چری آریزو 6

کشور تولید کنندهایران
نام خودروچری آریزو 6
کلاس بدنهسدان
کلاس اتومبیلC Segment
وزن1372 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو205/50 R 17
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب205/50 R 17
حجم موتور1498 cc
نوع موتوربنزین سوز
تعداد سیلندرها4
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری با پاشش مستقیم سوخت
ظرفیت باک55 لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)147 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)210 نیوتون متر در 4200 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)98.13 اسب بخار بر لیتر
نوع جعبه دندهانتقال قدرت اتوماتیک پیوسته
تعداد دنده (جلو)8
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
نوع سیستم ترمزهر ۴ چرخ دیسک مجهز به ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی خنک شونده
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقباکسل یک تکه میله پیچشی
نوع سیستم فرمانفرمان برقی EPS
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)9.2 ثانیه
سیکل ترکیبی مصرف سوخت6.9 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 5
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )۶ عدد، راننده، سرنشین، جانبی و پرده ای
سیستم های پایداری و کمک رانندهدارای سیستم ترمز کمکی BA / سیستم کنترل پایداری خودرو ESP / سیستم کنترل کشش TCS
سیستم های امنیتی و حفاظتیدارای سیستم ضد سرقت ایموبلایزر / سیستم هشدار دهنده باز ماندن درب های خودرو / کمربند ایمنی ۳ نقطه ای برای تمام سرنشینان / سیستم ورود و خروج و استارت بدون کلید KeyLess
سیستم فرمان و هدایت پذیریفرمان کمی برقی
نوع غربیلکغربیلک فرمان ۳ شاخه دارای روکش چرمی و مجهز به کلید های کنترلی چند منظوره
سیستمهای تهویه مطبوعدارای سیستم تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک با پنل لمسی / خروجی مجزای تهپیه برای سرنشینان عقب
سیستم صوتی و تصویریدارای ۶ بلندگو به همراه ساب ووفر دارای بلوتوث و USB
سیستمهای مولتی مدیادارای مانیتور مولتی مدیای ۹ اینچی با قابلیت موبایل مپینگ / رهیاب و GPS / صفحه نمایش TFT ۳.۵ اینچی درون صفحه کیلومتر
سیستم صندلیهای جلوصندلی های مجهز به روکش چرم دارای تنظیم دستی ( ۶ جهته راننده )
سیستم صندلیهای عقبمجهز به روکش چرمی / قابلیت تا شدن صندلی عقب
سیستم آیینه هاآینه های جانبی با تنظیم و تا شوندگی برقی مجهز به گرمکن
سیستم شیشه هاشیشه عقب دارای گرمکن / هر ۴ شیشه دارای بالابر برقی اتوماتیک
سیستم های سقفدارای سانروف
سیستم روشنایی جلوچراغ های جلو دارای تنظیم ارتفاع الکتریکی / دارای سنسور نور برای روشن شدن خودکار چراغ ها / دارای چراغ بدرقه و پنل روشنایی روی درب خودرو / دارای چراغ روشنایی روز DayLight
سیستم روشنایی عقبچراغ های ترمز LED دارای مه شکن
سنسورهای پیش فعالدارای سنسور پارک جلو و عقب / سیستم پایش باد تایر ها TPMS
سیستم های کمک رانندگیکروز کنترل / دوربین دید عقب داینامیک / سیستم انتخاب نوع رانندگی (eco-sport) / دارای دوربین ۳۶۰ درجه

سدان چری آریزو GX که در ایران بانام آریزو 6 عرضه خواهد شد، یکی از جدیدترین محصولات شرکت سازنده است. فروش گستردهٔ این خودرو در بازار داخل یا خارج چین، هنوز آغاز نشده است و احتمالاً در ماه‌های آینده اخبار بیشتری به خود اختصاص خواهد داد. پیش‌ازاین، سدان میان ردهٔ آریزو 5 با فروش نسبتاً خوبی در ایران مواجه شد. دیگر سدان تولیدی چری بانام آریزو 7 با بدنه‌ای بزرگ‌تر و نزدیک به تویوتا کمری، سال ۲۰۱۳ به تولید رسید و البته به‌روزهایی پایانی خود، نزدیک می‌شود. با توجه به مشابهت‌های فنی آریزو 7 با آریزو 6، می‌توان اطمینان داشت که خودروی جدید (آریزو GX) جایگزین مدل قدیمی شود و به لطف چهرهٔ مدرن، فروش بهتری داشته باشد.

پلتفرم این خودرو، M1X نام دارد و اختصاصاً توسط چری تولید می‌شود. بر اساس اعلام رسمی این شرکت، گروه خودروسازی جگوار لندرور بر طراحی و ساخت پلتفرم M1X، نظارت داشته است.

شباهت ظاهری آریزو 6 به آریزو 5 غیرقابل‌انکار است و نشان می‌دهد که زبان طراحی مدرن شرکت چری، با تکیه‌بر قالب حرف X در ترکیب جلوپنجره با سپر و چراغ‌ها به‌خوبی در محصولات جدید این برند، موردتوجه قرار می‌گیرد. برخلاف بسیاری از خودروهای چینی که سال‌ها قبل به ایران می‌آمدند، چراغ‌های کوچک‌تری برای آریزو 6 استفاده‌شده است تا نوعی پختگی در طراحی خودرو دیده شود. سبک جلوپنجره، سپر و حتی مه‌شکن‌ها، کاملاً مدرن و نزدیک به سدان‌های موجود در بازار جهانی به نظر می‌رسد. این خودرو، الهام گرفته از کیا اپتیما است؛ هرچند که در نگاه اول و توسط افراد عادی، تشخیص داده نمی‌شود.

از نمای روبرو، حالتی کاملاً اسپرت در چراغ‌ها دیده می‌شود که البته، خشن و تهاجمی نیست. این موضوع، به لطف خودداری طراح از ایجاد گوشه‌های تیز در چراغ‌های اصلی به وجود آمده است تا نمایی خانوادگی و درعین‌حال، جوان‌پسند و مدرن فراهم شود. یک لامپ هالوژن در مرکز کاسه‌چراغ وجود دارد و نوار LED روشنایی روز باحالتی L شکل از بالا تا پایین کشیده شده است. قطعه‌ای فلزی و براق هم از گوشهٔ بیرونی تا پایین وجود دارد. طراحان آریزو 6، از تمامی فضای کاسه‌چراغ استفاده کرده و حتی فلاشر راهنمای زردرنگ را با ۳ لامپ کوچک، در همین قسمت جای‌داده‌اند.

یکی از مهم‌ترین نکات مثبت در طرحی نمای روبرو، حجم دهی بسیار خوب در بدنه است. روی کاپوت جلو، خطوطی هماهنگ با چراغ‌ها دیده می‌شود. حجم دهی بدنه در سپر، همراه با قطعات فلزی نقره‌ای‌رنگ و ادوات پلاستیکی سیاه هم، فراتر از خودروهای چینی، به نظر می‌رسند. چری از پلاستیک مشبک سیاه و ارزان‌قیمت در جلوپنجره استفاده نکرده است. در عوض، حالتی مدرن، پولک‌دار و تمام فلزی در این قسمت دیده می‌شود که لوکس و ارزشمند است. مطابق زبان طراحی شرکت سازنده، خط براق افقی در وسط جلوپنجره استفاده‌شده است که به‌خوبی تا زیر چراغ اصلی، ادامه دارد. کمی پایین‌تر، قطعه‌ای بزرگ و براق به رنگ سیاه دیده می‌شود تا حجم زیادی از سپر را پوشش می‌دهد. این بخش، در تمامی مدل‌ها رنگ ثابت و تیره دارد. آریزو 6 از مه‌شکن‌های مدرن LED در گوشه‌ها استفاده می‌کند که در مقایسه با سدان‌های چینی، کاملاً متفاوت است؛ البته پلاستیک سیاه پیرامون مه‌شکن‌ها، ارزان‌قیمت و شبیه به مواد بازیافتی است.

نمای جانبی آریزو 6 کاملاً اسپرت و شبیه به کیا اپتیما به نظر می‌رسد. حتی رینگ‌های اسپرت آلومینیوم و ۱۷ اینچ هم، شبیه به سدان کیا هستند. از این زاویه، ۲ خط عمیق روی بدنه دیده می‌شوند. از انتها بدنه و لبهٔ درپوش صندوق تا امتداد دستگیره‌های ورودی، خطی عمیق دیده می‌شود که به‌خوبی با رسیدن به گلگیرها، محو می‌شود. خط دیگری هم پایین درها وجود دارد که با نزدیک شدن به چرخ جلو، حالت منحنی و چشم‌نواز فراهم می‌کند. این خودرو، با آینه‌بغل راهنما دار و نیمه فلزی رنگ بدنه ارائه می‌شود؛ ضمن اینکه فریم پنجره‌ها نیز در نیمهٔ پایینی، فلزی است.

چراغ پشت آریزو 6 شباهت زیادی به تویوتا کمری دارد که البته همراه فلز کروم به‌صورت خط افقی، با زبان طراحی چری ترکیب‌شده است. خط حجم دهندهٔ جانبی، به زیبایی لبهٔ کاپوت عقب را پوشش می‌دهد. آنتن کوسه‌ای کوچک، چراغ‌ها و لوگو حالت برجسته دارند تا حس یک سدان اسپرت و مدرن، تداعی شود. نمای پشت این مدل، دارای خطوط جذابی روی بدنه است که جایگاهی مناسب برای پلاک فراهم می‌کند. حتی گوشه‌های پایین سپر هم، دارای زهوار فلزی نقره‌ای‌رنگ هستند تا زیبایی بیشتری داشت باشند و شبیه به خروجی‌های اگزوز به نظر رسند. آریزو 6 البته دارای اگزوزهای لوکس داخل بدنه نیست و صرفاً با یک لولهٔ خروجی در سمت چپ، ارائه می‌شود. این موضوع، کمی به زیبایی خودرو در نمای پشت، لطمه زده است.

درمجموع، می‌توان نمرهٔ بسیار خوبی به چری آریزو 6 داد و طراحی بدنهٔ آن را فراتر از سدان‌های ساخت چین دانست. این خودرو، به شکلی هوشمندانه از مدل‌های ساخت تویوتا و کیا الگوبرداری شده است؛ اما یک کپی ناخوشایند محسوب نمی‌شود. آریزو 6 با ابعادی به طول ۴۷۱۰ میلی‌متر، با عرض ۱۸۲۵ میلی‌متر و ارتفاع سقف ۱۴۹۰ میلی‌متر ارائه خواهد شد؛ درحالی‌که فاصله محورهای ۲۶۷۰ میلی‌متر دارد. این سدان چینی، در مقایسه با نسل جدید تویوتا کمری، هیوندای سوناتا و کیا اپتیما، کوچک‌تر است.

باید اعتراف کرد، طراحی خوب آریزو 6 در فضای بیرونی با نمایی خلاقانه و چیدمانی مدرن در اتاقک، ادامه یافته است. سبک مینی‌مان باهدف به حداقل رساندن تعداد کلیدها و پرهیز از شلوغی گیج‌کننده، به‌خوبی در فضای داخلی آریزو 6 دیده می‌شود. این موضوع، برای علاقه‌مندان حرفه‌ای خودروهای مدرن، یادآور محصولات لندرور است. اتاقک خودرو، با نورپردازی ملایم آبی‌رنگ و سراسری، در قسمت زیر داشبورد و تو دری‌ها ارائه می‌شود.

برخلاف بسیاری از مدل‌های چینی، اثری از لوگو یا نام سازنده روی داشبورد دیده نمی‌شود. بخش بالایی، کاملاً هماهنگ با خروجی‌های هوا است و سرتاسر، خطی فلزی دارد. سبک طراحی بخش میانی، توجه ویژه‌ای به نمایشگر لمسی بزرگ داشته است و با خطوط مورب، توجه بیننده را جلب می‌کند. خطوط دوخت روی داشبورد، حس یک محصول لوکس و ارزشمند را تداعی می‌کنند؛ ضمن اینکه دارای مواد قابل‌قبول هستند.

زیر نمایشگر، کلیدهای کاربردی برای ارتباط تلفنی، ناوبری ماهواره‌ای و امکانات مرتبط سیستم سرگرمی در یک ردیف دیده می‌شوند. کمی پایین‌تر، روی پنل شیشه‌ای باحالتی شیب‌دار، کلیدهای دیجیتال لمسی وجود دارند که همراه با دو کلید گردان دور فلزی، وظیفهٔ فرماندهی به تهویه مطبوع و امکانات گرمایشی را بر عهده‌دارند. دسته‌دنده، کوتاه و خوش‌فرم است؛ به‌طوری‌که شبیه به جوی‌استیک در خودروهای مدرن اروپایی به نظر می‌رسد. در این بخش هم، به لطف حالت کشویی در جا لیوانی بین صندلی‌ها و ترکیب پلاستیک شفاف پیانویی با ادوات نقره‌ای‌رنگ، الگوبرداری هوشمندانه از مدل‌های پرفروش جهان، دیده می‌شود.

طراحی صندلی‌ها، فراتر از یک سدان اقتصادی ساخت چین به نظر می‌رسد و شباهت زیادی به مدل‌های اروپایی دارد. در ردیف جلو و عقب، محل نشیمنگاه و کمر، تفاوت ساختاری بسیار خوبی با حاشیهٔ صندلی دارد تا حمایت از زانوها و شانه‌های سرنشینان، افزایش یابد. علاوه بر راحتی قابل‌قبول، ظاهر صندلی‌ها در آریزو 6، دارای جذابیت است. طرح دوخت چهارگوش در بخش میانی، استفاده از پوشش مرغوب و پشت‌سری اختصاصی برای ۵ سرنشین، ویژگی‌هایی هستند که در خودروهای چینی به‌ندرت دیده می‌شود. طراحان چری، حتی نسبت به تو دری‌ها بی‌توجه نبوده‌اند و از پوشش نرم صندلی‌ها با دستگیرهٔ کروم، همراه با ترکیب ۲ رنگ تیره و روشن در این قسمت استفاده کرده‌اند. نسخه‌های آپشنال آریزو 6، دارای بلندگوی اختصاصی داخل ۴ در هستند که نمایی جذاب و شبیه به برندهای مشهور سازندهٔ سامانه‌های صوتی تداعی می‌کند.

درمجموع، فضای داخلی چری آریزو 6 دارای نکات مثبت متعدد و امتیاز فنی بالا است. این خودرو البته برای افراد بلندقد (۱۸۵ سانتی‌متر و بیشتر) چندان دل‌چسب نیست و خصوصاً روی صندلی‌های عقب، فاصلهٔ کمی تا سر، وجود دارد. اتاقک آریزو 6، البته برای راننده و سرنشین کنار، فضای راحتی فراهم می‌کند و برای خانواده‌ای ۵ نفرِ، قابل‌قبول خواهد بود. حجم دقیق صندوق‌عقب برای این مدل، نامشخص است اما در حالت استاندارد، حدود ۴۰۰ لیتر و کمی کوچک‌تر از فضای بار پژو ۴۰۵ به نظر می‌رسد. آریزو 6 مشابه بسیاری از سدان‌های چینی، قابلیت خواباندن صندلی‌های عقب دارد تا بتوان فضای بیشتری به صندوق، اضافه کرد.

پیش‌تر اشاره شد که جزئیات فنی آریزو 6 تفاوت چندانی با آریزو 5 و آریزو ۷ ندارد. این خودرو هم، از پیشرانهٔ توربوشارژ ۱.۵ لیتری (مدل SQRE۴T۱۵B ساخت چری) در تمامی نسخه‌های خارج از چین، بهره می‌برد. با این حساب، نهایت قدرت ۱۴۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۲۱۰ نیوتن‌تر از ۱۷۵۰ تا ۴۰۰۰ دور بر دقیقه، فراهم خواهد شد. این توانایی‌ها، مدل فعلی آریزو 5 تور بو را درزمانی حدود ۱۰ ثانیه به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند و طبیعتاً برای آریزو 6 باکمی وزن بیشتر، رسیدن از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را درزمانی حدود ۱۱ ثانیه ممکن خواهد کرد. میانگین مصرف سوخت خودرو با توجه به آمار سایت‌های چینی و کیفیت بنزین داخلی، عددی در حدود ۹ تا ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. نهایت سرعت سدان جدید چری، ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

در سایت اصلی چری چین، برای سرعت‌گیری صفرتا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت آریزو 6، عدد ۹ ثانیه و برای مصرف سوخت جاده‌ای با سرعت ثابت، عدد ۶.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر عنوان‌شده است که اندکی اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد. نسخهٔ پایه از آریزو 6 در چین، مجهز به جعبه‌دندهٔ دستی ۵ سرعتِ و در نمونه‌های آپشنال، گیربکس خودکار CVT با شبیه‌سازی ۹ سرعتِ است. این خودرو به‌احتمال فراوان، در مدل خودکار به ایران وارد خواهد شد.

برای پوشش صندلی‌ها، سه رنگ مشکی، نارنجی و سفید قابل سفارش خواهد بود. در فضای داخلی کامل‌ترین نسخه، نمایشگر لمسی باکیفیت در سایز ۹ اینچ وجود دارد که در مدل استاندارد، ۸ اینچ است. علاوه بر دوربین پارک، دوربین زیر آینه‌بغل هم قابل سفارش خواهد بود. در تصاویر موجود از اتاقک خودرو، نمایشگر تمام گرافیکی پشت فرمان، پوشش مرغوب چرم در داشبورد و صندلی‌ها، ناوبری ماهواره‌ای، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، امکان ارتباط تلفنی از طریق بلوتوث و سیستم صوتی با بلندگوهای متعدد (داخل ۴ در، ستون‌های جلو و نزدیک شیشه عقب)، کروز کنترل، ترمزدستی برقی (دکمه‌ای) و تهویه مطبوع دوگانه دیده می‌شوند. از سویی دیگر، به نظر می‌رسد که هیچ نسخه‌ای از آریزو 6 دارای صندلی برقی و خروجی تهویه برای صندلی عقب نباشد.