هیوندای i20

  • 1
  • 3
  • 5
  • 2
  • 4
  • 6

هیوندای i20 نیز یکی دیگر از نمونه‌های کوچک و ارزان‌قیمت و کم‌مصرف در فهرست محصولات سال ۲۰۱۸ هیوندای است. این خودرو اولین بار در سال ۲۰۰۸ میلادی و در نمایشگاه خودروی پاریس به نمایش عمومی درآمد. نسل دوم هیوندای i20 نیز از سال ۲۰۱۴ در خط تولید این شرکت قرار دارد.

ابعاد کوچک، ظاهر زیبا و مصرف کم در کنار تجهیزات رفاهی و ایمنی و کمکی رانندگی در حد استاندارد، مواردی هستند که این عضو کوچک محصولات سال ۲۰۱۸ هیوندای را که در دو گونه هاچ بک ۵ در و هاچ بک ۳ در تولید می‌شود، به نمونه‌ای مناسب تبدیل می‌کند.

برای هیوندای i20 مدل ۲۰۱۸ پنج پیشرانه مختلف در نظر گرفته‌شده است. این پیشرانه‌ها عبارت‌اند از:

  1. موتور ۴ سیلندر ۱.۲ لیتری بنزینی (نوع اول)
  2. موتور ۴ سیلندر ۱.۲ لیتری بنزینی (نوع دوم)
  3. موتور ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری بنزینی
  4. موتور ۳ سیلندر ۱.۰ لیتری بنزینی مجهز به سیستم توربوشارژر (نوع اول)
  5. موتور ۳ سیلندر ۱.۰ لیتری بنزینی مجهز به سیستم توربوشارژر (نوع دوم)

موتور ۴ سیلندر ۱.۲ لیتری بنزینی (نوع اول)

این موتور، پیشرانه پایه و استاندارد هیوندای i20 مدل ۲۰۱۸ بوده که با استفاده از یک موتور ۴ سیلندر ۱.۲ لیتری ۱۶ سوپاپِ تنفس طبیعی، توانایی تولید نیرویی در حدود ۷۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور تولیدی برابر با ۹۰ پوند بر فوت (معادل ۱۲۲ نیوتون متر) را دارد. نیروی تولیدی نیز توسط یک جعبه‌دنده ۵ سرعتِ دستی به چرخ‌های جلویی منتقل می‌گردد.

با استفاده از این پیشرانه پایه، هیوندای i20 مدل ۲۰۱۸ به زمانی در حدود ۱۳.۶ ثانیه برای رسیدن از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت نیاز داشته و توانایی رسیدن به حداکثر سرعتی در حدود ۹۹ مایل در ساعت (معادل ۱۶۰ کیلومتر در ساعت) را دارد.

مصرف سوخت نیز بسیار پایین بوده و برابر با ۳۵ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۶.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر شهری، ۵۶ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۴.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) در مسیرهای بزرگراهی و ۴۶ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۵.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) به‌صورت میانگین است.

موتور ۴ سیلندر ۱.۲ لیتری بنزینی (نوع دوم)

این موتور ۴ سیلندر ۱.۲ لیتری ۱۶ سوپاپِ مشابه نمونه اول بوده اما با بهینه‌سازی‌های انجام‌شده، نیروی تولیدی آن به ۸۵ اسب بخار افزایش پیداکرده است. اما حداکثر گشتاور برابر با تورک (Torque) موتور نوع اول و برابر با ۹۰ پوند بر فوت (معادل ۱۲۲ نیوتون متر) است. این نیرو نیز مانند موتور نوع اول توسط یک جعبه‌دنده ۵ سرعتِ دستی به چرخ‌های جلویی منتقل می‌گردد.

با استفاده از این پیشرانه، هیوندای i20 مدل ۲۰۱۸ به زمانی در حدود ۱۲.۸ ثانیه برای رسیدن از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت نیاز داشته و توانایی رسیدن به‌سرعت در حدود ۱۰۶ مایل در ساعت (معادل ۱۷۱ کیلومتر در ساعت) را دارد. مصرف سوخت هنوز هم پایین بوده و برابر با ۳۵ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۶.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر شهری، ۵۶ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۴.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) در مسیرهای بزرگراهی و ۴۶ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۵.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) به‌صورت میانگین است.

موتور ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری بنزینی

این موتور، نمونه نصب‌شده بر روی هیوندای i20 موجود در بازار ایران بوده که با استفاده از یک موتور ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری ۱۶ سوپاپِ، توانایی تولید نیرویی برابر با ۱۰۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور تولیدی برابر با ۹۹ پوند بر فوت (معادل ۱۳۴ نیوتون متر) را دارد. نیروی تولیدی نیز توسط یک جعبه‌دنده ۴ سرعتِ اتوماتیک به چرخ‌های جلویی این عضو کوچک محصولات سال ۲۰۱۸ هیوندای منتقل می‌گردد.

هیوندای i20 با استفاده از این پیشرانه طی زمانی در حدود ۱۳.۲ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت و درنهایت به حداکثر سرعت ۱۰۶ مایل در ساعت (معادل ۱۷۱ کیلومتر در ساعت) خواهد رسید. مصرف سوخت نیز نسبت به سایز مدل‌ها بالاتر بوده و برابر با ۲۷ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۸.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر شهری، ۴۶ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۵.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر بزرگراهی و ۳۶ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) به‌صورت میانگین خواهد بود.

موتور ۳ سیلندر ۱.۰ لیتری بنزینی مجهز به سیستم توربوشارژر (نوع اول)

این پیشرانه، یک نمونه نسبتاً قدرتمند بوده که با استفاده از یک موتور ۳ سیلندر ۱.۰ لیتری ۱۲ سوپاپِ و با استفاده از سیستم توربوشارژر توانایی تولید نیرویی برابر با ۱۰۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور تولیدی ۱۲۷ پوند بر فوت (معادل ۱۷۱ نیوتون متر)‌ را دارد. این نیرو توسط یک جعبه‌دنده ۵ سرعتِ دستی به چرخ‌های جلویی منتقل می‌گردد.

بازمانی در حدود ۱۰.۷ ثانیه برای رسیدن از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت و حداکثر سرعتی برابر با ۱۱۶ مایل در ساعت (معادل ۱۸۷ کیلومتر در ساعت) هیوندای i20 مجهز به این پیشرانه عملکرد قابل قبولی دارد. مصرف سوخت نیز نسبت به قدرت و عملکرد کلی بسیار مناسب و برابر با ۴۰ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۵.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر شهری، ۶۰ مایل با هر گالن سوخت (معادل  ۳.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر بزرگراهی و ۵۱ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۴.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) به‌صورت میانگین است که این خودرو را در جمع کم‌مصرف‌ترین‌ها در بین محصولات سال ۲۰۱۸ هیوندای قرار می‌دهد.

موتور ۳ سیلندر ۱.۰ لیتری بنزینی مجهز به سیستم توربوشارژر (نوع دوم)

این پیشرانه که از یک موتور ۳ سیلندر ۱.۰ لیتری بهینه‌سازی شده ۱۲ سوپاپِ تشکیل‌شده، قدرتمندترین نمونه موجود برای هیوندای i20 مدل ۲۰۱۸ بوده که توانایی تولید نیرویی در حدود ۱۲۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور تولیدی ۱۲۷ پوند بر فوت (معادل ۱۷۱ نیوتون متر) را دارد. نیروی تولیدی نیز توسط یک جعبه‌دنده مدرن ۶ سرعتِ دستی به چرخ‌های جلویی منتقل می‌شود.

با استفاده از این موتور، هیوندای I20 مدل ۲۰۱۸ به زمانی در حدود ۱۰.۲ ثانیه برای رسیدن به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت نیاز داشته و بنا بر اعلام شرکت سازنده، توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۱۱۸ مایل در ساعت (معادل ۱۹۰ کیلومتر در ساعت) را دارد. هیوندای i20 مدل ۲۰۱۸ با استفاده از این موتور، توانایی پیمودن مسیری در حدود ۳۷ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۶.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) در شهر، ۵۶ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۴.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) در بزرگراه و ۴۷ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۵.۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) به‌صورت میانگین را دارد.