النترا

کشور تولید کنندهکره جنوبی
نام خودروهیوندای الانترا
کلاس بدنهسدان
کلاس اتومبیلC Segment
وزن1320 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو225/45 R 17
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب225/45 R 17
حجم موتور1999 cc
نوع موتوربنزین سوز
تعداد سیلندرها4
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتور پاشش چند نقطه ای
ظرفیت باک50 لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)152 اسب بخار در 6200 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)196 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)76.03 اسب بخار بر لیتر
نوع جعبه دندهاتوماتیک
تعداد دنده (جلو)6
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
نوع سیستم ترمزچهار چرخ دیسک مجهز به سیستم ترمز ضد قفل ABS و کنترل الکترونیکی نیروی ترمز EBD
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده با هوا
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی
نوع سیستم تعلیقسیستم تعلیق پیشرفته مستقل
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقباسکل یک تکه میله پیچشی CTBA
نوع سیستم فرمانفرمان برقی MDPS
حداکثر سرعت202 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)10.4 ثانیه
مصرف سوخت شهری10.1 لیتر در 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی5.5 لیتر در 100 کیلومتر
سیکل ترکیبی مصرف سوخت7.2 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 6
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )7 عدد، راننده، سرنشین، پرده ای و جانبی به همراه ایربگ زانوی راننده
سیستم های پایداری و رانندهسیستم کنترل کشش TCS / سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC / سیستم ترمز کمکی BA
سیستم های امنیتی و حفاظتیدارای سیستم ضد سرقت ایموبلایزر / صندوق عقب هوشمند / قفل مرکزی با سیستم ورود و خروج بدون کلید، ریموت هوشمند و استارت دکمه ای
سیستم فرمان و هدایت پذیریدارای سیستم کمکی فرمان برقی با قابلیت تنظیم حالت رانندگی / تنظیم دستی تلسکوپی فرمان
نوع غربیلک3 شاخه دارای کلیدهای تنظیم سیستم صوتی و کامپیوتر سفری / دارای گرمکن و روکش چرمی
سیستمهای تهویه مطبوعسیستم تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک
سیستم صوتی و تصویریدارای سیستم صوتی اینفینیتی / دارای AUX، USB و بلوتوث
سیستمهای مولتی مدیادارای مانیتور لمسی 5 اینچی به همراه دوربین دنده عقب / صفحه نمایش TFT 4.2 اینچی پشت آمپر و کیلومتر شمار سوپر ویژن / دارای شارژر USB
سیستم صندلیهای جلودارای روکش چرمی / تنظیم برقی صندلی راننده / تنظیم دستی صندلی شاگرد / دارای گرمکن و سرد کن صندلی های جلو / تنظیم دستی گودی کمر صندلی راننده / دارای سیستم حافضه صندلی راننده
سیستم صندلیهای عقبدارای روکش چرمی / قابلیت تا شدن 60:40 صندلی های عقب / دارای خروجی تهویه هوا برای سرنشینان عقب / دارای گرمکن / دارای جا لیوانی و استراحت گاه آرنج سرنشین عقب
سیستم آیینه هاآینه های جانبی برقی تا شونده اتوماتیک با گرمکن و راهنمای روی آینه / آینه داخلی الکتروکرومیک
سیستم شیشه هاهر 4 شیشه خودرو دارای بالابر برقی / دارای سیستم ایمنی بالابر شیشه ها AntiTrAP / دارای سنسور باران / دارای سیستم د بخار اتوماتیک / دارای برف پاک کن های آئرودینامیک
سیستم های سقفدارای سانروف برقی
سیستم روشنایی جلوچراغ های جلو زنون / دارای سنسور نور / قابلیت مشایعت تا درب منزل / دارای چراغ مه شکن / دارای سیستم روشنایی در روز DayLight
سیستم روشنایی عقبچراغهای LED طیفی به همراه مه شکن
سنسورهای پیش فعالدارای سنسور پارک جلو و عقب / دارای سیستم کنترل فشار باد تایرها TPMS / درای رادار نقطه کور BSD
سیستم های کمک رانندگیدارای سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی HAC / کروز کنترل / قابلیت انتخاب نوع رانندگی (DriveMode)

اولین مدل هیوندای الانترا (تلفظ صحیح واژهٔ Elantra) در سال ۱۹۹۰ عرضه شد. این خودرو، در ابتدا یک سدان سایز متوسط بود که قابلیت‌های اسپرت قابل‌قبولی داشت و در نمونهٔ ۱.۶ لیتری، می‌توانست بازمانی کمتر از ۱۰ ثانیه به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. نسل اول النترا در بسیاری از کشورهای دنیا فروش قابل‌قبولی داشت و به تعداد نسبتاً محدود، وارد ایران شد. با ممنوعیت واردات خودروهای خارجی به کشور، نسل دوم النترا در بازار ایران حضور نداشت؛ اما با نسل سوم و به نام هیوندای آوانته، تا همین چند سال پیش توسط کرمان موتور مونتاژ می‌شد. این محصول با پیشرانه‌های ۱.۸ لیتری و ۲ لیتری، همچنان در بازار دست‌دوم موردتوجه است و به‌عنوان خودرویی قابل‌اعتماد شناخته می‌شود.

به‌جرئت می‌توان نسل پنجم هیوندای النترا – که بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ تولید می‌شد – را یکی از موفق‌ترین محصولات تاریخ خودروسازی کره دانست. درزمانی که مدل‌های ساخت هیوندای برای هجوم گسترده به بازار جهانی آماده می‌شدند، نسل پنجم النترا با طراحی مدرن و کیفیت فنی قابل‌قبول، در کشورهایی مثل آمریکا، هند، چین و ایران، فروش بسیار خوبی داشت و حتی در اولین سال تولید، بیش از ۱۸۶ هزار دستگاه در آمریکا فروخته شد. نسل پنجم النترا که تا ابتدای سال ۱۳۹۶ پیش‌فروش می‌شد، با دو پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری و ۲ لیتری، در ایران حضور داشت که به ترتیب قدرت‌های ۱۴۸ اسب بخار و ۱۷۳ اسب بخار ارائه می‌کرد.

طبق روال چند سال گذشته، محصولات جدید هیوندای بافاصلهٔ کمی پس از عرضه در بازار جهانی، به ایران وارد می‌شوند و البته النترا هم به‌تازگی با نسل ششم در کشور ما حضور دارد. این خودرو در تیپ بدنهٔ سدان، در حال پیش‌فروش است؛ اما هنوز خبری از عرضهٔ نسخهٔ هاچبک النترا GT در ایران نیست. علاوه بر این، نمونه‌های دیگری از النترا مثل مدل اسپرت ۲۰۰ اسب بخار هم می‌توانند در آینده وارد کشور شوند. شرکت آسان موتور، به‌عنوان نمایندهٔ رسمی هیوندای در ایران شناخته می‌شود و در حال حاضر، النترا ۲۰۱۷ را با بدنهٔ استاندارد و آپشن‌های سطح متوسط پیش‌فروش می‌کند.

آنچه مسلم به نظر می‌رسد، النترا در مقایسه با نمونهٔ قبلی خود، با ظاهری کاملاً متفاوت عرضه می‌شود. خبری از حالت تخم‌مرغی بدنه و دماغه نیست؛ درحالی‌که می‌توان شباهت این مدل به دیگر محصولات هیوندای را حتی از فاصلهٔ دور تشخیص داد. تا همین چند سال پیش، تفاوت زیادی میان سبک طراحی النترا، سوناتا و سانتافه وجود داشت؛ اما امروزه با زبان طراحی مدرن هیوندای، نوعی هماهنگی بصری در سبد بزرگ‌ترین خودروساز کره دیده می‌شود.

از نمای روبه‌رو، با یک خودروی کاملاً اسپرت مواجه هستیم که تا حد زیادی، تهاجمی و انتقام‌جو به نظر می‌رسد؛ درحالی‌که النترای قبلی، چندان سرکش به نظر نمی‌رسید. نمونهٔ ۲۰۱۷، حالا با جلوپنجرهٔ ۶ ضلعی همراه شده است تا هماهنگ با زبان طراحی مدرن هیوندای عمل کند. خطوط موازی از کروم براق، فضای خالی قابل‌توجهی فراهم می‌کنند که تأمین‌کنندهٔ هوای ورودی به پیشرانه و البته کاهش‌دهندهٔ هزینه‌های تولید خواهد بود. چراغ‌های این خودرو، مثل مدل قبلی، از نمونه‌های به‌کاررفته در توسان تبعیت کرده‌اند و برخلاف گذشته، به سمت شیشهٔ جلو کشیده نمی‌شوند. حالت اسپرت النترا با زاویه‌های تیز در گوشه‌های چراغ اصلی تقویت می‌شود تا به لطف یک لامپ زنون دایره‌ای، چهره‌ای مبارز تداعی کند.

نمونه‌ای از النترا که توسط آسان موتور در ایران عرضه می‌شود، از مه‌شکن‌های LED استفاده نمی‌کند و مثل نسخهٔ پایهٔ این خودرو، دارای مه شکن دایره‌ای و نسبتاً کوچک با جایگاه سیاه‌رنگ اختصاصی است. سبک طراحی النترا، فضای مناسبی در گوشه‌های سپر فراهم می‌کند که نه‌تنها برای این مه شکن ارزان‌قیمت کاربرد دارد؛ بلکه همراه با زیبایی تحسین‌برانگیز خود، شیارهایی برای هدایت هوا و افزایش آئرودینامیک به وجود می‌آورد. به لطف این حرکت هوشمندانه، چرخ‌ها و لنت‌های ترمز هم تا حدودی خنک می‌شوند.

از نکات مثبت در طراحی نمای روبه‌روی النترا، می‌توان به چراغ‌های روشنایی روز اشاره کرد که باحالتی شبیه به حرف C و البته کشیدگی در طول کاسه‌چراغ، جذابیت قابل‌قبولی دارند. ساختار سپر و جلو، حالتی حجیم و سه‌بعدی تداعی می‌کنند؛ ضمن اینکه به لطف خطوط عمیق خصوصاً روی درپوش موتور، حس یک خودروی اسپرت با ساختار دماغه دار به بیننده می‌دهند. اگر بخواهیم نقد سخت‌گیرانه‌ای دربارهٔ طراحی النترا داشته باشیم، می‌توانیم به دیده شدن خط بدنه در قسمت مربوط به جلو و استفاده از ادوات پلاستیکی در سپر، به‌عنوان نکات منفی اشاره‌کنیم که البته با توجه به کلاس قیمتی و سبک طراحی این خودرو در بازار جهانی، قابل توجیه هستند.

فرم اسپرت النترا از نمای جانبی هم کاملاً احساس می‌شود. از این زاویه، نه‌تنها چراغ اصلی و عقب، بلکه زوایای مربوط به مه‌شکن‌ها در سپر جلو و فرم خاص سپر و درپوش عقب نیز به‌خوبی دیده می‌شوند. خطوط حجم دهنده باضخامت قابل‌توجه، روی بدنه حضور دارند که شامل خطی از گوشهٔ چراغ عقب تا اواسط گلگیر جلو و حجم دهی پایین در می‌شود. فضای مربوط به چرخ‌ها نیز دارای انحنای روی بدنه هستند؛ اما به‌صورت نامتقارن طراحی‌شده‌اند. النترا با رینگ‌های متنوع آلومینیومی در سایزهای ۱۵، ۱۶ و ۱۷ اینچ در بازار جهانی حضور دارد که تقریباً همهٔ آن‌ها، ساختاری ۵ پردارند. از دیگر نکات مربوط به طراحی نمای جانبی، می‌توان به آنتن کوسه‌ای همرنگ بدنه، آینه‌های بغل با حاشیهٔ سیاه و فریم پلاستیکی پنجره‌ها اشاره کرد.

در نمای پشت النترا ۲۰۱۷، شباهت بیشتری به مدل قبلی دیده می‌شود. سایز کلی چراغ‌ها و کشیدگی آن‌ها به سمت در عقب، مشابه النترا ۲۰۱۰ است و البته بخش پایینی، همچنان با طرحی سفیدرنگ، تضاد جالبی با قسمت قرمزرنگ ایجاد می‌کند. بخشی از چراغ، روی درپوش صندوق را می‌گیرد و تا نزدیکی پلاک ادامه دارد. برآمدگی انتهای کاپوت عقب نه‌تنها شبیه به اسپویلر عمل می‌کند، بلکه به زیبایی روی چراغ‌ها کشیده شده است تا در ادامه، به خط حجم دهندهٔ روی بدنه برسد. همراه باحالت سه‌بعدی بالای سپر عقب، شاهد فرمی بیضی‌شکل در نمای عقب النترا هستیم که طراحی هوشمندانهٔ هیوندای را اثبات می‌کند. حتی در قسمت مربوط به درپوش صندوق هم نوعی منحنی هماهنگ با دیگر اجزا دیده می‌شود.

سپر عقب النترا، یکی از بزرگ‌ترین نمونه‌ها در این کلاس خودرویی است. بخش قابل‌توجهی از زیر چراغ، گلگیر و پوشش انتهای بدنهٔ النترا با سپری حجیم ارائه می‌شود که چراغ‌های باریک و قرمزرنگ ترمز را در خود جای‌داده‌اند. بخش پلاستیکی و قرمزرنگ پایین سپر، در مدل‌های مختلف متفاوت است؛ به‌طوری‌که در نسخهٔ اسپرت النترا علاوه بر خطوط هدایت‌کنندهٔ هوا، دارای جایگاهی برای اگزوزهای دوگانه و چراغ‌های ترمز خواهد بود، اما در مدل پایه (مثل نمونهٔ واردشده به ایران) نمایی ساده‌تر دارد.

درمجموع، می‌توان نمرهٔ بسیار خوبی به طراحی نمای بیرونی النترا داد. شباهت ظاهری این خودرو با مدل جدید مزدا 3 و فورد فیوژن، غیرقابل‌انکار به نظر می‌رسد؛ ولی در فرم چراغ‌های اصلی، خطوط بدنه و خصوصاً نمای عقب، دارای خلاقیت محسوب می‌شود. النترا، حس اسپرت لازم در یک سدان کامپکت و جوان‌پسند را به‌خوبی تأمین می‌کند تا از این نظر، محصول بااهمیتی در کلاس خود باشد. ابعاد این مدل، با ارتفاع سقف ۱۴۳۵ میلی‌متر، طول ۴۵۷۰ میلی‌متر، عرض ۱۸۰۰ میلی‌متر و فاصله محورهای ۲۷۰۰ میلی‌متر، دقت مهندسی در طراحی هیوندای النترا ۲۰۱۷ را نشان می‌دهد.

چیدمان ادوات و کلیدها در النترا، به سبکی است که اصولاً در سدان‌های بزرگ‌تر دیده‌ایم. در این بخش هم مجموعه‌ای اسپرت روبه‌روی سرنشین قرار می‌گیرد؛ اما به‌اندازهٔ نمای بیرونی، جذاب و تأثیرگذار محسوب نمی‌شود. درواقع، طراحان هیوندای تلاش کرده‌اند فضای داخلی النترا، بیشتر کاربردی و راننده محور باشد تا چشم‌گیر و لوکس. نمونهٔ واردشده به ایران، دارای کوچک‌ترین سایز نمایشگر لمسی برای نسخهٔ استاندارد النترا است و با مدل ۵ اینچ ارائه می‌شود. در خودروهای با آپشن بالاتر، نمایشگر ۷ اینچ و ۸ اینچ قابل سفارش خواهند بود.

کارکردن با دکمه‌ها به‌سادگی انجام می‌شود و خصوصاً برای دسترسی به رادیو، تنظیم ساعت و پخش فایل‌های چندرسانه‌ای، مشکلی وجود ندارد. این سیستم، دارای ورودی CD و DVD است؛ ضمن اینکه کلیدهای گردان سنتی برای تغییر بلندی صدا و دیگر تنظیمات، زیر نمایشگر دیده می‌شوند. سادگی چیدمان، در قسمت مربوط به تهویه مطبوع هم وجود دارد؛ به‌طوری‌که نزدیک به دسته‌دنده و با کمک یک نمایشگر TFT کوچک، می‌توان از امکانات این بخش استفاده کرد.

یکی از نکات مثبت در فضای داخلی هیوندای النترا، استفاده نکردن از پلاستیک سخت و ارزان‌قیمت در داشبورد است. این بخش تا حدودی نرم و قابل‌قبول به نظر می‌رسد؛ ضمن اینکه به‌جای رنگ سیاه متداول، خاکستری است. ادوات نقره‌ای‌رنگ و فلزی، در قسمت‌های مختلف کابین دیده می‌شوند تاکمی حس لوکس بودن برای بیننده تداعی شود. این موضوع، در داشبورد توی چشم می‌زند و این بخش را به دونیمه تقسیم می‌کند. در بسیاری از مدل‌های واردشده به ایران، قسمت پایینی داشبورد (زیر نوار نقره‌ای‌رنگ) هماهنگ با پوشش صندلی‌ها و کرم‌رنگ ارائه‌شده است که برای خودرویی در این کلاس بدنه و قیمت، امتیازی مثبت و جذاب محسوب می‌شود.

پوشش صندلی‌ها در نسخه‌های مختلف النترا متفاوت است؛ اما در ارزان‌ترین مدل هم قابل‌قبول به نظر می‌رسد. این موضوع، بخش زیادی از قسمت داخلی درهای ورودی را پوشش می‌دهد و خصوصاً در مکان‌هایی دکمه‌های شیشه‌بالابر قرار دارند، حس خوبی برای کاربر فراهم می‌کند. البته جنس کلیدهای داخل در، پلاستیک سیاه و ارزان‌قیمت است. هماهنگ با داشبورد، قطعات باریک نقره‌ای‌رنگ داخل درها دیده می‌شوند و پهنایی هم‌اندازه با دستگیره دارند.

فرمان النترا با پوشش چرم مصنوعی، نسبتاً شلوغ و مملو از دکمه‌های متفاوت است. این بخش، ظاهری اسپرت بافرم استخوانی دارد که جذاب و خوش‌دست به نظر می‌رسد. با پوشش چرم مصنوعی کلیدهای مربوط به مدیریت صدای سیستم سرگرمی، پاسخ یا قطع تماس تلفنی و کروز کنترل، تا حدودی بزرگ و کاملاً در دسترس کاربر هستند. پنل پشت فرمان، حالتی اسپرت و نسبتاً ساده دارد که البته، ارزان‌قیمت به نظر می‌رسد. این بخش با یک نمایشگر رنگی ۴.۲ اینچ برای اطلاع‌رسانی مسائل فنی ارائه می‌شود.

النترا در صندلی‌های ردیف اول، فضای بسیار خوبی برای سرنشینان فراهم می‌کند؛ اما مسافران بلندقد در صندلی‌های عقب، چندان راحت نیستند و خصوصاً در قسمت سر، کاملاً نزدیک به سقف خواهند بود. از نکات مثبت برای سرنشینان ردیف دوم، زاویهٔ مناسب صندلی‌ها و طراحی خوب آن‌ها است که در سفرهای طولانی، مفید خواهد بود. محل استراحت آرنج و مجرای هوای تهویه مطبوع، برای عقب النترا هم در نظر گرفته‌شده است؛ ضمن اینکه بلندگوهای قدرتمندی داخل درهای عقب وجود دارند.

در صندوق‌عقب این خودرو، ۴۶۰ لیتر فضای مفید در اختیار سرنشینان وجود دارد که در مقایسه با خودرویی مثل سمند با صندوق ۵۰۰ لیتری، قابل‌قبول به نظر می‌رسد. البته صندلی‌های عقب النترا، می‌توانند به سمت جلو جمع شوند و فضای بیشتری فراهم کنند.

با توجه به اینکه النترا در بازار جهانی با تیپ‌های استاندارد، GT، اکو، اسپرت و چندین نسخهٔ تقویت‌شدهٔ دیگر ارائه می‌شود، پیشرانه‌های متفاوتی برای آن موجود است. فعلاً، قوای محرک مدل پایه در ایران پیش‌فروش می‌شود، اما در ادامهٔ مطلب، نمونه‌هایی که احتمال واردات آن‌ها به کشور وجود دارند نیز بررسی می‌شوند.

نمونهٔ استاندارد النترا با پیشرانهٔ ۲ لیتری تولید می‌شود و با توجه به قیمت پایین‌تر نسبت به دیگر مدل‌ها، فروش بسیار خوبی در بازار جهانی دارد. نهایت قدرت این خودرو، ۱۴۷ اسب بخار است که در دور موتور ۶۲۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود. بالاترین گشتاور هم ۱۷۹ نیوتن‌تر خواهد بود که از دور موتور ۴۵۰۰ دور بر دقیقه، در اختیار راننده است. این محصول با بنزین استاندارد جهانی و گیربکس خودکار ۶ سرعتِ، درزمان ۸.۵ ثانیه به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که مسلماً با بنزین وطنی، کمی کندتر خواهد بود. برای رسیدن النترا با پیشرانهٔ ۲ لیتری به‌سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت، ۲۴ ثانیه زمان لازم است که البته آمار قابل‌قبولی به نظر می‌رسد. نهایت سرعت این خودرو به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت محدودشده است؛ درحالی‌که با بنزین استاندارد جهانی، میانگین مصرف سوخت ۷.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد داشت. بیشترین مصرف بنزین النترا در ترافیک شهری، ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و کمترین میزان مصرف با سرعت ثابت در بزرگراه، ۶.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود. قیمت این خودرو در نسخهٔ پایه، حدود ۱۹ هزار دلار است.

جالب است بدانید که نسخهٔ توربوشارژ ۱.۴ لیتری به نام النترا اکو، برخلاف قدرت کمتر نسبت به نمونهٔ ۲ لیتری، به دلیل عملکرد فنی بهتر و آپشن‌های بیشتر، قیمت بالاتری در بازار جهانی دارد. این خودرو، قدرت ۱۲۸ اسب بخار در دور موتور ۵۵۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۲۱۱ نیوتن‌تر از دور موتور ۱۴۰۰ دور بر دقیقه ارائه می‌کند. با توجه به حضور اینترکولر در کنار توربوشارژر و گشتاور بالا، که از دورهای پایین پیشرانه فراهم می‌شود، النترا اکو در زمان ۷.۸ ثانیه به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و برای رسیدن به‌سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت از حالت سکون، ۲۲ ثانیه زمان می‌برد. مصرف سوخت این مدل هم به میزان قابل‌توجهی کمتر از نسخهٔ ۲ لیتری است و میانگین ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر فراهم می‌کند. مصرف سوخت النترا اکو در ترافیک شهری، ۷.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و در بزرگراه، ۵.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود. قیمت ارزان‌ترین نسخه از النترا اکو، ۲۱, ۵۰۰ دلار است و تنها ۱۵۰۰ دلار نسبت به مدل پایهٔ هیوندای سوناتا، ارزان‌تر محسوب می‌شود.

النترا اسپرت، یکی از جذاب‌ترین مدل‌های این خودرو است که ازنظر ظاهری با رینگ‌های چند پرهٔ ۱۷ اینچ و سپر اختصاصی، متفاوت از دیگر نمونه‌ها به نظر می‌رسد. نسخهٔ اسپرت با پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری مجهز به توربوشارژ و اینترکولر ارائه می‌شود تا قدرت ۲۰۰ اسب بخار و گشتاور ۲۶۵ نیوتن‌تر از دور موتور ۱۵۰۰ دور بر دقیقه فراهم کند. این خودرو برای رسیدن به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، ۶.۵ ثانیه زمان می‌برد و ۱۵.۵ ثانیه پس از شروع حرکت به‌سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت النترا اسپرت، ۹.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود. این مدل با گیربکس ۷ سرعت خودکار دو کلاچِ همراه با پدال شیفتر پشت فرمان یا جعبه‌دندهٔ ۶ سرعت دستی قابل‌خرید است؛ درحالی‌که آستانهٔ قیمت ۲۳ هزار دلار خواهد داشت.

نسل جدید النترا به‌تازگی وارد ایران شده است و طبیعتاً نمی‌توان دربارهٔ تجهیزات اضافه قابل‌دسترسی روی این خودرو، ابراز نظر قطعی کرد. به هر صورت با توجه به اینکه سایت شرکت واردکننده اطلاعات محدودی از النترای وارداتی منتشر کرده است، می‌توان نتیجه گرفت که با خودرویی نزدیک به نسخهٔ پایه مواجه هستیم. این محصول با گیربکس خودکار و چند آپشن فنی مفید، مثل کروز کنترل و فرمان برقی در ایران عرضه می‌شود.

پیش‌تر اشاره شد که النترا در ایران، از مه شکن استاندارد دایره‌ای استفاده می‌کند و خبری از LED در این بخش نیست. از سویی دیگر، رینگ‌های اسپرت ۱۷ اینچ به‌عنوان بالاترین حق انتخاب، در نمونهٔ وارداتی وجود دارد. چراغ اصلی جلو، زنون است و روی آینه‌بغل، نوار LED راهنما دیده می‌شود. بازکنندهٔ خودکار صندوق‌عقب، روشنایی محدود در قسمت دستگیره‌ها، حس‌گر باران و تیغه برف‌پاک‌کن‌های کم‌صدای جدید، از امکانات النترا ۲۰۱۷ محسوب می‌شوند.

در بروشور فارسی این خودرو، اشاره‌ای به سانروف نشده است؛ اما در عکس‌های آن، النترا مجهز به سانروف در نیمهٔ سقف دیده می‌شود، ضمن اینکه نمونه‌های واردشده تا امروز هم دارای سانروف هستند.

داخل خودرو، نمایشگر لمسی ۵ اینچ وجود دارد که البته در بعضی مدل‌های وارداتی غیررسمی، ۷ اینچ است. نمونه‌هایی که توسط واردکنندهٔ رسمی با تضمین عرضه می‌شوند، از سیستم سرگرمی‌های برند اینفینتی و دوربین پارک استفاده می‌کنند. صندلی‌های جلو، برقی و دارای حافظه هستند. گرم‌کن داخلی هم در تمامی صندلی‌ها و فرمان وجود دارد، اما برای ردیف اول، علاوه بر نشیمنگاه، ناحیه کمر را هم پوشش می‌دهد. سیستم خنک‌کنندهٔ داخلی هم برای صندلی‌های جلو، قابل‌استفاده خواهد بود.

تهویهٔ مطبوع خودکار و دوگانه، ورود و استارت بدون کلید، قابلیت ارتباط با سیستم سرگرمی از طریق بلوتوث و درگاه‌های USB، همراه با رابط کاربری اپل‌کارپلی و اندرویداتو، دیگر آپشن‌های رفاهی النترا ۲۰۱۷ محسوب می‌شوند. این محصول ازنظر ایمنی هم با امکانات قابل‌قبولی عرضه می‌شود که در ادامهٔ مطلب به بررسی آن پرداخته‌ایم.

مؤسسهٔ بیمه ایمنی بزرگراه‌های آمریکا (IIHS)، یکی از معتبرترین نهادهایی است که نسل جدید هیوندای النترا در آن آزمایش‌شده است. این خودرو، تقریباً در انواع تصادفات از جهات مختلف، امتیاز خوبی گرفته و درمجموع به‌عنوان محصولی در کلاس کاملاً ایمن (TOP SAFETY PICK+) معرفی‌شده است.

نسخه‌ای از النترا که برای ورود به ایران انتخاب‌شده است، آپشن‌های ایمنی تقریباً کاملی دارد. این خودرو با ۷ کیسهٔ هوا عرضه می‌شود که شامل ۲ ایربگ اصلی و ۲ ایربگ بالاتنه برای سرنشینان جلو، همراه با ۲ ایربگ پرده‌ای سرتاسری و یک ایربگ مخصوص زانوی راننده خواهد بود. رادار نقطهٔ کور، حس‌گر جلو و عقب، هشدار فشار باد لاستیک‌ها، ترمز ضد قفل (ABS) با توزیع الکترونیک (EBD)، نگه‌دارندهٔ خودرو درشیب (HAC)، مدیریت هوشمند تعادل خودرو (ESC) همراه با کنترل کشش (TCS)، مهم‌ترین آپشن‌های ایمنی در النترا هستند.

نسل جدید النترا، چند ماه پیش از واردات رسمی به ایران، در کشورهای آمریکا و استرالیا موردبررسی دقیق رسانه‌های معتبر قرار گرفت. این محصول پرفروش هیوندای، نقدهای مثبتی با توجه به قیمت و سطح امکانات خود دریافت کرد، اما همان‌طور که انتظار می‌رفت به‌عنوان محصولی برتر از رقبا در بازار جهانی، برگزیده نشد. النترا ازنظر کیفیت فنی همچنان پایین‌تر از مزدا 3 (نسخهٔ جدید)، هوندا سیویک و فولکس گلف قرار دارد؛ اما نباید فراموش کرد که به دلیل قیمت پایین‌تر در نسخهٔ پایه و هزینهٔ منطقی در مدل فول‌آپشن، فروش بسیار خوبی تجربه می‌کند. از سویی دیگر، بسیاری کارشناسان خودروی دنیا، هیوندای النترا ۲۰۱۷ را برتر ازکیا سراتو، تویوتا کورولا و میتسوبیشی لنسر دانسته‌اند.

نمونهٔ وارداتی النترا با پیشرانهٔ ۱۴۷ اسب بخار، حتی با بنزین وطنی هم درزمانی کمتر از ۱۰ ثانیه به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این موضوع، مسلماً نمی‌تواند شتابی فراتر از انتظار برای محصولی نسبتاً گران‌قیمت در بازار ایران باشد. البته تعریف کم هیجان و کسالت‌آور هم برای النترا صدق نمی‌کند؛ چون نیازهای شهری و بین‌شهری را با همین پیشرانه و حتی همراه با چهار سرنشین بالغ، تأمین خواهد کرد. آنچه تفاوت النترا با سدان‌های ارزان‌تر وارداتی محسوب می‌شود، سواری آرام و تعویض دنده‌های بسیار نرم آن است که خصوصاً در موید رانندگی اکو (Eco)، آرامش مناسبی فراهم می‌کند. همچنین حالت‌های رانندگی اسپرت و نرمال، در کنار امکان تعویض دندهٔ دستی، شتاب‌گیری و مصرف سوخت متفاوت در اختیار راننده می‌گذارند. فنربندی و سیستم تعلیق النترا، امتیاز مثبت این خودرو محسوب می‌شود و بافرمان برقی بسیار نرم، در کنار فناوری‌های مدیریت تعادل (مثل ESC)، محصولی قابل‌اعتماد بافرمان پذیری بسیار خوب ارزیابی می‌شود.

حضور در کابین النترا، حس یک خودروی مدرن و فراتر از انتظار برای کاربران نخواهد داشت. بخش زیادی از فضای داشبورد که در مقابل راننده قرار دارد، از پلاستیک خشک ساخته‌شده است. این مواداولیه نسبتاً ارزان‌قیمت، در بخش داخلی در و استراحتگاه بازو، ترمزدستی و جا لیوانی کنار دسته‌دنده مشاهده می‌شود، البته در قسمتی از داشبورد که روبه‌روی شاگرد قرار دارد و همچنین بخش‌هایی دیگری از تو دری‌ها، مواد نرم و خوشایندتری وجود دارند. اگر بخواهیم به نکات مثبت در فضای داخلی النترا بپردازیم، باید به‌راحتی استفاده از آپشن‌ها و امکانات رفاهی خودرو اشاره‌کنیم که با ترکیبی رضایت‌بخش، به‌سادگی در دسترس راننده خواهند بود. علاوه بر امکانات مربوط به نمایشگر لمسی، ناوبری ماهواره‌ای و دوربین پارک، شارژر ۱۲ ولت و قابلیت هماهنگی گوشی هوشمند با سامانه‌های iOS و اندروید، به‌محض ارتباط از طریق USB، انجام می‌شود.

فضای داخلی النترا، برای راننده و سرنشین کنار او، حس بسیار خوبی خواهد داشت. ستون A ضخامت کمی دارد و دید وسیعی فراهم می‌کند. صدای پیشرانه تا حدودی در شتاب گیری‌های ناگهانی شنیده می‌شود، اما چندان آزاردهنده نیست. به‌طورکلی اگر تجربهٔ رانندگی یا سفر با نسخهٔ قبلی النترا را داشته باشید، راحتی صندلی‌ها و کابین بزرگ‌تر در مدل ۲۰۱۷، کاملاً احساس خواهد شد. فراموش نکنیم که راحتی سرنشینان ردیف جلو، برای مسافران عقب النترا فراهم نشده است. برای افرادی که بیش از ۱۸۰ سانتیمتر قد داشته باشند، سایش سر با سقف اتفاق خواهد افتاد. از سویی دیگر، فاصلهٔ معقولی (در حد چند سانتیمتر) بین زانوی سرنشین عقب و صندلی جلو وجود دارد؛ اما فرد بلندقد، مجبور به گذاشتن مچ پا، زیر صندلی جلو خواهد شد که تجربهٔ ناخوشایندی محسوب می‌شود.

درمجموع، می‌توان نمرهٔ بسیار خوبی به طراحی و مهندسی فنی النترا داد. این خودرو برای یک خانوادهٔ جوان (البته به شرطی که از عهدهٔ خرید آن برآیند) ایدئال به نظر می‌رسد. کابین و صندوق‌عقب جادار، آپشن‌های رفاهی قابل‌قبول و خصوصاً امکانات ایمنی مدرن با ۷ کیسهٔ هوا، باعث می‌شود النترا به‌عنوان یک محصول مناسب و هماهنگ با استاندارد جهانی، شناخته شود.