لیفان 820

کشور تولید کنندهایران
نام خودرولیفان 820
کلاس بدنهسدان
کلاس اتومبیلD segment
وزن1545 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو215/60 R 16
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب215/60 R 16
حجم موتور2373 cc
نوع موتوربنزین سوز
تعداد سیلندرها4
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری پاشش چند نقطه ای
ظرفیت باک63 لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)158 اسب بخار در 5700 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)221 نیوتون متر در 4200 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)66.6 اسب بخار بر لیتر
نوع جعبه دندهاتوماتیک تیپ ترونیک
تعداد دنده (جلو)6
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
نوع سیستم ترمزچهار چرخ دیسکی ABS چهار کاناله
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقبمستقل چند میله ای
نوع سیستم فرمانبرقی
حداکثر سرعت180 کیلومتر بر ساعت
استاندارد آلایندگییورو 4
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )2 ایربگ برای راننده و سرنشین جلو
سیستم های پایداری و کمک رانندهسیستم هایESP, HBA, TCS ،ABS+EBD, BA
سیستم های امنیتی و حفاظتیسیستم ضد سرقت
سیستم فرمان و هدایت پذیریترمز پارک پدالی
سیستمهای تهویه مطبوعسیستم تهویه اتوماتیک با فیلتر ذرات ریز
سیستم صوتی و تصویریسیستم مولتی مدیا دارای 6 بلندگو
سیستمهای مولتی مدیامانتیور به همراه دوربین عقب / TPMS با نمایش اطلاعات در پشت آمپر
سیستم صندلیهای جلوصندلی 6 جهته برقی + تنظیم دستی گودی کمر برای راننده / دارای روکش چرمی
سیستم صندلیهای عقبدارای استراحت گاه برای دست + جالیوانی
سیستم آیینه هاآینه جمع شونده برقی به همراه گرمکن آینه
سیستم شیشه هاجلو و عقب برقی + قفل کودک
سیستم های سقفسانروف
سیستم روشنایی جلوچراغ های جلو هالوژن / روشن شدن اتوماتیک چراغ های جلو / تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو، چراغ روشنایی روز Day light
سیستم روشنایی عقبچراغهای LED طیفی به همراه مه شکن
سنسورهای پیش فعالاستارت دکمه ای / پاور ویندوز و پاور سانروف / چراغ داشبورد
سیستم های کمک رانندگیسنسور پارک جلو و عقب / کروز کنترل

شرکت لیفان در سال ۲۰۱۵ سدان ۸۲۰ را در دو نسخه با پیشرانه‌های چهار سیلندر خطی و ۱۶ سوپاپ با حجم ۱.۸ و ۲.۴ لیتری وارد بازار چین کرد؛ اما شرکت کرمان موتور تنها نسخهٔ ۲.۴ لیتری این خودرو را وارد بازار ایران کرده است.

حداکثر توان خروجی پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه به دست می‌آید و معادل ۱۳۱ اسب بخار است؛ نسخهٔ ۲.۴ لیتری نیز حداکثر توان خروجی معادل ۱۵۸ اسب بخار در دور موتور ۵۷۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند. گشتاور بیشینهٔ آن‌ها به ترتیب ۱۶۸ و ۲۲۱ نیوتن‌متر است و این میزان از گشتاور به ترتیب در دورهای موتور ۴۲۰۰ تا ۴۴۰۰ و ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ دور بر دقیقه به دست می‌آید.

لیفان دو جعبه‌دنده متفاوت برای سدان لوکس خود در نظر گرفته است؛ نسخهٔ ۱.۸ لیتری این خودرو با جعبه‌دندهٔ ۵ سرعت‌ها دستی عرضه می‌شود؛ اما نسخهٔ قوی‌تر را جعبه‌دندهٔ ۶ سرعت‌ها خودکار همراهی می‌کند. لیفان اعلام کرده است که سیستم انتقال قدرت لیفان ۸۲۰ توسط کمپانی DSI استرالیا تولید می‌شود؛ کمپانی نام‌آشنایی که سابقهٔ ساخت سیستم انتقال قدرت موردنیاز شرکت‌هایی مانند فورد، کرایسلر، جیلی و سانگ‌یانگ را در کارنامهٔ خود دارد.

در مورد سیستم تعلیق لیفان ۸۲۰ نیز باید بگوییم کمپانی سازندهٔ چینی، سیستم تعلیق جلو و عقب مستقل آن را به ترتیب از نوع مک‌فرسون و مستقل چندمیله‌ای انتخاب کرده است. استفاده از سامانه‌های تعلیق مستقل سبب آن شده است که لیفان ۸۲۰ در جاده‌های ناهموار و سرعت‌های بالا پایداری خود را حفظ کند و درعین‌حال تجربهٔ سواری نرمی در اختیار سرنشینان قرار دهد.

لیفان ۸۲۰ بزرگ‌ترین سدانی است که با برند لیفان وارد بازار جهانی شده است و پرچم‌دار محصولات این کمپانی محسوب می‌شود. لیفان با معرفی این سدان، به‌وضوح علاقهٔ خود را به ورود به کلاس رقابتی خودروهای سدان سایز بزرگ نشان می‌دهد. این کمپانی چینی مدعی است که در طراحی لیفان ۸۲۰ از طراحان برجستهٔ اروپایی کمک گرفته و از ظاهر خودروی تویوتا کمری الهام گرفته است؛ اما می‌توان رگه‌هایی از طراحی خودروهایی چون آئودی A4، فورد موندئو و حتی هیوندای سوناتا نیز در آن یافت.

طول، عرض و ارتفاع Lifan 820 به ترتیب ۴۸۶۵، ۱۸۳۵ و ۱۴۸۰ میلی‌متر است؛ بنابراین با سدانی روبرو هستیم که حتی از تویوتا کمری هم ابعاد بزرگ‌تری دارد. بااین‌وجود، نکتهٔ جالب‌توجه، یکسان بودن فاصلهٔ بین دو محور (۲۷۷۵ میلی‌متر)، در آن‌ها است، این مسئله تردیدهایی در خصوص بهره‌گیری این خودروساز از پلتفرم توسعه‌یافته به دست ژاپنی‌ها، به وجود می‌آورد. طبق اعلام لیفان، شاسی لیفان ۸۲۰ به دست متخصصان تایوانی طراحی و توسط مهندسان کمپانی انگلیسی MIRA بهینه‌سازی شده است و ازاین‌رو خودروی موردبحث ازلحاظ کنترل و راحتی، بسیار قابل‌اتکا است.

خطوط به‌کاررفته در نمای جانبی خودرو به‌گونه‌ای هستند که خودروی هیوندای سوناتا را در ذهن تداعی می‌کنند. باوجود ابعاد نسبتاً بزرگ لیفان ۸۲۰، در این سدان از چرخ‌های ۱۶ اینچی استفاده‌شده است و این مسئله تناسب بین المان‌های مختلف خودرو را به هم می‌ریزد؛ البته کوچک بودن رینگ سبب می‌شود ضربهٔ کمتری به اتاقک وارد شود که درنهایت باعث راحتی بیشتر سرنشین می‌شود.

در نمای جلوی خودرو می‌توان تأثیر فورد موندئو را در طراحی لیفان ۸۲۰ مشاهده کرد؛ المان‌هایی مانند چراغ‌های باریک و جلوپنجرهٔ شش‌ضلعی ازجملهٔ شباهت‌های بین این دو خودرو هستند. این چراغ‌ها از نوع هالوژنی هستند و در داخل یک قالب ذوزنقه‌ای جای گرفته‌اند. در نمای عقب لیفان ۸۲۰ شاهد اسپویلر تعبیه‌شده روی صندوق‌عقب هستیم؛ این اسپویلر علاوه بر آنکه عملکرد خودرو را به لحاظ آئرودینامیکی بهبود می‌بخشد، در کنار چراغ‌های LED عقب خودرو، جلوهٔ زیبایی به خودرو بخشیده‌اند. روی‌هم‌رفته فرم کلی نمای عقب این سدان چینی شباهت‌هایی به خودروهای لکسوس دارد.

داخل اتاقک لیفان ۸۲۰ طراحی ساده‌ای دارد و دسترسی به تجهیزات مختلف آن به‌سادگی صورت می‌گیرد؛ اما نمی‌توان مورد قابل‌توجه و شگفت‌انگیزی در خصوص آن یافت. متأسفانه کیفیت مواد به‌کاررفته در ساخت قطعات مختلف اتاقک مانند داشبورد و کنسول، چندان بالا نیست و حس یک خودروی لوکس را به سرنشین منتقل نمی‌کند. بااین‌حال، با توجه به ابعاد نسبتاً بزرگ خودرو و فاصلهٔ زیاد بین محورهای جلو و عقب، فضای مناسبی برای سرنشینان جلو و عقب خودرو در دسترس است.

در حالت کلی می‌توان گفت لیفان ۸۲۰ تمام شاخصه‌های موردنیاز برای بدل شدن به یک سدان خانوادگی نیمه لوکس قابل‌قبول را دارد؛ شاخصه‌هایی مانند کاپوت جلوی طویل، درهای بزرگ و قوس چرخ‌هایی با شعاع بزرگ که البته رینگ‌هایی با ابعاد ۱۷ تا ۱۸ اینچ را طلب می‌کنند!

لیفان 820 از امکانات رفاهی نسبتاً مناسبی بهره می‌رود که از بین آن‌ها می‌توان به مواردی همچون سیستم کروز کنترل، سیستم پایداری الکترونیکی ESP، استارت دکمه‌ای، سانروف، صندلی الکترونیکی راننده با امکان تنظیم شش‌جهت و گرم‌کن، صندلی سرنشین جلو با امکان تنظیم در چهار جهت و سیستم ورود بدون کلید (Keyless) اشاره کرد. لیفان امکان روشن شدن خودکار چراغ‌های جلو و تنظیم ارتفاع نور آن‌ها را نیز در سدان خود فراهم کرده است.

سیستم سرگرمی لیفان ۸۲۰ شامل مواردی همچون نمایشگر ۸ اینچی لمسی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، پورت USB و AUX، بلوتوث، ۶ اسپیکر و سیستم موقعیت‌یابی جی‌پی‌اس است، ضمن آن‌که امکان اتصال گوشی‌های هوشمند مبتنی بر اندروید به این سیستم وجود دارد.

شرکت لیفان سدان خود را به مجموعه‌ای متنوع از سامانه‌های ایمنی مانند ۶ کیسهٔ هوا، سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم کمکی ترمز BAS، حس‌گر دنده‌عقب، دوربین عقب، قلاب‌های ISOFIX برای نصب صندلی‌های ویژهٔ کودک، سیستم ضد سرقت و قفل کودک اشاره کرد.

تاکنون هیچ گزارشی از نتیجهٔ آزمون‌های تصادف لیفان ۸۲۰ منتشرنشده است؛ ازاین‌رو نمی‌توان با قطعیت در این خصوص اظهارنظر کرد. اما این کمپانی چینی مدعی است که در سال ۲۰۰۳ موفق به اخذ گواهی E-Mark شده است، به این مفهوم که محصولات با برند لیفان، بدون هیچ محدودیتی مجوز ورود به ۱۸ کشور اروپایی دارند.

لیفان تلاش زیادی کرده است تا سدان ۸۲۰ خود را به استانداردهای روز دنیا نزدیک کند. بسیاری بر این باور هستند که پیشرانهٔ لیفان ۸۲۰، به نسبت حجم قابل‌توجه، ۲.۴ لیتری خود، توان چندان بالایی ندارد و عملکرد خوبی ارائه نمی‌دهد؛ اما اکثر مالکان این خودرو از عملکرد آن رضایت دارند و معتقدند این خودرو سواری نرمی ارائه می‌دهد. حین حرکت لیفان ۸۲۰ روی سطوح ناهموار، صدای لاستیک‌ها در داخل اتاقک به گوش می‌رسد؛ اما این موضوع باعث انتقال لرزش به داخل اتاقک نمی‌شود و این خودرو، سواری راحتی برای سرنشینان به ارمغان می‌آورد.