MVM 110 (ام وی ام)

کشور تولید کنندهایران
نام خودروام وی ام 110
کلاس بدنههاچ بک
کلاس اتومبیلA Segment
وزن890 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو155/65 R 13
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب155/65 R 13
حجم موتور1083 cc
نوع موتوربنزین سوز
تعداد سیلندرها4
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری تزریق چند نقطه ای
ظرفیت باک35 لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)68 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)90 نیوتون متر در 4200 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)61.8 اسب بخار به لیتر
نوع جعبه دندهاتوماتیک
تعداد دنده (جلو)4
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
نوع سیستم ترمزروغنی با بوستر خلائی
نوع و کالیبر ترمز جلودیسکی
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبکاسه ای
نوع سیستم تعلیقمستقل برای هر چرخ
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقبنیمه مستقل
کمک فنرهای جلوفنر پیچشی
کمک فنرهای عقبفنر پیچشی
نوع سیستم فرمانقدرت کمکی هیدرولیکی
حداکثر سرعت130 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)14 ثانیه
مصرف سوخت شهری10 لیتر در 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی6 لیتر در 100 کیلومتر
سیکل ترکیبی مصرف سوخت8 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 5
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )2 عدد ، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
سیستم های پایداری و کمک رانندهدارای ترمز ضد قفل ABS
سیستم های امنیتی و حفاظتیقفل مرکزی با ریموت و سیستم ضد سرقت
سیستم فرمان و هدایت پذیریقدرت کمکی هیدرولیک
سیستمهای تهویه مطبوعکنترل دستی
سیستم صوتی و تصویریسیستم پخش MP3 با پورت USB و مجهز به 4 بلندگوی استریو
سیستم صندلیهای جلوتنظیم دستی
سیستم صندلیهای عقبصندلی تاشو عقب
سیستم آیینه هاآینه های جانبی برقی
سیستم شیشه هابالابر شیشه های جلو و عقب برقی
سیستم روشنایی جلودارای مه شکن
سیستم روشنایی عقبدارای مه شکن و سوم ترمز

احتمالاً خوره‌های ماشین با خودشان می‌گویند این اسباب‌بازی عجیب‌وغریب دیگر چیست؟ نه خشونتی، نه جسارتی و نه ابهتی! پس به چه دردی می‌خورد؟! اما کمی صبر کنید. قرار نیست خودروسازان تمامی محصولات خود را باهدف رضایت دیوانگان سرعت و قدرت طراحی کنند. بخصوص برای اتومبیل‌های شهری که بهتر است ظاهرشان با باطن هماهنگی قابل‌قبولی داشته باشد. مثلاً تجسم کنید یک فورد موستانگ عضلانی با موتور 1 لیتری تنفس طبیعی چقدر احمقانه به نظر خواهد رسید! به خاطر همین است که خودروهای بامزه‌ای مثل فیات 500، سیتروئن C1، اسمارت و … خلق می‌شوند که علاوه بر ابعاد کارآمد در شهر، با چهره‌های آرام و ملایم نظر مشتریان خاص خود را جلب نمایند.

طراحی‌ام‌وی‌ام 110S توسط شرکت ایتالیایی تورینو انجام‌گرفته است، در قسمت جلویی چراغ‌های بیضی درشتی که انگار همیشه در حال تعجب‌اند و سپری خندان قرار دارد که در کنار یک کاپوت کوتاه و شیشه‌ای بلند صورت ام‌وی‌ام را همواره شاد و خوشحال نشان می‌دهند!

در قسمت جانبی خطوط بی‌هدفی به چشم می‌خورد که باحالت تخم‌مرغی اتاق هارمونی چندانی پیدا نکرده اما حداقل جلوی سادگی بیش‌ازحد بدنه را گرفته‌اند. آیینه‌هایی جانبی هم بدون رنگ می‌باشند که البته برای یک اتومبیل شهری که هرلحظه در معرض برخورد قرار دارد، ایراد چندان بزرگی محسوب نمی‌شود؛ ضمن اینکه این آیینه‌ها با سایر قسمت‌های مشکی کارشده روی اتومبیل تا حدودی همخوانی دارند.

در داخل اتومبیل نیز با محیطی کوچک و فانتزی مواجه می‌شویم که با استفاده از تعداد زیادی دایره و نیم‌دایره با نمای خارجی سازگاری پیداکرده. کیفیت متریال استفاده‌شده همان‌طور که انتظار می‌رفت متوسط و همه جای اتاقک پوشیده از پلاستیک خشک است.

پشت غربیلک فرمان بین‌هایت ساده MVM، نشانگری دیجیتالی قرار دارد که دور موتور را در حاشیه نیم‌دایره‌ای خود و سرعت را در قسمت مرکزی‌اش به نمایش می‌گذارد.

ام‌وی‌ام 110 های قدیمی ابتدا با موتور سه سیلندر 0.8 لیتری و پس از مدتی 4 سیلندر 1.1 لیتری ارائه شدند که به ترتیب 51 و 68 اسب بخار قدرت و 70 و 90 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کردند.

اما برای 110S یک انجین جدید 3 سیلندر با حجم دقیق 998 سی‌سی در نظر گرفته‌شده که با 4 سوپاپ در هر سیلندر و نسبت تراکم 11:1 قادر است قدرت و گشتاوری در حدود موتورهای 4 سیلندر 1.1 لیتری قدیمی تولید نماید. یعنی 68 اسب بخار قدرت در دور 6000 و 93 نیوتن‌متر گشتاور در دور 3500 الی 4500 که این اعداد برای یک بدنهٔ 936 کیلویی و همچنین کاربردی که برای این خودرو تعریف‌شده خیلی هم بد نیست.

پس می‌توان نتیجه گرفت که پیشرانه ام وی ام 110 اس، نسبت به 110 خالی (!) اندکی بهینه‌شده است. یک گیربکس 5 سرعتِ دستی هم داریم که وظیفهٔ انتقال قدرت نه‌چندان زیاد موتور به چرخ‌های جلو را به عهده گرفته. البته از اتومبیلی باقدرت مشابه پراید و گشتاور پایین‌تر و وزن بالاتر (در موتور ارتقاءیافته پراید کمی قوی‌تر شده و 69 اسب قدرت و 106 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند) نباید توقع شتاب و سرعت چشمگیری داشته باشید اما ازنظر توان خروجی نسبت به حجم پیشرانه و استفادهٔ بهینه از قدرت خروجی، 110S عملکردی به‌مراتب بهتر از محصول سایپا دارد.

محصول جدید صنایع خودروسازی مدیران ازنظر سطح تجهیزات در دو مدل کم آپشن (کامفورتبل Comfortable) و فول (لاک چری Luxury) ارائه می‌گردد. اتومبیل مورد آزمون از نوع اول است و از آپشن هایی نظیر: کیسه هوا SRS برای راننده و سرنشین جلوئی، ترمز ضد قفل ABS به همراه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، مه‌شکن‌های جلو و عقب، سیستم پخش MP3، نمایشگر مصرف سوخت لحظه‌ای، تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو از داخل، چراغ روز (که البته در این اتومبیل از LED خبری نیست و همان مه‌شکن‌های جلویی با روشن ماندن دائمی نقش دی لایت را بازی می‌کنند) و 4 شیشه‌برقی و … بهره می‌برد.

اما با پرداخت 2 میلیون تومان وجه بیشتر و انتخاب مدل لاک چری، گزینه‌های بیشتری مثل رینگ‌های آلومینیومی، گرم‌کن شیشه عقب، آیینه‌های برقی، حس‌گر پارک، بلندگوهای پشتی و برف‌پاک‌کن عقب به امکانات فوق اضافه می‌گردند. خوب ارائه یک اتومبیل با سطح تجهیزات متنوع اصلاً چیز بدی نیست چراکه با این روش کسی پولش را پای آپشنی که از آن استفاده نخواهد کرد هدر نمی‌دهد و حتی بزرگ‌ترین کمپانی‌های خودروسازی جهان هم محصولاتشان را با امکانات رفاهی متنوع عرضه می‌نمایند.

قبل از شروع رانندگی نگاهی به صندوق و صندلی‌های عقب انداختیم تا ببینیم اوضاع‌واحوال چگونه است. فضای پای سرنشینان عقبی نسبت به ابعاد (طول 3564، عرض 1620، ارتفاع 1527 میلی‌متر) و انتظاری که از این اتومبیل داریم قابل‌قبول بود و 110 از 206 جای پای بیشتری در اختیارمان گذاشت. شاید بگویید برای اتومبیلی که برای استفادهٔ شهری ساخته‌شده فضای صندوق اهمیت چندانی نخواهد داشت اما 110 جدید دیگر شورش را درآورده و فضایی بسیار محدود در حد یک ساک دستی برای سرنشینان در نظر گرفته است

صندلی‌ها کاملاً نرم و فرمان نیز عملکرد روانی دارد. علیرغم ابعاد کوچک و شیشه‌های بزرگ اتومبیل دید برخی قسمت‌ها چندان مناسب نیست؛ بخصوص در مورد دید عقب که پهنای ستون C و وجود پشت‌سری‌های صندلی عقبی، راننده را دست به دامان حس‌گر پارک خواهد نمود.

شعاع گردش اتومبیل بسیار خوب است و این ویژگی دور زدن در معابر تنگ و شلوغ شهری را تسهیل خواهد نمود؛ ترمزها که در جلو دیسکی، عقب کاسه‌ای و مجهز به ABS و EBD هستند عملکرد متوسطی از خود نشان می‌دهند که تا حدودی با توانایی‌های حرکتی اتومبیل همخوانی دارد اما بااین‌حال بهتر است اندکی هم محتاط باشید.

شاید مهم‌ترین برگ برندهٔ ام‌وی‌ام 110S در مقابل رقیبان مصرف سوخت مناسبش باشد که با مصرفی در حدود 4.2 الی 5 لیتر در هر صد کیلومتر می‌تواند صرفه‌جویی زیادی در هزینه‌های سواری ایجاد کند. بخصوص که جدیداً زمزمه‌های ناخوشایندی از افزایش مجدد قیمت سوخت به گوش می‌رسد.

ام‌وی‌ام 110S اتومبیلی با ظاهر جدید، مصرف سوخت بهینه و عملکردی کارآمد در شهر است که می‌تواند به‌خوبی برای یک خانم و یا به‌عنوان ماشین دوم برای خانواده انجام‌وظیفه نماید. درواقع با توجه به افزایش روزافزون رانندگان خانم و همچنین معضل ترافیک و قیمت سوخت این قبیل خودروها پتانسیل بالایی نیز برای فروش دارند.