مزدا 2

کشور تولید کنندهژاپن
نام خودرومزدا 2
کلاس بدنههاچ بک
کلاس اتومبیلB Segment
وزن990 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان4
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو185/55 R 15
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب185/55 R 15
حجم موتور1498 cc
نوع موتوربنزین سوز
تعداد سیلندرها4
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری پاشش چند نقطه ای
ظرفیت باک43 لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)102 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)135 نیوتون متر در 4000 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)68 اسب بخار بر لیتر
نوع جعبه دندهاتوماتیک تیپ ترونیک
تعداد دنده (جلو)4
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
نوع سیستم ترمزروغنی با بوستر خلائی
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده با هوا
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبکاسه ای
نوع سیستم تعلیقمستقل برای هر چرخ
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقبنیمه مستقل
کمک فنرهای جلوهیدرولیکی
کمک فنرهای عقبهیدرولیکی
نوع سیستم فرمانقدرت کمکی الکتریکی و حساس به سرعت
حداکثر سرعت170 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)11.9 ثانیه
مصرف سوخت شهری8.1 لیتر در 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی5.3 لیتر در 100 کیلومتر
سیکل ترکیبی مصرف سوخت6.3 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 4
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )2 عدد ، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
سیستم های پایداری و کمک رانندهABS دارای 4 کاناله به همراه EBD
سیستم های امنیتی و حفاظتیسیستم ضد سرقت ، قفل مرکزی به همراه ریموت کنترل
سیستم فرمان و هدایت پذیریقدرت کمکی الکتریکی
نوع غربیلکسه شاخه با روکش چرم
سیستمهای تهویه مطبوعتهویه مطبوع اتوماتیک
سیستم صوتی و تصویریسیستم صوتی MP3 با ورودی AUX با قابلیت تنظیم از روی فرمان
سیستمهای مولتی مدیانشانگر دمای خارج خودرو ، ساعت دیجیتال
سیستم صندلیهای جلوتنظیم دستی
سیستم آیینه هاتنظیم برقی
سیستم شیشه هابالابر برقی تمام شیشه ها به همراه تایمر برای شیشه راننده و قابلیت برگشت ، گرمکن شیشه عقب
سیستم روشنایی جلودارای مه شکن ، قابلیت تنظیم زاویه نور
سیستم روشنایی عقبدارای مه شکن و سوم ترمز
سیستم های کمک رانندگیکامپیوتر سفر با قابلیت نمایش اطلاعات پیمایش سفر و اطلاعات ضروری مورد نیاز

در یک بازه زمانی کوتاه که تقریباً دو سال به طول انجامید کوچک‌ترین نماینده مزدا یعنی ماشین مزدا 2 توسط گروه بهمن تولید گردید که به دلایلی هم چون عدم استقبال کافی تولید مزدا 2 متوقف گردید و گروه بهمن هم تابه‌حال ماشینی به‌عنوان جایگزین مزدا 2 به بازار معرفی نکرده است. مزدا 2 یکی از جذاب‌ترین و خوش‌چهره‌ترین ماشین‌های میکرو هاچ بک است که تابه‌حال توانسته به ایران ورود پیدا کند.  از عمر مزدا 2 زمان زیادی می‌گذرد اما طراحی صحیح و اصولی و به کار بردن پارامترهایی که باعث شده‌اند تا مزدا 2 به‌عنوان یک ماشین هاچ بک چهره خوبی داشته باشد باعث شده‌اند تا هنوز هم مزدا 2 یک ماشین زیبا به نظر بیاید و چهره مناسبی را از خود در بین رقبایش به نمایش بگذارد.

با ورود به اتاقک مزدا 2 طراحی جالب و متفاوت این ماشین اولین نکته‌ای است که جلب‌توجه می‌نماید. در طراحی اتاقک مزدا 2 همه‌چیز بر اساس اشکال دایره‌ای طراحی‌شده است که در کنار طراحی جمع‌وجور بدنه ماشین که با طراحی اتاقک مزدا 2 هماهنگ است چهره جالبی به نمایش درآمدهاست. همانند همه ماشین‌های گروه بهمن مزدا 2 هم از کیفیت ساخت خوب و متریال باکیفیت بهره می‌برد اما ازنظر آپشن سطح متوسط و دور از انتظاری را دارا است که البته با توجه به قیمت مزدا 2 طبیعی است که تجهیزات خاصی وجود نداشته باشد.

مزدا 2 از یک پیشرانه جمع‌وجور 4 سیلندر با آرایش خطی به حجم دقیق 1498 سی‌سی بهره می‌برد که 102 اسب بخار قدرت و 135 نیوتن‌متر گشتاور را برای مزدا 2 به ارمغان میاورد. مزدا 2 ازنظر شتابگیری یک ماشین متوسط است و ازآنجایی‌که مزدا 2 برای استفاده شهری طراحی‌شده است کشش متوسط پیشرانه آن چندان دور از انتظار نیست البته در مقابل استهلاک کم و مصرف سوخت 7.5 لیتری مزدا 2 در سیکل ترکیبی هم نکات مثبتی است که باید به آن اشاره کرد. مزدا 2 از گیربکس 4 سرعتِ تیپ ترونیک برای انتقال قدرت ماشین به چرخ‌های جلو استفاده می‌کند که با پیشرانه مزدا 2 هماهنگی کامل دارد و دقت خوبی را در شرایط مختلف از خود نشان می‌دهد. بخش فنی مزدا 2 مانند دیگر ماشین‌های این کمپانی پر از ویژگی‌های مثبت است اما در ایران وضعیت ضعیف خدمات پس از فروش مزدا 2 نگهداری این ماشین در بلندمدت را با مشکل مواجه می‌کند.

مزدا تولیدکننده ماشین‌های مسابقه‌ای است و از تجربه ساخت ماشین‌های عالی مسابقه‌ای خود در تولید ماشین‌های سواری به‌منظور سواری لذت‌بخش‌تر و ایمن‌تر استفاده کرده است و مزدا 2 هم باوجوداین مسائل توانسته است هندلینگ عالی را با توجه به ابعاد کوچکی که دارد به نمایش بگذارد و از همه مهم‌تر سواری با مزدا 2 لذت و حال خوب را به همراه دارد.

میکرو هاچ بک ژاپنی مدنظر ما یعنی مزدا 2 یک ماشین جمع‌وجور سرشار از ویژگی‌های مثبت است که در بازار ایران به علت مسائلی چون فروش متوسط، خدمات پس از فروش ضعیف، افت قیمت زیاد انتخاب خوبی نیست و رنو ساندرو  صفرکیلومتر در این رنج قیمت ویژگی‌های عالی زیادی را به نمایش می‌گذارد ضمن اینکه فروش عالی را هم تجربه کرده است.