MVM315 (ام وی ام)

کشور تولید کنندهایران
نام خودروام وی ام 315
کلاس بدنههاچ بک
کلاس اتومبیلB Segment
وزن1210 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو185/60 R 15
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب185/60 R 15
حجم موتور1497 cc
نوع موتوربنزین سوز
تعداد سیلندرها4
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری پاشش چند نقطه ای
ظرفیت باک50 لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)107 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)140 نیوتون متر در 4200 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)71.4 اسب بخار بر لیتر
نوع جعبه دندهدنده دستی
تعداد دنده (جلو)5
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
نوع سیستم ترمزروغنی با بوستر خلائی
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبکاسه ای
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقبنیمه مستقل
کمک فنرهای جلوهیدرولیکی
کمک فنرهای عقبفنر پیچشی
نوع سیستم فرمانقدرت کمکی هیدرولیکی
حداکثر سرعت170 کیلومتر بر ساعت
استاندارد آلایندگییورو 5
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )2 عدد ، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
سیستم های پایداری و کمک رانندهدارای ترمز ضد قفل ABS
سیستم های امنیتی و حفاظتیسیستم ضد سرقت الکترونیکیImmobilizer به همراه آلارم ، قفل مرکزی با ریموت
سیستم فرمان و هدایت پذیریقدرت کمکی الکتریکی
نوع غربیلکدارای کلید های کنترل سیستم صوتی از روی فرمان
سیستمهای تهویه مطبوعکنترل دستی
سیستم صوتی و تصویریسیستم پخش MP3 با پورت USB، مجهز به سیستم صوتی حرفه ای با برند تجاری Vifa؛ مجهز به 6 بلندگو استریو
سیستمهای مولتی مدیاصفحه نمایش لمسی 7 اینچی
سیستم صندلیهای جلوتنظیم دستی، دراای روکش چرمی
سیستم صندلیهای عقبدارای روکش چرمی
سیستم آیینه هاتنظیم برقی
سیستم شیشه هاشیشه بالابر برقی برای 4 در، دارای گرمکن شیشه عقب
سیستم های سقفمجهز به روف رک
سیستم روشنایی جلودارای مه شکن
سیستم روشنایی عقبدارای مه شکن
سنسورهای پیش فعالسنسور دنده عقب، مجهز به چراغ خوش آمد گویی
سیستم های کمک رانندگیسیستم مدیریت پیمایش (نمایش مسافت طی شده، مصرف بنزین و …)، دارای دوربین دنده عقب

اگرچه ظاهر ام وی ام 315چندان چشم‌نواز و هیجان‌انگیز نیست اما فراموش نکنید که رقبای اصلی این خودرو یعنی مدل‌های قدیمی جدیدالتولید ایران‌خودرو و سایپا، از همین زیبایی اندک ظاهری هم برخوردار نیستند.

به‌واقع در قیاس با اکثر محصولات حاضر در رده قیمتی زیر پنجاه میلیون تومان نظیر انواع سمند، پژو و تندر 90، mvm315s از طراحی ظاهری تأثیرگذارتر و زیباتری برخوردار است

نمای روبروی این خودرو پس‌ازآنکه مورد فیس قرار گرفت، از شِمای زیباتری برخوردار شده است. در نسخه فیس‌لیفت، چراغ‌های اصلی خودرو موردبازنگری قرارگرفته و دارای سایز نسبتاً مناسبی هستند.

یک جلوپنجره نسبتاً کوچک فضای خالی بین دو چراغ را جلو را پر نموده است. این جلوپنجره که تقریباً حالت چهارضلعی دارد، یک وجه آن شامل بخشی از لبه درب بوده و سه وجه دیگر نیز توسط نوار کروم رنگ باریک پوشش داده‌شده‌اند.

یک نوار کرومی نیز در داخل جلوپنجره مشاهده می‌شود که از دو طرف نماد mvm به سمت جوانب جلوپنجره امتدادیافته است.

بخش عمده نیمه پایینی چهره این خودرو توسط مجرای بزرگ ورودی هوا، به جهت تأمین هوای موردنیاز پیشرانه و سیستم خنک‌کننده، تسخیرشده است. در دو انتهای کناری این بخش، جایگاه مشکی‌رنگ مه شکن‌ها به چشم می‌خورد و یک چراغ دایره‌ای شکل نیز درون هر یک از این جایگاه‌ها تعبیه‌شده است.

در مدل اسپرت، استفاده از یک قطعه پلاستیک مشکی نقره‌ای در نواحی زیرین سپر جلوی 315، نمای اسپرت تری به آن بخشیده است.

به‌طورکلی نمای روبروی ام وی ام 315اگرچه حرف چندانی برای گفتن ندارد اما به‌هرحال در مقایسه با نمونه‌های مشابه وطنی، به‌اصطلاح «یک آب پاک‌تر» است.

نمای جانبی ام وی ام 315نیز چندان متفاوت به نظر نمی‌رسد. سایز شیشه‌های جانبی مناسب بوده و فریم مشکی‌رنگ دورتادور آن را احاطه کرده است. بخش انتهایی پنجره‌ها نیز فاقد شیشه شفاف بوده و به‌جای آن از یک قطعه  مشکی‌رنگ استفاده‌شده است.

یک خط فرم دهنده حجمی از انتهای چراغ عقب تا نزدیکی‌های جلو تداوم‌یافته و به همراه یکی دو مورد خطوط حجمی دیگر، بر جنبه‌های جسورانه نمای جانبی این خودرو افزوده است.

همچنین استفاده از پلاستیک مشکی‌رنگ به همراه رگه‌های نقره‌ای در قسمت زیرین درب‌ها و نیز دور گلگیرها (به رنگ مشکی) جزو آن دسته از کلک‌هایی است که به‌منظور زیباتر جلوه دادن خودرو، امروزه در بسیاری از اتومبیل‌های هاچ بک و کراس اوور چینی شاهد آن هستیم.

به‌کارگیری ریل سقفی نیز در بزرگ‌تر جلوه دادن خودرو تأثیر اندکی دارد. نمای پشت ام وی ام 315برخلاف زوایای دیگر، چندان عادی و دل‌نشین به نظر نمی‌رسد.

سپر عقب ارتفاع زیادی داشته و بسیاری از بخش‌های آن را فضای خالی عاری از هرگونه اِلمان خاص در برگرفته است. درب صندوق‌عقب نیز سایز کوچکی دارد و عبور دادن لوازم حجیم از دروازه آن چندان سهل و آسان نخواهد بود.

چراغ‌های عقب هم سایز کوچکی داشته و از این زاویه چندان زیبا به نظر نمی‌رسند. داخل آن‌ها با نواری سفیدرنگ و به فرم V خوابیده تزیین‌شده است.

حدود تحتانی سپر عقب هم مانند سایر بخش‌های زیرین بدنه، با پلاستیک مشکی – نقره‌ای تزئین شده و دو عدد چراغ‌قرمز رنگ مه شکن بافرمی نسبتاً باریک و کشیده نیز در دو طرف پایینی سپر عقب جای داده‌شده‌اند.

به‌طورکلی طراحی ظاهری ام وی ام 315در برابر بهای پرداختی و با توجه به رقیبان اصلی این خودرو، قابل‌قبول بوده و می‌تواند نظر مثبت اقشار ضعیف‌تر جامعه را تا حدی به‌سوی خود جلب نماید.

همچنین ابعاد بدنه ام وی ام 315به شرح زیر است:

طول: 4188 میلی‌متر عرض: 1686 میلی‌متر  ارتفاع: 1480 میلی‌متر  فاصله محوری: 2527

با ورود به اتاقک ام وی ام 315و نظر افکندن به داشبورد این خودرو، متوجه حس و حال نسبتاً اسپرت فضای داخلی آن خواهید شد. حضور برخی خطوط طراحی که با زوایای نسبتاً تیز به یکدیگر پیوسته‌اند، این حس را تقویت خواهد کرد.

بخش‌های عمده اتاقک به رنگ مشکی منقش شده و در برخی قسمت‌ها نظیر کنسول میانی و غربیلک فرمان آثاری از رنگ نقره‌ای نیز به چشم می‌خورد.

صفحه نمایشگر لمسی 7 اینچی، برترین شاخصه مدرن کابینه ام وی ام 315بوده و یک دکمه چرخان ویژه تنظیم شدت پرتاب جریان هوای سیستم تهویه نیز در زمینه‌ای نقره‌ای‌رنگ جلب‌توجه می‌نماید.

نکته منفی اما مورد انتظار که در اتاقک بسیاری از خودروهای این رده قیمتی مشاهده می‌شود، استفاده از متریال پلاستیکی نسبتاً بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت در بخش‌های مختلف اتاقک نظیر داشبورد و پنل درب‌هاست که حس خوبی را برای سرنشینان در پی نخواهد داشت.

غربیلک فرمان فرمی قدیمی داشته و اصلاً جالب‌توجه نیست؛ برخی کلیدهای کنترل سیستم صوتی نیز بر روی آن حضور دارند. برخلاف غربیلک فرمان، پنل کیلومتر شمار پشت آن، دارای طراحی نسبتاً اسپرت بوده و جایگاه عقربه‌های سرعت شمار و دورسنج به‌صورت شش‌ضلعی نامنتظم طراحی‌شده که در ایجاد حس اسپرت تأثیر بسزایی داشته است.

یک صفحه نمایشگر کوچک تک‌رنگ نیز بین دو نشانگر سرعت و دور موتور حضور دارد و اطلاعات ضروری را به آگاهی راننده می‌رساند. فرم صندلی‌ها و پوشش‌های شبه چرمی آن‌ها را می‌توان نسبتاً قابل‌قبول دانست و کیفیت آن‌ها به نسبت سایر اجزای اتاقک در درجه بالاتری قرار دارد.

با توجه به ابعاد و کلاس بدنه MVM 315، صندلی‌های ردیف عقب جای چندان راحتی برای افراد بلندقد نبوده و ازنظر فضای سر و زانوها با محدودیت نسبی مواجه است. اما به‌هرحال دو نفر سرنشین با قد متوسط و یا کمتر می‌توانند به‌راحتی در این جایگاه حضور یابند.

به‌طورکلی اتاقک ام وی ام 315در نوع خود از طراحی مناسبی برخوردار است و باکمی ارفاق نمره قبولی را برای خود رزرو می‌نماید.

پیشرانه ارائه‌شده برای ام وی ام 315یک موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی به حجم 1497 سی‌سی است که دارای ضریب تراکم سیلندری معادل نسبت 1:11 بوده و در دور موتور 6000rpm، قادر به تولید توانی معادل 107 اسب بخار است.

حداکثر گشتاور حاصل از این پیشرانه برابر 140 نیوتن‌متر بوده و در بازه 3000 تا 4500rpm پدیدار خواهد شد. همچنین یک گیربکس پنج سرعتِ دستی وظیفه انتقال نیروی حاصل از پیشرانه به‌سوی چرخ‌های جلو را بر عهده دارد.

میزان مصرف سوخت این خودرو در حدود 6.5 لیتر در هر 100 کیلومتر برآورد شده و گنجایش باک سوخت آن برابر 50 لیتر است.

سیستم تعلیق جلو به‌صورت مک‌فرسون مستقل با فنر پیچشی، میله نگهدارندِ و ضد لغزش بوده و در عقب از نوع کشنده چندگانه با فنر پیچشی است..

ترمزها نیز در چرخ‌های جلو به‌صورت دیسکی و در عقب از نوع کاسه‌ای است. در ضمن، حداکثر سرعت این خودروی 1210 کیلوگرمی در حدود 170 کیلومتر بر ساعت عنوان‌شده است.

اولین نکته‌ای که پس از نشستن پشت فرمان ام وی ام 315و شروع حرکت با این خودرو نظر ما را به خود جلب می‌نماید، نرمی زیاد فرمان این خودرو است. البته کمی گنگ عمل می‌کند و از دقت کافی برخوردار نیست.

همچنین دنده‌ها نیز باوجود ارتقا نسبت به نسخه اولیه (غیر فیس‌لیفت)، چندان دقیق عمل نمی‌کند. شتاب اولیه این خودرو چندان هیجان برانگیز نیست و در حد و اندازه‌های خودروی پژو 206+(207) احساس می‌شود.

در آزمون‌های انجام‌شده، میزان شتاب این خودرو در حدود 14.5 ثانیه برآورد شده است. شتاب ثانویه این خودرو در قیاس با پژو 207، به دلیل سنگین‌تر بودن ضرایب دنده‌های 4 و 5 در گیربکس 207، آهسته‌تر بوده و 207 عملکرد بهتری در سبقت‌گیری‌ها از خود نشان داده است.

سیستم تعلیق نسبتاً نرم باعث شده تا شاهد سواری آرامش بخشی از این خودرو باشیم. اما در عوض هندلینگ خودرو کمی دراین‌بین دچار نقصان شده و حین عبور از پیچ‌ها شاهد حرکت گهواره‌ای در خودرو هستیم.

البته میزان چسبندگی چرخ‌ها به سطح زمین در حد کافی بوده و از این نظر چندان جای نگرانی نیست. درنهایت ام وی ام 315می‌تواند نقش یک هاچ بک نسبتاً نرم و اقتصادی را برای خانواده‌های کم‌جمعیت ایرانی بازی کرده و آن‌ها را از سواری آرام خود محظوظ نماید.