رنو کپچر

کشور تولید کنندهفرانسه
نام خودرورنو کپچر
کلاس بدنهشاسی بلند
کلاس اتومبیلJ Segment
وزن1180 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو205/55 R 17
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب205/55 R 17
حجم موتور1200 cc
نوع موتوربنزینی دارای توربو
تعداد سیلندرها4
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتور پاشش مستقیم
ظرفیت باک45 لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)120 اسب بخار در 4900 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)190 نیوتن متر در 2000 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)
نوع جعبه دندهاتوماتیک دو کلاچه
تعداد دنده (جلو)6
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
نوع سیستم ترمزسیستم ترمز ضدقفل ABS، سیستم توزیع متعادل نیروی ترمزEBD، سیستم ترمز کمکی در موارد اضطراریEBA، سیستم کنترل پایداری الکتریکی ESP، سیستم کمکی حرکت در سربالایی HSA .
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی
تعلیق جلومک فرسون
نوع سیستم فرمانقدرت کمکی الکتریکی
حداکثر سرعت192 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)10.9 ثانیه
مصرف سوخت شهری6.6 لیتر در 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی4.7 لیتر در 100 کیلومتر
سیکل ترکیبی مصرف سوخت5.9 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 5
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )راننده، سرنشین جلو و جانبی (مجموعاً 4 عدد)
سیستم های پایداری و کمک رانندهسیستم کنترل پایداری الکتریکی ESP، سیستم کمکی حرکت در سربالایی HSA
سیستم های امنیتی و حفاظتیسیستم استارت دکمه ای هوشمند، کروز کنترل و سیستم محدودکننده سرعت (Speed Limiter)، سیستم مصرف بهینه موتور(ECO-MODE) ، قابلیت تلسکوپی تنظیم فرمان و تنظیم ارتفاع، کارت قفل و استارت هوشمند رنو، 3 عدد پشت سری عقب قابل تنظیم، گرم کن صندلی های جلو،کنسول میانی صندلی های جلو و شیشه های کوچک عقب و شیشه عقب تیره
سیستم فرمان و هدایت پذیریبرقی
سیستمهای تهویه مطبوعسیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
سیستم صوتی و تصویریمولتی مدیابا صفحه 7 اینچی
سیستم آیینه هاآیینه های جانبی برقی و تاشونده با دید گسترده و مجهز به گرمکن
سیستم شیشه هاشیشه بالابر برقی جلو و عقب،برف پاککن اتوماتیک
سیستم روشنایی جلوچراغ های LED روز روشن ، سیستم تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو ، سنسور اتوماتیک نور چراغ ها
سیستم های کمک رانندگیسیستم استارت دکمه ای هوشمند، کروز کنترل و سیستم محدودکننده سرعت (Speed Limiter)، سیستم مصرف بهینه موتور(ECO-MODE) ، قابلیت تلسکوپی تنظیم فرمان و تنظیم ارتفاع، کارت قفل و استارت هوشمند رنو، 3 عدد پشت سری عقب قابل تنظیم، گرم کن صندلی های جلو،کنسول میانی صندلی های جلو و شیشه های کوچک عقب و شیشه عقب تیره

شرکت رنو خودروی کراس اوور کپچر ۲۰۱۷ را در نسخه‌های متنوعی با پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی عرضه می‌کند. نسخه‌های بنزینی این خودرو با پیشرانه‌هایی با حجم ۸۹۸ و ۱۱۹۷ سی‌سی عرضه می‌شوند. بر اساس اطلاعات موجود در وب‌سایت رنو، این پیشرانه‌ها به ترتیب قادر به تولید توان بیشینهٔ ۹۰ و ۱۲۰ اسب بخار هستند. توان بیشینهٔ هردوی این پیشرانه‌ها در دور موتور ۵۰۰۰ دور بر دقیقه در دسترس است.

رنو نمونهٔ ضعیف‌تر این پیشرانه را تنها با جعبه‌دندهٔ دستی همراه می‌کند؛ اما مدل‌هایی که با پیشرانهٔ ۱۲۰ اسب بخاری عرضه می‌شوند، با دو نوع جعبه‌دندهٔ ۶ سرعتهٔ دستی و ۶ سرعتهٔ خودکار دو کلاچِ قابل سفارش هستند. یکی از نکات ناامیدکننده در ارتباط با کراس اوور رنو کپچر بهره نبردن آن از سیستم چهارچرخ محرک است؛ توان خروجی پیشرانهٔ این خودرو تنها به چرخ‌های جلوی آن منتقل می‌شود و به‌طور حتم این مسئله تأثیری منفی در عملکرد خودروی موردبحث خواهد داشت.

کراس اوور رنو کپچر در داخل کشور توسط شرکت ایران‌خودرو و تنها با پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری و جعبه‌دندهٔ خودکار عرضه می‌شود. پیشرانهٔ یادشده از چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ تشکیل‌شده است و از توربوشارژر نیز بهره می‌برد، ضمن آنکه عملکرد سوپاپ‌های آن توسط سیستم VVT یا سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، تنظیم می‌شود.

طبق اعلام ایران‌خودرو، این پیشرانه قادر است حداکثر توان ۱۲۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۹۰ نیوتن‌متر، به ترتیب در دورهای موتور ۴۹۰۰ و ۲۰۰۰ دور بر دقیقه تولید کند. حداکثر سرعت رنو کپچر ۱۹۲ کیلومتر بر ساعت و مدت‌زمان موردنیاز برای رسیدن آن از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، ۱۰.۹ ثانیه است. ایران‌خودرو میزان مصرف سوخت رنو کپچر را در حالت ترکیبی، ۵.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام کرده است.

در مورد سیستم تعلیق رنو کپچر نیز باید بگوییم کمپانی سازندهٔ فرانسوی، سیستم تعلیق جلو را از نوع مک‌فرسون مستقل و بخش عقب را از نوع سیستم تعلیق نیمه‌مستقل با فنرهای پیچشی انتخاب کرده است. رنو برای چرخ‌های جلوی این خودرو ترمز دیسکی انتخاب کرده است؛ اما برای چرخ‌های عقب، از ترمزهای کاسه‌ای استفاده‌شده است. این موضوع را می‌توان یکی از نقاط ضعف رنو کپچر باقیمت ۱۱۰ میلیون تومانی آن دانست.

کپچر از همان پلتفرمی استفاده می‌کند که پیش‌ازاین در خودروهای نیسان جوک و رنو کلیو به کار گرفته‌شده بود. این خودرو با طول ۴۱۲۲ میلی‌متری خود، اندکی از هاچ بک کلیو با طول ۳۹۸۶ میلی‌متر طویل‌تر؛ اما به میزان اندکی از نیسان جوک ۴۱۳۵ میلی‌متری کوتاه‌تر است.

این خودرو زیر نظر لارنس ون دن اکر، مدیر واحد طراحی کمپانی رنو طراحی‌شده است و بنویت بوشارد، مدیر واحد تولید رنو از آن به‌عنوان «کراس اوور غیرتهاجمی و کامپکتی» یاد می‌کند که «بسیار کاربرپسند» است. در نمای خارجی رنو کپچر از دورنگ استفاده‌شده است و طراحی آن از بسیاری لحاظ به رنو کلیو، برادر کوچک‌تر این خودرو شباهت دارد؛ چراغ‌های جلویی که تا بخش جانبی خودرو کشیده شده‌اند، نشان بزرگ رنو که در دماغهٔ خودرو نصب‌شده است و انحنای جانبی جذاب، ازجملهٔ شباهت‌های بین دو خودروی یادشده هستند.

در نمای عقب خودرو، چراغ‌های کوچک و عریض رنو کپچر به همراه ستون‌های انتهایی پنجره‌ها که به سمت بالا کشیده شده‌اند بر پویایی و جذابیت آن افزوده‌اند؛ درحالی‌که قوس عریض و برجستهٔ چرخ‌های آن، حس خودرویی اسپرت را القاء می‌کنند. روی‌هم‌رفته طراحی نمای خارجی رنو کپچر بسیار جذاب و خاص است و نمی‌توان ایراد خاصی از این لحاظ به آن وارد کرد. کپچر خودرویی است که با طراحی چشم‌گیر و زیبا، می‌تواند نگاه‌ها را به‌سوی خود معطوف کند. طبق ادعای رنو، این خودرو به‌گونه‌ای طراحی‌شده است تا نقش خودرویی چندمنظوره (MPV) را داشته باشد.

رنو برای هماهنگی بهتر نمای داخلی و خارجی کپچر، در داخل اتاقک نیز از دورنگ استفاده کرده است. متأسفانه فضای داخلی این خودرو به‌اندازهٔ نمای خارجی آن جذاب نیست و طراحی بسیار ساده‌ای دارد. مواد به‌کاررفته در ساخت بخش‌های مختلف اتاقک مانند داشبورد و کنسول از نوع پلاستیک سخت هستند و کیفیت چندان بالایی ندارند.

باوجود ابعاد کلی کوچک کپچر، ارتفاع نسبتاً بلند آن، فضای مناسبی برای سر سرنشینان ردیف جلو و عقب خودرو فراهم کرده است. فضای در نظر گرفته‌شده برای پاهای سرنشینان نیز کافی به نظر می‌رسد. البته امکان جابه‌جایی صندلی‌های عقب نیز برای تنظیم فضای پا برای سرنشینان عقب فراهم‌شده است؛ به لطف این قابلیت می‌توان حجم فضای بار را نیز بسته به نیاز، بین ۳۷۷ و ۴۵۵ لیتر تغییر داد.

در حالت کلی، اگرچه اتاقک رنو کپچر طراحی ساده و مناسبی دارد؛ اما برخی رقبای آن اعم از پژو ۲۰۰۸، طراحی جذاب‌تر و چشم‌نوازتری دارند. کراس اوور پژو به لحاظ کیفیت مواد به‌کاررفته در اتاقک نیز به رقیب فرانسوی خود برتری دارد. البته اتاقک کپچر مشکلات دیگری نیز دارد؛ طبق نظر برخی کارشناسان، صندلی‌های کپچر در ارتفاع نسبتاً پایینی قرارگرفته‌اند و ازاین‌رو سوارشدن به این خودرو، چندان حس یک خودروی کراس اوور را به سرنشینان منتقل نمی‌کند؛ ضمن آنکه برخی دید شیشهٔ عقب خودرو را مناسب نمی‌دانند و ازاین‌رو استفاده از دوربین عقب را توصیه می‌کنند.

رنو کپچر از امکانات رفاهی نسبتاً مناسبی بهره می‌برد که از بین آن‌ها می‌توان به مواردی همچون کروز کنترل و سیستم محدودکنندهٔ سرعت، سیستم مصرف بهینهٔ پیشرانه (ECO-Mode)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP، سیستم کنترل حرکت در سربالایی HSA، حس‌گر پارک و دوربین دنده‌عقب، سیستم ورود و خروج باکارت، استارت هوشمند و سیستم پایش فشار تایرها اشاره کرد.

رنو به این کراس اوور قابلیت‌های دیگری نظیر برف‌پاک‌کن خودکار مجهز به حس‌گر باران، سیستم قفل ضد سرقت، آینه‌های جانبی الکترونیکی و مجهز به گرم‌کن، حس‌گر خودکار نور چراغ‌ها و صندلی‌های جلوی مجهز به گرم‌کن نیز اضافه کرده است. سیستم سرگرمی رنو کپچر شامل مواردی همچون نمایشگر ۷ اینچی لمسی، پورت USB و AUX، بلوتوث، چهار اسپیکر و سیستم موقعیت‌یابی جی‌پی‌اس است، ضمن آن‌که امکان اتصال گوشی هوشمند نیز به این سیستم وجود دارد.

شرکت رنو کراس اوور زیبای خود را به مجموعه‌ای متنوع از سامانه‌های ایمنی مانند سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم ترمز کمکی در مواقع اضطراری EBA، قلاب‌های ISOFIX برای نصب صندلی‌های ویژهٔ کودک، قفل مرکزی و ورود بدون کلید و درنهایت کمربند ایمنی جلو به همراه پیش کشنده اشاره کرد. رنو کپچر از چهار کیسهٔ هوای ایمنی بهره می‌برد؛ دو کیسهٔ هوا مسئولیت حفاظت از راننده و سرنشین جلو را در تصادفات روبه‌رو بر عهده‌دارند. کیسه‌های هوای جانبی نیز از بدن سرنشینان ردیف جلو در برخوردهای جانبی محافظت می‌کنند.

رنو کپچر در آزمون‌های سال ۲۰۱۳ موسسهٔ Euro NCAP موفق به کسب پنج ستارهٔ ایمنی شد.

سیستم تعلیق کپچر در سرعت‌های پایین عملکرد بسیار خوبی دارد و به‌خوبی ارتعاش‌های حاصل از ناهمواری‌های جاده را جذب می‌کند. این خودرو عمدتاً یکی از راحت‌ترین تجربه‌های سواری را در کلاس خود ارائه می‌دهد؛ اما در سرعت‌های بالا و حین گذر از پستی‌ها و بلندی‌ها، عملکرد سیستم تعلیق خودرو، کمی با مشکل مواجه می‌شود.

ازآنجایی‌که کپچر بر مبنای برادر کوچک هاچ بک خود، کلیو، توسعه داده‌شده است؛ هندلینگ آن نیز تا حدودی به خودروی یادشده شباهت دارد؛ این کراس اوور توانایی خوبی درگذر از پیچ‌ها دارد، چسبندگی مناسب با جاده و پاسخ‌دهی فرمان بسیار قابل‌اتکا، از دیگر توانایی‌های رنو کپچر در بخش هندلینگ و فرمان‌پذیری است.

چنانچه پیشرانه در حال کار در دورهای موتور بسیار بالا نباشد؛ صدای آن به‌خوبی حذف می‌شود و در داخل اتاقک شنیده نمی‌شود. ضمن آنکه نویزهای محیطی و جاده‌ای در داخل اتاقک در حد آزاردهنده‌ای به گوش نمی‌رسد. از همین رو سواری آرام و راحتی توسط کپچر برای سرنشینان به ارمغان می‌آید.

کپچر را می‌توان یکی از کراس‌اورهای پرطرفدار اروپا دانست که جزو محصولات پرفروش شرکت رنو نیز محسوب می‌شود. این خودرو در حال حاضر جزوی از محصولات ایران‌خودرو به‌حساب می‌آید و شامل تضمین ۳ سالهٔ این شرکت نیز می‌شود؛ اما با توجه به راه‌اندازی قریب‌الوقوع خط تولید پژو ۲۰۰۸ در واحدهای تولید ایران‌خودرو، ممکن است رنو نیز نسبت به همکاری با سایپا یا اطلس خودرو جهت مونتاژ آن در ایران اقدام کند.

به‌طورکلی مالکان رنو کپچر از عملکرد پیشرانه و جعبه‌دندهٔ آن رضایت دارند و عمدهٔ شکایات آن‌ها به نوردهی نامناسب چراغ‌های هالوژنی، عملکرد نامناسب سیستم تعلیق عقب و انتقال تکان‌ها به سرنشینان ردیف عقب، کیفیت نامطلوب مواد به‌کاررفته در ساخت داشبورد و کیفیت پایین سیستم صوتی خودرو بازمی‌گردد.