هیوندای i10

  • 1
  • 3
  • 5
  • 2
  • 4
  • 6

هیوندای i10 یک خودروی فوق کوچک هاچ بک شهری بوده که نسل اول آن در سال ۲۰۰۷ میلادی و به‌عنوان جایگزینی برای هیوندای آتوس (Atos) راهی بازارهای جهانی گردید. نسل دوم هیوندای i10 نیز از سال ۲۰۱۳ میلادی در خط تولید این شرکت کره‌ای قرار داشته و توانسته به‌عنوان یک خودروی کم‌مصرف شهری، به موفقیت‌هایی نسبی نیز دست پیدا نماید.

این خودرو باقیمت پایین در حدود ۱۲.۰۰۰ دلار (معادل ۵۰ میلیون تومان با احتساب دلار ۴.۲۰۰ تومان) یکی از ارزان‌ترین اتومبیل‌های موجود در بازار نیز به‌حساب می‌آید. هیوندای i10 چند سالی است که در بازار ایران نیز حضورداشته و با توجه به‌ظاهر مناسب و مصرف سوخت پایین خود، توجه بخشی از خریداران ایران را به خود جلب نموده است.

برای هیوندای i10 دو پیشرانه کوچک و کم‌مصرف در نظر گرفته‌شده است که توانایی تولید نیروی چندانی را نداشته و در هر دو گونه هیوندای i10 را بیشتر به‌عنوان یک خودروی درون‌شهری مطرح می‌کند. این موتورهای عبارت‌اند از:

  1. موتور ۳ سیلندر ۱.۰ لیتری
  2. موتور ۴ سیلندر ۱.۲ لیتری

موتور ۳ سیلندر ۱.۰ لیتری

این موتور کوچک ۳ سیلندر ۱.۰ لیتری توانایی تولید نیرویی در حدود ۶۶ اسب بخار را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز در حدود ۷۰ پوند بر فوت (معادل ۹۶ نیوتون متر) است. این نیرو توسط یک جعبه‌دنده ۵ سرعتِ دستی به چرخ‌های جلویی (FWD) منتقل می‌گردد. عملکرد هیوندای I10 مدل ۲۰۱۸ با استفاده از پیشرانه بسیار ضعیف بوده و درزمانی در حدود ۱۴.۷ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد رسید. حداکثر سرعت هیوندای i10 مدل ۲۰۱۸ با استفاده از این پیشرانه نیز در حدود ۹۷ مایل در ساعت (معادل ۱۵۶ کیلومتر در ساعت) است.

اما مصرف سوخت بسیار پایین بوده و هیوندای i10 مدل ۲۰۱۸ با استفاده از این موتور توانایی پیمودن مسیری به طول ۳۹ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۶.۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر شهری، ۵۹ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۴.۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر بزرگراهی را داشته و به‌طور میانگین مصرفی در حدود ۵۰ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۴.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) دارد.

موتور ۴ سیلندر ۱.۲ لیتری

این موتور نمونه قدرتمندتری نسبت به نمونه ۳ سیلندر بوده و با استفاده از یک موتور ۴ سیلندر ۱.۲ لیتری ۱۶ سوپاپِ، توانایی تولید نیرویی در حدود ۸۷ اسب بخار و حداکثر گشتاور تولیدی ۹۸ پوند بر فوت (معادل ۱۲۱ نیوتون متر) را دارد. این نیرو توسط یک جعبه‌دنده ۵ سرعتِ دستی و یا ۴ سرعتِ اتوماتیک باقابلیت تعویض به‌صورت دستی به چرخ‌های جلویی منتقل می‌گردد.

عملکرد هیوندای i10 مدل ۲۰۱۸ با استفاده از این موتور مناسب‌تر بوده و به زمانی در حدود ۱۲.۳ ثانیه در گونه دستی و ۱۳.۸ ثانیه در گونه اتوماتیک برای رسیدن به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت از حالت سکون نیاز دارد. حداکثر سرعت اعلام‌شده برای این خودرو نیز در حدود ۱۰۹ مایل در ساعت (معادل ۱۷۵ کیلومتر در ساعت) با استفاده از گیربکس دستی و ۱۰۳ مایل در ساعت (معادل ۱۶۶ کیلومتر در ساعت) با استفاده از گیربکس اتوماتیک است.

مصرف سوخت هیوندای i10 مدل ۲۰۱۸ نیز با استفاده از این موتور پایین و مناسب یک خودروی کوچک شهری بوده و این خودرو توانایی پیمودن مسافتی در حدود ۳۶ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر شهری، ۵۷ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۴.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر شهری و ۴۸ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۴.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) را دارد. این ارقام در صورت استفاده از گیربکس ۴ سرعتِ اتوماتیک به ۳۲ و ۴۷ و ۴۰ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۷.۴ و ۵.۰ و ۵.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) افزایش پیدا خواهد کرد.