میتسوبیشی پاجرو

  • 1
  • 3
  • 5
  • 2
  • 4
  • 6

پاجرو خودرویی از شرکت میتسوبیشی است که برای اولین بار در سال 1973 در نمایشگاه خودرو توکیو به نمایش گذاشته شد، اما از سال 1982 به بازار عرضه گردید. این خودرو باهدف رقابت با محصولاتی چون تویوتا لند کروز و نیسان ساخته شد و هم‌اکنون نیز یکی از گزینه‌های موردعلاقه آفرود سواران است. میتسوبیشی پاجرو سابقه شرکت در مسابقات رالی داکار را نیز در کارنامه خود دارد و یکی از موفق‌ترین خودروهای تاریخ داکار نیز محسوب می‌شود. سابقه حضور پاجرو در ایران به دهه هفتاد بازمی‌گردد، اما شرکت بهمن موتور از اوایل دهه هشتاد مونتاژ پاجرو را برای بازار ایران آغاز کرد و این مونتاژ در سال 1386 متوقف شد. پاجرو یکی از موفق‌ترین خودروهای آفرودی است که بازار ایران پا گذاشته و هنوز هم طرفداران خاص خود را دارد.

پاجروهایی که بین سال 2007 تا 2014 تولید شدند تقریباً طراحی یکسانی دارند. با توجه به اینکه پاچرو خودرویی است که بیشتر موردتوجه آفرود سواران قرار می‌گیرد، بنابراین طراحی پرزرق‌وبرقی ندارد. اندازه بزرگ چراغ‌های جلو به همراه یک جلوپنجره کرومی رنگ را در این خودرو می‌توان دید. طراحی نماهای کناری و پشتی نیز به‌خوبی صورت گرفته است. طراحی پاجرو به‌گونه‌ای است که اصالت خود را در نسل‌های مختلف حفظ کرده و ایراد خاصی نمی‌توان به طراحی آن وارد کرد. برای کاهش هزینه‌ها، در ساخت کابین هم از مواداولیه پلاستیک استفاده‌شده است که کیفیت نسبتاً مطلوبی دارد.
پاجرو تا به امروز با پیشرانه‌های مختلفی در بازارهای جهانی و بازار ایران عرضه‌شده است. اما پیشرانه رایج نصب‌شده روی محصولات پاجرو یک پیشرانه 6 سیلندر با حجم 3828 سی‌سی است که می‌تواند 247 اسب بخار قدرت در 6000 دور در دقیقه را تولید کند و مقدار گشتاور تولیدی آن نیز 329 نیوتن متر در 2750 دور در دقیقه است. نیروی این پیشرانه به‌واسطه یک گیربکس 5 دنده اتوماتیک تیپ ترونیک به چرخ‌های عقب خودرو منتقل می‌شود. البته امکان انتقال نیرو به هر چهارچرخ خودرو نیز وجود دارد. همچنین برخی نسخه‌های پاجرو با گیربکس دستی روانه بازار می‌شوند. شتاب 0 تا 100 پاجرو 10.8 ثانیه اعلام‌شده است که برای یک خودروی آفرود 2175 کیلوگرمی شتاب مناسبی است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز 13.7 در هر صد کیلومتر است.
با توجه به ماهیت آفرودی بودن پاجرو، نمی‌توانیم آپشن‌ها پرزرق‌وبرق را در آن می‌بینیم، اما هر آپشنی که برای یک سفر آفرود نیاز دارید در این خودرو وجود دارد. حس‌گر پارک، حس‌گر باران، کروز کنترل، سانروف، مه شکن جلو و عقب، آینه‌های برقی به همراه گرم‌کن و تا شوندگی برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و صندلی‌های برقی به همراه گرم‌کن ازجمله آپشن‌هایی هستند که در پاجرو می‌توان یافت که برای خودرویی در این سطح بسیار عالی است.
میتسوبیشی پاجرو 4 در یک خودروی آفرود بسیار باکیفیت است که باوجود نشستن گرد پیری روی چهره آن، اما هنوز هم درزمینهٔ آفرود حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و بسیاری از مالکان به دلیل کیفیت بالا و استهلاک کم حاضر به فروشش نیستند. در شرایط فعلی بازار ایران اگر بخواهید یک خودروی آفرودی تهیه کنید، پاجرو قطعاً یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما خواهد بود. این خودرو از مزیت‌هایی مانند کیفیت ساخت بالا، سواری نرم و راحت، استهلاک کم، توانایی‌های آفرود فوق‌العاده و آپشن‌های مناسب برخوردار است. تنها ایرادی که شاید بتوان به پاجرو وارد کرد، دسترسی سخت به قطعات یدکی است.

مدل‌های ساخت 2013 به بعد میتسوبیشی پاجرو توانسته‌اند 5 ستاره ایمنی را از موسسه ANCAP استرالیا دریافت کنند، اما در مورد آزمون تصادف و ایمنی مدل‌های قبل از 2013 اطلاعاتی در دست نیست. با توجه به‌ژاپنی بودن خودرو و کیفیت بالای ساخت، می‌توان تا حد زیادی به ایمنی پاجرو امیدوار بود. همچنین تجهیزات ایمنی بسیار خوبی برای این خودرو در نظر گرفته‌شده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به 8 عدد کیسه هوا، ترمز ABS و سامانه‌های EBAC – ASC – ETC – EBD – MBOS – ASTC اشاره کرد. به‌کارگیری چنین سامانه‌هایی علاوه بر بالا بردن ایمنی، در افزایش توانایی آفرود خودرو نیز مؤثر هستند.