رنو مگان

کشور تولید کنندهایران
نام خودرورنو مگان
کلاس بدنهسدان
کلاس اتومبیلC Segment
وزن1385 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو205/55 R 16
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب205/55 R 16
حجم موتور1998 cc
نوع موتوربنزین سوز
تعداد سیلندرها4
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری پاشش چند نقطه ای
ظرفیت باک60 لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)132 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)188 نیوتون متر در 4250 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)66 اسب بخار بر لیتر
نوع جعبه دندهاتوماتیک تیپ ترونیک
تعداد دنده (جلو)4
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
نوع سیستم ترمزروغنی با بوستر خلائی
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده با هوا
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی
نوع سیستم تعلیقمستقل برای هر چرخ
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقبمستقل
کمک فنرهای جلوهیدرولیکی
کمک فنرهای عقبهیدرولیکی
نوع سیستم فرمانتقویت شده الکتریکی و حساس به سرعت
حداکثر سرعت195 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)11 ثانیه
مصرف سوخت شهری10.1 لیتر در 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی6 لیتر در 100 کیلومتر
سیکل ترکیبی مصرف سوخت7.8 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 3
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )2 عدد ، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
سیستم های پایداری و کمک رانندهسیستمهای EBV و EBA به همراه ABS
سیستم های امنیتی و حفاظتیقفل مرکزی با ریموت رادیویی ، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر
سیستم فرمان و هدایت پذیریقدرت کمکی الکتریکی با ضریب متغیر به همراه دکمه های کنترل کننده سیستم صوتی
نوع غربیلکسه شاخه اسپرت
سیستمهای تهویه مطبوعکنترل اتوماتیک
سیستم صوتی و تصویریرادیو CD
سیستمهای مولتی مدیانمایشگر ساعت دیجیتال و کامپیوتر سفری
سیستم صندلیهای جلوتنظیم دستی به همراه کمربند ایمنی پیش کشنده به 3 نقطه اتصال
سیستم صندلیهای عقبدارای روکش چرم ، دارای پشت سری فعال و هوشمند ، دارای سیستم گرمکن ، قابلیت تا شوندگی
سیستم آیینه هاتنظیم برقی به همراه گرمکن
سیستم شیشه هاشیشه های بالابر جلو و عقب برقی ، پرده شیشه عقب و جانبی
سیستم روشنایی جلوچراغهای هالوژن به همراه مه شکن جلو ، روشن و خاموش شدن خودکار چراغ جلو
سیستم روشنایی عقبمه شکن عقب
سنسورهای پیش فعالسنسور باران
سیستم های کمک رانندگیکارت هوشمند ، دکمه استارت ، چراغ همراه تا منزل

رنو مگان یک خودرو سدان فرانسوی است که نخستین نسل آن در سال 1995 معرفی شد و تاکنون 4 نسل از آن وارد بازار شده است. مگان در دومین نسل که در سال 2002 معرفی شد، پا به بازار ایران گذاشت و از سال 2006 واردات آن به کشور آغاز شد. البته از سال 1387 گروه خودروسازی سایپا تصمیم به تولید این خودرو در کشور گرفت و نخستین مدل‌های آن از همان سال وارد بازار شد.

یکی از نقاط مثبت رنو مگان که آن را به یک خودرو محبوب در بازار ایران تبدیل کرد، طراحی ظاهری جذاب آن بود که در زمان خود طراحی مطلوبی به شمار می‌رفت. البته طراحی رنو مگان به شکلی است که موردپسند همه مردم واقع نمی‌شود و شاید این طراحی به مذاق برخی از مردم خوش نیاید. بد نیست به این نکته اشاره‌کنیم که مگان در نسخه‌های هاچ بک، CC، سدان و گرندتور تولید می‌شد که تعداد اندکی از مدل هاچ بک هم وارد بازار ایران شد.
رنو مگان در داخل اتاقک طراحی جذابی ندارد و طراحی ساده اجزا به همراه استفاده از قطعات پلاستیکی، ترکیب چندان زیبایی را به وجود نیاورده است. این اتاقک در مقایسه با خودروهای امروزی خسته‌کننده است و درمجموع در داخل به‌خوبی بیرون نیست. البته کیفیت قطعات خوب است و در درازمدت مشکلی برای آن‌ها به وجود نیامده.

آپشن‌های زیادی برای مگان در نظر گرفته نشده و از تجهیزات موجود در آن می‌توانیم به سیستم تهویه مطبوع خودکار، ایربگ راننده و سرنشین، دکمه استارت، حس‌گر باران و روشن و خاموش شدن خودکار چراغ‌های جلو اشاره‌کنیم.

رنو مگان با دو موتور 1.6 و 2.0 لیتری عرضه می‌شود. قدرت این دو موتور به ترتیب 115 و 132 اسب بخار و گشتاور آن‌ها به ترتیب 151 و 188 نیوتن‌متر است. این قدرت به‌وسیله جعبه‌دنده 4 سرعتِ خودکار و یا 5 سرعتِ دستی به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. رنو مگان به‌ویژه در مدل 2000 سی‌سی قدرت کافی دارد و می‌توان آن را خودرو قابل‌اعتمادی دانست.

رنو مگان در زمان عرضه در بازار ایران رقبایی چون سیتروئن زانتیا، نیسان ماکسیما، مزدا 3 و حتی تویوتا کمری را در مقابل داشت و اکنون هم در بازه قیمتی 40 تا 85 میلیون تومان به فروش می‌رسد. مگان به دلیل بازار دست‌دوم خوبی که دارد، همچنان به‌عنوان یک گزینه ایده آل شناخته می‌شود که خرید نسخه‌های کم کارکرد آن، گزینه خوبی است. البته اگر به دنبال یک خودرو کم دردسر هستید، می‌توانید با پرداخت 80 تا 90 میلیون تومان یک سراتو سایپایی خریداری کنید که همچنان بر روی خط تولید قرار دارد.