مزدا 323

کشور تولید کنندهژاپن
نام خودرومزدا 323
کلاس بدنهسدان
کلاس اتومبیلC Segment
وزن1095 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان4
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو185/65 R 14
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب185/65 R 14
حجم موتور1598 cc
نوع موتوربنزین سوز
تعداد سیلندرها4
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری پاشش چند نقطه ای
ظرفیت باک55 لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)106 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)145 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)66.3 اسب بخار بر لیتر
نوع جعبه دندهاتوماتیک
تعداد دنده (جلو)4
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
نوع سیستم ترمزسیستم ترمز ضد قفل ABS / EBD
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبکاسه ای
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقباتصال چندگانه ( مولتی لینک )
کمک فنرهای جلوهیدرولیکی
کمک فنرهای عقبهیدرولیکی
نوع سیستم فرماندارای سیستم کمکی هیدرولیکی
حداکثر سرعت182 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)12.5 ثانیه
مصرف سوخت شهری9.6 لیتر بر 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی6.3 لیتر بر 100 کیلومتر
سیکل ترکیبی مصرف سوخت8.5 لیتر بر 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 2
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )2عدد ( راننده و سرنشین جلو )
نوع غربیلک4 شاخ با روکش چرمی
سیستمهای تهویه مطبوعدستی
سیستمهای مولتی مدیاسیستم صوتی کاست خور با 4 بلندگو
سیستم صندلیهای جلوتنظیم صندلی راننده در 8 جهت ( دستی ) / تنظیم صندلی جلو در 4 جهت / دارای روکش پارچه ای
سیستم صندلیهای عقبروکش پارچه ای / با قابلیت تا شوندگی جهت افزایش فضای صندوق عقب
سیستم آیینه هادارای آیینه های جانبی برقی / با قابلیت تاشوندگی
سیستم شیشه هاشیشه بالابر برقی جلو و عقب / دارای قفل کودک
سیستم های سقفدارای سانروف
سیستم روشنایی جلوچراغ های هالوژنی دارای مه شکن
سیستم روشنایی عقبدارای چراغ سوم ترمز

در ابتدای عرضه مزدا ۳۲۳، نمای جلو خودرو متفاوت و ساده‌تر بود به‌طوری‌که چراغ‌های جلو طراحی ساده‌تر با زوایای شکسته و راهنمای جدا، جلوپنجره ساده‌تر، سپرهای صاف‌تر با دهانه‌ای عریض‌تر و پیوسته و در کاپوت صاف با دو خط که برجستگی کمی داشتند جای خود را به چراغ‌های سربالا با طراحی منحنی شکل، جلوپنجره هماهنگ با طرح مزدا، سپرهای زیباتر با دهانه کوچک‌تر و مه‌شکن‌های جداشده از دهانه و در کاپوت با خطوط عمق داده‌شده در نمونه جدید و بهبودیافته، دادند. نمای کنار مزدا ۳۲۳ ساده بوده و گلگیرها با لبه‌های برجسته طراحی‌شده‌اند.

نیمه پایینی درها نسبت به نیمه بالاکمی برجسته شده و نوار ضربه‌گیر باریکی بر روی آن نصب‌شده است. خط ملایمی هم از عقب کشیده و تا جلو در راستای دستگیره‌های در، امتدادیافته است. در بخش پشتی هم چراغ‌ها طراحی ساده و عمودی دارند. پلاک بر روی در صندوق قرارگرفته و سپر کاملاً ساده و بدون خطوط چشم‌گیر بوده که در نمونه‌های جدید کمی بهبودیافته است. قسمت بالای در صندوق هم نمایی تیز و حالت شکسته دارد. مزدا ۳۲۳ طول، عرض و ارتفاعی برابر ۴۳۶۵ x ۱۷۰۵ x ۱۴۱۰ میلی‌متر دارد.

مزدا ۳۲۳ با توجه به حجم موتور و توانش در حد خود سواری لذت‌بخشی را ارائه می‌دهد. ضمن آن‌که تعویض دنده‌ها به‌موقع انجام می‌شود و نمونه خودکار در نوع خود خوب عمل می‌کند و در نمونه دستی با توجه به ضریب دنده‌های مناسب عملکرد خوبی را از خود نشان می‌دهد. هندلینگ و پایداری خودرو مطلوب است ولی در هنگام عبور از ناهمواری‌های متعدد سیستم تعلیق عقب نسبتاً پر سروصدا جلوه می‌کند که برای سرنشینان عقب چندان خوشایند نخواهد بود.

قدرت ترمز گیری در حد قابل قبولی قرار دارد (در نمونه‌های دارای سیستم ABS) ولی در عقب (ترمزدستی) که فاقد ترمزهای دیسکی بوده و به‌جای آن از ترمزهای کاسه‌ای استفاده‌شده عملکردی معمولی را از خود نشان می‌دهد. در کل کیفیت قطعات، استهلاک پایین و سواری لذت‌بخش برای خودرویی در این کلاس رضایت‌بخش است.

مزدا ۳۲۳ در بازارهای جهانی با دو موتور ۱.۶ لیتری و ۱.۸ لیتری عرضه‌شده است که ۳۲۳ های مونتاژ و عرضه‌شده توسط گروه بهمن از پیشرانه ۱.۶ لیتری بهره برده‌اند و در ۵ تیپ (تیپ ۵-۱) روانه بازار شده‌اند. این موتور (۱.۶ لیتری) حجمی معادل ۱۵۹۸ سی‌سی با حداکثر توان ۱۰۶ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۴۵ نیوتن‌متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه دارد که به‌صورت خطی با ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ هست.

لازم به ذکر است نمونه‌هایی که ابتدا عرضه شدند دارای حداکثر توان ۱۰۷ اسب بخار و حداکثر ۱۳۵ نیوتن‌متر بوده‌اند. مزدا ۳۲۳ ابتدا فقط با جعبه‌دنده دستی عرضه می‌شد که پس از بهبود جعبه‌دنده خودکار نیز به امکانات آن اضافه شد که تیپ‌های ۴ و ۵ شامل این گیربکس هستند. گیربکس دستی ۶ دنده (۵ دنده جلو) و گیربکس خودکار ۵ دنده (۴ دنده جلو) دارد.

شتاب صفرتا صد ۳۲۳ با گیربکس دستی بر اساس اعلام رسمی برابر ۱۱.۵ ثانیه و با گیربکس خودکار برابر ۱۲.۵ ثانیه  هست (زمان در اکثر آزمون‌های انجام‌شده کمتر از این اعداد را نشان داده‌اند). حداکثر سرعت این خودرو ۱۸۲ کیلومتر بر ساعت است. میانگین مصرف سوخت (به‌صورت ترکیبی) در مزدا ۳۲۳ با گیربکس دستی ۷.۵ لیتر و با گیربکس خودکار ۸.۸ لیتر در هر صد کیلومتر برآورد شده است. ۵۵ لیتر گنجایش باک و حدود ۱۰۷۰ کیلوگرم وزن خالص این خودروست. سیستم تعلیق در جلو و عقب از نوع مک‌فرسون، فرمان هیدرولیک و ترمزها در جلو دیسکی خنک شونده و در عقب کاسه‌ای هستند. نمونه‌های ابتدایی فاقد ترمز ABS بوده‌اند که این سیستم پس از بهبود یافتن به همه تیپ‌ها اضافه گردیده است. مزدا ۳۲۳ در همه تیپ‌ها دارای حداقل یک ایربگ بوده که در نوع فول این تعداد به دو عدد می‌رسد.