نیسان پیکاپ

کشور تولید کنندهژاپن
نام خودرونیسان پیکاپ
کلاس بدنهوانت
کلاس اتومبیلPickup Trucks
وزن1716 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو215/65 R 15
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب215/65 R 15
حجم موتور2389 cc
نوع موتوربنزین سوز
تعداد سیلندرها4
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری تزریق مستقیم
ظرفیت باک60 لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)133.3 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)197 نیوتون متر در 2800 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)55.4 اسب بخار به لیتر
نوع جعبه دندهدنده دستی
تعداد دنده (جلو)5
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو چهار چرخ محرک
نوع سیستم ترمزروغنی با بوستر خلائی
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبکاسه ای
نوع سیستم تعلیقمستقل برای هر چرخ
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقبمحور صلب
کمک فنرهای جلوفنر پیچشی
کمک فنرهای عقبفنر تخت
نوع سیستم فرمانقدرت کمکی هیدرولیکی
حداکثر سرعت155 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)12 ثانیه
سیکل ترکیبی مصرف سوخت11.29 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 4
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )2 عدد ، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
سیستم های پایداری و کمک رانندهدارای ترمز ضد قفل ABS
سیستم های امنیتی و حفاظتیقفل مرکزی ، سیستم ضد سرقت
سیستم فرمان و هدایت پذیریقدرت کمکی هیدرولیکی
سیستمهای تهویه مطبوعکنترل دستی
سیستم صندلیهای جلوروکش پارچه ای
سیستم صندلیهای عقبروکش پارچه ای
سیستم آیینه هاتنظیم دستی
سیستم شیشه هاتنظیم برقی بالابر تمام دربها
سیستم روشنایی جلوتنظیم دستی ارتفاع نور چراغها

صرف‌نظر از قیمت، نیسان پیکاپ یک تفاوت اساسی با رقیبانش داشت و آن شاسی‌بلند بودن این خودرو بود. به عبارت بهتر نیسان پیکاپ شاسی‌بلندی باقابلیت حمل بار بود؛ به همین دلیل بسیاری از مشتریان خودروهای باری که صرفاً به دنبال یک وانت برای رفع نیازهای خود بودند، خرید چنین خودرویی که نسبت به رقیبانش نیمه لوکس نیز محسوب می‌شد را چندان منطقی نمی‌دانستند. اینجا بود که پیکاپ با از دست دادن طیف وسیعی از مشتریان، توان رقابتی خود را نیز از دست داد و رؤیای تصاحب بازار داخلی را کاملاً به فراموشی سپرد. اما نیسان پیکاپ همچنان مشتریان خاص خود را داشت؛ مشتریانی که همه معایب آن را باجان و دل خریدند.

افرادی که تجربه تلخ سوارشدن بر وانت‌های داخلی رادارند اکثراً با این امر موافق‌اند که به دلیل طراحی بسیار محدود فضای اتاقک، سوارشدن طولانی‌مدت بر این موجودات «خودرو نام» چقدر دشوار است. شاید مثال بارز این موضوع مزداهای دو اتاقک باشند که سرنشینان عقب آن پس از چندین ساعت، احساس کنسرو شدن را با تمام وجود حس می‌کنند!

اما این امر در نیسان پیکاپ کاملاً متفاوت است به‌گونه‌ای که مشتریان آن – حداقل به لحاظ جاداری اتاقک – هیچ‌گونه احساس نارضایتی نخواهند داشت. از ما نشنیده بگیرید اما جاداری فضای داخلی نیسان پیکاپ، بزرگ‌ترین مشخصه خوب این خودرو در میان انبوهی از ایرادات وارده به آن است.

بهتر است اتاقک را با دقت بیشتری نگاه کنیم. اولین نکته‌ای که به آن پی خواهید برد کیفیت پائین مواد بکار رفته در اتاقک است. دومین نکته منفی نیز هنگام استفاده از کلیدهای داشبورد خود را نشان خواهد داد چراکه استفاده از آن‌ها مستلزم خم شدن راننده به جلوست.

افرادی که تجربه چندان زیادی برای رانندگی با نیسان پیکاپ را ندارند در هنگام شروع به حرکت دچار یک مشکل اساسی خواهند شد و آن‌هم برخورد ناخودآگاه دست به اهرم دنده کمکی در هنگام تعویض دنده‌هاست. این موضوع به علت قرار گرفتن بسیار نزدیک اهرم دنده کمکی در کنار اهرم دنده آن است. به نظر می‌رسد که اگر دنده کمکی در عقب دنده اصلی و به فاصله اندکی از آن قرار می‌گرفت، مدارا کردن با آن بسیار راحت‌تر می‌شد.

ناگفته نماند که طراحی کوتاه‌تر اهرم دنده کمکی نسبت به دنده، موجب شده تا در طولانی‌مدت درصد بسیار زیادی از این مشکل برطرف شود.

اگر برای اولین بار سوار بر نیسان پیکاپ شوید، بااحساس خشکی بیش‌ازحد تعلیق آن حتماً به این فکر می‌روید که آیا بر روی خودرو کمک‌فنری نصب‌شده یا نه؟! برای آن‌هایی که بیشتر جابجایی‌هایشان در مسیرهای نسبتاً هموار شهری است خشکی تعلیق این خودرو تا حدودی آزاردهنده خواهد بود، اما در عوض برای افرادی که می‌خواهند حمل بار را در مسیرهای آفرود انجام دهند، این ویژگی تا مقدار زیادی کمک‌کار آنان خواهد شد. بنابراین برای خریداری آن می‌بایست از قبل توقعات خود را کاملاً مشخص سازید.

نیسان پیکاپ‌های که در کشور تولید می‌شوند مربوط به نسل اولیه این خودروست. بر روی پیکاپ موتوری ۲/۴ لیتری باقدرت 150 اسب بخار در دور 5600 و گشتاور 208 نیوتن‌متر در دور 3600 قرارگرفته است.

اولین نکته ناخوشایندی که حین حرکت متوجه خواهید شد ورود بی‌تعارف صدای موتور به داخل اتاقک است. سفت جا رفتن دنده‌ها نیز مشکل دیگر نیسان پیکاپ خواهد بود.

شتاب خودرو هرچند حدود 12 ثانیه اعلام‌شده اما با در نظر گرفتن موتور ضعیف آن و همچنین وزن ۱/۶ تنی، آن‌قدرها هم بد نیست. حداکثر سرعت این وانت ژاپنی نیز به حدود 160 کیلومتربرساعت خواهد رسید. مصرف سوخت پیکاپ ۱۱/۸ لیتر در سیکل ترکیبی صد کیلومتری است؛ البته این رقم گاهی اوقات تا 14 لیتر هم افزایش خواهد یافت.

نیسان پیکاپ در دو نمونه تک اتاقک و دو اتاقک قابل سفارش خواهد بود؛ مدل تک اتاقک وزنی معادل 1635 کیلوگرم داشته و نمونه دو اتاقک آن نیز 1690 کیلوگرم است. جالب‌تر اینکه تفاوت سطح امکانات این دو، تنها در برقی بودن شیشه‌ها در مدل‌های دو اتاقک آن خلاصه می‌شود.