبورد و تو دری‌ها است. این روزها، تقریباً تمام مدل‌های چینی بازار، به لطف استفاده از نمایشگر لمسی و ترفندهای مربوط به چیدمان ادوات، ترکیب جذابی در فضای داخلی ارائه می‌کنند، اما به دلیل استفاده از پلاستیک خشک و بعضاً مواد بازیافتی، خریدار خود را پشیمان می‌کنند. اگر تجربهٔ حضور در سدان‌های چینی ارزان‌قیمت، مثل آریو S۳۰۰، بی‌وای‌دی F۳ یا برلیانس H۳۳۰؛ داشته باشید مسلماً متوجه این موضوع خواهید شد که آریزو 5 درزمینهٔ مواد به‌کاررفته در کابین، بهتر از رقبای هم‌وطن خود عمل می‌کند. هرچند که داشبورد این خودرو، چندان نرم و باکیفیت عالی نیست، اما حسی نزدیک به یک محصول کره‌ای دارد.

ترکیب و طراحی ادوات مختلف داشبورد به تبعیت از ظاهر بیرونی خودرو، اسپرت و مدرن به نظر می‌رسد. مجاری هوای تهویه مطبوع، باحالتی کشیده و پرانتزی، پیرامون نمایشگر ۷ اینچی قرارگرفته‌اند. کلیدهای مربوط به سرگرمی‌های چندرسانه‌ای، به‌خوبی گروه‌بندی‌شده‌اند و روی سطحی شیب‌دار با ترکیب زیبا ارائه می‌شوند. جایگذاری دیگر ادوات روی داشبورد، مثل کلیدهای گردان تهویه مطبوع، قابل‌قبول است.

فرمان خودرو در مدل فول‌آپشن، پوشش قابل‌قبولی دارد که پلاستیک خشک نیست و تا حدودی جنس چرم را شبیه‌سازی می‌کند. ترکیب کلی فرمان ساده است و با کلیدهای غیرفلزی برای کنترل سیستم صوتی و برقراری تماس تلفنی در طرفین، ارائه می‌شود. پشت فرمان، پنل‌های سیلندری سرعت و دور موتور قرار دارند که دایرهٔ ساده نیستند و باحالت ۶ ضلعی به‌هم‌پیوسته ارائه می‌شوند. عقربهٔ سفید با هالهٔ نور سرخ، حس اسپرت و جوان‌پسندی به رانندهٔ آریزو 5 می‌دهد، ضمن اینکه همراه با نمایشگر TFT میانی، می‌توان از تمامی هشدارهای مربوط تجهیزات فنی و ایمنی خودرو، باخبر شد.

برخلاف خودروهای وطنی، چینی‌ها اهمیت زیادی به کیفیت نشیمن محصولات خود می‌دهند. این موضوع در چری آریزو 5 هم به‌خوبی دیده می‌شود به‌طوری‌که نه‌تنها مواد قابل‌قبولی در پوشش صندلی‌ها به کار گرفته‌شده است که نوع طراحی آن‌ها، ارگونومیک و هماهنگ با بدن سرنشین خواهد بود. طول داشبورد آریزو 5، نسبتاً زیاد است و به همین دلیل، مجاری هوای متعددی در آن طراحی‌شده‌اند که حتی قسمت‌های کناری و بالایی را پوشش می‌دهند. در قسمت بین صندلی‌ها به تبعیت از مد روز؛ جا لیوانی پلاستیکی و محفظهٔ وسط همراه با استراحتگاه بازو از جنس پوشش صندلی‌ها قرار دارد، اما ترمزدستی با ظاهری ناخوشایند دیده می‌شود. تقریباً تمام قسمت‌های داخل در، پلاستیک خشک سیاه‌رنگ وجود دارد و استفادهٔ کمی از پوشش پارچه‌ای برده است.

نمی‌توان آریزو 5 را خودروی جاداری به‌حساب آورد، چراکه برای افرادی با قدبلندتر از ۱۸۰ سانتیمتر، هم در ردیف جلو و هم‌روی صندلی‌های عقب؛ با کمبود فضای سر مواجه است. از سویی دیگر، کشیدگی اتاق و عرض خودرو، قابل‌قبول به نظر می‌رسد که درنتیجهٔ آن، فضای مقابل زانو و اطراف شانه‌ها برای چهار سرنشین بالغ، کافی خواهد بود. داخل صندوق بار آریزو 5، می‌توان از ۴۳۰ لیتر فضای مفید استفاده کرد که البته چندان زیاد نیست و در مقایسه با تندر ۹۰ با صندوق ۵۱۰ لیتری، کاملاً معمولی است. از سویی دیگر، امکان خواباندن صندلی‌های عقب؛ کمک زیادی به افزایش فضای حمل بار می‌کند.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، چری آریزو 5 با دو پیشرانهٔ متفاوت در کشور عرضه می‌شود که شامل ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی و ۱.۵ لیتری توربوشارژ است. هرچند که ظاهر این مدل‌ها، کاملاً مشابه به نظر می‌رسد، با توجه به اختلاف قیمت قابل‌توجه آن‌ها، می‌توان پیش‌بینی کرد که خریدار آریزو 5، دچار سردرگمی و دودلی میان این خودروها نشود.

همانند یک سال گذشته، آریزو 5 همچنان با پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری استاندارد به قدرت ۱۱۶ اسب بخار همراه با گشتاور ۱۴۱ نیوتن‌تر ارائه می‌شود. بیشترین قدرت این پیشرانه، در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و بالاترین گشتاور از دور موتور ۳۸۰۰ دور بر دقیقه اندازه‌گیری شده است. آریزو 5 استاندارد، با جعبه‌دندهٔ دستی ۵ سرعتِ درزمانی حدود ۱۳ تا ۱۴ ثانیه به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که البته با گیربکس اتوماتیک CVT، نزدیک به ۱۵ ثانیه است. میانگین مصرف سوخت این خودرو هم، طبیعتاً در نسخهٔ دستی و اتوماتیک، حدود یک لیتر در ۱۰۰ کیلومتر تفاوت دارد و عددی حدود ۹ تا ۱۰ لیتر خواهد داشت. نهایت سرعت آریزو 5 با پیشرانهٔ ۱۱۶ اسب بخار، ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت عنوان‌شده است.

نمونهٔ توربوشارژ چری آریزو 5 به‌تازگی در ایران پیش‌فروش می‌شود. این محصول با پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری، قدرت ۱۴۵ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتن‌تر فراهم می‌کند که آمار قابل قبولی به نظر می‌رسد. با توجه به‌تازگی آریزو 5 توربوشارژ در کشور، هنوز نتیجهٔ آزمون این خودرو با بنزین وطنی مشخص نیست و نمی‌توان دربارهٔ زمان صفرتا ۱۰۰ آن با قاطعیت سخن گفت، اما با توجه به اظهارات سایت‌های چینی مبنی بر توانایی رسیدن خودرو به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در زمان ۹.۵ ثانیه، می‌توان نتیجه گرفت این عدد در ایران، بین ۱۰ تا ۱۱ ثانیه باشد. قرار است آریزو 5 توربو، فقط با جعبه‌دندهٔ خودکار CVT عرضه شود که با این اوصاف، میانگین مصرف سوختی فراتر از ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد داشت. نهایت سرعت آریزو 5 توربو، ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت عنوان‌شده است.

از مهم‌ترین امکانات فنی چری آریزو 5 می‌توان به کولر برقی در نمونهٔ فول‌آپشن این خودرو اشاره کرد که فشار بسیار کمی به پیشرانهٔ بنزینی می‌آورد. ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، قفل مرکزی، شیشه‌بالابر برقی چهار طرف، چراغ‌های ترمز و روشنایی روز LED، خاموش شدن چراغ‌ها پس از خروج از خودرو (روشنایی بدرقه)، تنظیمات دستی صندلی راننده در چهار جهت و کروز کنترل در همهٔ مدل‌های آریزو 5 وجود دارند.

امکانات اضافی این خودرو که در نمونهٔ توربوشارژ و نسخهٔ مجهز به گیربکس اتوماتیک (تیپ اکسلنت) وجود دارد، عبارت‌اند از؛ غربیلک چرمی فرمان، سانروف برقی و رینگ‌های اسپرت ۱۶ اینچ. نمایشگر اصلی چری آریزو 5، سایز ۷ اینچ است و با دوربین پارک و حس‌گر عقب عمل می‌کند. سیستم پخش چندرسانه‌ای دارای ۶ بلندگو است. از طریق بلوتوث، می‌توان تلفن همراه را به نمایشگر و سیستم سرگرمی‌های خودرو متصل کرد و امکان پاسخ یا قطع تماس با دکمه‌های روی فرمان هم وجود دارد. درگاه‌های USB و AUX همراه با امکان شارژ ۱۲ ولت در کابین خودرو وجود دارند.

آپشن‌های چری آریزو 5 در تیپ‌های مختلف، متفاوت است و بهتر است به هنگام ثبت‌نام خودرو، فهرست کامل امکانات خودرو توسط خریدار مشاهده شود. به‌عنوان‌مثال، تیپ دنده دستی این خودرو که با کد MT شناخته می‌شود، دارای استارت دکمه‌ای، نمایشگر ۷ اینچ و صندلی‌های چرمی نخواهد بود.

همان‌طور که برای همهٔ ما قابل پیش‌بینی است، چری آریزو 5 هم مثل دیگر خودروهای چینی بازار ایران، دارای ۵ ستارهٔ از نهاد آزمون تصادف خودروهای چین (C-NCAP) است.

امکانات آریزو 5 در تیپ‌های مختلف تفاوت دارد. در ارزان‌ترین نسخه (تیپ MT دنده دستی)، تنها دو کیسهٔ هوا برای سرنشینان جلو وجود دارد، ضمن اینکه با سیستم ضد سرقت الکترونیکی (ایموبلایزر)، کمربندهای ایمنی سه‌نقطه‌ای پیش کشنده چهار صندلی، ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیک قدرت ترمز (EBD) ارائه می‌شود. امکانات ارزشمندی، مثل فناوری کنترل لغزش (TCS)، سیستم کمکی ترمز (BA)، فناوری حفظ پایداری و تعادل (ESP)، چهار کیسه‌های هوای پرده‌ای جانبی و سیستم کمی حفظ خودرو درشیب (HHC)، تنها در نسخهٔ فول‌آپشن (تیپ اکسلنت) ارائه می‌شوند و نمونهٔ دنده دستی از آن‌ها بی‌بهره خواهد بود.

آنچه مسلم به نظر می‌رسد، تفاوت قابل‌توجه آپشن‌های ایمنی و رفاهی در آریزو 5 مجهز به پیشرانهٔ تنفس طبیعی و جعبه‌دندهٔ دستی با نسخهٔ توربوشارژ دنده‌اتوماتیک است. هرچند که قیمت این دو محصول نیز اختلاف زیادی دارد، ازنظر ظاهری تفاوت خاصی در آن‌ها احساس نمی‌شود.

تیپ دنده دستی آریزو 5 با پیشرانهٔ ضعیف‌تر، در کلاس سدان‌های اقتصادی چینی قرار می‌گیرد که البته نسبت به رقبای داخلی، گران‌تر است. پیشرانهٔ ۱۱۶ اسب بخار، نیازهای یک خانوادهٔ معمولی را فراهم می‌کند و مسلماً مناسب شتاب گیری‌های ناگهانی نخواهد بود. درحالی‌که مدل‌های چینی با پیشرانه‌های ۱.۵ لیتری، مثل ام‌جی 360، بی‌وای‌دی F3 و حتی بسترن B30 با پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری، حدود ۱۰۷ اسب بخار قدرت دارند، چری با آریزو 5 نشان می‌دهد فناوری بالاتری ارائه می‌کند و در ازای قیمت بیشتر، کیفیت فنی بهتری دارد. البته نباید فراموش کرد، برتری شتاب و قدرت آریزو 5، کمی مصرف سوخت بالاتر هم خواهد داشت.