هیوندای i40

  • 1
  • 3
  • 5
  • 2
  • 4
  • 6

هیوندای i40 یک خودروی سایز متوسط خانوادگی بوده که از پلتفرم مشترکی با هیوندای سوناتا استفاده کرده و عموماً در بازار کشورهای اروپایی به فروش می‌رسد. این خودرو اولین بار در سال ۲۰۱۱ میلادی طراحی و ساخته شد و از امکانات و ظاهری نسبتاً مشابه با هیوندای سوناتا استفاده می‌کند. این خودرو تقریباً بدون تغییر خاصی برای سال ۲۰۱۸ میلادی به فروش خواهد رسید و تنها بهینه‌سازی‌هایی در برخی بخش‌های بدنه مانند چراغ‌های جلویی در آن اعمال‌شده است.

هیوندای i40 در دو گونه سدان ۴ در و استیشن به فروش رسیده که نمونه‌هایی از آن در بازار ایران نیز وجود دارد.

موتور و پیشرانه

برای هیوندای i40 حاضر در فهرست محصولات سال ۲۰۱۸ هیوندای ۲ پیشرانه بنزینی و ۱ پیشرانه دیزلی در نظر گرفته‌شده است. موتورهای هیوندای i40 2018 عبارت‌اند از:

  • موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری بنزینی
  • موتور ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری بنزینی
  • موتور ۴ سیلندر ۱.۷ لیتری دیزل

موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری بنزینی

این موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپِ ۱.۶ لیتری توانایی تولید نیرویی در حدود ۱۳۳ اسب بخار را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز در حدود ۱۲۱ پیوند بر فوت (معادل ۱۶۵ نیوتون متر) است. این نیرو توسط یک جعبه‌دنده ۶ سرعتِ دستی به چرخ‌های جلویی منتقل می‌گردد و هیوندای i40 مدل سال ۲۰۱۸ را در زمره خودروهای میان رده محصولات سال ۲۰۱۸ میلادی هیوندای قرار می‌دهد.

با استفاده از این پیشرانه، هیوندای i40 به زمانی در حدود ۱۱.۵ ثانیه برای رسیدن از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت نیاز داشته و حداکثر سرعتی در حدود ۱۹۵ کیلومتر در ساعت را تجربه خواهد کرد. مصرف سوخت نیز نسبت با سایر تولیدات ۲۰۱۸ در سری i هیوندای اندکی بالا بوده و برابر با ۶.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مسیر سیکل ترکیبی است.

موتور ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری بنزینی

این موتور ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری ۱۶ سوپاپِ به حجم دقیق ۱.۹۹۹ سی‌سی،  عملکرد مناسب‌تری نسبت به موتور ۱.۶ لیتری داشته و توانایی تولید نیرویی در حدود ۱۶۳ اسب بخار و حداکثر گشتاور تولیدی برابر ۱۵۰ پیوند بر فوت (معادل ۲۰۴ نیوتون متر) را دارد که توسط یک جعبه‌دنده ۶ سرعتِ دستی و یا ۶ سرعتِ اتوماتیک به چرخ‌های جلویی منتقل می‌گردد.

عملکرد این موتور نیز بالاتر از پیشرانه پایه ۱.۶ لیتری بوده و درزمانی در حدود ۱۰.۶ ثانیه در گونه مجهز به گیربکس اتوماتیک و ۹.۸ ثانیه در مدل‌های مجهز به جعبه‌دنده دستی از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. حداکثر سرعت نیز در حدود ۲۰۵ تا ۲۱۰ کیلومتر در مدل‌های مختلف و گیربکس‌های اتوماتیک و دستی خواهد بود. مصرف سوخت میانگین این موتور نیز اندکی بالا بوده و برابر با ۷.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مسیر سیکل ترکیبی در گونه سدان و ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در گونه استیشن است.

موتور ۴ سیلندر ۱.۷ لیتری دیزلی

این موتور، یک نمونه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپِ تور بو دیزل بوده که با حجم دقیق ۱.۶۸۵ سی‌سی، در سه آرایش مختلف عرضه می‌گردد. قدرتمندترین گونه هیوندای i40 مجهز به این پیشرانه توانایی تولید نیرویی در حدود ۱۳۹ اسب بخار را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز رقمی قابل‌توجه و برابر با ۲۵۰ پیوند بر فوت (معادل ۳۴۰ نیوتون متر) است. این نیرو توسط یک جعبه‌دنده ۶ سرعتِ دستی و یا ۷ سرعتِ اتوماتیک دو کلاچِ به چرخ‌های جلویی منتقل می‌گردد.

با استفاده از این پیشرانه دیزل، این عضو میان رده محصولات سال ۲۰۱۸ هیوندای در قدرتمندترین آرایش موتور خود به زمانی در حدود ۱۰.۳ ثانیه برای رسیدن به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت از حالت سکون نیاز داشته و بنا بر اعلام شرکت سازنده، توانایی رسیدن به حداکثر سرعتی در حدود ۲۱۰ کیلومتر در ساعت را دارد. مصرف سوخت نیز برابر با ۴.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر به‌صورت میانگین است.