MVM550 (ام وی ام)

کشور تولید کنندهایران
نام خودروام وی ام 550
کلاس بدنهسدان
کلاس اتومبیلC Segment
وزن1410 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو195/55 R 15
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب195/55 R 15
حجم موتور1971 cc
نوع موتوربنزین سوز
تعداد سیلندرها4
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری پاشش چند نقطه ای
ظرفیت باک45 لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)132 اسب بخار در 5750 دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)180 نیوتون متر در 4000 دور بر دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)66 اسب بخار بر لیتر
نوع جعبه دندهانتقال قدرت اتوماتیک پیوسته
تعداد دنده (جلو)7
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
نوع سیستم ترمزمجهز به abs 4 کاناله همراه با سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز
نوع و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی
تعلیق جلوسیستم مستقل مک فرسون
تعلیق عقبسیستم تعلیق کشنده چندگانه با فنر پیچشی
نوع سیستم فرمانقدرت کمکی هیدرولیکی
حداکثر سرعت170 کیلومتر بر ساعت
استاندارد آلایندگییورو 5
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )دو عدد برای سرنشینان جلو
سیستم های پایداری و کمک رانندهABS , EBD , ASC , ATC , HAS , AWC , TCL , RISE
نوع غربیلک3 شاخه دارای دکمه های سیستم صوتی بر روی فرمان
سیستمهای تهویه مطبوعسیستم تهویه الکترونیکی دستی
سیستم صوتی و تصویریمجهز به 4 بلندگوی استریو
سیستمهای مولتی مدیامجهز به مانیتور 7 اینچی لمسی،پشتیبانی از فایل های mp3،پورت USB و قابلیت اتصال به تلفن همراه از طریق بلوتوث،مجهز به سیستم رهیاب و نقشه خوان،دارای قابلیت mirror link
سیستم صندلیهای جلودارای روکش چرمی، تنظیم دستی صندلی ها در 4 جهت
سیستم صندلیهای عقبدارای روکش چرم
سیستم آیینه ها های جانبی با تنظیم برقی
سیستم شیشه ها4 شیشه برقی، مجهز به گرمکن شیشه عقب
سیستم های سقفدارای سانروف برقی
سیستم روشنایی جلودارای مه شکن جلو
سیستم روشنایی عقبدارای مه شکن
سنسورهای پیش فعالسنسور پارک عقب
سیستم های کمک رانندگیدارای دوربین دنده عقب به همراه نمایش در مانیتور

طراحی ظاهری ام‌وی‌ام 550 را می‌توان به دو بخش مجزا تقسیم کرد؛ بین دو قسمت جلو و عقب خودرو به‌هیچ‌وجه هارمونی خاصی برقرار نیست و ناهماهنگی‌هایی در آن‌ها وجود دارد. نمای جلوی خودرو حالتی عضلانی دارد که به لطف خطوط ملایم روی کاپوت، جلوپنجرهٔ بزرگ و کرومی، چراغ‌های بزرگ و گلگیرهای پف‌کرده حاصل‌شده است. بخشی از جلوپنجرهٔ کرومی روی کاپوت قرارگرفته که این بخش را بیش از سایر قسمت‌ها چشمگیر کرده است. طراحی ساده‌ای دارد که با چراغ‌ها و جلوپنجره کاملاً هماهنگ است و مه‌شکن‌های جلو نیز در دو طرف ورودی هوای بزرگ زیر سپر قرار دارند. طراحی بخش جلویی، خودرو را بزرگ‌تر ازآنچه هست، نشان می‌دهد و با توجه به قیمت خودرو، کاملاً راضی‌کننده به نظر می‌رسد.

گذشته از نمای کاملاً سادهٔ کنار خودرو که مزین به چرخ‌های ۱۵ اینچی است، با نگاهی اجمالی به بخش عقب خودرو متوجه پایان یافتن ایده‌های طراح خودرو خواهیم شد. البته از خودروی اقتصادی در این کلاس، نباید انتظار بیشتری داشت؛ اما بااین‌حال طراحی نمای عقب می‌توانست بهتر از این باشد. چراغ‌های عقب و مجموعهٔ سپر عقب طراحی ناهماهنگ و ناشیانه‌ای دارند و هیچ‌گونه جلوهٔ خاصی در آن‌ها دیده نمی‌شود. شاید طراحی این بخش، به‌تنهایی متوسط و قابل‌قبول به نظر برسد؛ اما عدم وجود ارتباط بین نمای جلو و عقب، باعث القای حس کسل‌کننده‌ای به بیننده می‌شود.

داخل اتاقک طراحی به‌مراتب بهتر و به‌روزتری در مقایسه با نمای بیرونی دارد. داشبورد با تریم دورنگ مشکی و کرمی، منظم و زیبا است.  ادوات در جای مناسبی قرارگرفته‌اند و ارگونومی مناسبی دارند. میزان پلاستیک استفاده‌شده در اتاقک نیز بیش‌ازحد نیست و به شکل هوشمندانه‌ای از نگاه سرنشینان پنهان نگاه داشته شده است. طراحی زیبای اتاقک، باعث می‌شود که روزنه‌های امید در دل خریداران احتمالی این خودرو جوانه بزند.

البته دلیل تمجید از اتاقک این خودرو، طراحی‌های نامناسب و ناامیدکنندهٔ برخی خودروسازان چینی است و در مقایسه با رقبای غیر چینی، نمی‌توان داشبورد و اتاقک ام‌وی‌ام 550 را برنده دانست. همچنین به لطف فاصلهٔ بین دو محور ۲۶۰۰ میلی‌متری، فضای مناسبی برای سرنشینان و به‌خصوص سرنشینان عقب فراهم‌شده است که یکی از نقاط قوت این خودرو محسوب می‌شود.

خودروی ام‌وی‌ام 550 مجهز به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری ۴ سیلندر با آرایش خطی است که ۱۶ سوپاپ دارد و توان خروجی این پیشرانه معادل با ۱۳۹ اسب بخار  در ۵۷۵۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۸۲ نیوتن‌متر در ۴۳۰۰ دور در دقیقه است. وزن این سدان خانوادگی ۱۳۶۰ کیلوگرم است که با توجه به قدرت پیشرانه و وزن مناسب خودرو، شتابگیری به‌خوبی صورت می‌گیرد و قابل‌قبول است. البته جعبه‌دندهٔ خودکار از نوع CVT نیز در این امر بی‌تأثیر نیست؛ چراکه وزن نسخهٔ خودکار ا ۵۰ کیلوگرم سبک‌تر از نسخهٔ دستی است. در کل شتابگیری خودرو راضی‌کننده و قابل‌قبول است؛ ولی نباید انتظارات زیادی از بخش فنی این خودرو داشته باشید.

استاندارد آلایندگی این پیشرانه یورو ۴ است و با توجه به دنیای مدرن امروزی، این استاندارد در خودرویی که در چند سال اخیر توسعه‌یافته، کمی ناامیدکننده به نظر می‌رسد. حجم مخزن سوخت ۵۲ لیتر است؛ اطلاعات دقیقی از مصرف سوخت این خودرو از سوی سازنده و شرکت مونتاژ کننده منتشرنشده است؛ بدین دلیل اطلاعات مهمی همانند مصرف سوخت، همچنان نامشخص است و فقط می‌توان به تجربهٔ مصرف‌کنندگان بسنده کرد.

امکانات ارائه‌شده در ام‌وی‌ام 550 با توجه به بازهٔ قیمتی، مناسب و قابل‌قبول است و می‌توان به این نکته اشاره کرد که اکثر امکانات رفاهی این خودرو کم‌وبیش در تمامی رقبایش وجود دارد و از این لحاظ خودروی چشمگیری به شمار می‌رود. ازجمله امکاناتی که در ام‌وی‌ام 550 ارائه می‌شود، می‌توان به شیشه‌بالابرهای برقی، نمایشگر لمسی، سیستم صوتی با ۴ بلندگو و مجهز به ورودی USB، کنترل‌کنندهٔ سیستم صوتی روی غربیلک فرمان، سیستم نمایش اطلاعات خودرو و سانروف برقی اشاره کرد که در هر دو نسخهٔ خودکار و دستی وجود دارند.

با توجه به طراحی بخش عقب خودرو و عدم وجود دید کافی به این بخش، دوربین دید عقب برای این خودروی ضروری است و خوشبختانه شاهد ارائهٔ آن و همچنین حس‌گر پارک در عقب خودرو هستیم. سیستم چندرسانه‌ای این خودرو به نمایشگر ۷ اینچی، بلوتوث، سیستم ناوبری رهیاب و نقشه‌خوان مجهز است.  همچنین قابلیت اتصال تلفن همراه از طریق بلوتوث و اشتراک‌گذاری محتویات موبایل، تبلت و … روی صفحه‌نمایش خودرو از طریق رابط کاربری Mobile Mirro Link میسر است. یکی از امکاناتی که جای خالی آن احساس می‌شود، سیستم تهویه مطبوع خودکار است که در اکثر رقبای این خودرو، حتی خودروهایی در ردهٔ قیمتی کمتر از ام‌وی‌ام 550 نیز ارائه می‌شود.

همچنان شاهد ضعف خودروسازان چینی در بخش مهم ایمنی هستیم. تعداد ایربگ این خودرو فقط دو عدد و از نوع SRS برای راننده و سرنشین جلو است. ترمزهای ام‌وی‌ام 550 در همهٔ چرخ‌ها از نوع دیسکی و مجهز به سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیرو EBD هستند. امروزه داشتن چنین مشخصاتی در بخش ایمنی، برای هر خودرویی واجب است و نیازی به تعریف و تمجید از هیچ شرکتی به دلیل استفاده از تجهیزاتی از این قبیل نیست. نبود حداقل ۴ ایربگ و سامانه‌هایی نظیر کنترل ترکشن TCS و سیستم کنترل پایداری ESP، قانع‌کننده نیست و قطعاً در انتخاب خودرو باید به این سامانه‌ها که نقش مهمی در حفظ سلامت و امنیت سرنشینان بر عهده‌دارند، دقت کنیم. همچنین هیچ‌گونه آزمون ایمنی از این خودرو در سازمان‌های آزمون تصادف وجود ندارد.

حجم پیشرانهٔ ام‌وی‌ام 550، نکتهٔ قوتی برای این خودرو در برابر رقبایی همچون جک جی ۵ و برلیانس H330 است. حجم بیشتر این پیشرانه قدرت بیشتری نسبت به رقبا به ارمغان می‌آورد. این پیشرانه با جعبه‌دندهٔ خودکار از نوع CVT جفت شده است که شتاب اولیهٔ خوبی ارائه می‌کند. مدت‌زمان رسیدن از حالت سکون به‌سرعت صد کیلومتر بر ساعت ۱۰.۸ ثانیه و حداکثر سرعت این سدان خانوادگی ۱۳۶۰ کیلوگرمی، ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت است که قابل‌قبول تلقی می‌شود. اما ناهماهنگی زیادی بین پیشرانه و جعبه‌دندهٔ CVT وجود دارد و عملکرد آن چندان راضی‌کننده، دقیق و هوشمند نیست. بخش فنی ام‌وی‌ام 550 چندان باکیفیت و قابل‌اعتماد نیست و دلیل این نقد، استفاده از قطعات بی‌کیفیت چینی در جای‌جای این خودرو است.

سیستم تعلیق خودرو در جلو از نوع مک‌فرسون با فنر پیچشی و میلهٔ نگه‌دارندهٔ ضد لغزش و در عقب از نوع کشنده چندگانه با فنر پیچشی است که سواری تقریباً خوبی ارائه می‌کند. البته در برخی مواقع ضربات و کوبش‌های غیرعادی در سیستم تعلیق مشاهده می‌شود؛ ولی در کل سواری و هندلینگ ام‌وی‌ام 550 قابل‌قبول است و به‌عنوان سدان جمع‌وجور شهری، عملکرد خوبی دارد و نباید انتظارات زیادی از این خودرو داشته باشیم. ترمزها عملکرد خوبی دارند و انتظارات شمارا برآورده می‌کنند، اما فرمان خودرو در مانورهای ناگهانی کمی سردرگم نشان می‌دهد.