تویوتا پرادو VX

کشور تولید کنندهژاپن
نام خودروتویوتا پرادو وی ایکس
کلاس بدنهشاسی بلند
کلاس اتومبیلJ Segment
وزن2250 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان7
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو245/70 R 17
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب245/70 R 17
حجم موتور3956 cc
نوع موتوربنزین سوز
تعداد سیلندرها6
تعداد سوپاپ ها24
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری تزریق مستقیم
ظرفیت باک( 87+150 ) 237 لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)271 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)381 نیوتون متر در 4400 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)67.75 اسب بخار به لیتر
نوع جعبه دندهاتوماتیک تیپ ترونیک
تعداد دنده (جلو)5
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو چهار چرخ محرک
نوع سیستم ترمزدارای سیستم ضد قفل
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده با هوا
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی خنک شونده با هوا
نوع سیستم تعلیقمستقل برای هر چرخ
تعلیق جلوبازو جناقی دوبل
تعلیق عقبچهار میله ای با میل عرضی
کمک فنرهای جلوکمک فنرهای گازی به همراه سیستم تنظیم ارتفاع
کمک فنرهای عقبکمک فنرهای گازی به همراه سیستم تنظیم ارتفاع
نوع سیستم فرمانقدرت کمکی هیدرولیکی
حداکثر سرعت200 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)9 ثانیه
مصرف سوخت شهری9.3 لیتر در 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی15.4 لیتر در 100 کیلومتر
سیکل ترکیبی مصرف سوخت12.4 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 5
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )10 عدد : راننده ، سرنشین کناری ، جانبی ، پرده ای
سیستم های پایداری و کمک رانندهABS , EBD , BA , TCS , VSC ، سیستم تعلیق هوشمند
سیستم های امنیتی و حفاظتیقفل مرکزی ، ریموت کنترل ، سیستم کلید ضد سرقت ، سیستم قفل و باز کردن درب ها و روشن شدن خودرو بدون کلید
سیستم فرمان و هدایت پذیریقدرت کمکی هیدرولیکی به همراه سیستم هوشمند الکترونیکی فرمان و سیستم حساس به سرعت ، دارای تنظیم برقی ، نشان دهنده زاویه چرخش چرخها
نوع غربیلک4 شاخه لوکس به همراه تنظیم تلسکوپی در 2 حالت ، دارای ریموت کنترل صوتی از روی غربیلک فرمان ، دارای روکش چرمی
سیستمهای تهویه مطبوعدارای سیستم تهویه مطبوع کنترل اتوماتیک ، تهویه مطبوع دستی سرنشینان عقب
سیستم صوتی و تصویریسیستم صوتی حرفه ای با قابلیت پخش CD به همراه چنجر تایی ، دارای پورت USB ، AUX ، iPod Cable و 9 بلندگو
سیستمهای مولتی مدیادارای نمایشگر چند منظوره جهت نمایش اطلاعات سفر و اطلاعات راننده ، دارای سیستم آمپر دیجیتال ، مجهز به تنظیم نور صفحه کیلومتر شمار
سیستم صندلیهای جلودارای سیستم هوشمند پشت سری ها برای جلوگیری از صدمات تصادف ، دارای روکش چرم ، صندلی راننده دارای تنظیم برقی و گرمکن دار و دارای حافظه ، سیستم گرمکن صندلی کناری
سیستم صندلیهای عقبدارای چرمی ، دارای پشت سری فعال و هوشمند ، دارای قابلیت تا شوندگی برقی
سیستم آیینه هاتنظیم برقی به همراه راهنمای LED و دارای گرمکن ، آیینه وسط با قابلیت الکترو کرومیک ، آیینه های جانبی با قابلیت تا شوندگی
سیستم شیشه هاتنظیم برقی تمام پنجره ها ، شیشه های سولار
سیستم های سقفسیستم سانروف
سیستم روشنایی جلوچراغهای جلو زنون ، قابلیت تنظیم نور چراغها به صورت اتوماتیک ، دارای مه شکن و شیشه شور چراغهای جلو
سیستم روشنایی عقبدارای همراه مه شکن
سنسورهای پیش فعالسنسور پارک جلو و عقب ، سیستم کمک پارک ، سیستم پیشگیری از تصادف
سیستم های کمک رانندگیسیستم کروز کنترل ، سیستم کمک رانندگی و قفل گیربکس و دیفرانسیل ، سیستم نگه داری خودرو در سراشیبی ، دارای سه دوربین ، سیستم تعلیق هوشمند ، تعلیق وابسته به نیروی محرکه ، تنظیم اتوماتیک ارتفاع

تویوتا لندکروزر پرادو پرفروش‌ترین خودروی شاسی‌بلند سایز بزرگ در بازار استرالیا است و تویوتا برای فروش بیشتر این خودرو، تصمیم گرفته است ضمن اضافه کردن امکانات و تجهیزات ایمنی پرادو، قیمت آن را نیز کاهش دهد. همچنین تلاش‌هایی صورت گرفته است تا توانایی‌های خارج جاده‌ای این خودرو نیز بهتر از قبل شوند.

تویوتا سعی کرده است توانایی‌های پرادو ۲۰۱۸ را از هر نظر افزایش دهد؛ به‌طوری‌که حتی توانایی یدک‌کشی مدل ۲۰۱۸ نیز افزایش پیداکرده و به ۳ هزار کیلوگرم رسیده است. همچنین مدل‌های GLX و VX این خودرو که به پیشرانهٔ V6 مجهز هستند، به همراه قفل دیفرانسیل محور عقب عرضه می‌شوند.

قیمت مدل GX پرادو  به ۵۳ هزار و ۴۹۰ دلار استرالیا رسیده است و در مدل GXL با کاهش ۱۲۰۰ دلاری، به قیمت ۵۹ هزار و ۹۹۰ دلار استرالیا پیش‌فروش خواهد شد. مدل VX هم با ۹۱۱ دلار کاهش قیمت روبرو شده است و ۷۳ هزار و ۹۹۰ دلار فروخته می‌شود. آخرین‌مدل، نسخهٔ Kakadu است که قیمت این مدل نیز با ۱۱۲۱ دلار کاهش، به ۸۴ هزار و ۴۹۰ دلار رسیده است که همچنان هم قیمت یک محصول متوسط، مثل لندروور دیسکاوری HSE است. (هر دلار استرالیا معادل ۰.۷ دلار آمریکا و حدود ۳۲۰۰ تومان محاسبه می‌شود.)

البته باید گفت کاهش قیمت لندکروزر پرادو به‌اندازهٔ کاهش قیمتی که تویوتا برای مدل فورچونر در نظر گرفته است نیست؛ چون مدل فورچونر که یک شاسی‌بلند ساخته‌شده بر اساس تویوتا هایلوکس محسوب می‌شود، در مدل ۲۰۱۸ خود با کاهش قیمت ۵ هزار دلاری روبه‌رو خواهد بود که رقم قابل‌توجهی به‌حساب می‌آید. تنها مدل لندکروزر پرادو که قیمت آن افزایش پیداکرده، مدل GX با جعبه‌دندهٔ خودکار است که ۴۰۰ دلار گران‌تر از سال قبل خواهد بود.

یکی از نکات بارز تویوتا پرادوی جدید کاپوت آن است که در با شیار بزرگی در وسط ارائه می‌شود. به گفتهٔ تویوتا وجود این شیار به افزایش دید راننده کمک می‌کند. همچنین گوشه‌های گلگیرهای این خودرو نیز دارای ارتفاع کم‌تری هستند تا قابلیت مانور پذیری پرادو در مسیرهای خارج جاده‌ای افزایش پیدا کند. جلوپنجرهٔ این مدل نیز کاملاً جدید است و نه‌تنها گرافیک آن تغییر پیداکرده است بلکه سایز آن نیز برای سهولت تنفس و خنک کاری پیشرانه افزایش پیداکرده است. موقعیت چراغ‌های این خودرو نیز به شکلی تغییر پیداکرده است اگر در مسیرهای خارج جاده‌ای با مانعی برخورد کنید چراغ‌های اصلی آسیبی نبینند. طرح چراغ‌های عقب نیز جدید است و در داخل اتاقک نیز دورنگ تودوزی جدید به رنگ‌های قبلی اضافه‌شده‌اند.

اما در خصوص امکانات ایمنی باید گفت که تویوتا تجهیزاتی چون سیستم ترمز خودکار اضطراری، کروز کنترل هوشمند، رادار هشدار بین خطوط و چراغ‌های هوشمند خودکار روی این خودرو عرضه می‌کند. سایر تجهیزات جدید این خودرو شامل چراغ‌های LED و روشنایی در روز در مدل‌های GXL، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم هشدار نقطه کور، سیستم هشدار خودروی پشت‌سری، تهویهٔ صندلی‌ها، کول باکس، رهیاب ماهواره‌ای، سقف پانوراما و قابلیت انتخاب حالت‌های مختلف رانندگی هستند.

طراحی داخل اتاقک در بخش‌های همچون کنترل‌گرهای مربوط به سیستم تهویه، دسته‌دنده و پشت آمپرها تغییر کرده و کاملاً جدید است. در اکثر تیپ‌های این خودرو تودوزی چرمی نیز موجود است؛ اما برای مدل GXL می‌توان با پرداخت ۳۵۰۰ دلار، در کنار تودوزی چرمی، گرم‌کن صندلی‌های جلو و عقب و تهویهٔ صندلی‌های جلو نیز دریافت کرد.

در خصوص قوای فنی پرادوی جدید باید اشاره کرد که این خودرو با یک پیشرانهٔ ۲.۸ لیتری توربو دیزل همراه است که از سال ۲۰۱۵ روی پرادو عرضه می‌شود. مشخصات این پیشرانه بدون تغییر باقی‌مانده است و ۱۷۴ اسب بخار قدرت در ۳۴۰۰ دور بر دقیقه و ۴۵۰ نیوتن‌متر گشتاور در ۱۶۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند. البته گشتاوری که گفته شد مربوط به نسخهٔ مجهز به جعبه‌دندهٔ شش سرعتهٔ خودکار است و درصورتی‌که این پیشرانه را به همراه جعبه‌دندهٔ شش سرعتهٔ دستی سفارش دهید، گشتاور تولیدی آن به ۴۲۰ نیوتن‌متر در ۱۴۰۰ دور بر دقیقه می‌رسد.

پرادو قبلاً با یک پیشرانهٔ بنزینی V6 به حجم ۴ لیتر نیز عرضه می‌شد؛ اما برای سال ۲۰۱۸ تویوتا تولید پرادو با این پیشرانه را متوقف کرده و دلیل آن، کاهش تمایل خریداران به پیشرانهٔ بنزینی و علاقهٔ آن‌ها به پیشرانه‌های دیزلی ذکرشده است؛ به‌طوری‌که ۹۸.۸ درصد از خریداران این خودرو در استرالیا پیشرانهٔ دیزلی را ترجیح می‌دهند.