میتسوبیشی ASX

کشور تولید کنندهژاپن
نام خودرومیتسوبیشی ای اس ایکس
کلاس بدنهشاسی بلند
کلاس اتومبیلJ Segment
وزن1375 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو215/65 R 16
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب215/65 R 16
حجم موتور1998 cc
نوع موتوربنزین سوز
تعداد سیلندرها4
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری تزریق مستقیم
ظرفیت باک63 لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)147 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)197 نیوتون متر در 4200 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)73.5 اسب بخار بر لیتر
نوع جعبه دندهانتقال قدرت اتوماتیک پیوسته
تعداد دنده (جلو)5
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو چهار چرخ محرک
نوع سیستم ترمزدارای سیستم مدیریت پایداری خودرو
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده با هوا
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی خنک شونده با هوا
نوع سیستم تعلیقسیستم تعلیق پیشرفته مستقل
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقباتصال چندگانه ( مولتی لینک )
کمک فنرهای جلوکمک فنر هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع
کمک فنرهای عقبکمک فنر هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع
نوع سیستم فرمانقدرت کمکی الکتریکی و حساس به سرعت
حداکثر سرعت183 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)10.5 ثانیه
مصرف سوخت شهری10.2 لیتر در 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی8.4 لیتر در 100 کیلومتر
سیکل ترکیبی مصرف سوخت9.4 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 4
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )مجهز به 7 کیسه هوای ایمنی که شامل :جلو ، جانبی ، پرده ای محافظ سر ، کلید غیر فعال سازی کیسه هوای ایمنی جهت نصب صندلی کودک
سیستم های پایداری و کمک رانندهABS , EBD , ASC , ATC , HAS , AWC , TCL , RISE
سیستم های امنیتی و حفاظتیسیستم کلید ضد سرقت ، دارای قفل مرکزی در اختیار راننده ، دارای ریموت کنترل رادیویی ، روشن شدن خودرو بدون کلید
سیستم فرمان و هدایت پذیریقدرت کمکی الکتریکی
نوع غربیلکقابلیت تنظیم در 2 جهت عمودی و افقی ، دکمه های تنظیم سیستم صوتی روی فرمان
سیستمهای تهویه مطبوعدارای سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک ، دارای سیستم کنترل کیفیت هوا AQS و فیلتر هوا داخل اتاق
سیستم صوتی و تصویریسیستم صوتی مجهز به 6 بلندگو و تیونر ، قابلیت پخش CD به همراه چنجر 6 تایی ، دارای پورت USB ، AUX ، iPod Cable
سیستمهای مولتی مدیادارای نمایشگر 7 اینچی چند کاره ، نمایشگر میزان باد تایرها ، نمایشگر اطلاعات سفر و نمایشگر اطلاعات راننده
سیستم صندلیهای جلودارای سیستم هوشمند پشت سری ها برای جلوگیری از صدمات تصادف ، دارای روکش چرم ، صندلی راننده دارای تنظیم برقی در 8 جهت ، دارای سیستم گرمکن صندلی های جلو
سیستم صندلیهای عقبدارای روکش چرم ، دارای پشت سری فعال و هوشمند ، دارای سیستم گرمکن ، قابلیت تا شوندگی
سیستم آیینه هاآینه الکترو کرومیک جهت سهولت دید راننده در شب ، آینه های خارجی با حالت الکترو کرومیک و تنظیم برقی به همراه راهنمای LED و دارای گرمکن ، دارای چراغهای روشنایی بر روی آینه ها ، قابلیت تاشوندگی
سیستم شیشه هاتنظیم برقی تمام پنجره ها ، بخار زدای اتوماتیک شیشه ها ، شیشه های سولار
سیستم های سقفسانروف با قابلیت تنظیم و دارای سیستم ایمنی محافظت از آسیب ، دارای سقف پانوراما به صورت سفارشی
سیستم روشنایی جلودارای سیستم کنترل اتوماتیک نور چراغها ، چراغهای هالوژن ، دارای سیستم تنظیم ارتفاع نور دستی ، دارای مه شکن
سیستم روشنایی عقبچراغهای LED طیفی به همراه مه شکن
سنسورهای پیش فعالمجهز به سنسور باران جهت کارکرد اتوماتیک برف پاک کن ها
سیستم های کمک رانندگیمجهز به سنسور پارک سفارشی ، سیستم کروز کنترل هوشمند با قابلیت حفظ فاصله با خودروی مقابل ، دوربین دید عقب سفارشی

میتسوبیشی اوتلندر اسپرت یا همان ASX، کوچک‌ترین عضو خانواده شاسی بلندهای میتسوبیشی است که در سال ۲۰۱۱ وارد بازار شده و سپس در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۶ به‌روزرسانی شد. این خودرو در سال ۲۰۱۸ با ظاهر و داخلی ارتقا یافته، به شما خوش‌آمد گویی خواهد کرد.

در نمای روبرو شاهد جلوپنجره جدید و تغییرات اندک ظاهری هستیم؛ در بخش عقب نیز قضیه به همین منوال است. در داخل اتاقک هم میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۱۸ با تغییرات طراحی کنسول میانی و یک اهرم تعویض دنده جدید مواجه شده است. اکثر مدل‌های سال ۲۰۱۷ این خودرو به یک سیستم اطلاعات سرگرمی جدید مجهز شده‌اند و جایگاه پورت‌های usb نیز نسبت به قبل دستخوش تغییر شده است.

ازلحاظ فنی اما گزینه‌های آشنایی در پیش روی مشتریان اوتلندر اسپرت قرار داده‌شده است. نسخه‌های پایه ES و LE به پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر خطی باقدرت ۱۴۸ اسب بخار، به همراه گیربکس ۵ سرعتِ دستی و یا ضرب متغیر پیوسته (CVT) مجهز شده‌اند. تریم های بالاتر SE و SEL نیز قدرت خود را به پیشرانه ۲.۴ دهم لیتری چهار سیلندر خطی با توان خروجی ۱۶۸ اسب بخار و گشتاور 226 نیوتن‌تر مدیون هستند که با جدیدترین گیربکس CVT ساخت میتسوبیشی جفت شده است. این مجموعه به‌صورت استاندارد نیروی حاصل را به چرخ‌های جلو منتقل می‌نماید. سامانه چهارچرخ محرک تنها درازای پرداخت ۱۵۰۰ دلار بیشتر و آن‌هم فقط در مدل‌های مجهز به گیربکس CVT قابل سفارش است.

افزایش حجم پیشرانه تأثیر بسیار خوبی در بهبود عملکرد آن داشته است، به‌طوری‌که میتسوبیشی اوتلندر اسپرت SEL (نسخه موردبررسی در این مقاله) که از پیشرانه 2.4 لیتری بهره می‌برد، قادر است تا تنها ظرف مدت 7.9 ثانیه از سرعت صفر به 96 کیلومتر بر ساعت دست یابد که در قیاس با قبل، تقریباً یک ثانیه سریع‌تر شده است.

نتایج آزمون یک‌چهارم مایل هم معادل 16.2 ثانیه در سرعت 140 کیلومتربرساعت بوده است. این ارقام برای مدل مجهز به پیشرانه دو لیتری مساوی با 17.5 ثانیه و 132 کیلومتربرساعت بوده است که نشان از چابکی پیشرانه بزرگ‌تر دارد. این ارقام میتسوبیشی را در رتبه‌های بالای جدول کراس اوورهای ساب-کامپکت قرار می‌دهد.

البته از پشت فرمان میتسوبیشی اوتلندر اسپرت 2.4 لیتری چندان هم چابکی آن قابل احساس نیست، چراکه گیربکس CVT موجب شده تا حداکثر توان خروجی پیشرانه در دور موتور 6000rpm قابل‌دسترس باشد. در یک چنین دور موتوری صدای ناهنجار پیشرانه در اتاقک به 75 دسی‌بل رسیده و آرامش سرنشینان را برهم خواهد زد.

همچنین مصرف سوخت این خودرو نسبت به قبل ارتقا یافته و به 10.2 واحد (شهر) و 8.4 لیتر بر صد کیلومتر (بزرگراه) رسیده است.
استفاده از سوخت با اکتان ۸۷ تنها دلیل اجتناب از سفرهای جاده‌ای درازمدت با اوتلندر اسپرت نیست؛ به‌عنوان‌مثال اتاقک خودرو از کیفیت ساخت متوسط و ارگونومی ضعیف رنج می‌برد. صندلی‌های بسیار سفت و عملکرد نامناسب اهرم تعویض دنده بخش دیگری از کاستی‌های این خودرو به شمار می‌روند.

در ضمن دکمه‌های روی صفحه نمایشگر ۷ اینچی، کار با این سیستم اطلاعات سرگرمی را در حین رانندگی سخت نموده است. خوشبختانه قابلیت اپل کار پلی و اندرویداتو برای این خودرو عرضه‌شده که می‌تواند تا حد زیادی این مشکل را برطرف سازد.

فاصله بین محورهای جلو و عقب اوتلندر اسپرت 2018، معادل 2.67 متر است. بااین‌وجود، اوتلندر اسپرت علیرغم برخورداری از فاصله بین محوری نسبتاً طولانی، چندان در ارائه فضای پای کافی برای سرنشینان عقب مناسب عمل‌نکرده است؛ به‌طوری‌که هر دو خودروی کیا سول و هوندا HR-V ازنظر راحتی سرنشینان در ردیف عقب نسبت به اوتلندر اسپرت برتری دارند.

عملکرد شاسی اوتلندر اسپرت به‌خوبی قابل پیش‌بینی و کنترل است. میزان چسبندگی این خودرو در پیست مخصوص معادل 0.78 جی بود که این میزان از چسبندگی توانست آن را به طرز مطلوبی بر روی سطح مسیر نگاه دارد. در ضمن اگر با این خودروی 1540 کیلوگرمی، در سرعت 112 کیلومتر بر ساعت شروع به ترمز گرفتن نمایید، در فاصله 51.2 متر جلوتر، از حرکت بازخواهید ایستاد که 3.96 متر کمتر از رکورد مزدا CX-3 است.

حداقل بهای اوتلندر اسپرت در نسخه SE برابر 23,990 دلار تعیین‌شده که در حدود 2600 دلار بیش از مدل ES با موتور 2 لیتری است. ضمناً نصب گیربکس cvt بر روی مدل ES حدود 1200 دلار هزینه در بر خواهد داشت.

تجهیزاتی نظیر: چراغ‌های مه شکن، صندلی‌های مجهز به گرم‌کن، چراغ‌های LED روشنایی در روز، روکش فرمان چرمی، کلید مجاورت، استارت دکمه‌ای، آینه آرایشی چراغ‌دار و یک پورت usb بیشتر در نسخه SE وجود خواهد داشت.

مدل گران‌تر SEL علاوه بر امکانات فوق از موارد دیگری همچون آینه‌های تاشو برقی، حسگر باران، روکش چرمی صندلی‌ها به همراه صندلی برقی راننده، ترمز خودکار اضطراری، نوربالای خودکار و هشدار انحراف از مسیر برخوردار شده است.

همچنین با پرداخت 2000 دلار دیگر، بسته سفارشی تورینگ شامل سقف شیشه‌ای ثابت و سیستم صوتی پریمیوم برای این خودرو قابل گزینش است که درنهایت قیمت اوتلندر اسپرت را به بیش از 29 هزار دلار سوق خواهد داد. این قیمت بیش از بهای گران‌ترین مدل‌های هوندا HR-V و کیا سول است که در قیاس با میتسوبیشی از امکانات و کیفیت اتاقک بالاتری برخوردار هستند.

تنها مزیت اوتلندر اسپرت نسبت به رقبای نامبرده، در پیشرانه قدرتمندتر (2.4 لیتری) و سامانه چهارچرخ محرک آن است که می‌تواند مشتریان را از خرید هوندا HR-V و کیا سول منصرف نماید.