مزدا 3 NEW

کشور تولید کنندهژاپن
نام خودرومزدا 3
کلاس بدنههاچ بک
کلاس اتومبیلC Segment
وزن1265 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو205/20 R 16
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب205/55 R 16
حجم موتور1999 cc
نوع موتوربنزین سوز
تعداد سیلندرها4
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری پاشش چند نقطه ای
ظرفیت باک55 لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)147.4 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)187 نیوتون متر در 4000 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)74 اسب بخار بر لیتر
نوع جعبه دندهاتوماتیک تیپ ترونیک
تعداد دنده (جلو)5
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی و پدالهای پشت فرمان
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
نوع سیستم ترمزروغنی با بوستر خلائی
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده با هوا
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی
نوع سیستم تعلیقمستقل برای هر چرخ
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقباتصال چندگانه ( مولتی لینک )
کمک فنرهای جلوهیدرولیکی
کمک فنرهای عقبهیدرولیکی
نوع سیستم فرمانقدرت کمکی الکتریکی و حساس به سرعت
حداکثر سرعت210 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)9.2 ثانیه
مصرف سوخت شهری10.7 لیتر در 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی7.9 لیتر در 100 کیلومتر
سیکل ترکیبی مصرف سوخت8.4 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 5
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )6 عدد کیسه هوای ایمنی که شامل : 2 عدد برای راننده و سرنشین,2 عدد جانبی نصب شده برای سرنشینان جلو,2 عدد پرده ای نصب شده برای سرنشینان جلو و عقب
سیستم های پایداری و کمک رانندهسیستم ضد قفل ABS به همراه EBD , EBA
سیستم های امنیتی و حفاظتیقفل مرکزی دارای ریموت کنترل ، سیستم قفل دوبله ، سیستم ضد سرقت و دزدگیر ، کمربند ایمنی با قابلیت پیش کشنده
سیستم فرمان و هدایت پذیریفرمان الکترو هیدرولیک با قابلیت تنظیم در 4 جهت به همراه روکش فرمان چرمی
نوع غربیلکسه شاخه اسپرت با طراحی جدید و روکش چرم
سیستمهای تهویه مطبوعسیستم تهویه مطبوع به همراه کنترل اتوماتیک و سیستم خروجی دوگانه هوا با قابلیت تنظیم در 2 دمای متفاوت برای هر خروجی
سیستم صوتی و تصویری سیستم صوتی MP3 به همراه ورودی AUX و کنترل از روی فرمان ، دارای 6 بلند گو
سیستمهای مولتی مدیاکامپیوتر سفر به همراه نشان دادن اطلاعات ضروری و مصرف سوخت و مسافت پیموده شده ، کیلومتر شمار اسپرت با قابلیت تنظیم شدت نور ، نمایشگر نشان دهنده دمای داخل و خارج خودرو
سیستم صندلیهای جلوسیستم تنظیم صندلی راننده در 4 جهت دستی به همراه گرمکن صندلی های جلو . وقابلیت تنظیم دما در 5 دمای متفاوت ، پشت سری های جلو با قابلیت عکس العمل در برابر ضربه
سیستم صندلیهای عقبدارای روکش چرمی و 3 عدد پشت سری قابل تنظیم
سیستم آیینه هاآیینه های جانبی با قابلیت جمع شونده خودکار ، به همراه چراغ راهنما بر روی آیینه و گرمکن
سیستم شیشه هاشیشه بالابر برقی دربها و قابلیت برگشت اتوماتیک درب راننده
سیستم های سقفسانروف
سیستم روشنایی جلوچراغ Bi-Xenon به همراه قابلیت اتوماتیک روشن و خاموش شدن و مه شکن ، تنظیم کاملا اتوماتیک با افق ، چرخش همزمان چراغها داخل پیچ به همراه شیشه شوی چراغهای جلو
سیستم روشنایی عقبچراغهای LED طیفی به همراه مه شکن
سنسورهای پیش فعالسنسور باران
سیستم های کمک رانندگیکروز کنترل ، کامپیوتر سفر

مزدا 3 یک خودرو کامپکت ژاپنی است که نسل اول آن در سال 2003 معرفی و به بازار عرضه شد و در حال حاضر در سومین نسل خود به تولید می‌رسد. آخرین نسل مزدا 3 در سال 2013 معرفی شد و از 2014 هم راه خود را به بازارهای جهانی پیدا کرد. این نسل به بازار کشورمان راه پیدا نکرد و علی‌رغم موفقیت احتمالی، بهمن موتور هنوز تصمیم به وارد کردن و یا تولید آن نگرفته است.

ما در اینجا در مورد نسل دوم مزدا 3 صحبت می‌کنیم که از سال 2009 معرفی و عرضه شد و گروه بهمن از سال 1389 تولید آن را در ایران آغاز کرد. مزدا 3 جدید با استقبال بی نظیری روبه‌رو شد و اکنون هم چندین سال از تولید آن می‌گذرد و حتی نسل جدید وارد نشده، فروش بالایی را تجربه می‌کند.

نسل اول مزدا 3 در سال 2003 معرفی شد تا جایگزین مزدا 323 باشد. البته مزدا 3 یک خودرو کاملا جدید بود و هیچ شباهتی به 323 نداشت. مزدا زبان طراحی جدیدی را برای محصول محبوب خود انتخاب کرد و اتفاقا عملکرد خوبی هم از خود نشان داد. در نسل دوم، مزدا سعی کرد تا کلیت طراحی خودرو را حفظ کند و بیشتر یک به‌روزرسانی اما کلی را برای آن اعمال کرد. چراغ‌ها به کلی تغییر کردند و نمای جلو خودرو با وجود جلو پنجره بزرگ‌تر، شکل بهتری پیدا کرده است.

البته این روند در تولید نسل سوم ادامه پیدا نکرد و مزدا زبان طراحی جدید خود را برای ساخت نسل سوم مزدا 3 به کار برد. مزدا 3 در تمامی نسل‌ها طراحی جوان پسندی داشته و در کشور ما هم کاملا مورد توجه خریداران جوان قرار گرفته است. مزدا 3 جدید در ایران همچنان بر روی خط تولید قرار دارد و باوجود اینکه چند سال از توقف تولید آن در بازارهای جهانی می‌گذرد، در ایران همچنان به عنوان یک خودرو پرفروش شناخته می‌شود. البته مزدا 3 در دو مدل سدان و هاچبک تولید می‌شود و مدل هاچبک هم در ابتدا در دسترس مشتریان ایرانی قرار گرفت اما کمی بعد از فروش نه چندان خوب، از سبد محصولات گروه بهمن حذف شد.

طراحی کابین مزدا 3 جدید، مدرن و به روز است و در مدل‌های فول یعنی تیپ 4، یک نمایشگر در مرکز داشبورد آن دیده می‌شود. متریال به کار رفته در داشبورد از جنس پلاستیک باکیفیت است ولی برای صندلی‌ها از روکش چرم استفاده شده. به علاوه صندلی‌ها به ویژه در جلو کاملا شما را در برمی‌گیرند و ارگونومی خوبی دارند.

مزدا 3 در فول‌ترین مدل تجهیزات رفاهی نسبتا کاملی را در اختیار شما قرار می‌دهد که از جمله آنها می‌توانیم به 6 عدد کیسه هوا، سیستم صوتی حرفه‌ای با 6 بلندگو، گرمکن صندلی‌های جلو، چراغ‌های جلو هالوژنی به همراه تنظیم ارتفاع نور و چرخش در پیچ‌ها و سیستم شست و شو، کروز کنترل، سانروف، دوربین دید عقب و شیفتر تعویض دنده پشت فرمان اشاره کنیم.

مزدا 3 در بازارهای جهانی با موتورهای مختلفی عرضه می‌شود ولی در ایران تنها یک قوای محرکه برای آن در نظر گرفته شد. این موتور حجمی معادل 2.0 لیتر و 4 سیلندر دارد و قادر است 145 اسب بخار قدرت و 187 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این موتور در همراهی با جعبه دنده عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهند و جعبه دنده پاسخگویی بالایی دارد. البته مزدا 3 با مشکلاتی هم در سواری روبه‌رو است که شایع‌ترین آنها، کشیدن کف خودرو به زمین است. این اتفاق اگر وزن خودرو بالا برود رخ می‌دهد و به ویژه در خیابان‌های پر از اشکال کشورمان آزاردهنده است.

البته مزدا 3 یک ایراد دیگر هم دارد و آن هم گران بودن برخی قطعات آن است. به عنوان مثال چراغ جلو که از تکنولوژی خاصی بهره می‌برد، قیمتی چندین میلیونی دارد و مالکان باید مراقبت اینگونه قطعات باشند.

مزدا 3 یک جهش بزرگ را در قیمت تجربه کرد و در حال حاضر با قیمتی بسیار بالا در بازار در نسخه‌های صفر کیلومتر به فروش می‌رسد. مزدا 3 خودرویی کم استهلاک است و بازار دست دوم بسیار خوبی دارد. به همین دلیل یکی از بهترین گزینه‌ها در این کلاس به شمار می‌رود.