رنو داستر

کشور تولید کنندهفرانسه
نام خودرورنو داستر
کلاس بدنهشاسی بلند
کلاس اتومبیلJ Segment
وزن1260 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو215/65 R 16
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب215/65 R 16
حجم موتور1998 cc
نوع موتوربنزین سوز
تعداد سیلندرها4
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری با پاشش چند نقطه ای
ظرفیت باک50 لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)135 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)195 نیوتن متر در 3750 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)67.5 اسب بخار به لیتر
نوع جعبه دندهاتوماتیک تیپ ترونیک
تعداد دنده (جلو)4
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
نوع سیستم ترمزترمز های جلو دیسکی مجهز به سیستم ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده با هوا
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبکاسه ای
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقباکسل نیمه مستقل میله پیچشی
نوع سیستم فرمانقدرت کمکی هیدرولیکی
حداکثر سرعت178 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)10.4 ثانیه
مصرف سوخت شهری10.6 لیتر در 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی6.6 لیتر در 100 کیلومتر
سیکل ترکیبی مصرف سوخت8.2 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 4
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )2 عدد راننده و سرنشین جلو
سیستم های پایداری و کمک رانندهABS , EBD , ASC , ATC , HAS , AWC , TCL , RISE
سیستم های امنیتی و حفاظتیقفل مرکزی به همراه ریموت کنترل رادیویی ، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر / پشت سری های فعال و کمربند 3 نقطه ای عقب / سیستم هشدار باز بودن کمربند ایمنی
سیستم فرمان و هدایت پذیریقدرت کمکی هیدرولیکی
نوع غربیلکغربیلک فرمان 3 شاخه و امکان کنترل سیستم صوتی از پشت فرمان
سیستمهای تهویه مطبوعسیستم تهویه با کنترل دستی
سیستم صوتی و تصویریدارای ورودی usb و بلوتوث، پخش mp3
سیستمهای مولتی مدیاماتیتور لمسی 7 اینچی
سیستم صندلیهای جلودارای پشت سری فعال قابل تنظیم / تنظیم دستی صندلی ها
سیستم صندلیهای عقبدارای قابلیت تا شوندگی به صورت یک تکه
سیستم آیینه هاتنظیم دستی آینه های جانبی
سیستم شیشه هابالابر شیشه های جلو برقی / دارای برف پاک کن و گرم کن شیشه عقب
سیستم های سقفدارای ریل باربند
سیستم روشنایی جلودارای مه شکن و چراغ روشنایی در روز DayLight
سیستم روشنایی عقبدارای مه شکن و چراغ سوم ترمز

رنو داستر یک شاسی‌بلند فرانسوی است که با همکاری رنو و داچیا به تولید رسیده است. داستر در دو تیپ SE و PE و به‌صورت دو دیفرانسیل و تک دیفرانسیل توسط نگین خودرو به فروش می‌رسد. داستر نخستین بار در سال 2010 معرفی شد و در سال 2013 یک فیس‌لیفت را تجربه کرد. البته نسل جدید رنو داستر هم در نمایشگاه خودرو فرانکفورت رونمایی شد که ازنظر طراحی داخلی و خارجی یک تحول بزرگ را تجربه کرد.

داستر موجود در بازار ایران، ازنظر طراحی نقاط ضعف بزرگی دارد و به همین دلیل نتوانست در کشور ما فروش چندان موفقی را تجربه کند. البته نباید از موضوع قیمت هم در این رابطه غافل شویم چراکه داستر با توجه به امکاناتی که ارائه می‌دهد، قیمت نسبتاً بالایی دارد. داستر در نمای جلو و حتی نمای جانبی، قابل‌قبول است ولی در نمای عقب، هماهنگی خوبی میان اجزا برقرار نیست و چراغ‌ها ظاهر چندان جذابی ندارند. داستر در زیر سپرهای جلو و عقب و رکاب‌های جانبی قطعات مشکی و نقره‌ای‌رنگی دارد که به بهتر شدن ظاهر خودرو کمک کرده‌اند. به‌علاوه ریل سقفی هم برای آن در نظر گرفته‌شده که با توجه به استفاده از آن در مسیرهای طولانی و آفرود، و نیاز به فضای زیاد برای حمل بار، ویژگی مثبتی است.

رنو در طراحی اتاقک داستر هم همانند بیرون عمل کرده و ظاهراً زمان زیادی برای آن صرف نکرده است. البته با توجه به اینکه داستر در بازار جهانی به‌عنوان ارزان‌ترین شاسی‌بلند دو دیفرانسیل شناخته می‌شود، نباید توقع زیادی هم از آن داشت. اتاقک داستر به ساده‌ترین شکل طراحی‌شده و قطعات آن علاوه بر اینکه ظاهر جذابی ندارند، کیفیت بالایی هم ندارند و بیشتر قطعات از پلاستیک سخت ساخته‌شده. درمجموع نباید داستر را خودرو زیبا و جذابی بدانیم چه در بیرون و چه در داخل اتاقک.

رنو داستر آپشن‌های زیادی هم در اختیار شما قرار نمی‌دهد. ازجمله تجهیزات رفاهی آن می‌توانیم به 2 کیسه هوا، سامانه‌های ترمز ABS و EBD و TCS، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ دیلایت، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، حس‌گر و دوربین دنده‌عقب، کروز کنترل و سیستم صوتی با نمایشگر 7 اینچی باقابلیت اتصال بلوتوث و USB اشاره‌کنیم.

داستر از یک موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر بهره می‌برد که قدرتی برابر با 135 اسب بخار و گشتاوری معادل 195 نیوتن‌متر تولید می‌کند. این قدرت به‌وسیله جعبه‌دنده 4 سرعتِ خودکار به چرخ‌های جلو و یا هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند. باید بگوییم که داستر در نسخه دو دیفرانسیل، عملکرد آفرود خوبی از خود نشان می‌دهد و می‌تواند بهترین گزینه برای خرید یک خودرو مخصوص آفرود در این رده قیمتی باشد. به‌علاوه اینکه داستر هزینه‌های نگهداری بالایی ندارد و کمتر شمارا مجبور به مراجعه به تعمیرگاه می‌کند.

داستر در حال حاضر در بازار باقیمت 150 تا 160 میلیون تومان در مدل‌های دست‌دوم و 220 میلیون تومان در نمونه‌های صفرکیلومتر در بازار به فروش می‌رسد و مهم‌ترین رقبای آن در این رده قیمتی را باید رنو کپچر، پژو 2008، سانگ‌یانگ تیوولی و سانگ‌یانگ اکتیون دست‌دوم بدانیم. البته دراین‌بین خودروهای رنو کپچر، پژو 2008 و سانگ‌یانگ تیوولی به دلیل بازار دست‌دوم بهتری که دارند، گزینه‌های بهتری محسوب می‌شوند و داستر در این زمینه عملکرد خوبی ندارد و برای فروش آن باید زمان زیادی صرف کنید. در این بازه قیمتی خودروهایی چون پژو 2008، رنو کپچر و سانگ‌یانگ تیوولی بازار را کاملاً در دست گرفته‌اند.