چانگان CS35

کشور تولید کنندهایران
نام خودروچانگان سی اس 35
کلاس بدنهکراس اور
کلاس اتومبیلJ Segment
وزن1290 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو215/50 R 17
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب215/50 R 17
حجم موتور1600 cc
نوع موتوربنزین سوز
تعداد سیلندرها4
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری پاشش چند نقطه ای
ظرفیت باک52 لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)113 اسبر بخار در 6000 دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)160 نیوتون متر در 4000 دور بر دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)70.62 اسب بخار بر لیتر
نوع جعبه دندهاتوماتیک تیپ ترونیک
تعداد دنده (جلو)4
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
نوع سیستم ترمزمجهز به سیستم پیشرفته ترمز BAS/EBD/ABS
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقبمیل پیچشی
نوع سیستم فرمانالکتریکی (EPS)
حداکثر سرعت180 کیلومتر در ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) 15 ثانیه
سیکل ترکیبی مصرف سوخت7 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 4
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )4 عدد، راننده و سرنشین به همراه کیسه هوای جانبی
سیستم های امنیتی و حفاظتیسیستم ضد سرقت (Immobilizer) / هشداردهنده بسته نبودن کمربند ایمنی / ریموت کنترل تاشو / قفل مرکزی
سیستم فرمان و هدایت پذیریقدرت کمکی الکتریکی
نوع غربیلک3 شاخه دارای روکش چرمی + دکمه های سیستم صوتی و کروز کنترل بر روی فرمان / روکش چرمی
سیستمهای تهویه مطبوعمجهز به سیستم تهویه مطبوع دستی
سیستم صوتی و تصویریسیستم صوتی مجهز به: رادیو + Player CD + پورت USB,IN,AUX و مجهز به ۶ بلندگو
سیستم صندلیهای جلوصندلی چرمی / صندلی راننده قابل تنظیم در ۶ جهت / کمربندهای ایمنی جلو مجهز به سیستم پیش کشنده و قابل تنظیم ارتفاع
سیستم صندلیهای عقبزیر آرنجی مرکزی جلو
سیستم آیینه هاآینه های جانبی برقی مجهز به چراغ راهنما / آینه های جانبی با قابلیت تاشو برقی
سیستم شیشه هاشیشه بالابرهای برقی جلو و عقب / برف پاک کن عقب / گرمکن شیشه عقب
سیستم های سقفسانروف
سیستم روشنایی جلوچراغ های جلو هالوژن با قابلیت تنظیم ارتفاع / دی لایت و اتو لایت (Light Auto & Light Day) / دارای مه شکن
سیستم روشنایی عقبدارای مه شکن
سیستم های کمک رانندگیکروز کنترل / کامپیوتر اطلاعات سفر

شاید در ابتدا بهتر باشد پیش از آشنایی با چانگان سی‌اس ۳۵، نگاهی به تاریخچهٔ شرکت چانگان داشته باشیم؛ گروه خودروسازی چانگان در سال ۱۹۶۲ و در شهر چونگ‌کینگ، واقع در غرب کشور چین تأسیس شد. چانگان درزمینهٔ طراحی، توسعه، تولید و فروش خودروهای سواری و تجاری فعالیت دارد؛ خودروهای سواری و تجاری این شرکت، تحت برندهای چانگان و چانا به فروش می‌رسند.

چانگان طی همکاری‌های مشترکی که با فورد، Group PSA، مزدا و سوزوکی دارد، محصولات آن‌ها را برای عرضه در بازار چین تولید می‌کند. چانگان یکی از چهار خودروساز بزرگ چین به شمار می‌رود و در سال ۲۰۱۲ با تولید ۱.۹ میلیون دستگاه خودرو، به جایگاه چهارم این کشور ازلحاظ حجم تولید دست‌یافته است.

چانگان CS35 نخستین خودروی شاسی‌بلند شرکت چینی چانگان است. این خودرو در ابتدا در قالب طرحی مفهومی موسوم به Changan SUV در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۱۱ به نمایش گذاشته شد و از نسخهٔ تجاری آن در نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۱۲ رونمایی شد. این خودرو درنهایت در ماه اکتبر سال ۲۰۱۲ به‌صورت رسمی روانهٔ بازار چین شد.

طی سال‌های اخیر خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور به محبوبیت بسیار بالایی دست‌یافته‌اند؛ به‌طوری‌که غالباً در بسیاری از کشورها شاهد فروش بالای خودروهای این کلاس هستیم. به نظر می‌رسد این روند در کشورمان نیز در حال شکل‌گیری است؛ چراکه بسیاری از مردم به خرید خودروهای شاسی‌بلند علاقه‌مند هستند؛ ازاین‌رو شرکت‌های خودروساز داخلی سعی دارند باعرضهٔ محصولاتی در کلاس خودروهای شاسی‌بلند، از گرایش به وجود آمده، بهره ببرند.

سی‌اس ۳۵ یک خودروی شاسی‌بلند شهری و دیفرانسیل جلو است که بر مبنای خودروی سدان Changan EADO توسعه داده‌شده است. چانگان در ابتدا این خودرو را تنها با پیشرانه‌ای به حجم ۱.۶ لیتر و در دو نسخهٔ دستی و اتوماتیک عرضه می‌کرد؛ اما در پاییز سال ۲۰۱۴ امکان سفارش آن را با پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری نیز فراهم کرد؛ البته این پیشرانه تنها به همراه جعبه‌دندهٔ دستی قابل سفارش است.

بر اساس اطلاعات موجود در وب‌سایت چانگان، این خودروساز در سال ۲۰۱۱ موفق به توسعهٔ فناوری جدیدی موسوم به BlueCore شده که مرتبط با قوای محرکهٔ خودرو است. چانگان مدعی است که فناوری یادشده، بدون لطمه زدن به عملکرد کلی پیشرانه،‌ میزان مصرف سوخت و انتشار گازهای آلاینده توسط آن را به ترتیب حدود ۲۰ و ۴۰ درصد کاهش می‌دهد.

اما سایپا این خودرو را تنها با پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری تولید می‌کند. پیشرانهٔ یادشده از نوع چهار سیلندر خطی و ۱۶ سوپاپ است و می‌تواند توان بیشینه‌ای معادل ۱۲۳ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه تولید کند. حداکثر گشتاوری که پیشرانهٔ چانگان CS35 تولید می‌کند، معادل ۱۶۰ نیوتن‌تر است که در دور موتور ۴۰۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود. عملکرد سوپاپ‌ها نیز توسط سیستم DVVT یا سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، تنظیم می‌شود.

سایپا سی‌اس ۳۵ را در دو مدل دستی و اتوماتیک روانهٔ بازار کرده است؛ سیستم انتقال قدرت مدل دستی از نوع ۵ سرعتِ و مصرف سوخت ترکیبی آن معادل ۶.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و مدل اتوماتیک این خودرو از سیستم انتقال قدرت ۴ سرعتِ بهره می‌برد و به‌صورت ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر، حدود ۷ لیتر مصرف سوخت دارد.

حداکثر سرعت مدل اتوماتیک سی‌اس ۳۵ معادل ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است و برای رسیدن به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به حدود ۱۴ ثانیه زمان نیاز خواهد داشت که چندان رضایت‌بخش نیست. در خصوص حداکثر سرعت و شتاب مدل دستی خودرو، اطلاعاتی در دست نیست؛ بااین‌حال می‌توان حدس زد که عملکرد این مدل به‌صورت جزئی بهتر از مدل مجهز به جعبه‌دندهٔ خودکار باشد.

چانگان برای محور جلوی سی‌اس ۳۵، سیستم تعلیق مستقل مک‌فرسون را برگزیده و در محور عقب آن از نوع سیستم تعلیق غیرمستقل بازوهای کشنده استفاده کرده است. سیستم فرمان چانگان CS35 از نوع الکترونیکی EPS است و با استفاده از یک موتور الکتریکی، در مانورهای مختلف به راننده جهت تسهیل چرخش فرمان کمک می‌کند.

ترمزهای جلو و عقب چانگان CS35، به ترتیب از نوع دیسکی خشک‌شونده و دیسکی ساده هستند؛ این موضوع را می‌توان یکی از نقاط قوت سی‌اس ۳۵ به شمار آورد، چراکه هنوز هم در محور عقب بسیاری از خودروهای داخلی از ترمزهای کاسه‌ای استفاده می‌شود.

یکی از مهم‌ترین شاخصه‌هایی که می‌تواند هر شخصی را نسبت به خرید خودرویی ترغیب کند، طراحی ظاهری آن است. چه‌بسا خودرویی با طراحی جذاب و مشخصات فنی نامناسب، به محصولی پرفروش بدل شود؛ ازاین‌رو چانگان وقت زیادی صرف ظاهر چانگان CS35 کرده است. گفته می‌شود این کمپانی چینی طراحی خودروی موردبحث را به دست یک طراح ایتالیایی به نام لوچیانو دی‌امبروزیو سپرده بود.

سی‌اس ۳۵ طراحی نسبتاً جذابی دارد و به‌جرئت می‌توان آن را جزو زیباترین خودروهای چینی بازار داخلی نامید. باوجودآنکه CS35 ابعاد چندان بزرگی ندارد؛ اما خطوط بدنهٔ این خودرو به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که آن را عضلانی نشان می‌دهند. در نمای جلو شاهد جلوپنجره متشکل از سه نوار کروم هستیم که آرم V شکل چانگان را در برگرفته است، جلوپنجرهٔ خودرو، هماهنگی خوبی با چراغ‌های جلو دارد و چراغ‌های عقب نیز هماهنگی خوبی با طراحی بخش جلو دارد.

نمای جانبی خودرو شامل دو خط مورب است که یکی از آن‌ها بر دستگیرهٔ درها منطبق شده و انتهای آن تا لبهٔ چراغ‌های عقب امتداد پیداکرده است؛ چانگان روی این چراغ‌ها نیز در امتداد خط مورب یادشده برجستگی‌هایی ایجاد کرده است. اما خط مورب دوم عضلانی‌تر است و تا روی گلگیرهای خودرو ادامه پیداکرده است.

چانگان CS35 از طراحی بدنهٔ خوبی برخوردار است. اما توقع خودرویی زیبا و چشمگیر نداشته باشید و این خودرو در بهترین حالت، تنها رضایت شمارا فراهم خواهد کرد. اما به‌هیچ‌وجه نمی‌توان این کراس‌اوور را جز آن دسته از خودروهایی دانست که بینندگان را مدت زیادی محو طراحی خود می‌کنند.

نمای داخلی خودرو از طراحی ساده و البته زیبایی بهره می‌برد؛ بخش‌هایی از نمای داخلی نظیر غربیلک فرمان و دو کانال بزرگ تهویهٔ هوای موجود در بخش میانی کنسول، به برخی از خودروهای فورد شباهت غیرقابل‌انکاری دارند که احتمالاً این موضوع به دلیل تأثیری بوده است که تولید خودروهای فورد بر مهندسان و طراحان چانگان گذاشته است. CS35 فضای کابین زیباتری نسبت به بدنهٔ خود دارد و الهام از طراحی‌های شرکت‌های مطرح غربی باعث شده است در این بخش نمرهٔ خوبی بگیرد.

شرکت سایپا صندلی‌های چرمی را به‌عنوان آپشن در نظر گرفته است و از این نوع صندلی تنها در مدل اتوماتیک سی‌اس ۳۵ استفاده می‌کند. در بخش‌های مختلف خودرو از دوختی به رنگ قرمز استفاده‌شده است که ترکیب آن بارنگ مشکی داخل کابین، ظاهر اسپرت تری به خودرو می‌بخشد.

همان‌طور که پیش‌ازاین اشاره شد، اگرچه چانگان CS35 عنوان خودروی شاسی‌بلند را یدک می‌کشد؛ اما به‌هیچ‌وجه خودروی بزرگی نیست و تنها می‌توان آن را برای خانواده‌ای چهار نفرِ مناسب دانست. بنابراین چنانچه خانوادهٔ پرجمعیتی دارید یا به خودرویی خانوادگی برای سفرهای برون‌شهری نیاز دارید؛ بهتر است به دنبال خودروی بزرگ‌تری باشید.

در حالت کلی می‌توان گفت این خودروساز چینی وقت زیادی صرف طراحی نمای داخل و خارج آن کرده است و حاصل کار به‌خصوص در بخش داخلی، این موضوع را تأیید می‌کند. CS35 طراحی مناسبی دارد و از این نظر می‌تواند رضایت شمارا جلب کند.

بااین‌حال کماکان به نظر می‌رسد چینی‌ها در انتخاب مواد به‌کاررفته دچار مشکل هستند؛ اگرچه کابین این خودرو طراحی خوبی دارد، اما جنس مواد به‌کاررفته در آن کمی خشک و شکننده به نظر می‌رسد و حس خودرویی لوکس به شخص منتقل نمی‌کند. البته با توجه به بازهٔ قیمتی CS35 نمی‌توان چندان به این انتخاب خرده گرفت.

سایپا مدل اتوماتیک چانگان CS35 را به همراه امکانات رفاهی نسبتاً مناسبی عرضه می‌کند که از بین آن‌ها می‌توان به مواردی همچون سیستم کروز کنترل، کامپیوتر اطلاعات سفری، سانروف، صندلی راننده با امکان تنظیم شش‌جهت، آینه‌های جانبی برقی، حس‌گر پارک دنده‌عقب، صندلی چرمی، چراغ‌های جلوی هالوژن باقابلیت تنظیم ارتفاع، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب و گرم‌کن شیشهٔ عقب اشاره کرد.

اما مدل دستی این خودرو از تعدادی از این امکانات بی‌بهره است؛ آینه‌های جانبی برقی نیستند، پوشش صندلی‌ها از نوع چرم نیست، کروز کنترل وجود ندارد، سانروف حذف‌شده است و خبری از دکمه‌های کنترلی روی غربیلک فرمان مدل اتوماتیک نیست.

در سیستم سرگرمی چانگان سی‌اس ۳۵ خبری از نمایشگر لمسی نیست و نمونه‌ای که در بخش میانی داشبورد قرارگرفته است، صرفاً برای نمایش ساعت و اطلاعات موسیقی استفاده می‌شود؛ بنابراین در این خودرو توقع وجود سیستم مسیریابی نداشته باشید. این سیستم به رادیو، CD Player و شش اسپیکر مجهز شده و پورت‌های USB و AUX نیز برای آن در نظر گرفته‌شده است. البته درصورتی‌که علاقه‌مند به استفاده از نمایشگر لمسی باشید، می‌توانید از نمونه‌های متفرقهٔ موجود در بازار برای این خودرو استفاده کنید.

سایپا مدل اتوماتیک چانگان CS35 را به چهار کیسهٔ هوا، شامل دو کیسهٔ هوا برای سرنشین‌های جلو و دو کیسهٔ هوای جانبی مجهز کرده است؛ اما مدل دستی این خودرو را تنها با دو کیسهٔ هوای جلو عرضه می‌کند. ازجمله قابلیت‌های ایمنی دیگر سی‌اس ۳۵ می‌توان به مواردی مانند سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم کمکی ترمز BAS، قلاب‌های ISOFIX برای نصب صندلی‌های ویژهٔ کودک، سیستم ضد سرقت و کمربندهای ایمنی مجهز به سیستم پیش کشنده باقابلیت تنظیم ارتفاع اشاره کرد.

مدل دستی خودروی چانگان CS35 توسط موسسهٔ C-NCAP چین مورد آزمایش قرار گرفت و این خودرو درمجموع موفق به کسب چهار ستاره از پنج ستاره در آزمودن‌های تصادف شد که با توجه به ردهٔ قیمتی خودرو می‌توان عملکرد آن را در این بخش خوب توصیف کرد.

بسیاری بر این باور هستند که پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری نمی‌تواند انتخاب مناسبی برای یک خودروی شاسی‌بلند باشد؛ اما بسیاری از مالکان چانگان سی‌اس ۳۵ از عملکرد آن رضایت دارند و معتقدند خودروی موردبحث در شرایط عادی می‌تواند سواری مناسبی ارائه دهد. یکی از ایرادهایی که به این خودرو وارد می‌شود، شتاب نسبتاً پایین آن است؛ این مسئله حین حرکت در جاده‌های شیب‌دار بیش‌ازپیش به چشم می‌آید. برخی از مالکان نیز تأخیرهایی در تعویض دندهٔ خودرو گزارش داده‌اند که منجر به کاهش محسوس عملکرد حرکتی خودرو می‌شود.

میزان ورود نویزهای محیطی به کابین در سرعت‌های بالا در سطح قابل‌قبولی است و صدای لاستیک‌های خودرو نیز هرچند در داخل کابین به گوش می‌رسد؛ اما آزاردهنده نیست. در شرایط عادی هندلینگ خودرو مناسب گزارش‌شده است؛ اما با توجه به آن‌که این خودرو از سیستم پایداری الکترونیکی ESP بهره نمی‌برد، ممکن است در سرعت‌های بالا و در حین گذر از پیچ‌ها عملکرد خودرو دچار مشکل شود.

با توجه به پیشرانه و سامانه‌های کمکی به‌کاررفته در CS35 با خودرویی شهری روبرو هستیم و از آن توقع عملکرد مناسب در مسیرهای ناهموار نداشته باشید.

زمانی که از مالکان چانگان CS35 در خصوص کیفیت و عملکرد این خودرو سؤال کنید، غالباً با نظرات مثبت مواجه خواهید شد؛ بسیاری از هندلینگ خوب، سیستم ترمز و عملکرد قابل‌قبول سیستم تعلیق ابراز رضایت می‌کنند؛ البته عدهٔ زیادی نیز معتقد هستند که این خودرو به‌واسطهٔ پیشرانهٔ نه‌چندان توانمند و جعبه‌دندهٔ کُند خود قابلیت آفرود ندارد و تنها می‌توان از آن استفادهٔ شهری داشت.