MVM X22 (ام وی ام)

کشور تولید کنندهایران
نام خودروام وی ام ایکس 22
کلاس بدنهشاسی بلند
کلاس اتومبیلJ Segment
وزن1245 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو205/55 R 16
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب205/55 R 16
حجم موتور1497 cc
نوع موتوربنزین سوز
تعداد سیلندرها4
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتور پاچش مستقیم
ظرفیت باک50 لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)105 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)135 نیوتون متر در 4200 دور در دقیقه
نوع جعبه دندهاتوماتیک
تعداد دنده (جلو)4
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
نوع سیستم ترمزABS/EBD
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی
تعلیق جلومک فرسون با فنر پیچشی و میله
تعلیق عقبکشنده چند گانه با فنر پیچشی
نوع سیستم فرمانبرقی (ESP) تنظیم دستی تلسکوپی و ارتفاع
حداکثر سرعت160 کیلومتر بر ساعت
سیکل ترکیبی مصرف سوخت6.1 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 5
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )2 عدد ، راننده و سر نشین جلو
سیستم های پایداری و رانندهکروز کنترل
سیستم های امنیتی و حفاظتیضد سرقت ایموبیلایزر ،کمربند ایمنی 3 نقطه ای قفل مرکزی با ریموت
سیستم فرمان و هدایت پذیریتنظیم تلسکوپی غربیلک فرمان
نوع غربیلکتلسکوپی
سیستمهای تهویه مطبوعاتوماتیک
سیستم صوتی و تصویریJBL با مانیتور 8.0 اینچی لمسی
سیستمهای مولتی مدیاNAVIGATION-BLUETOOTH-USB-AUX
سیستم صندلیهای جلودستی 6 حالته
سیستم صندلیهای عقبتاشو
سیستم آیینه هابرقی تاشو و آینه الکتروکرومیک
سیستم شیشه هابرقی
سیستم های سقفسانروف برقی
سیستم روشنایی جلوزنون (HID ) / اتو لایت و روششنایی در روز
سیستم روشنایی عقبچراغهای LED
سنسورهای پیش فعالمه شکن جلو و عقب
سیستم های کمک رانندگیسنسور عقب ،دوربین عقب ،کروز کنترل

کراس‌اور X22 با نوعی پختگی در طراحی روبرو است که فراتر از یک محصول چینی به نظر می‌رسد. کافی است نگاهی به نسخهٔ اول X33 داشته باشید تا به یادآورید که همین چند سال پیش، ظاهر خودروهای چینی قابل‌مقایسه با محصولات مدرن دنیا نبود؛ اما باید قبول کرد که سری جدید محصولات چری (MVM) و خصوصاً خودروی X22، طراحی بهتر و البته راضی‌کننده‌ای دارند.

در نمای روبرو، چراغ‌های درشت X22 هماهنگی بسیار خوبی با سایز بدنه دارند و این محصول نسبتاً کوچک را بزرگ‌تر ازآنچه هست، نشان می‌دهند. نوار LED با خطی صاف در بخش پایینی کاسه‌چراغ قرار دارد که ضمن تأمین روشنایی روز، در امتداد خط میان جلوپنجره قرارگرفته است تا زیبایی X22 را افزایش دهد. مثل بسیاری از خودروهای دنیا، لوگوی سازنده در میان جلوپنجره دیده می‌شود که البته برای X22 به‌جای لوگوی چری (که شبیه به حرف A است) عبارت MVM وجود دارد. داخل این قسمت از پلاستیک و به‌صورت لانه‌زنبوری ساخته‌شده، اما با قاب فلزی که پهنای متفاوتی در گوشه‌ها دارد، جذاب‌تر شده است. سپر جلو هم طراحی قابل‌قبولی دارد و درحالی‌که متقارن بخش بالایی، از فضای خالی میانی استفاده می‌کند، جایگاه بسیار خوبی برای پلاک خودرو خواهد داشت. زیبایی بخش روبروی X22 به همین‌جا ختم نمی‌شود و با قطعه‌ای نقره‌ای‌رنگ در پایین سپر و فضاسازی بسیار خوب گوشه‌های سپر همراه با چراغ‌های مه شکن، نمره بسیار خوبی می‌گیرد. فراموش نکنیم، حجم دهی بسیار خوبی در بخش جلوی این خودرو وجود دارد که با خطوط روی کاپوت و جایگذاری چراغ، تقویت می‌شود.

از نمای کنار، به‌سختی می‌توان ایرادی به طراحی X22 گرفت. حالت آئرودینامیک این خودرو به‌خوبی حفظ‌شده است، درحالی‌که اندازهٔ پنجره‌ها و شیب سقف، راضی‌کننده به نظر می‌رسد. ریل مربوط به باربند سقف، فلزی و براق است؛ اما قاب دور شیشه‌ها و زیر رکاب، از پلاستیک سیاه‌رنگ خواهد بود. ادوات پلاستیکی، پیرامون گلگیرها را هم فراگرفته‌اند و مانند بسیاری از خودروهای امروزی، از سپر جلو تا سپر عقب امتداد دارند. طرح چرخ‌ها نسبتاً ساده و البته اسپرت و قابل‌قبول است؛ اما در همهٔ نسخه‌ها از سایز ۱۶ اینچ خواهد بود که چندان بزرگ نیست. زیبایی این بخش، با خطوط حجم دهنده‌ای شکل می‌گیرد که از گوشهٔ چراغ عقب در امتداد دستگیره‌ها تا گلگیر جلو ادامه دارد. از سویی دیگر، طراحی سه‌بعدی بدنه در گلگیر عقب و نزدیکی رکاب‌ها نیز به‌خوبی انجام‌شده است.

بسیاری از سازندگان خودروهای چینی که تابه‌حال دیده‌ایم، اهمیت کمی به طراحی عقب داده‌اند و این موضوع برای X22 نیز تا حدودی صادق است. سایز و طراح چراغ‌های عقب، نه‌تنها وجه اشتراکی با چراغ‌های جلو ندارد؛ که با دیگر ادوات پشت خودرو هم چندان هماهنگ نیست. کوچک بودن این چراغ‌ها، بیننده را به یاد MVM 315 می‌اندازد که یک هاچ بک کوچک و نه‌چندان محبوب در سبد محصولات چری است. از سویی دیگر، بخش زیادی از درپوش صندوق‌عقب، خالی و ساده دیده می‌شود که صرفاً با نواری فلزی و براق، میان چراغ‌ها و همراه لوگوی سازنده، کشیده شده است. از نکات مثبت در طراحی عقب X22 می‌توان به حجم دهی با خطوط شکسته در بخش میانی و پایینی صندوق اشاره کرد؛ ضمن اینکه بالچهٔ عقب و سپر هم حالت اسپرت و جذابی دارند. سایز شیشهٔ عقب، قابل‌قبول است و با دو قطعهٔ باریک پلاستیکی در حاشیه و زیر بالچه ارائه می‌شود.

ابعاد X22 عبارت‌اند از طول ۴.۲ متر، عرض ۱.۷۶ متر و ارتفاع استاندارد ۱.۵۷ متر از سقف تا سطح زمین، که بافاصلهٔ کف ۱۸.۵ سانتیمتر تا جاده تولید می‌شود. زاویهٔ شیب قابل تردد برای چرخ جلو تا سپر، ۲۴ درجه و زاویهٔ شیب چرخ عقب تا لبهٔ سپر پشت، ۳۰ درجه عنوان‌شده است. این خودرو برای گردش کامل به دایره‌ای با شعاع ۵.۲۵ متر نیاز خواهد داشت؛ درحالی‌که فاصلهٔ محورهای ۲.۵۵۵ متر دارد.

ورود به X22، حالت مدرن و خوش‌آیندی به همراه دارد و هرچند متریال به‌کاررفته در داشبورد چندان خوب و رضایت‌بخش نیست؛ می‌توان از دوخت صندلی‌ها و طراحی آن‌ها لذت برد. تقریباً تمام داشبورد از پلاستیک سخت ساخته‌شده است؛ اما قطعاتی از آن طرح فیبر کربن دارد که در نوع خود جالب‌توجه است. این‌گونه ادوات در تو دری‌ها نیز دیده می‌شوند و حس یک خودروی اسپرت گران‌قیمت را تداعی می‌کند. در بخش‌های بالا و پایین فرمان، چرم استفاده‌شده است و پوشش داخل در، پیرامون استراحتگاه بازو نیز از پلاستیک نرم استفاده می‌کند که هماهنگ با پوشش بدنه، رنگی متمایز از داشبورد خواهد داشت.

حضور نمایشگر ۸ اینچی در میان داشبورد یک کراس‌اور ارزان‌قیمت چینی، از نکات مثبت X22 است که نمی‌توان به‌راحتی از کنار آن گذشت. دوربین دندهٔ عقب هم در تمامی نسخه‌های این خودرو وجود دارد؛ ضمن اینکه پشت پنل فرمان هم از نمایشگر دیجیتال برای اطلاع‌رسانی مصرف سوخت و بسیاری از شرایط فنی خودرو، استفاده‌شده است. X22 از طراحی سیلندری برای بخش سرعت‌سنج و نشان‌دهندهٔ دور موتور بهره نمی‌برد، اما در این قسمت هم با حداقل هزینه، مدرن و کارآمد جلوه می‌کند؛ هرچند حالت متقارن عقربه‌ها و برعکس بودن نمایش‌دهندهٔ دور موتور، می‌تواند آزاردهنده باشد.

طراحان X22 در شرکت چری، با نواردوزی صندلی‌ها و استفاده از ادواتی هماهنگ با آن، یکنواختی اتاقک را کاهش داده‌اند. رنگ فرعی فضای داخلی، می‌تواند زرد یا نارنجی باشد که البته همهٔ نسخه‌های X22 در کشورمان از رنگ نارنجی استفاده می‌کنند. این موضوع، علاوه بر حاشیهٔ صندلی‌ها و تو دری‌ها، در پیرامون مجاری هوای تهویهٔ مطبوع و دسته‌دنده هم دیده می‌شود.

جالب است بدانید فاصله محورهای X22، کمی از X33 بیشتر است که باعث می‌شود سرنشینان ازنظر فاصلهٔ زانو، راحتی قابل‌قبولی داشته باشند. صندوق‌عقب نیز به‌صورت استاندارد دارای ۴۲۰ لیتر فضای مفید است؛ هرچند که با جمع‌کردن صندلی‌ها می‌توان آن را افزایش داد. زیر داشبورد، داخل در و زیر کنسول میانی هم چندین محل مختلف برای قرار دادن وسایل کوچک پیش‌بینی‌شده است.

شرکت سازنده ادعا کرده است که از تجهیزات کاملاً مدرن و خودکار خود برای دوخت صندلی‌های X22 استفاده می‌کند تا ازنظر کیفیت استفاده و ظرافت تولید، تفاوتی با نمونه‌های موجود در مدل‌های لوکس لندروور انگلیس نداشته باشد. چری، از سال‌ها پیش با لندروور همکاری می‌کند و خط مونتاژ اصلی این برند در چین را در اختیار دارد. راحتی و ارگونومی خوب صندلی‌ها در X22، حاصل ۲۰۰ نمونهٔ آزمایشی در پیش‌تولید این خودرو و بیش از ۱ میلیون کیلومتر، آزمون جاده‌ای با آن است.

درمجموع می‌توان به طراحی فضای داخلی X22، با توجه به چینی بودن و قیمت نسبتاً پایین آن، نمرهٔ بسیار خوبی داد و البته اطمینان داشت که در سال‌های آینده، تفاوت ظاهری این خودروها با نمونه‌های طراز اول دنیا، کاملاً فراموش شود.

طبق معمول خودروهای چینی، X22 هم از نبود پیشرانه‌ای قدرتمند رنج می‌برد. این مهم، البته نسبت مستقیمی با هزینهٔ خرید این مدل‌ها دارد و نمی‌توان با توجه به قیمت نهائی، توقعی بیش از این داشت. تنها یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی برای این خودرو در سراسر دنیا قابل سفارش است که قدرت ۱۰۵ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند و از دور موتور ۲۷۵۰ دور بر دقیقه، گشتاور ۱۳۵ نیوتن‌متر خواهد داشت.

با توجه به اینکه قدرت ناچیز ۱۰۵ اسب بخار، از دورهای پایین در اختیار راننده نیست، نمی‌توان توقع خاصی از شتابگیری X22 داشت و طبیعتاً درزمانی بیش از ۱۵ ثانیه به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. نهایت سرعت این خودرو، نزدیک به ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت خواهد؛ درحالی‌که شرکت سازنده ادعا می‌کند میانگین مصرف سوخت آن در هر دو نمونهٔ مجهز به جعبه‌دندهٔ دستی و خودکار، حدود ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. این موضوع توسط خریداران X22 در ایران، تأیید نمی‌شود و با توجه به فصل تابستان و کیفیت بنزین داخلی، اعدادی بین ۸ تا ۹ لیتر برای میانگین مصرف سوخت این خودرو در کشورمان گزارش‌شده است.

پیشرانهٔ X22، از فناوری DVVT استفاده می‌کند که درواقع سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها است. به لطف این سیستم، مصرف سوخت بهینه می‌شود و البته صدای پیشرانه در سرعت‌های ثابت، کاهش می‌یابد. ضریب تراکم این پیشرانه، ۱۱.۴ است و با استاندارد آلایندگی یورو ۵ ارائه می‌شود. تمامی مدل‌های X22، صرفاً به‌صورت دیفرانسیل جلو عرضه می‌شوند. از نکات مثبت این خودرو، می‌توان به ترمزهای قابل‌قبول ساخت بوش آلمان اشاره کرد.

فارغ از جعبه‌دندهٔ دستی یا خودکار که مهم‌ترین عامل در قیمت نهائی X22 محسوب می‌شود، این خودرو در دو تیپ ساده و اسپرت قابل‌خرید است که تفاوت‌های ظاهری خاصی با یکدیگر دارند. نمونهٔ اسپرت، دارای سقف مشکی است و هر دو مدل دارای سانروف برقی و رینگ‌اسپرت ۱۶ اینچ هستند.

تفاوت آپشن‌های X22 در دو نمونهٔ ساده و اسپرت ناچیز است و تنها مورد رانندگی اقتصادی در نسخهٔ اسپرت خودکار وجود دارد که می‌تواند با تعویض دنده در دور موتورهای پایین‌تر، مصرف سوخت را کاهش دهد. از آپشن‌های استاندارد X22 می‌توان به سیستم تعلیق مک‌فرسون با فنرهای پیچشی، کروز کنترل باقابلیت تنظیم از روی فرمان، تهویه مطبوع خودکار، شیشه‌بالابر برقی برای چهاردر، تنظیم الکتریکی آینه‌ها از داخل خودرو، تنظیم کاملاً دستی صندلی‌های جلو در ۶ جهت، صندلی‌های چرم با طرح مشکی و نارنجی اشاره کرد.

نمایشگر لمسی ۸ اینچ، آپشن کارآمدی برای X22 محسوب می‌شود که همراه با دوربین عقب، راهگشا خواهد بود. گوشی‌های هوشمند از طریق بلوتوث و رابط کاربری میررلینک (Mobile Mirror Link) با نمایشگر ارتباط برقرار می‌کنند و به کمک سیستم صوتی استریو با چهار بلندگو، می‌توان از سرگرمی‌های چندرسانه‌ای استفاده کرد. بعضی قابلیت‌های این سیستم، مثل کنترل قدرت صدا و عوض کردن موزیک در حال پخش، از طریق فرمان قابل انجام خواهند بود.

مثل دیگر کراس‌اورهای چری، X22 هم به دلایل مختلف، ازجمله نداشتن استانداردهای اتحادیهٔ اروپا، در کشورهای جهان اول حضور ندارد. به همین دلیل مؤسسات معتبر آزمایش ایمنی، مثل بنیاد ایمنی خودروی اروپا (Euro NCAP) و سازمان بیمهٔ خودروهای آمریکا (IIHS)، آزمون تصادف از این خودرو نگرفته‌اند. با این اوصاف، جالب است که در سایت اصلی چری چین و همچنین نمایندهٔ رسمی این خودرو در ایران، هیچ اشاره‌ای به میزان ایمنی X22 نمی‌شود و حتی گزارشی از نتیجهٔ آزمون تصادف این خودرو در بنیاد ایمنی خودروی چین (C-NCAP) در دسترس نیست.

آپشن‌های ایمنی X22 عبارت‌اند از ۲ کیسهٔ هوا برای سرنشین جلو، حس‌گر دنده‌عقب و هشدار برخورد، ترمزهای ABS و فناوری EBD، همراه با کمربندی ایمنی پیش کشنده با ۳ نقطهٔ عملکرد برای تمامی سرنشینان. هرچند لیست دلسردکننده‌ای از آپشن‌های ایمنی X22 وجود دارد؛ می‌توان به فناوری ESC خوش‌بین بود که با کنترل فشار ترمز و دیگر تجهیزات مربوطه، به حفظ تعادل خودرو در شرایط لغزندهٔ جاده کمک شایانی می‌کند. از سویی دیگر، این خودرو به سیستم جلوگیری از حرکت ناخواسته درشیب (HHC) مجهز است که با توجه به قدرت نه‌چندان بالای پیشرانه، در سربالایی‌ها کاربرد خواهد داشت. از دیگر نکات مثبت در ایمنی X22، می‌توان به حس‌گر باد چرخ‌ها، هشدار تعویض دنده در دور موتورهای بالا و گرفتن کلاچ به هنگام استارت پیشرانه درزمانی که راننده فراموش کرده است خودرو را خلاص کند، اشاره کند.

پیش از هر چیز، باید به قیمت تمام‌شدهٔ MVM X22 توجه کنیم. خودروهای چینی باهدف عملکرد قابل‌قبول در برابر بهای پرداختی ساخته می‌شوند و مسلماً X22 هم از این قاعده مستثنا نیست. با این حساب، خریدار X22 باید با شتابگیری کند و خسته‌کنندهٔ آن کنار بیاید؛ چراکه قرار نیست سریع‌تر از یک پراید باشد و مسلماً در سبقت‌های جاده‌ای، نیازمند فضای بسیار زیادی خواهد بود.

به نظر می‌رسد سازندگان X22 باهدف کنترل مصرف سوخت و آرامش پیشرانه، آن را برای قدرتی در حد ۱۰۰ اسب بخار طراحی کرده‌اند. این موضوع، سکوت رضایت‌بخشی به سرنشینان خودرو می‌دهد و از این نظر، فراتر از محصولات ساخت ایران عمل می‌کند. از دیگر نکات مثبت X22، می‌توان به صندلی‌های بسیار خوب و راحت آن اشاره کرد که حتی در سفرهای طولانی هم قابل‌قبول خواهند بود و متریال استفاده‌شده در آن‌ها، مرغوب ارزیابی می‌شود. طراحی اتاقک X22، به‌گونه‌ای است که دید خوبی به سرنشینان، خصوصاً راننده می‌دهد. این خودرو برای خانم‌ها و کسانی که به دنبال محصولی با ابعاد قابل‌کنترل در رانندگی هستند مناسب خواهد بود؛ چراکه علاوه بر فرم خوب بدنه، با استفاده از حس‌گرها و دوربین عقب، به‌راحتی پارک می‌شود.

سیستم تعلیق و فنربندی نرم X22، فراتر از کلاس قیمتی این خودرو است و درمجموع می‌توان گفت یک خودروی شهری برای مصرف روزانهٔ انفرادی یا خانوادهٔ جوان است. به لطف استفاده از آپشن‌های پایه مثل کروز کنترل، سفر با X22 برای ۴ سرنشین بلندقد، امکان‌پذیر خواهد بود؛ هرچند رانندگی اسپرت و جوان‌پسندی نخواهد داشت. از سویی دیگر، ارتفاع مناسب بدنه از سطح زمین، ۱۸.۵ سانتیمتر است که کمک می‌کند از دست‌اندازهای تا این حدود عبور کند، اما این کراس‌اور، تک دیفرانسیل ارائه می‌شود و با لاستیک‌هایی به عرض ۲۰۵ میلی‌متر و پیشرانهٔ ضعیف، مناسب طبیعت‌گردی و عبور از مسیرهای خارج جاده نخواهد بود.