هیوندای سنتنیال

  • 1
  • 3
  • 5
  • 2
  • 4
  • 6

هیوندای سنتنیال خودرویی ساخت کارخانه   هیوندای  و ساخت  کشور کره جنوبی که قابلیت حمل ۵ سرنشین را به‌خوبی دارد. موتور استفاده‌شده در این هیوندای همان موتور می‌باشد که در سال ۲۰۱۵ مورداستفاده قرار گرفت. موتوری با ۵۰۰۰ سی‌سی حجم و سیستم تزریق مستقیم سوخت که از نوع GDI با ۸ سیلندر که از یک گیربکس ۸ سرعتِ اتوماتیک بهره می‌برد. این خودرو از  نوع محور جلو می‌باشد.هیوندای سنتنیال در بازار با دو خودرو  آئودی A8  و لکسوس آل اس در رقابت است .

ظاهر خودرو هنوز بر پایه آخرین تغییر در فیس لیفت خود یعنی ایکاس است که برای بار اول در سال ۲۰۱۳ رونمایی شد. خودرویی در کلاس f یا همان کلاس سدان.هیوندای سنتنیال لوکس‌ترین خودروی هیوندای است که ابعادی بزرگ‌تر از جنسیس داشته و پلتفرم آن‌ها نیز مشترک است.این خودرو توانسته ۵ستاره از کامل را موسسه ایمنی آمریکا NHTSA به دست آورد که این خودرو را در زمره ایمن‌ترین‌ها قرار داده است.انبوهی از امکانات را در کنار موتوری پرقدرت و راحتی فراوان و البته کیفیت بالا  می‌تواند این خودرو را در این کلاس نسبت به رقبا موفق کند چراکه نسبت به رقبای خود از قیمت کمتری برخوردار است. با خرید این خودرو می‌توان خودرویی لوکس و پرقدرت را باقیمتی مناسب در اختیار داشت .

در ظاهر خارجی هیوندای سنتنیال اگر بخواهیم نسبت به آخرین سری این خودرو در سال ۲۰۱۵ نگاهی بیندازیم باید به چراغ‌های آن اشاره داشت که تغییرات اندک ولی قابل‌توجه داشته‌اند. البته جلوپنجره این خودرو هم از سال ۲۰۱۵ به همراه رینگ آلیاژی جدید تغییر شکل دادند. و در مدل ۲۰۱۶ این روال هنوز ادامه دارد. البته در داخل سنتنیال را هم نباید فراموش کرد چراکه آن‌هم در سال ۲۰۱۵ تغییرات بسیاری ازجمله دوخت تازه برای چرم صندلی‌ها، گسترش تریم چوبی داشبورد و کنسول، طراحی جدید فرمان خودرو، ساعت آنالوگی جدید کنسول و نهایتا تغییر اهرم دنده را در خود داشت.

اگر بخواهیم به ایمنی هیوندا سنتنتیال اشاره‌ای داشته باشیم همین‌که به شما بگوییم این خودرو از بدنه تمام فولاد با مقاومت بالا  در تصادفات ساخته‌شده و تا اینجا باید از بدنه آن خیالتان راحت باشد. در کنار این بدنه وجود سامانه‌های ایمنی پرکاربرد نظیر  سیستم  VSM که   شامل کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، سیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، کمک ترمز (BA) و اخطار خروج از خط  (LDW) که  ایمنی شمارا به‌خوبی تامیین می‌کنند. در کنار همه این‌ها وجود سامانه‌های ایمنی رفاهی نظیر    ترمز الکترونیکی (EPB)،  کروز کنترل هوشمند (SCC)، سیستم  کمربند ایمنی پیش کشنده و از همه مهم‌تر وجود ۹ کیسه هوار ایمنی این خودرو را بی نقض کرده.

در مدل ۲۰۱۶ هیوندای سنتنیال از کروز کنترل از نوع SCC استفاده‌شده که این SCC به کروز کنترل هوشمند گفته می‌شود که توسط یک حس‌گر سقفی کنترل می‌شود. در کروز کنترل ساده شما خود با نزدیک شدن به خودرو جلویی مجبور می‌شوید ترمز کنید ولی این کروز کنترل هوشمند با استفاده از حس‌گر سقفی در صورت نزدیکی به خودروی جلویی سرعت را تا حد سرعت آن خودرو کاهش می‌دهد. و در شروع حرکت مجدد دوباره به حرکت درخواهد آمد.

وجود سیستم TCS در هیوندای سنتنیال مدل ۲۰۱۶ : سیستم کنترل کشش (Traction Control System) که با علامت اختصاری (TCS) شناخته می‌شود، هنگام پیچیدن و حرکت روی سطوح لغزنده به‌ویژه در شرایط آب‌وهوای بارانی و برفی و نیز جاده‌های خاکی، بیش‌ازاندازه گاز داده شود، چرخ‌های محرک شروع به هرز گردی می‌کنند و باعث سرخوردن و از دست رفتن کنترل اتومبیل می‌شود. اما در خودروهای مجهز به سیستم کنترل کشش، چنان چه بیش‌ازاندازه گاز داده شود و یکی از چرخ‌های محرک اتومبیل بیش‌ازاندازه بچرخد و شروع به هرز گردی کند، این سیستم به‌صورت اتوماتیک فعال می‌شود. بدین‌صورت که با کاهش میزان گاز، قدرت موتور را به‌صورت مرحله‌ای تا میزان مطلوب و لازم کاهش می‌دهد و از هرز گردی چرخ محرک جلوگیری می‌کند. ازاین‌رو، میزان چسبندگی و تماس لاستیک‌ها با سطح زمین بیش‌تر می‌شود و اتومبیل به شکل ایمن‌تری به حرکت خود ادامه می‌دهد.

وجود سیستم (Electronic Stability Control) در هیوندای سنتنیال مدل ۲۰۱۶ : این سیستم به‌طور دائم جهت حرکت و فرمان پذیری خودرو را طی رانندگی کنترل می‌کند و همواره در حال مقایسه مسیر مقصد راننده با مسیر واقعی خودروست. وقتی‌که میزان فراوانی از عدم فرمان پذیری توسط سیستم کنترل پایداری تشخیص داده شود، این سیستم وارد عمل می‌شود. وقتی‌که این سیستم، عدم فرمان پذیری مناسب را در خودرو تشخیص می‌دهد، به‌طور هوشمندانه، خودرو را با استفاده از ترمزها کنترل می‌کند. در این سیستم، ترمزها به‌صورت مجزا به چرخ‌ها اعمال می‌شوند. در برخی انواع پیشرفته‌تر، کنترل پایداری خودرو با کاهش موقت نیروی موتور نیز انجام می‌شود. البته باید توجه داشت که این سیستم تأثیری بر توانایی و عملکرد خودرو در پیچ ندارد و فقط کنترل پایداری اتومبیل سرپیچ‌های تند را کنترل می‌کند.

سیستم تشخیص نقطه کور خودرو (BSD)  در  هیوندای سنتنیال مدل ۲۰۱۶  که . توسط رادارهایی که در گوشه‌های سپر عقب جاسازی‌شده است خودروهایی را که از عقب (مسیرهای کناری) در حال نزدیک شدن به خوار هستند را تشخیص داده و به راننده در موقع لزوم هشدار می‌دهد. که در هیوندای سنتنتیال این حس‌گرها در آینه هم به‌خوبی کار گذاشته‌شده‌اند

وجود سیستم EBD  در هیوندای سنتنتیال مدل ۲۰۱۶ : سیستم EBD که مکمل سیستم ABS می‌باشد میزان فشار ترمز اعمال‌شده بر هر یک از چرخ‌های خودرو را به‌طور مجزا و متناسب با شرایط به‌اندازه نیاز تنظیم می‌نماید. یعنی هنگامی‌که خودرو در شرایطی قرار دارد که مثلاً چرخ عقب سمت راست باید ۵۰ درصد نیروی ترمز را دریافت نموده و چرخ جلوی سمت راست صفر در صد و دوچرخ دیگر هرکدام ۲۵ درصد نیرو را باید دریافت کنند سیستم EBD این تقسیم نیرو را به‌دقت انجام می‌دهد و اتومبیل را به بهترین شکل ممکن متوقف می‌کند.

هیوندای سنتنتیال مدل ۲۰۱۶    دارای   چهار دوربین در اطراف خود است که سبب  ارائه یک نمای ۳۶۰ درجه در اطراف کل وسیله نقلیه می‌شود. این سیستم شامل یک دوربین  جلو   نصب‌شده بر روی جلوپنجره مشبک، دو دوربین به آینه‌های جانبی و دوربین دید عقب است.  که همگی این دوربین‌ها با استفاده از نمایشگر مرکزی به‌خوبی قابل‌کنترل هستند.

از دیگر امکانات هیوندا سنتنیال مدل ۲۰۱۶ وجود سیتم (HUD) یا همان فنّاوری نمایشگر مجازی (Head-Up Display): سیستم HUD با نمایش اطلاعاتی چون محدوده جاده، محل پیچ‌ها، میزان فاصله با خودروی جلویی، اطلاعات رستوران‌ها و استراحتگاه‌ها بر روی شیشه جلو، جاده را در کف دستان شما قرار می‌دهد. که این امر در هیوندای سنتنیال محقق است.