نیسان قشقایی

کشور تولید کنندهژاپن
نام خودرونیسان قشقایی
کلاس بدنهشاسی بلند
کلاس اتومبیلJ Segment
وزن1477 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو215/65 R 16
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب215/65 R 16
حجم موتور1997 cc
نوع موتوربنزین سوز
تعداد سیلندرها4
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری تزریق مستقیم
ظرفیت باک65 لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)139 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)198 نیوتون متر در 4800 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)69.5 اسب بخار بر لیتر
نوع جعبه دندهانتقال قدرت اتوماتیک پیوسته
تعداد دنده (جلو)6
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو چهار چرخ محرک
نوع سیستم ترمزروغنی با بوستر خلائی
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده با هوا
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی
نوع سیستم تعلیقمستقل برای هر چرخ
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقباتصال چندگانه ( مولتی لینک )
کمک فنرهای جلوهیدرولیکی
کمک فنرهای عقبهیدرولیکی
نوع سیستم فرمانتقویت شده الکتریکی و حساس به سرعت
حداکثر سرعت178 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)11 ثانیه
مصرف سوخت شهری10.4 لیتر در 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی6.5 لیتر در 100 کیلومتر
سیکل ترکیبی مصرف سوخت8.1 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 3
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )4 عدد کیسه هوای ایمنی که شامل :جلو ، جانبی ، پرده ای
سیستم های پایداری و کمک رانندهABS , EBD , VDC , ESP
سیستم های امنیتی و حفاظتیقفل مرکزی به همراه ریموت کنترل رادیویی ، سیستم ضد سرقت
سیستم فرمان و هدایت پذیریقدرت کمکی الکتریکی و حساس به سرعت
نوع غربیلککنترل سیستم صوتی ، کنترل سرعت و هندز فری
سیستمهای تهویه مطبوعکنترل اتوماتیک دو منطقه ای
سیستم صوتی و تصویریرادیو CD با چنجر 6 تایی و به همراه 4 بلندگو
سیستم صندلیهای جلوپشت سری فعال شونده ، دارای سیستم تنظیم برقی و گرمکن ، روکش چرمی
سیستم صندلیهای عقبروکش چرمی
سیستم آیینه هاتنظیم برقی
سیستم شیشه هابالابر تمام شیشه ها برقی
سیستم روشنایی جلوچراغهای زنون ، سیستم سیستم روشن و خاموش شدن اتوماتیک و کنترل اتوماتیک ، دارای مه شکن
سیستم روشنایی عقبدارای مه شکن
سنسورهای پیش فعالسنسور باران با کارکرد اتوماتیک برف پاک کن ها ، سیستم سنسور پارک عقب
سیستم های کمک رانندگیکامپیوتر سفری ، کنترل هوشمند سرعت ، کلید هوشمند خودرو

نیسان قشقایی یکی از محبوب‌ترین کراس اوورهای حاضر در بازار استرالیا است که در کنار رقیبانی همچون مزدا CX-3، میتسوبیشی ASX و حریفی که اخیراً وارد گود شده یعنی تویوتا CH-R، مشغول عرض‌اندام است.


این سگمنت یکی از رقابتی‌ترین کلاس‌های خودرویی حال حاضر است که توانسته بسیاری از هاچ بک سواران را با وعده فضای بزرگ‌تر اتاقک و ارتفاع بیشتر رانندگی به سمت خود جذب نماید.


موضوعات اندکی وجود دارد که نیسان قشقایی را متمایز می‌سازد. در کنار هوندا HR-V، برخورداری از فضای پای بیشتر برای سرنشینان عقب و محفظه بزرگ‌تر بار، شاخصه کاربردی بودن آن‌ها را نسبت به رقبا در درجه رجحان بالاتری واقع نموده است.


ارزش نمونه موردبررسی در این مقاله به 28,990 دلار استرالیا می‌رسد که در مقایسه با نسخه‌های میانی رقبا، تقریباً در یک سطح قرار دارد. این قیمت در مقایسه با سال گذشته حدود 500 دلار افزایش داشته و با صرف 2000 دلار بیشتر، برادر بزرگ‌ترش یعنی ایکس تریل دست‌یافتنی خواهد شد.


نمای خودرو از طریق تغییر جلوپنجره و سپر به‌روزرسانی شده است و اگر تمایل به نصب چراغ‌های LED موسوم به بومرنگ و رینگ‌های آلیاژی بزرگ و اسپرت دارید، به سراغ نسخه‌های ST-L و N-tech بروید.


در داخل اتاقک با یک غربیلک فرمان جدید، دکمه‌های براق‌تر، تزیینات بدیع و سطوح بهتر مواجه هستیم که سرتاسر محیط را در برگرفته‌اند. صندلی‌ها نسبت به قبل، بهتر بدن را حمایت می‌کنند و از روکش‌های مناسب‌تری برخوردار گشته‌اند.


تجهیزات استاندارد شامل موارد ذیل هستند:
شش عدد کیسه هوا، دوربین دنده‌عقب، حسگرهای پارک، سیستم کمکی حرکت بین خطوط، ترمز خودکار در مواقع اضطراری جدید و سامانه هشدار برخورد از جلو.

همچنین امکانات مرتبط با ایمنی که بالاترین نسخه قشقایی به آن‌ها تجهیز شده است، عبارتنداز: هشدار ترافیک پشت سر، هشدار نقاط کور و کروز کنترل تطبیق‌پذیر. برخی از رقبا نظیر هیوندای کونا، بسیاری از این آپشن‌ها را به‌صورت انتخابی در مدل پایه خود نیز ارائه می‌دهند. مواردی نظیر دیلایت، کروز کنترل، پورت اتصال USB، بلوتوث، حس‌گر پارک جلو، رینگ آلیاژی 17 اینچی، استارت دکمه‌ای و کامپیوتر سفری که بین دو نمایشگر آنالوگ سرعت و دور موتور واقع‌شده است را نیز به لیست تجهیزات اضافه نمایید.


اتاقک از کیفیت خوبی برخوردار شده و حس خوبی از لمس سطوح مختلف نظیر سیستم اتو هلد با ترمزدستی برقی، به انسان دست می‌دهد. موقعیت رانندگی نسبت به قبل ارتقا یافته و فضای کافی برای جا دادن اشیا مختلف در داخل اتاقک تعبیه‌شده است. اما نقطه‌ضعف اتاقک به سیستم اطلاعات سرگرمی بازمی‌گردد. ما درزمانی زندگی می‌کنیم که حتی ارزان‌ترین خودروها نیز به یک نمایشگر لمسی بزرگ مجهز می‌شوند اما نسخه پایه قشقایی به یک نمونه 5 اینچی غیر لمسی مجهز شده که توسط مواد پلاستیکی و دکمه‌های متعدد احاطه‌شده است. در ضمن دنبال اپل کار پلی و اندرویداتو هم نگردید که پیدا نخواهید کرد و نمایشگر دوربین دنده‌عقب هم کوچک‌تر از معمول است.


در قسمت ردیف عقب صندلی‌ها، قشقایی نسبت به بسیاری از رقبا کاربردی‌تر است. این خودرو با برخورداری از طول اضافه‌تر به میزان حدوداً 20 سانتیمتر، فضای سر و پای بیشتری در اختیار سرنشینان خود قرار می‌دهد و بدین‌وسیله موجبات آسایش بیشتر آن‌ها را فراهم می‌آورد. دید پنجره‌ها خوب بوده و همگی به‌صورت یکبار-لمس عمل می‌نمایند. ردیف عقب به ایربگ و ضمایم موردنیاز برای تثبیت صندلی کودک مجهز شده و با خوابانیدن صندلی‌های این بخش، حجم محفظه باز از 430 به 1600 لیتر گسترش خواهد یافت.


در زیر درب موتور یک پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی نشسته که قادر به تأمین 146 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن-متر گشتاور است که قشقایی 1400 کیلوگرمی را قادر می‌سازد تا ظرف مدت 10 ثانیه از حالت ایستا به‌سرعت 100 کیلومتربرساعت برسد. قشقایی تنها به‌صورت دیفرانسیل جلو عرضه می‌شود و به یک گیربکس CVT با اهرم چرمی مجهز شده است. همچنین اگر علاقه به تعویض دنده‌ها به‌صورت دستی دارید، می‌توانید باصرفه جویی 2500 دلاری، قشقایی را به یک گیربکس دستی شش سرعتِ تجهیز نمایید. بر طبق ادعای شرکت سازنده مصرف ترکیبی این خودرو نیز معادل 6.9 لیتر بر صد کیلومتر است که رقم مناسبی برای یک کراس اوور محسوب می‌شود.


برای سال 2018، سیستم تعلیق تقویت‌شده و از میله ضد چرخش محکم‌تری استفاده‌شده است تا کنترل بدنه و توانایی آن در جذب ضربات گسترش یابد. سامانه فرمان هم برای جذب بیشتر ضربات و کاهش لرزش در غربیلک فرمان، تقویت‌شده و از دستگاه‌های ارسال نیروی ترمز و گشتاور به چرخ‌ها آن‌ها به‌طور تکی و جداگانه، به جهت افزایش قدرت مانور خودرو در عبور از پیچ‌ها، بهره می‌برد. کیفیت رینگ‌های آلیاژی 17 اینچی مناسب است و استفاده از تایرهای مناسب ساخت کانتیننتال چسبندگی و نرمی سواری مناسبی را فراهم آورده است. چرخش غربیلک فرمان خالی از احساس است اما به‌راحتی به اطراف گردش می‌کند، کیفیت سواری به‌جز هنگام عبور از برخی ناهمواری‌ها کاملاً خوب است، نرمی فنرها و کنترل بدنه مطلوب ارزیابی می‌شود و عایق‌بندی صوتی بدنه نیز وضعیت مشابهی دارد. گشت‌وگذار در سطح خیابان نسبت به خودرویی همچون مزدا CX-3 برتری دارد.