سانگ یانگ رودیوس

کشور تولید کنندهکره جنوبی
نام خودروسانگ یانگ رودیوس
کلاس بدنهشاسی بلند
کلاس اتومبیلJ Segment
وزن2140 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو255/60 R 18
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب255/60 R 18
حجم موتور2295 cc
نوع موتوربنزین سوز
تعداد سیلندرها4
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری پاشش چند نقطه ای
ظرفیت باک75 لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)150 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)215 نیوتون متر در 4600 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)65.2 اسب بخار بر لیتر
نوع جعبه دندهاتوماتیک تیپ ترونیک
تعداد دنده (جلو)6
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی و پدالهای پشت فرمان
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو چهار چرخ محرک
نوع سیستم ترمزدارای سیستم ضد قفل
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده با هوا
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی خنک شونده با هوا
نوع سیستم تعلیقمستقل برای هر چرخ
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقباتصال چندگانه ( مولتی لینک )
کمک فنرهای جلوهیدرولیکی
کمک فنرهای عقبهیدرولیکی
نوع سیستم فرمانقدرت کمکی هیدرولیکی
حداکثر سرعت190 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)12 ثانیه
مصرف سوخت شهری16 لیتر در 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی11 لیتر در 100 کیلومتر
سیکل ترکیبی مصرف سوخت14.3 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 5
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )6 عدد : راننده ، سرنشین کناری ، جانبی ، پرده ای
سیستم های پایداری و کمک رانندهABS , ESP , EBD , APR , HDC , ASR
سیستم های امنیتی و حفاظتیقفل مرکزی به همراه ریموت کنترل ، سیستم ضد سرقت ، دارای دزگیر با آژیر
سیستم فرمان و هدایت پذیریقدرت کمکی هیدرولیکی ، تلسکوپی با تنظیم دستی
نوع غربیلکدکمه های کنترل کننده از روی فرمان برای سیستم صوتی ، سیستم فرمان حساس به سرعت
سیستمهای تهویه مطبوعکنترل اتوماتیک دارای کنترل کیفیت رطوبت هوا ، سیستم تهویه مطبوع سرنشینان عقب جداگانه
سیستم صوتی و تصویریرادیو CD به همراه AUX , USB , MP3 , iPod Cable ، دارای 6 عدد بلند گو و 2 عدد تیونر
سیستمهای مولتی مدیاسیستم ناوبری با نقشه های ایران فارسی
سیستم صندلیهای جلوتنظیم برقی صندلی راننده 8 جهت و سرنشین کناری 4 جهت به همراه گرمکن صندلیها ، روکش چرمی ، پشت سری های فعال هنگام تصادف
سیستم صندلیهای عقبدارای سیستم تا شوندگی ، دارای سیستم پشت سری های فعال ، روکش چرمی
سیستم آیینه هاتنظیم برقی آیینه ها به همراه گرمکن ، سیستم جمع شوندگی آینه ها به همراه راهنما
سیستم شیشه هاشیشه بالابر جلو و عقب برقی ، سیستم یخ ضدایی شیشه های جلو و عقب ، سیستم تشخیص مانع و قطع نیروی پنجره ها ، ECM
سیستم های سقف سانروف فعال و مجهز به سیستم ایمنی
سیستم روشنایی جلودارای مه شکن جلو ، تنظیم اتوماتیک نور چراغها ، سیستم شتشوی چراغها
سیستم روشنایی عقبچراغهای LED طیفی به همراه مه شکن
سنسورهای پیش فعالسنسور پارک خودرو برای جلو و عقب خودرو ، سنسور باران به همراه کنترل کننده سرعت برف پاکن ها
سیستم های کمک رانندگیکروز کنترل ، کنترل کننده نیروی ترمز در سراشیبی ، دوربین دید عقب

سانگ‌یانگ در سال 2004 به سبد محصولات خود ام‌پی‌وی بزرگی بنام رودیوس را اضافه کرد که در تعداد بسیار محدودی در کشورمان هم عرضه شد. سپس در نمایشگاه ژنو 2013، نسل دوم رودیوس رونمایی گردید. این نسل از رودیوس در بریتانیا بانام توریسمو و در زادگاهش کرهٔ جنوبی بانام کوراندو توریسمو عرضه می‌شود؛ اما صرف‌نظر از نام، حالا نسل دوم این ام‌پی‌وی بزرگ کره‌ای فیس‌لیفت میان‌دوره‌ای خود را تجربه کرده است.

طی این فیس‌لیفت، نمای جلویی رودیوس مورد تجدیدنظر قرارگرفته که آن را به دیگر محصولات سانگ‌یانگ مانند نسل جدید مدل رکستون نزدیک کرده است. در این قسمت چراغ‌های جدیدی با دیلایت های LED دیده می‌شود درحالی‌که کاپوت، جلوپنجره و سپر از نو طراحی‌شده‌اند؛ اما قسمت‌های دیگر خودرو نسبت به مدل 2015 تقریباً بدون تغییر باقیمانده‌اند.


اما غیر از تغییرات ظاهری، سانگ‌یانگ برای رودیوس جدید تجهیزات جدیدی را هم ارائه کرده که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به رینگ‌های آلیاژی 16 اینچی، ریل‌های روی سقف و حس‌گرهای پارک، چراغ‌ها و برف‌پاک‌کن‌های خودکار، گرم‌کن صندلی‌های جلو، دوربین دید عقب و… اشاره کرد. البته بسیاری از این تجهیزات صرفاً در تیپ‌های بالایی ارائه می‌شوند. علاوه بر این، به گفتهٔ سانگ‌یانگ، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی رودیوس نیز بروز شده و هم‌اکنون از اندروید اتو و کارپلی پشتیبانی می‌کند.


رودیوس 5.13 متر طول داشته و فاصلهٔ محوری آن برابر با 3 متر است که به گفتهٔ سانگ‌یانگ می‌تواند تا هفت بزرگ‌سال را در سه ردیف صندلی حمل کند. همچنین درصورتی‌که تمامی صندلی‌ها باز باشند، ظرفیت صندوق بار خودرو برابر با 875 لیتر است اما برای ارائهٔ فضای بار بیشتر، می‌توان صندلی‌های ردیف سوم را به‌طور کامل جمع نمود. این در حالی است که با خواباندن ردیف دوم صندلی‌ها نیز فضای بار بسیار بزرگی معادل 3146 لیتر فراهم می‌گردد.


رودیوس با دو پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه می‌شود که هردو از نوع توربو دیزل هستند. موتور اول یک واحد 2 لیتری چهار سیلندر با 155 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن‌متر گشتاور بوده و دومی یک واحد 2.2 لیتری چهار سیلندر است که 180 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. تیپ پایهٔ رودیوس که SE نام دارد، صرفاً به‌صورت دیفرانسیل عقب عرضه می‌شود اما در تیپ میانی بنام EX امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم وجود خواهد داشت. تیپ ELX نیز همچنان به‌عنوان تیپ بالا ردهٔ رودیوس باقیمانده و به‌صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک و گیربکس هفت سرعتهٔ خودکار ساخت مرسدس بنز مجهز است. این تیپ می‌تواند تا 2 تن بار را بکسل کند.


مصرف سوخت رودیوس با موتور 2.2 لیتری و سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل عقب 7.2 لیتر در هر صد کیلومتر است که این عدد در نسخهٔ دو دیفرانسیل به 7.8 لیتر در هر صد کیلومتر می‌رسد. تعلیق خودرو نیز در همهٔ تیپ‌ها در جلو از نوع دو جناقی و در عقب از نوع چند اتصالی است. قیمت پایهٔ نسخهٔ بروز شدهٔ رودیوس یعنی تیپ SE در بریتانیا از 20,495 پوند آغاز می‌شود درحالی‌که برای خرید تیپ بالا ردهٔ ELX باید حداقل 26,995 پوند پرداخت کرد. فروش رودیوس جدید در بریتانیا از هم‌اکنون آغازشده است.