H30 کراس

کشور تولید کنندهایران
نام خودرودانگ فنگ اچ 30 کراس
کلاس بدنههاچ بک
کلاس اتومبیلB Segment
وزن1230 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو205/50 R 16
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب205/50 R 16
حجم موتور1587 cc
نوع موتوربنزین سوز
تعداد سیلندرها4
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری پاشش چند نقطه ای
ظرفیت باک51 لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)105 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)142 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)66.1 اسب بخار بر لیتر
نوع جعبه دندهاتوماتیک تیپ ترونیک
تعداد دنده (جلو)4
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
نوع سیستم ترمزسیستم ترمز ضد قفل با سیستم توزیع الکترونیکی نیرو(ABS+EBD)
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقبنیمه مستقل
نوع سیستم فرمانقدرت کمکی هیدرولیکی
حداکثر سرعت183 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)12.5 ثانیه
سیکل ترکیبی مصرف سوخت7.04 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 4
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )راننده , سرنشین جلو و جانبی
سیستم های امنیتی و حفاظتیسیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) ، قفل میکرو سوییچی درب ها ،سنسور پارک،چراغ مه شکن جلو و عقب و دوربین دید عقب،ایزوفیکس
سیستم فرمان و هدایت پذیریهیدرولیک
نوع غربیلکهیدرولیک و مجهز به کلید های کنترلی سیستم صوتی و بلوتوث هندزفری
سیستمهای تهویه مطبوعسیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
سیستم صوتی و تصویریصفحه نمایشی لمسی (6.5 اینچی) با قابلیت پخش فایل های تصویری و سیستم رهیاب / 4 عدد بلندگو + 2 عدد تیوتر
سیستم صندلیهای جلوراننده با قابلیت تنظیم دستی در 6 جهت
سیستم صندلیهای عقبصندلی های عقب تاشو
سیستم آیینه هاآیینه های جانبی راهنمادار و دارای سیستم گرمایشی
سیستم شیشه هاشیشه بالابر های جلو و عقب برقی
سیستم های سقفسانروف برقی
سیستم روشنایی جلوچراغ های جلو ال ای دی کریستالی
سیستم روشنایی عقبچراغ های عقب LED دار
سنسورهای پیش فعالکامپیوتر سفری

دانگ فنگ اچ ۳۰ کراس به پیشرانهٔ نام‌آشنای TU5 مجهز است. حجم این پیشرانه ۱.۶ لیتر و توان خروجی آن ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور تولیدی آن برابر با ۱۴۲ نیوتن‌تر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه است. تمامی قدرت تولیدی توسط جعبه‌دندهٔ خودکار به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. جعبه‌دندهٔ نسخهٔ خودکار از نوع ۴ سرعتِ به نام استپ گیت و ساخت کمپانی AISIN ژاپن است. این جعبه‌دنده ۳ حالت رانندگی دارد که شامل اسپرت، برفی و حالت O/D یا نگه‌دارندهٔ دنده است. در بعضی کشورها این جعبه‌دنده حالت تیپ ترونیک نیز دارد که در این نسخه‌ها حالت رانندگی O/D حذف و حالت تیپ ترونیک جایگزین آن شده است.

بنا بر اعلام ایران‌خودرو، شتاب صفرتا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این خودرو در نسخهٔ خودکار ۱۲.۵ ثانیه و در نسخهٔ دستی ۱۱ ثانیه است. همچنین مصرف سوخت ترکیبی هر دو نسخهٔ خودکار و دستی به ترتیب برابر با ۷.۰۴ و ۶.۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است. استاندارد آلایندگی این پیشرانه یورو ۴ است.

وقتی نگاهی به دورتادور این خودرو می‌اندازیم، با تعداد زیادی فلاپ روبه‌رو می‌شویم که روی گلگیرها و بخش پایینی هر ۴ در نصب‌شده و تا سپرهای جلو و عقب ادامه یافته است. طراحی بخش جلویی به‌دوراز هرگونه هیجان است؛ اما کاپوت کشیده و بزرگ این خودروی کراس‌اوور در کنار چراغ‌های حجیم که به‌وسیلهٔ جلوپنجره به همدیگر متصل شده‌اند، باعث می‌شود خودرو بزرگ‌تر از آن چیزی که هست به نظر برسد. این طراحی آن‌چنان بی‌ثمر نبوده و تأثیر بسزایی در اندازهٔ خودرو داشته است، به‌طوری‌که شاهد فضای پای به‌مراتب بهتری نسبت به رقبا در صندلی‌های عقب خودرو هستیم.

در بخش کناری خودرو با طراحی ساده و هماهنگی روبه‌رو هستیم. ارتفاع خودرو نسبت به رقبا کمی بیشتر است که یکی از علت‌های کراس‌اوور نامیدن نیز می‌تواند باشد. یک خط نیز از گلگیر جلو شروع و با گذر از دستگیرهٔ درهای خودرو تا چراغ‌های عقب کشیده شده است، همچنین وجود باربر به‌صورت فابریک، یک مزیت محسوب می‌شود و درعین‌حال باعث می‌شود یکنواختی و سادگی طراحی جانبی تا حد زیادی کاهش پیدا کند؛ اما اگر به طرز سخت‌گیرانه‌ای به این بخش نگاه کنیم، یکی از معایبی که می‌توان در این بخش به آن اشاره کرد، سایز رینگ‌های این خودرو است که می‌توانست حداقل یک سایز بزرگ‌تر باشد و جذابیت بیشتری به این بخش دهد. همچنین می‌توان به فاصلهٔ بین دو محور این خودرو اشاره کرد که با اندازهٔ ۲۶۱۰ میلی‌متر، به میزان قابل‌توجهی بزرگ‌تر از هاچبک‌هایی اعم از پژو ۲۰۶ بافاصلهٔ ۲۴۴۵ میلی‌متر بین دو محور است.

نمای عقب خودرو را می‌توان جذاب‌ترین بخش این خودرو دانست، به‌طوری‌که چراغ‌های کشیده در دو سمت خودرو، شیشهٔ عقب خودرو را در برگرفته است. چراغ‌های ترمز، هم از نوع LED و هم از نوع هالوژنی هستند که قسمت LED آن‌ها به شیشهٔ عقب خودرو چسبیده است. سپر عقب خودرو دارای بخشی به رنگ نقره‌ای است که تداعی‌گر دیفیوزر است و چهرهٔ اسپرت تری به طراحی کلی بخش عقب خودرو داده است. به‌طورکلی می‌توان طراحی این خودرو را قابل‌قبول دانست؛ اما برخلاف ایران‌خودرو که این خودرو را اسپرت و جوان‌پسند نامیده است، نمی‌توان این صفات را حتی با ارفاق به این خودرو نسبت داد.

طراحی داخل اتاقک کمی متفاوت از بیرون است و به نظر می‌رسد طراحان این بخش تلاش بیشتری نسبت به بخش بیرونی به خرج داده‌اند. طراحی کیلومتر شمار و آمپرها نشان‌دهندهٔ وضعیت اسپرت تر از رقبا است و شاید در این مورد بتوان از کلمهٔ جوان‌پسند استفاده کرد. البته وقتی صحبت از خودروی کراس‌اوور می‌شود، همواره طراحی مهیج و اسپرت حرف اول را می‌زند که متأسفانه تابه اینجای کار آن‌چنان‌که باید، شاهد این دو مقوله نبودیم.

یک نمایشگر کوچک تحت عنوان کامپیوتر سفری در بالای کنسول میانی وجود دارد که اطلاعات سفر را نشان می‌دهد و کاملاً کارا است. یکی از ایراداتی که در این بخش به‌وضوح به چشم می‌خورد، جایگیری ادوات و دکمه‌های کنترلی است؛ به‌عنوان‌مثال دکمهٔ فلاشر در پایین‌ترین بخش کنسول میانی قرار دارد که با توجه به محل قرارگیری دسته‌دنده، دسترسی به این دکمه در شرایط اضطراری دشوار است. همچنین برای تنظیم سیستم تهویه مطبوع خودکار این خودرو باید قید توجه به جاده را بزنید و تا حد زیادی خم شوید که اطلاعات مربوط به این سیستم را مشاهده کنید. کیفیت مواد استفاده‌شده در اتاقک نیز در حد متوسطی قرار دارد و با توجه به قیمت خودرو راضی‌کننده است؛ هرچند برای بیان بهتر کیفیت باید شاهد عملکرد این خودرو در درازمدت باشیم.

یکی از نقاط قوت H30 کراس امکانات رفاهی نصب‌شده روی آن است؛ تجهیزاتی از قبیل سیستم تهویه مطبوع خودکار، آینه‌های جانبی دارای راهنما و سیستم گرمایشی، شیشه‌بالابرهای برقی جلو و عقب، روکش چرمی غربیلک فرمان، کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و بلوتوث هندزفری، صفحه‌نمایش لمسی ۶.۵ اینچی باقابلیت پخش فایل‌های صوتی و تصویری و سیستم رهیاب، جا عینک، صندلی‌های عقب تاشو، حس‌گر پارک، دوربین دید عقب، صندلی راننده باقابلیت تنظیم دستی در ۶ جهت و سانروف برقی. یکی از امکاناتی که در سایر رقبا کمتر شاهد آن هستیم، قابلیت تنظیم تلسکوپی فرمان است که این امکان را به راننده می‌دهد تا غربیلک فرمان را در ۴ جهت دلخواه تنظیم کند.

در بخش ایمنی دو شرکت سازندهٔ این خودرو از ترمزهای ABS ضد قفل با سیستم توزیع الکترونیکی نیرو تحت عنوان EBD استفاده کرده‌اند. تعداد کیسه‌های هوای این خودرو ۴ عدد است؛ این کیسه‌های هوا در مقابل راننده، سرنشین جلو و بخش جانبی خودرو نصب‌شده‌اند. یکی از نقاط ضعف مهم این خودرو کسب تنها ۳ ستاره ایمنی از موسسهٔ CNCAP است. با توجه به تیراژ انبوه این خودرو در سال‌های آینده و توسعهٔ این خودرو در روزگاری که حتی بسیاری از خودروهای چینی نیز ۵ ستارهٔ ایمنی از موسسهٔ CNCAP دارند، کمی ناامیدکننده به نظر می‌رسد.

در حین رانندگی اولین نکته‌ای که جلب‌توجه می‌کند هندلینگ خوب اچ سی کراس نسبت به ارتفاع آن است؛ به‌طوری‌که حتی در پیچ‌های تند می‌توان با اعتمادبه‌نفس، پیچ را طی کرد؛ البته جای خالی سیستم کنترل ترکشن TCS و سیستم کنترل پایداری ESP در این خودرو به چشم می‌آید. نبود این سامانه‌ها در حین ترمز گیری بیشتر مشهود است و ترمز گیری در پیچ‌ها کمی حس اعتمادبه‌نفس را کاهش می‌دهد؛ اما این موضوع زیاد نگران‌کننده نیست و درصورتی‌که سرعت ورود به پیچ مطمئن و معقول باشد، هرگز شاهد اتفاقی مانند کنترل نشدن انتهای خودرو نخواهید بود.

عملکرد جعبه‌دنده بسیار خوب است و تعویض دنده‌ها به‌خوبی انجام می‌شود؛ اما با افزایش سرعت خودرو، نبود دنده‌های بیشتر کمی آزاردهنده است. جعبه‌دندهٔ مجهز به دنده‌های بیشتر می‌توانست مزیت خوبی در سرعت‌های بالا باشد؛ دلیل آن نیز کاهش مصرف سوخت و کاهش صدای ورودی پیشرانه به اتاقک است. سیستم تعلیق خودرو با توجه به ارتفاع بیشتر از سایر کراس‌اوورهای کامپکت، عملکرد نرمی دارد و در مواجهه با پستی‌وبلندی‌ها ضربات زیادی به اتاقک منتقل نمی‌کند و باعث حفظ آرامش و راحتی سرنشینان در اتاقک می‌شود.

کیفیت ساخت H30 کراس در مقایسه با رقبای آن قابل‌قبول است و از مواد پلاستیکی باکیفیت مطلوب در آن استفاده‌شده است. تزئیناتی مشابه فیبر کربن در داخل اتاقک و اجزای کرومی در بیرون خودرو استفاده‌شده است تا از حس ارزان بودن کاسته شود؛ اما می‌توان این خودرو را ارزنده‌ترین خودروی ارزان نامید. می‌توان گفت که کیفیت قطعات داخل اتاقک هم‌ردهٔ دنا است و کمی پایین‌تر از پژو ۲۰۶ قرار دارد.

به لطف همکاری گستردهٔ ایران‌خودرو با PSA فرانسه و دانگ‌فنگ چین و همچنین گسترده‌ترین سامانهٔ خدمات پس از فروش خودرو در کشور که متعلق به ایران‌خودرو است، نباید جای نگرانی دربارهٔ خدمات پس از فروش این خودرو داشت. نمایندگی‌های مجاز در سراسر کشور، یکسان بودن بسیاری از قطعات فنی با سایر خودروهای تولید داخلی و دسترسی آسان به انبوه قطعات در شهرهای مختلف، از مزایای این خودرو محسوب می‌شوند.