سانگ یانگ کوراندو

کشور تولید کنندهکره جنوبی
نام خودروسانگ یانگ کوراندو
کلاس بدنهشاسی بلند
کلاس اتومبیلB Segment
وزن1680 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو255/60 R 17
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب255/60 R 17
حجم موتور1998 cc
نوع موتوربنزین سوز
تعداد سیلندرها4
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتور چند نقطه ای
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)149 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)197 نیوتون متر در 4200 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)74.5 اسب بخار بر لیتر
نوع جعبه دندهاتوماتیک تیپ ترونیک
تعداد دنده (جلو)6
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو چهار چرخ محرک
نوع سیستم ترمزترمز ضد قل ABS
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی
تعلیق جلودوجناغی به همراه کمک فنرهای پیچشی
تعلیق عقبچند میله ای با کمک های پیچشی و میله تعادل
کمک فنرهای جلوکمک فنر هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع
کمک فنرهای عقبکمک فنرهای هیدرولیکی با قابلیت تنظیم
نوع سیستم فرمانراک اند پینیون
حداکثر سرعت165 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) 14.9 ثانیه
استاندارد آلایندگییورو 5
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )ایربگ جلو و کناری راننده و سرنشینان عقب و پرده ای
سیستم های پایداری و کمک رانندهکنترل پایداری الکترونیکی ESP – کروز کنترل – سیستم کمک به حرکت در سربالایی HSA
سیستم های امنیتی و حفاظتیقفل ایمنی صندلی کودک – سیستم ضد سرقت خودرو و ریموت کنترل – سیستم ضد واژگونی ARP – میله محافظ در هنگام تصادفات جانبی – سیستم هشدار موانع دنده عقب – سیستم هشدار کمربند – سیستم قفل شدن خودکار درها در سرعت بالا – پشت سری فعال شونده هنگام تصادف
سیستم فرمان و هدایت پذیریقابلیت تعویض دنده از روی فرمان – تقسیم نیروی ترمز EBD
نوع غربیلک4 شاخه لوکس به همراه تنظیم تلسکوپی
سیستمهای تهویه مطبوعتهویه مطبوع اتوماتیک با کنترل رطوبت و کیفیت هوا
سیستم صوتی و تصویریسیستم با 6 بلندگو و آمپلی فایر قابلیت پخش MP3 و DVD و CD
سیستمهای مولتی مدیاسیستم ناوبری – صفحه نمایشگر سوپر ویژن + کامپیوتر سفری چند گانه – کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و ارتباط تلفنی با بلوتوث
سیستم صندلیهای جلوتنظیم گودی کمر صندلی راننده – تنظیم برقی صندلی راننده 6 جهته – گرمکن صندلی راننده و صندلی جلو + پوشش چرم
سیستم صندلیهای عقبزیر آرنجی صندلی عقب + جا لیوانی
سیستم آیینه هاآیینه هوشمند حساس به نور ECM – آیینه های جانبی با قابلیت تاشوندگی مجهز به گرمکن – چراغ روشنایی زیر آیینه های جانبی
سیستم شیشه هاشیشه های برقی (سمت راننده مجهز به سیستم ایمنی تشخیص مانع)
سیستم های سقفسانروف برقی مجهز به سیستم ایمنی تشخیص مانع
سیستم روشنایی جلوتنظیم اتوماتیک روشنایی چراغها – مه شکن جلو – سیستم Daylight جلو
سیستم روشنایی عقبمه شکن عقب – چراغ های عقب LED – بال عقب به همراه چراغ سوم ترمز LED
سنسورهای پیش فعالکمربند ایمنی با سیستم پیش کشنده با 3 نقطه اتصال برای سرنشین جلو و عقب و 2 نقطه اتصال برای سرنشین ردیف سوم عقب
سیستم های کمک رانندگیبرف پاک کن مجهز به سنسور باران و سیستم یخ زدا – سیستم هوشمند ورود بدون کلید و استارت دکمه ای

سانگ‌یانگ کوراندو یک کراس اوور کوچک شهری کره‌ای است که از سال 1969 تاکنون بر روی خط تولید قرار دارد. نسل اول کوراندو در سال 1969 معرفی شد که البته خودرویی بر پایه جیپ CJ-7 بود. اما سانگ‌یانگ زمان زیادی را صرف کرد تا نسل دوم کوراندو را معرفی کند و این اتفاق نهایتاً در سال 1996 رخ داد.

البته ما اینجا در مورد نسل سوم کوراندو صحبت می‌کنیم که در سال 2010 معرفی شد و البته کاملاً تغییر ماهیت داد. بد نیست بدانید نام کوراندو از واژهٔ «Korea Can Do» به معنای «کره می‌تواند» گرفته‌شده و کوراندو در کتاب گینس به‌عنوان پایدارترین نام در صنعت خودرو کره به ثبت رسیده است.

نسل سوم سانگ‌یانگ کوراندو در سال 2010 و به‌عنوان یکی از محصولات در سری جدید خودروهای سانگ‌یانگ معرفی شد. کوراندو در کشور روسیه بانام نیو اکتیون به فروش می‌رسد و اصولاً نام‌گذاری خودروهای سانگ‌یانگ کمی عجیب است و در مناطق مختلف جهان، با اسامی متفاوتی روبه‌رو هستیم.

درحالی‌که نسل قبلی کوراندو یک خودرو دو در و مناسب برای استفاده‌های شهری بود، کوراندو جدید کاملاً متحول شد به‌طوری‌که در نسل جدید با یک کراس اوور کوچک شهری روبه‌رو هستیم. درست است که طراحی کوراندو مدرن و به‌روز شده ولی همچنان حرف زیادی برای گفتن در مقابل رقبا ندارد. در نمای کلی خودرو تناسب دیده می‌شود و چراغ‌ها کمی حالت پهن بودن را القا می‌کنند.

طراحی داخلی کوراندو هم مدرن شده و تریم دورنگ به همراه قطعاتی از چوب، تزئین کننده اتاقک هستند. کوراندو در مقابل رقیبی چون سوزوکی ویتارا ازنظر طراحی عملکرد بهتری دارد اما اگر بخواهیم آن را با هیوندای توسان و کیا اسپورتیج مقایسه کنیم، کوراندو کار سختی در پیش خواهد داشت. سانگ‌یانگ کوراندو سواری نرم و باکیفیتی ارائه می‌دهد که می‌توان آن را یک نقطه قوت دانست.

سانگ‌یانگ کوراندو در ایران در دو تیپ پرمیوم و اپتیم قابل خریداری است که ازنظر فنی با یکدیگر تفاوتی ندارند ولی در آپشن‌ها و تجهیزات رفاهی، تیپ پرمیوم نسخه کامل‌تری است. به‌عنوان‌مثال در نسخه پرمیوم ویژگی‌هایی چون 8 عدد کیسه هوا، سامانه‌های ترمز و پایداری ABS, EBD, ARP, HSA، سیستم صوتی با 6 بلندگو و آمپلی‌فایر، ورود و استارت بدون کلید، کروز کنترل، حس‌گر باران، گرم‌کن صندلی‌های جلو و حس‌گر پارک عقب دیده می‌شود.

همان‌گونه که اشاره کردیم، کوراندو در دو تیپ مختلف ازنظر فنی یکسان است. موتور به‌کاررفته در سانگ‌یانگ کوراندو، حجمی معادل 2.0 لیتر و 4 سیلندر دارد و قادر است 150 اسب بخار قدرت و 197 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند که این قدرت به کمک جعبه‌دنده 6 سرعتِ خودکار به هر چهارچرخ انتقال داده می‌شود. بنابراین کوراندو خودرو سریعی نیست و در مقابل رقبای هم‌وطن خود هم گزینه سریعی به‌حساب نمی‌آید.