رنو کولئوس

کشور تولید کنندهفرانسه
نام خودرورنو کولئوس
کلاس بدنهشاسی بلند
کلاس اتومبیلJ Segment
وزن1540 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو225/60 R 18
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب225/60 R 18
حجم موتور2488 cc
نوع موتوربنزین سوز
تعداد سیلندرها4
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری پاشش چند نقطه ای
ظرفیت باک60 لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)171 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)233 نیوتون متر در 4200 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)68.4 اسب بخار بر لیتر
نوع جعبه دندهانتقال قدرت اتوماتیک پیوسته
تعداد دنده (جلو)6
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو چهار چرخ محرک
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده با هوا
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقباتصال چندگانه ( مولتی لینک )
نوع سیستم فرمانبرقی
حداکثر سرعت185 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)9.5 ثانیه
مصرف سوخت شهری10.4 لیتر در 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی6.7 لیتر در 100 کیلومتر
سیکل ترکیبی مصرف سوخت8.1 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 5
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )6عدد
سیستم آیینه هاآیینه های بغل برقی
سیستم شیشه ها4 شیشه برقی اتوماتیک

در ابتدا قرار بود پیشرانه‌های متنوعی برای کولئوس قابل سفارش باشد؛ اما درنهایت یک نمونهٔ بنزینی و دو مدل دیزل برای آن انتخاب شد که طبیعتاً، نوع بنزینی در ایران موجود خواهد بود. کولئوس واردشده به کشورمان از پیشرانهٔ ۴ سیلندر خطی به حجم ۲.۵ لیتر استفاده می‌کند که بی‌نیاز از توربوشارژر طراحی‌شده است و ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۲۶ نیوتن‌متر گشتاور دارد. بیشترین قدرت پیشرانه در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود و نهایت گشتاور، از دور موتور ۴۴۰۰ دور بر دقیقه، در اختیار راننده خواهد بود. کولئوس با سیستم دو دیفرانسیل هوشمند و جعبه‌دندهٔ CVT ایکس ترونیک ارائه می‌شود که رسیدن به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، ظرف ۱۰.۲ ثانیه را ممکن می‌کند. میانگین مصرف سوخت این خودرو با تجهیزات استاندارد، ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر عنوان‌شده است، درحالی‌که با سرعت ثابت جاده، کمتر از ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و با رانندگی در ترافیک شهری تا ۱۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، بنزین مصرف می‌کند.

برای بازار اروپا، کولئوس با دو پیشرانهٔ دیزل عرضه می‌شود که با کد dci ۱۳۰ و dci ۱۷۵ شناخته می‌شوند و به ترتیب، قدرت‌های ۱۳۰ و ۱۷۷ اسب بخار تولید می‌کنند. این مدل‌ها در مقایسه با نوع بنزینی، هزینهٔ مصرف سوخت کمتر و گشتاور مناسب‌تری دارند؛ به‌طوری‌که مدل dci ۱۳۰ گشتاور ۳۲۰ نیوتن‌متر و مدل dci ۱۷۵، گشتاور ۳۸۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند.

ازنظر فنی، استفاده نکردن کولئوس از پیشرانهٔ توربوی بنزینی و انتخاب مدل ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی یک حسن محسوب می‌شود؛ چراکه علاوه بر مصرف سوخت مناسب، از تأخیر آزاردهندهٔ توربو که در رقبای کره‌ای دیده می‌شود؛ آزاد خواهد بود. وزن خالص کولئوس با جعبه‌دندهٔ CVT و سیستم دو دیفرانسیل، ۱۶۰۰ کیلوگرم است و با مخزن سوخت ۶۰ لیتری تا مسافت ۷۰۰ کیلومتر نیازمند پمپ‌بنزین نخواهد بود.

نسل جدید کولئوس، قابل‌مقایسه با مدل قبلی نیست و به‌طور کامل بازطراحی‌شده است. کولئوس اولین کراس اوور تاریخ رنو محسوب می‌شود و حالا نقش پرچم‌دار این برند در کلاس شاسی بلندها را به عهده دارد. ادغام بسیار موفق گروه خودروسازی رنو با نیسان ژاپن، باعث ساخت پلتفرم‌های مشترک در این شرکت‌ها شده و حالا شاسی و طرح کلی کولئوس جدید با نیسان ایکس‌تریل مشترک است و بر اساس پلتفرم CMF-CD عرضه می‌شود.

ابعاد رنو کولئوس نسبت به قبل، از هر سه جهت طول، عرض و ارتفاع، بیشتر شده و جذابیت آن افزایش پیداکرده است. در نمای روبه‌رو، ظاهر تهاجمی و عضلانی کولئوس را شاهد هستیم که زبان طراحی مدرن رنو، خصوصاً سبک چراغ‌های مگان جدید را به همراه دارد. خطوط روی کاپوت، حجم مناسبی به این قسمت داده‌اند و طبق روال طراحی مد روز، کمی به سمت پایین و نزدیک به جلوپنجره کشیده شده‌اند. چراغ‌های جدید کولئوس با یک نوار LED همراه هستند که از کاسهٔ اصلی چراغ، بیرون زده‌اند و تا نزدیکی سپر ادامه‌دارند. این استفادهٔ هنرمندانه از LED، علاوه بر تأمین روشنایی روز، تقارن جذابی با چراغ‌ها و جلوپنجره ایجاد می‌کند.

جلوپنجرهٔ کولئوس از چهار خط افقی کروم تشکیل‌شده است. لوگوی درشت رنو، در میان سه خط بالایی این بخش دیده می‌شود و با توجه به فرم خطوط حجم دهنده در کاپوت، چشم را به سمت خود می‌کشد. در فضای چهارگوش تعبیه‌شده در سپر، چراغ‌های مه شکن مخفی‌شده‌اند و در میان آن‌ها، محل نسبتاً بزرگی برای هدایت هوا در نظر گرفته‌شده است. باهدف هماهنگی سپر با جلوپنجره و چراغ‌ها، قطعات فلزی و نقره‌ای‌رنگ کوچکی در این بخش دیده می‌شود که حس اسپرت کولئوس را تقویت می‌کند.

در نمای جانبی هم کولئوس حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. فرم کلی بدنه، جذاب و چشم‌نواز است؛ اما جزئیات هنرمندانه‌ای هم در آن وجود دارد. خط باریکی از کروم، در امتداد گوشهٔ چراغ جلو تا زیر آینهٔ بغل و مجرای هوای این قسمت کشیده شده است. علاوه بر این، حالت حبابی بدنه به شکلی کاملاً استادانه روی نمای جانبی دیده می‌شود که با حجم دهی نامحسوس به گلگیرها و درها، ابعاد کولئوس را بزرگ و باعظمت نشان دهد. این فن در علم طراحی خودرو، جلوهٔ حبابی نامیده می‌شود. استفاده از کروم در نوار دور پنجره‌ها، بخش پایین درها نزدیک به رکاب و ریل‌های باربند نیز انجام‌شده است. دیگر نکتهٔ مهم در طراحی نمای جانبی کولئوس، فرم اسپرت رکاب و درهای این خودرو است که با انحنای متقارن، در کراس‌اورهای مدرن شاهد هستیم.

در نمای عقب، سبک طراحی جلو به‌خوبی منتقل‌شده است و برخلاف بسیاری از شاسی‌بلندهای دنیا، با یک طراحی ساده و پیش‌پاافتاده روبه‌رو نیستیم. چراغ‌های عقب، فرم کلی مدل تالیسمان را در اختیاردارند و با پهنای کم، طول زیادی را پوشش می‌دهند که از روی گلگیر تا انتهای بدنه ادامه دارد و به لوگوی رنو ختم می‌شود. درِ صندوق هم انحنای مناسبی دارد که علاوه بر تأمین جای دست برای بالا بردن این قسمت، مناسب خواهد بود. قسمت سپر عقب، دو بخش فلزی هم‌رنگ بدنه و مشکی تیره دارد که با قسمت پایینی گلگیر مشترک است. سپر عقب هم با خطوط حجم دهنده همراه شده و با اگزوزهای چهارگوش اسپرت بافریم به‌هم‌پیوستهٔ کروم، طراحی‌شده است.

درمجموع، می‌توان کولئوس ۲۰۱۷ را یکی از زیباترین شاسی‌بلندهای حاضر در بازار ایران دانست که با ابعادی به طول ۴.۶۷۲ متر، عرض ۱.۸۴۳ متر و ارتفاع ۱.۶۷۸ متر، عرضه می‌شود.

نگاهی گذرا به داخل اتاق کولئوس، آن را متمایز از شاسی‌بلندهای آسیایی و شبیه به مدل‌های ساخت آمریکا نشان می‌دهد. مواد به‌کاررفته در داشبورد، هرچند پلاستیک، اما رضایت‌بخش هستند و پوشش چرم صندلی‌ها، کنسول و محل استراحت بازو روی درها، مرغوب و باکیفیت است. رنگ‌های مختلفی برای فضای داخلی قابل سفارش هستند که مشکی و قهوه‌ای را شامل می‌شوند. در نمونه‌های خارج از ایران علاوه بر سقف خاکستری، نمونه‌هایی بارنگ سفید در ستون‌ها و داخل سقف هم دیده‌شده است.

با حضور در خودرو و استارت پیشرانه، رنگ آبی ملایمی در پشت پنل فرمان و اهرم تعویض دنده ظاهر خواهد شد. این نورپردازی در قسمت پایین درها نیز دیده می‌شود. رابط کاربری مدرن رنو موسوم به R-Link2، در کولئوس وجود دارد تا مدیریت سیستم سرگرمی و ناوبری ساده‌تر از مدل‌های قبل باشد.

در مدل پایه از کولئوس، نمایشگر ۷ اینچی لمسی، به‌صورت افقی وجود دارد و نوع عمودی در سایز ۸.۷ اینچی نیز قابل سفارش است. این نمایشگرها علاوه بر کنترل سیستم صوتی از برند مشهور بوز (Bose)، با دوربین عقب، ناوبری ماهواره‌ای، ارتباط تلفنی بلوتوث و بسیاری دیگر از آپشن‌های رفاهی کولئوس از طریق R-Link2 ارتباط خواهد داشت.

فضای داخلی کولئوس، لوکس و راحت به نظر می‌رسد و می‌توان برای سفرهای طولانی از آن استفاده کرد. همانند طراحی عالی بدنه، در اتاقک به نیازهای سرنشینان توجه شده است و فضای زانو برای ردیف‌های اول و دوم کاملاً مناسب است. حتی با عقب کشیدن صندلی‌های جلو نزدیک به ۳۰ سانتیمتر، بین قسمت نشیمن‌گاه صندلی عقب با صندلی جلو فضا وجود خواهد داشت که در میان خودروهای این کلاس، کم‌نظیر است. از ابتکارات سادهٔ کولئوس می‌توان به طراحی جا لیوانی در استراحتگاه بازو، بین صندلی‌های عقب اشاره کرد.

در قسمت بار کولئوس ۴۵۸ لیتر فضا وجود دارد که با خواباندن صندلی‌های ردیف دوم، به حدود ۱۷۰۰ لیتر افزایش می‌یابد. روشنایی صندوق‌عقب مناسب است و چراغ‌های سقف در این قسمت هم وجود دارند؛ ضمن اینکه شارژر ۱۲ ولت و هدایت‌کنندهٔ هوای تهویهٔ مطبوع برای سرنشینان ردیف دوم هم در نظر گرفته‌شده است. درمجموع، ۳۷ لیتر فضای اضافه در اتاقک وجود دارد که می‌تواند برای گذاشتن وسایل کوچک استفاده شود. این مکان‌ها در داشبورد، زیر کنسول، داخل چهاردر و زیر نمایشگر در دسترس هستند.

روی فرمان کلیدهای مناسبی برای کنترل سیستم کروز و سرگرمی‌ها وجود دارد که تقریباً در همهٔ خودروهای امروزی موجود است. از سویی دیگر، سوئیچ کولئوس متفاوت از دیگر مدل‌ها، شبیه به یک تلفن همراه نازک و کوچک ساخته‌شده است که با سیستم استارت دکمه‌ای آن کار می‌کند.

قسمت کف در کولئوس استاندارد، بیش از ۲۱ سانتیمتر با سطح زمین فاصله دارد. این موضوع، حس یک شاسی‌بلند را به‌خوبی القا می‌کند و در عبور از مسیرهای ناهموار خارج جاده، مفید است. از طریق دکمهٔ روی فرمان، می‌توان تک یا دو دیفرانسیل بودن کولئوس را تعیین کرد. سه حالت رانندگی برای سیستم انتقال گشتاور این خودرو پیش‌بینی‌شده است که شامل 2WD،4WD AUTO و 4WD LUCK می‌شود. در حالت 2WD، کولئوس به‌صورت دیفرانسیل جلو عمل می‌کند. در حالت 4WD AUTO گشتاور به‌صورت هوشمند و خودکار، بین چرخ‌های عقب و جلو تقسیم می‌شود و با تنظیمات 4WD LUCK با استفاده از قفل دیفرانسیل، حرکت خودرو در مسیرهای لغزنده با شیب‌های تند بهینه‌سازی می‌شود.

شتابگیری کولئوس نسبتاً مناسب است؛ هرچند پاسخ پیشرانه به‌اندازهٔ یک سواری با پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری، سریع نیست، اما بهتر از نمونه‌های توربوشارژر موجود در بازار ایران عمل می‌کند. سیستم تعلیق و فنربندی هم برای استفادهٔ شهری، نرم و راحت ارزیابی‌شده است و خصوصاً برای سرنشینان ردیف جلو، تنش‌های کمی به همراه دارد. حرکت روی دست‌اندازها، می‌تواند برای حاضران در ردیف دوم کمی ناراحت‌کننده باشد؛ چراکه فنرهای عقب، با سیستم تعلیق مولتی لینک، کمی خشک عمل می‌کنند.

قرار است کولئوس با نسخهٔ E3 در ایران فروخته شود که آپشن‌های تقریباً کاملی در اختیار دارد. طبق اعلام شرکت رسمی واردکننده، این خودرو با نمایشگر ۸.۷ اینچی، سیستم صوتی حرفه‌ای از برند بوس با ۱۲ بلندگو، سانروف پانورامیک، باز شدن هوشمند در صندوق با حس‌گر پا، صندلی و فرمان چرم، قابلیت نصب صندلی کودک، تهویهٔ دوگانهٔ خودکار، خروجی ۱۲ ولت در کنسول، صندلی ۶ حالتِ برقی با گرم‌کن دوحالته برای سرنشین جلو و صندوق‌عقب و رینگ ۱۸ اینچی آلومینیومی دورنگ ارائه خواهد شود.

از آپشن‌های فنی کولئوس E3 می‌توان به سیستم روشنایی روز و اتو لایت، حس‌گر باد تایر، حس‌گر باران، سیستم دو دیفرانسیل هوشمند و کروز کنترل اشاره کرد. فناوری پارک خودکار، در سایت رسمی رنو، یک آپشن قابل سفارش برای مدل کولئوس است که امیدواریم در نمونهٔ واردشده به کشورمان هم وجود داشته باشد.

آپشن‌های ایمنی این خودرو، کاملاً راضی‌کننده هستند و شامل ۶ ایربگ، هشدار نقطهٔ کور در آینهٔ بغل، سیستم کنترل پایداری، هشدار تعویض خط، کروز کنترل هوشمند باقابلیت حفظ فاصله با خودروی مقابل، نگه‌داشتن خودرو در سراشیبی، حس‌گر پارک جلو و عقب و دوربین پارک می‌شوند.