MVM X33 (ام وی ام)

کشور تولید کنندهایران
نام خودروام وی ام ایکس 33
کلاس بدنهشاسی بلند
کلاس اتومبیلJ Segment
وزن1420 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو215/60 R 17
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب215/60 R 17
حجم موتور1971 cc
نوع موتوربنزین سوز
تعداد سیلندرها4
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتور با پاشش چند نقطه ای
ظرفیت باک55 لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)136 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)180 نیوتون متر در 4200 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)69 اسب بخار بر لیتر
نوع جعبه دندهانتقال قدرت اتوماتیک پیوسته
تعداد دنده (جلو)7
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
نوع سیستم ترمزدارای سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقبمستقل چند اتصالی
نوع سیستم فرماندارای قدرت کمکی هیدرولیکی
حداکثر سرعت175 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)14 ثانیه
استاندارد آلایندگییورو 5
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )دو عدد راننده و سرنشین جانبی
سیستم های پایداری و کمک رانندهABS , EBD , ASC , ATC , HAS , AWC , TCL , RISE
سیستم های امنیتی و حفاظتیدارای سیستم ضد سرقت ایموبلایزر / قفل مرکزی با ریموت
سیستم فرمان و هدایت پذیریدارای فرمان هیدرولیک
نوع غربیلکغربیلک فرمان 3 شاخه دارای کلید های کنترلی کروز و سیستم صوتی بر روی فرمان و روکش چرمی فرمان
سیستمهای تهویه مطبوعسیستم تهویه هوشمند اتوماتیک
سیستم صوتی و تصویریقابلیت پخش mp3، usb و بلوتوث / دارای 4 عدد بلندگوی استریو
سیستمهای مولتی مدیادارای مانیتور لمسی 8 اینچی با قابلیت نمایش محتویات تلفن همراه Mirror Link
سیستم صندلیهای جلودارای روکش چرمی و تنظیم دستی صندلی ها(راننده 6 جهت و سرنشین 4 جهت)
سیستم صندلیهای عقبدارای روکش چرمی و قابلیت تا شدن صندلی های عقب به منظور افزایش فضای صندوق
سیستم آیینه هاتنظیم برقی های جانبی / وسط با قابلیت کاهش خودکار تابش نور
سیستم شیشه هاهر 4 شیشه کناری خودرو مجهز به بالابر برقی/ شیشه عقب دارای گرمکن
سیستم های سقفدارای سانروف برقی و ریل سقفی
سیستم روشنایی جلوچراغ های جلو هالوژنی مجهز به چراغ روشنایی روز DayLight و مه شکن
سیستم روشنایی عقبچراغهای LED طیفی به همراه مه شکن
سنسورهای پیش فعالدارای سنسور دنده عقب
سیستم های کمک رانندگیدارای دوربین دنده عقب(نمایش در مانیتور خودرو) / سیستم تثبیت سرعت خودرو(کروز کنترل) / دارای حالت اکو و اسپرت رانندگی / دارای کامپیوتر سفری

افرادی که با نسخه‌های گذشتهٔ X33 آشنایی دارند، به‌سختی باور می‌کنند تمامی این مدل‌ها از سیزده سال قبل تاکنون، با پلتفرمی واحد تولیدشده‌اند. نمونهٔ اولیه طراحی ناهماهنگی با چراغ‌های بزرگ و ناخوشایند داشت؛ اما با فیس‌لیفت سال ۲۰۱۰ جذابیت بیشتری پیدا کرد. این محصول به لطف بازطراحی سال ۲۰۱۴ متحول شد و شبیه به خودروهای تغییر نسل یافته، جلوه‌ای تازه پیدا کرد. درواقع، بسیاری از خودروهای چینی ساخت برندهای مختلف به دلیل استخدام طراحان خارجی در صنعت خودروسازی چین، تغییر ظاهری چشمگیری بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ تجربه کردند و تیگو 3 (ام‌وی‌ام ایکس 33) هم با این خوش‌اقبالی روبه‌رو شد. جدیدترین مدل X33 در ایران، با دو تیپ S و S اسپرت عرضه می‌شود که صرفاً در جزئیات سپر جلو متفاوت هستند. در ضمن، مدل اسپرت سقف سیاه‌رنگ دارد.

امروزه، مدل X33 S اسپرت جذابیت بیشتری در بازار دارد. از نمای روبه‌رو، چراغ‌های کشیده این خودرو با لامپ هالوژن در وسط جذابیت بیشتری در مقایسه با مدل‌های قبلی دارند. چراغ‌راهنمای کوچک و نارنجی‌رنگ در گوشهٔ چراغ اصلی است که همراه با قطعاتی باریک و فلزی، حالت چشم و پلک را برای روشنایی خودرو تداعی می‌کند. نوار LED روشنایی روز داخل سپر و کمی بالاتر از چراغ مه شکن قرار دارد. مشابه دیگر خودروهای گروه چری، X33 هم جلوپنجرهٔ ساده‌ای دارد که با زمینهٔ سیاه و خطی افقی همراه با فلز کروم و نشان شرکت سازنده ارائه می‌شود. این خودرو فقط در ایران برند MVM دارد و در دیگر کشورها، با لوگوی شبیه به A مربوط به گروه چری تولید می‌شود.

سپر X33 S حجم دهی پیچیده و چشم‌گیری ندارد؛ اما با چند حفرهٔ بزرگ، نمایی اسپرت و جوان‌پسند فراهم می‌کند. این ترفند البته نیاز به فلز و قیمت تمام‌شده در این بخش را کاهش داده است. در طرفین، جایگاه ویژه‌ای برای مه شکن و روشنایی روز وجود دارد. در بخش میانی هم، ادوات سیاه پلاستیکی و مشبک دیده می‌شوند که در مدل X33 S اسپرت با زهوار فلزی و نقره‌ای‌رنگ مستطیل‌شکل همراه است.

از نمای جانبی، تفاوت خاصی میان بدنهٔ X33 S و مدل قبلی وجود ندارد؛ ولی به دلیل استفاده از ادوات فلزی روی درها، تشخیص مدل جدید از نسخهٔ قدیمی امکان‌پذیر است. رینگ‌های X33 S نیز زیباتر شده‌اند و حالا خریدار می‌تواند از طرح اسپرت چرخ‌های آلومینیوم هفده اینچ استفاده کند. در نسخهٔ اسپرت، ریل باربند هم ظریف‌تر شده؛ اما همچنان از آنتن کوسه‌ای خبری نیست و نمونهٔ سنّتی با پوشش سیاه در انتهای سقف دیده می‌شود.

چری X33 حجم دهی درخورتوجهی در نمای جانبی بدنه دارد. حفرهٔ مربوط به چرخ‌های جلو و عقب، دایرهٔ منظم نیستند و باحالت منحنی ارائه می‌شوند. این خودرو برخلاف بسیاری از کراس‌اورهای کامپکت چینی، از ادوات پلاستیکی سیاه‌رنگ در پیرامون گلگیرها و پایین رکاب استفاده نمی‌کند تا همراه با آینه‌بغل‌های فلزی هم‌رنگ بدنه و مجهز به چراغ‌راهنما، لوکس‌تر از رقبا به نظر رسد.

از نمای پشت، چراغ‌های کوچک با ابعاد خودرو هماهنگ هستند. درگذشته، چراغ‌های بزرگ در بخش عقب خودروهای چینی، خصوصاً کراس‌اورهای را شاهد بودیم که چندان جذابیت نداشتند. البته، نباید فراموش کنیم مدل اولیهٔ X33 به دلیل الگوبرداری واضح از کراس‌اورهای ژاپنی مثل تویوتا راوفور 4 (نسل دوم و سوم) و سوزوکی گرند ویتارا، طراحی متناسبی در نمای پشت داشت. این خودرو برخلاف نمای روبه‌رو که در سال‌های گذشته دست‌خوش تغییرات گسترده شده، تفاوت چشمگیری در نمای پشت مدل‌های مختلف ندارد.

چراغ‌های عقب در مدل X33 S اسپرت زاویه‌دار هستند، ضمن اینکه مشابه گرند ویتارا، از مربع‌های سفید در محیط قرمز استفاده می‌کنند. حتی در قسمت پایین و گوشه‌های سپر نیز چراغ‌های هشدار دیده می‌شوند که شباهت زیادی با نمونه‌های موجود در سوزوکی دارند. از تغییرات مهم این نما، باید به قاب دورنگ مخصوص چرخ زاپاس و طرح جذاب سپرها با ادوات نقره‌ای‌رنگ و حفره‌های مستطیلی بافریم کروم اشاره کرد که البته، کاربرد فنی و ارتباطی با اگزوز ندارند. چری X33 حتی شیشهٔ عقب را به‌سادگی ها نکرده و با منحنی در قسمت پایین، متفاوت از مدل‌های قبلی به نظر می‌رسد.

کراس‌اور تیگو 3 با ابعادی به طول ۴۴۱۹ میلی‌متر و عرض ۱۷۶۵ میلی‌متر و ارتفاع سقف ۱۶۵۱ ارائه می‌شود؛ درحالی‌که فاصلهٔ محورهای آن ۲۵۱۰ میلی‌متر است.

مشابه نمای روبه‌رو، فضای داخلی X33 در مدل جدید کاملاً متحول شده است. فرمان مدرن بافریم فلزی و نمایشگر بزرگ‌تر همراه جایگاه ویژه در داشبورد و طراحی خلاقانه برای مجرای خروجی هوا، جلوه‌ای تازه برای سرنشین فراهم می‌کند. در مدل X33 S اسپرت که نسخه‌ای ویژه در بازار ایران محسوب می‌شود، ادوات سرخ‌رنگ در بعضی قسمت‌های داشبورد و پوشش داخلی درها دیده می‌شوند.

مشابه بسیاری از خودروهای امروزی، داشبورد X33 هم به سه بخش تقسیم می‌شود: ۱. در قسمت بالا، منحنی چشم‌نوازی با تأکید بر مجرای خروجی هوا و پنل پشت فرمان وجود دارد؛ ۲. بخش میانی جایگاهی ویژه برای نمایشگر لمسی هشت اینچ دارد؛ به‌طوری‌که هماهنگ و مرتبط با پنل پشت فرمان به نظر می‌رسد؛ ۳. قسمت پایینی داشبورد هم زوایایی متقارن با بخش بالایی دارد. کمی پایین‌تر، جایگاه ویژه‌ای هم برای تهویهٔ مطبوع وجود دارد که با کلیدهای گردان و قاب فلزی ارائه می‌شود.

در قسمت تهویه و دسته‌دنده، البته مشابهت زیادی با ادوات موجود در دیگر خودروهای چینی به چشم می‌خورد؛ اما درمجموع، می‌توان از کیفیت کلیدها و دکمه‌ها رضایت داشت. این خودرو برکنار کلیدهای پلاستیکی و نسبتاً ارزان‌قیمت، با قاب‌های فلزی و مواد سیاه‌رنگ شفاف (اصطلاحاً پیانویی) سعی می‌کند اندکی حس لوکس برای سرنشین فراهم کند. علاوه، X33 جدید برخلاف طراحی جذاب فضای داخلی، از مواد درجه‌یک برای داشبورد سود نمی‌برد و در قسمت‌های مختلف از پلاستیک سخت استفاده کرده است. این موضوع برای خریدار کراس‌اوری چینی در کلاس قیمتی X33، البته آزاردهنده نیست و باید توجه کرد در مقایسه با خودروهای ارزان‌تر، نظیر چانگان CS35، برتری دارد.

فرمان مدل X33 S اسپرت در مقایسه با نسخه‌های قبلی متحول شده است. در این قسمت، نه‌تنها کلیدهای کاربردی متعدد برای کروز کنترل و سیستم صوتی و پاسخ‌گویی به تماس تلفنی وجود دارد؛ بلکه مواد مرغوب‌تر با ادوات نقره‌ای‌رنگ دیده می‌شوند. ساختار فرمان حالت استخوانی و اسپرت دارد و به‌جای پلاستیک، از چرم مصنوعی همراه با خط دوخت داخلی برخوردار است. در پنل پشت فرمان، عقربه‌های سرعت‌سنج و دور موتور باحالتی جذاب ارائه می‌شوند که نمایی تخت و شبیه به محصولات فولکس دارد. این بخش با کامپیوتر سفری و نورپردازی آبی ملایم، مدرن‌تر از دیگر خودروهای چینی در کلاس کراس‌اور اقتصادی به نظر می‌رسد.

در آخرین‌مدل X33، صندلی‌ها و فضای داخلی رضایت‌بخش است. این کراس‌اور کامپکت برای جلو زانو و بالای سرِ چهار انسان بلندقد فضای کافی دارد و در سفرهای بلندمدت، می‌تواند نسبتاً راحت باشد. مواد به‌کاررفته در بخش اصلی صندلی‌ها (قسمت میانی نشیمن‌گاه و گودی کمر)، حالت اسفنجی و نرم دارند؛ اما در کناره‌ها با چرم مصنوعی و مواد سخت‌تر ارائه می‌شوند. این شرایط باعث می‌شود برکنار صرفه‌جویی هزینهٔ تولید برای خودروساز و مصرف‌کننده، نمای اسپرت صندلی‌ها حفظ شود و بدن سرنشینان نیز تا حدودی هنگام گردش ماشین ثابت بماند. در فضای عقب، البته صندلی‌ها حالت تخته‌ای و صاف دارند که غیر ارگونومیک (ناهماهنگ با بدن انسان) هستند و در سفرهای طولانی، تا حدودی خسته‌کننده خواهند بود. باوجوداین، به دلیل استفاده از طراحی دوگانه مشابه صندلی‌های جلو، ظاهر زیبایی دارند.

از نکات مثبت مهم در طراحی داخلی X33، توجه ویژه به جزئیات داشبورد و پوشش داخل درها است. در ناحیهٔ استراحتگاه بازو، چرم مصنوعی دیده می‌شود. دستگیرهٔ نسبتاً بزرگ و نقره‌ای‌رنگ همراه با اهرم کروم برای باز کردن درهای جلو، جذابیت زیادی برای سرنشین X33 خواهد داشت.

درمجموع، می‌توان از طراحی نمای داخلی X33 S اسپرت راضی بود. به مواد استفاده‌شده با ارفاق می‌توان نمرهٔ قبولی داد و آن را مناسب استفادهٔ خانواده‌ای چهارنفره دانست. این خودرو با صندوق ۵۵۰ لیتر در حالت استاندارد ارائه می‌شود که البته با خواباندن صندلی‌های عقب افزایش پیدا می‌کند.

کراس‌اور X33 در چین با پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری فروش چشمگیری دارد. این مدل قدرت ۱۲۵ اسب بخار در ۶۱۵۰ دور بر دقیقه و نهایت گشتاور ۱۶۰ نیوتن‌متر از ۳۹۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند که البته آمار جذابی برای کراس‌اوری با وزن خالص نزدیک به ۱۴۰۰ کیلوگرم به نظر نمی‌رسد. تاکنون در ایران، این مدل ارائه نشده است؛ اما باتوجه‌به افزایش قیمت ناشی از افت ارزش پول ملی ایران، ممکن است در فهرست شرکت مدیران خودرو قرار گیرد. مدل ۱.۶ لیتری X33 با آپشن‌های کامل (تیپ لاک چری) در بازار جهانی حدود ۱۳ هزار دلار قیمت دارد.

مشابه سال‌های قبل، کراس‌اور پرفروش چری با پیشرانهٔ دولیتری تنفس طبیعی در ایران فروخته می‌شود. این مدل قدرت ۱۳۶ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور بر دقیقه به همراه نهایت گشتاور ۱۸۰ نیوتن‌متر در ۴۳۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند. کراس‌اور X33 با گیربکس خودکار CVT و هفت‌ساعته (در حالت تعویض دستی) عرضه می‌شود که نتیجهٔ آن، رسیدن به‌سرعت صد کیلومتربرساعت درزمانی حدود ۱۴.۵ ثانیه است. نهایت سرعت خودرو با موتور دولیتری، ۱۷۰ کیلومتربرساعت و میانگین مصرف سوخت با بنزین معمولی ایران، نزدیک به دَه لیتر در صد کیلومتر خواهد بود.

مدل X33 S اسپرت کامل‌ترین نسخه از چری تیگو 3 است. علاوه بر پیشرانهٔ دولیتری و جعبه‌دندهٔ خودکار، این خودرو در نمای بیرونی به قابلیت‌های ازاین‌دست مجهز است: ریل باربند، رینگ‌های اسپرت آلومینیوم هفده اینچ با لاستیک‌هایی به پهنای ۲۱۵ میلی‌متر، سانروف، بال عقب، نوار LED روشنایی روز، مه شکن، آینه‌بغل فلزی مجهز به راهنما و تنظیم برقی. در بعضی مدل‌ها، گرم‌کن داخل آینه‌بغل و بادگیر پنجره‌های جانبی نیز وجود دارد؛ اما تمامی نسخه‌ها آنتن سنّتی دارند و امکان ورود به خودرو با لمس انگشت روی دستگیره وجود ندارد.

در نمای داخلی، X33 S اسپرت از این قابلیت‌ها برخوردار است: کروز کنترل، فرمان استخوانی با پوشش چرم مصنوعی همراه باقابلیت تنظیم سیستم صوتی و کنترل ارتباط تلفنی، نمایشگر لمسی هشت اینچ، ناوبری ماهواره‌ای فارسی، چهار بلندگوی استریو، دوربین پارک، درگاه ورودی USB، سی‌دی و AUX، قابلیت اتصال به گشی هوشمند از طریق بلوتوث و برقراری ارتباط تلفنی. این خودرو با پوشش چرم مصنوعی برای صندلی‌های و تو دری‌ها ارائه می‌شود که البته در نسخهٔ اسپرت، ترکیب رنگ سیاه و قرمز دارد. تنظیم صندلی در تمامی نسخه‌ها، غیر الکتریکی است تا در شش‌جهت برای راننده یا چهار جهت برای صندلی کنار (شاگرد) به‌صورت دستی انجام شود. کامپیوتر سفری از طریق نمایشگر پنل فرمان عمل می‌کند و نمایی مدرن در اندازهٔ چهار اینچ دارد. اطلاعاتی نظیر مصرف سوخت، مسافت پیموده شده، بازماندن درها و حالت رانندگی، از طریق این نمایشگر به راننده اطلاع‌رسانی می‌شوند. کراس‌اور X33 در مدل جدید، به تهویهٔ مطبوع خودکار تک کانال بدون خروجی مجزا برای سرنشین عقب مجهز است.

تنظیمات برقی و گرم‌کن داخل صندلی، سقف پانورامیک، استارت دکمه‌ای، خروجی برق دوازده ولت، چراغ LED برای روشنایی عقب و تهویهٔ مطبوع دوگانه امکاناتی هستند که در نسخهٔ وارداتی X33 ارائه نمی‌شوند.

مشابه دیگر خودروهای ساخت چین، اطلاعات کاملی از آزمایش‌های تصادف و میزان ایمنی X33 S در دسترس نیست؛ اما با جست‌وجو در سایت‌های چینی متوجه شدیم مدل ۲۰۱۱ خودرو مذکور را بنیاد ایمنی خودروهای چین (C-NCAP) آزمایش کرده و امتیاز متوسط (دوستاره از چهار) به آن داده است. فیلم مربوط به آزمایش تصادف X33 که پلتفرم مشترک با مدل امروزی دارد، در ادامهٔ برای شما کاربران عزیز آورده شده است. باید توجه کنید احتمال دارد مدل جدید (ساخت ۲۰۱۸) بهینه‌سازی‌هایی ازنظر ایمنی داشته باشد.

در تصاویر، به‌وضوح می‌توان دید اتاق خودرو در برابر تصادف روبه‌رو مقاومت نسبتاً خوبی نشان می‌دهد و فضای اختصاصی سرنشین را حفظ می‌کند. بااین‌حال، بدنهٔ X33 در قسمت سقف و درهای جلو استقامت کافی ندارد. خودرو آزمایش‌شده کاملاً از مسیر مستقیم منحرف می‌شود و حتی چرخ‌های عقب همراه با بدنه از سطح زمین فاصله می‌گیرند.

کراس‌اور X33 با چهار کیسهٔ هوا برای روبه‌رو و فضای جانبی سرنشینان جلو ارائه می‌شود. این خودرو کیسه هوای پرده‌ای ندارد و سرتاسری برای سرنشینان عقب است. به‌جز ترمز ضد قفل (ABS) و تقسیم هوشمند نیروی ترمز در مواقع اضطراری (EBD)، فناوری دیگری برای کنترل تعادل خودرو وجود ندارد. البته مصرف‌کنندگان توقع سامانه‌هایی مثل کنترل لغزش (ESP) در کراس‌اورهای کامپکت چینی ندارند؛ اما کمبود آپشن‌های مثل فناوری حفظ خودرو درشیب (HCA) و نشان‌دهندهٔ فشار باد لاستیک‌ها در X33 احساس می‌شود. این خودرو به حسگر عقب مجهز است؛ اما برای هشدار برخورد از نمای جلو و جوانب حسگری ندارد.