نیسان پاترول

  • 1
  • 3
  • 5
  • 2
  • 4
  • 6

پاترول جدید بر پایه همان پلتفرم اینفینیتی ساخته‌شده و ابعاد مشابهی دارد. بااین‌وجود نیسان پهن‌تر از پسرعموی خود بوده اما همان استایل ساده‌شده پاترول در مقایسه با QX80 ماندگاری بیشتری دارد. دیگر نکته درباره پاترول اورهنگ های کوتاه‌تر در عقب و جلو و همچنین هماهنگی بیشتر این خودرو با رینگ‌های 18 اینچی کاربردی‌تر است. بد نیست بدانید اینفینیتی از رینگ‌های بزرگ 22 اینچی استفاده می‌کند.


با در نظر گرفتن ابعاد ماموت مانند پاترول، جای تعجبی ندارد که فضای کافی برای 8 سرنشین بزرگ‌سال در این خودرو وجود دارد. صندلی‌های ردیف دوم و سوم که از چرم مرغوبی استفاده می‌کنند به‌صورت 60/40 تا می‌شوند تا بر منعطف بودن خودرو افزوده شود. همچنین در صندلی‌های ردیف دوم و سوم نیز فضای سر بسیار زیادی وجود دارد. با تا کردن صندلی‌های ردیف سوم این نیسان بزرگ فضای بار قابل‌توجه 920 لیتری را ارائه می‌کند.

اگرچه تریم چوب براق بکار رفته در کنسول مرکزی و تونل گیربکس موردپسند همه افراد نیست اما کلیت دکمه‌ها و سوئیچ‌های نصب‌شده در این بخش‌ها مشابه دیگر محصولات این خودروساز بوده و البته شامل کنترل‌های صندلی‌های گرم و سرد شونده، دوربین‌های پارک 360 درجه، تهویه مطبوع چند ناحیه‌ای و سیستم اطلاعات سرگرمی است. همچنین سیستم اطلاعات سرگرمی پاترول که دارای صفحه لمسی 8 اینچی است از ناوبری ماهواره‌ای استاندارد سود می‌برد.

علاوه بر تمامی موارد یادشده، کنسول مرکزی بزرگ این شاسی‌بلند دارای سردکن و دوربین عقب جاسازی‌شده در آینه وسط است. ورود و استارت بدون کلید، درب پشتی برقی (با عملکرد بسیار کند) و… از دیگر تجهیزات این خودرو هستند.

اگرچه برخی از جنبه‌های اتاقک پاترول سن نسبتاً بالای این خودرو را نشان می‌دهند اما بزرگ‌ترین ویژگی سنتی این خودرو پیشرانه 8 سیلندر 5.6 لیتری تنفس طبیعی آن است. البته علیرغم آزاد کردن 334 گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر، این قلب آهنین 400 اسب بخاری کاملاً سرحال و قوی بوده و البته 560 نیوتون متر هم گشتاور دارد.

با استفاده از سیستم زمان‌بندی سوپاپ‌ها که به‌صورت الکترونیکی کنترل می‌شود، پیشرانه پاترول کاراکتر خاص خود را داشته و اگرچه حس خاص خودروهای عضلانی آمریکایی را تداعی نمی‌کند اما چندان دست‌خالی هم نیست. پیشرانه پاترول به یک گیربکس 7 سرعتِ نرم متصل شده است. این قوای محرکه در کل هماهنگی خوبی با یکدیگر داشته و 4 حالت رانندگی گوناگون (از رانندگی در جاده‌های باز تا خزیدن از روی صخره‌ها) را ارائه می‌کند. این غول 2.6 تنی با بر جای گذاشتن شتاب صفرتا 100 کیلومتر در ساعت 7.77 ثانیه‌ای ما را کاملاً سورپرایز کرد!

البته نقطه‌ضعف این ماجرا مصرف سوختی است که پاترول نشان می‌دهد. اگرچه ما به مصرف سوخت متوسط 15.1 لیتری دست‌یافتیم اما اکثر اوقات باید مصرف نزدیک به 20 لیتر را در نظر داشته باشید. این خودرو از باک سوخت 140 لیتری استفاده می‌کند بنابراین باید انتظار محدوده حرکتی حدود 800 کیلومتری را داشته باشید.

اگرچه پاترول هرگز احساس بسیار سریع بودن را تداعی نمی‌کند اما روش هندل کردن این وزن زیاد رضایت‌بخش است. قطعاً لاستیک‌های دیواره بلند در ایجاد سواری نرم تأثیر زیادی دارند اما نیسان همچنین روی سیستم تعلیق نیز کارکرده است. این سیستم تعلیق وظیفه‌ای سخت بر عهده دارد زیرا هم راحتی مناسبی در جاده‌ها ایجاد کرده و هم باید حرکات بدنه را کنترل نماید.

به‌عنوان بخشی از برنامه حمل‌ونقل هوشمند نیسان، پاترول با سامانه‌های ایمنی جدیدی همچون پایش نقاط کور، کروز کنترل تطبیقی و هشدار برخورد جلو با ترمز اضطراری عرضه می‌شود.


اگرچه یک نیسان پاترول بدون وجود ویژگی‌های آفرود اصلاً پاترول نخواهد بود اما این خودرو نیز همانند لندکروزر مدرن بیشتر همچنان توانا بوده و اگر با پاترول درجایی گیر کنید این کار احتمالاً به دلیل اشتباه شما در انتخاب حالت رانندگی مناسب بوده نه توانایی‌های کم پاترول. ولی بااین‌وجود هم شانس زیادی برای بیرون آمدن خودرو از حالت بد خود وجود دارد.


ما از رانندگی با نیسان پاترول لذت بردیم زیرا جدای از حمل راحت و بی‌دغدغهٔ 8 نفر، پاترول یک شاسی‌بلند کاملاً سنتی و دوست‌داشتنی است. بسیار بزرگ، بسیار تشنه و برای برخی افراد بسیار زشت!


نیسان تبحر زیادی در ساخت خودروهای خوش ساختی که قلب خریداران را به دست می‌آورد داشته و البته که باید پاترول بزرگ را هم یک خودروی جذاب بدانیم. اگرچه اینفینیتی QX80 قبلی برخی تشابهات را با پاترول دارد اما در این کلاس خودرویی باید همانند قضیه تویوتا لندکروزر و لکسوس LX گزینه اصلی را برگزینید. نیسان پاترول با پیشرانه‌ای دیزلی عرضه نمی‌شود اما امیدواریم همین نسخه 8 سیلندر 5.6 لیتری نیز خوب بفروشد. ما قطعاً هر بار که این خودرو را ببینیم لبخند خواهیم زد.