جک S3

کشور تولید کنندهایران
نام خودروجک اس 3
کلاس بدنهکراس اور
وزن1250 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو205/55 R 16
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب205/55 R 16
حجم موتور1590 cc
نوع موتوربنزین سوز
تعداد سیلندرها4
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری پاشش چند نقطه ای
ظرفیت باک45 لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)107 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)155 نیوتون متر در 4200 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)68.5 اسب بخار بر لیتر
نوع جعبه دندهانتقال قدرت اتوماتیک پیوسته
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
نوع سیستم ترمزچهار چرخ دیسکی ABS چهار کاناله
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقبمیل پیچشی نیمه مستقل
نوع سیستم فرمانبرقی EPS با قابلیت تنطیم ارتفاع
حداکثر سرعت175 کیلومتر بر ساعت
استاندارد آلایندگییورو 5
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )راننده / سرنشین جلو
سیستم های پایداری و رانندهدارای ترمز کمکی هیدرولیکی HBA / سیستم کنترل پایداری ESC
سیستم های امنیتی و حفاظتیدارای سیستم ایموبلایزر / سوییچ خودرو دارای مانیتور جهت ارائه ی اطلاعات کامپیوتر سفری
سیستم فرمان و هدایت پذیریقدرت کمکی هیدرولیکی
نوع غربیلک3 شاخه دارای روکش چرمی + دکمه های سیستم صوتی بر روی فرمان
سیستمهای تهویه مطبوعسیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
سیستم صوتی و تصویریسیستم صوتی دارای 6 بلندگو / سیستم پخش MP5
سیستمهای مولتی مدیادارای مانیتور به همراه درگاه USB / BlueTooth / AUX / Ipod
سیستم صندلیهای جلودارای روکش چرمی
سیستم صندلیهای عقبدارای روکش چرمی
سیستم آیینه ها های جانبی برقی دارای گرمکن / دارای راهنمای روی
سیستم شیشه هاجلو و عقب برقی + قفل کودک
سیستم های سقفسانروف
سیستم روشنایی جلومه شکن / سیستم روشن و خاموش شدن خودکار براساس نور محیط / سیستم FollowME / دیلایت
سیستم روشنایی عقبدارای مه شکن عقب
سنسورهای پیش فعالخروجی 12 ولت روی داشبورد / کنترل فشار باد چرخ ها TPMS
سیستم های کمک رانندگیسنسور پارک عقب

مشابه جک S5، مدل S3 هم شباهت غیرقابل‌انکاری با محصولات هیوندای دارد. فرم جلو جلوپنجره، شش‌ضلعی الهام گرفته از نمونه‌های دیده‌شده در النترا است، اما تنها سه ردیف کروم دارد و با انحنا در طرفین، قابی پلاستیکی در قسمت پایین دیده می‌شود که مکان نسبتاً نامناسبی برای پلاک خودرو فراهم می‌کند. هرچند در سایز جلوپنجره، نوعی زیاده‌روی و ناهماهنگی با دیگر اجزا دیده می‌شود؛ می‌توان چراغ‌های اصلی S3 را زیبا ارزیابی کرد و آن‌ها را جذاب‌تر از S5 دانست. سپر این خودو، نسبتاً ساده است و تنها در بخش کوچی از فضای زیر، دارای پلاستیک سیاه‌رنگ است. خطوط بدنه، بااحتیاط زیاد و بسیار کم‌عمق در سپر S3 استفاده‌شده‌اند که علاوه بر کاهش هزینه‌های تولید، ریسک شلوغ شدن و به‌هم‌ریختگی در طراحی این کراس‌اور را کاهش می‌دهد. از سویی دیگر، چراغ مه شکن هم در قسمت پلاستیکی جا داده‌شده است که باعث ایجاد فضای خالی قابل‌توجه در لبهٔ جانبی سپر و زیر چراغ اصلی شده است. این موضوع، تأثیری منفی بر طراحی نمای روبروی S3 می‌گذارد. از نکات مثبت در نمای اصلی این خودرو، می‌توان به فرم خوب کاپوت اشاره کرد که در راستای ستون A و هماهنگ بافرم چراغ جلو، دارای خطوط حجم دهنده است.

نمای جانبی جک S3، فرم شیشه‌ها و زاویهٔ سقف S5 را تداعی می‌کند که البته نکات مثبت در طراحی برادر بزرگ‌تر محسوب می‌شوند. هماهنگی ادوات مختلف در این نما از خودرو، مثل خط بدنه که از گوشهٔ چراغ عقب تا لبهٔ در جلو کشیده شده است و پلاستیک سیاه‌رنگ رکاب که تا سپر عقب با شیب ملایم ادامه دارد، همگی از درایت جک در طراحی کراس‌اور S3 حکایت می‌کند. کوتاه بودن کاپوت و عرض زیاد شیشهٔ جلو، از زاویه دید جانبی به‌خوبی دیده می‌شود. بسیاری از نمونه‌های دیده‌شدهٔ S3، دارای ریل‌های باربند و دستگیره‌های نقره‌ای‌رنگ هستند که با حضور نواری به همین رنگ در قسمت رکاب و قاب پنجره ارائه می‌شود. در فرم کلی بدنه، مثل درها و گلگیر جلو، خطوط حجم دهندهٔ خاصی دیده نمی‌شوند تا شاهد طراحی ساده و کم هیجانی در این قسمت‌ها باشیم.

نمای پشت S3، به‌خوبی اختلاف قیمت این محصول با S5 را نشان می‌دهد؛ هرچند ازنظر پیشرانه و قوی فنی هم این دو خودرو قابل‌مقایسه نیستند و اختلاف عرض قابل‌توجهی نیز دارند. شاید ۷.۵ سانتیمتر کمتر بودن عرض S3، روی کاغذ کم‌اهمیت به نظر برسد، اما در ابعاد واقعی یک خودرو، خصوصاً از نوع کراس‌اور، کاملاً چشم‌گیر است. خوشبختانه طراحان جک، ارتفاع سقف را با شیبی ملایم در قسمت عقب، کاهش داده‌اند که باعث می‌شود کم‌عرض بودن S3، چندان زننده نباشد (موضوعی که در طراحی چری تیگو ۵ رعایت نشده است). از دیگر نکات مثبت در طراحی نمای عقب، می‌توان به حضور اسپویلر، سایز مناسب شیشهٔ عقب و فرم قابل‌قبول چراغ‌ها اشاره کرد، درحالی‌که روی درپوش صندوق و گلگیرها نیز خطوط حجم دهنده به‌خوبی استفاده‌شده‌اند. مکان قرار گرفتن پلاک خودرو، لوگوی سازنده و دستگیرهٔ براق صندوق هم درمجموع حس خوبی به بیننده می‌دهد. تقریباً تمام سپر عقب، از پلاستیک سیاه‌رنگ تشکیل‌شده است که مسلماً نکته‌ای منفی محسوب می‌شود؛ اما با استفادهٔ زیرکانه از ادوات نقره‌ای‌رنگ و محلی اختصاصی برای مه شکن عقب، ظاهر بهتری پیداکرده است.

درمجموع می‌توان به طراحی جک S3، نمرهٔ قبولی دارد؛ هرچند در نمای عقب و پشت، شاهد جذابیت بیشتری هستیم و در بخش روبرو به‌عنوان مهم‌ترین قسمت در ظاهر خودرو، کمی سهل‌انگاری و صرفه‌جویی دیده می‌شود. ابعاد این خودرو، شامل طول ۴۳۲۵ میلی‌متر و عرض ۱۷۶۵ میلی‌متر است که با ارتفاع سقف ۱۶۶۰ میلی‌متر و فاصله محورهای ۲۵۶۰ میلی‌متر ارائه می‌شود. با این حساب، کراس‌اور S3 حدود ۱۰.۵ سانتیمتر طول کمتری نسبت به S5 دارد، درحالی‌که با ۷.۵ سانتیمتر عرض کمتر و ارتفاع سقف مشابه ارائه می‌شود. ازنظر فاصله محورها هم مدل S3، حدود ۸.۵ سانتیمتر کوتاه‌تر است که مسلماً بر اندازهٔ اتاقک و فضای صندوق بار، تأثیر می‌گذارد.

با ورود به S3 می‌توان حس بهتری در مقایسه با کراس اوره‌ای کوچک و چینی بازار تجربه کرد، هرچند قیمت این مدل از جک، به میزان قابل‌توجهی بالاتر از چانگان CS35 و لیفان X60 است. فرم کلی داشبورد، خصوصاً در قسمت مربوط به نمایشگر و مجاری هوای تهویه مطبوع باحالت پرانتزی، بی‌شباهت به شاسی بلندهای آمریکایی نیست. مانیتور ۷ اینچ، جذابیت اصلی اتاقک است و البته ادواتی نقره‌ای‌رنگ و شبه‌فلز، زیبایی فضای داخلی S3 را افزایش می‌دهند. یک نمایشگر باریک هم برای اطلاع‌رسانی ساعت و هشدارهایی مثل نبستن کمربند ایمنی، بالاتر از مانیتور اصلی و روی داشبورد قرار دارد.

از نکات مثبت در طراحی داخلی جک S3، می‌توان به خلاصه بودن کلیدها و پرهیز از شلوغی گیج‌کننده با انبوه دکمه‌ها اشاره کرد. این موضوع در قسمت پایین داشبورد (محل قرار گرفتن کلیدهای گردان تهویه مطبوع) به‌خوبی دیده می‌شود. پنل پشت فرمان هم حالت سیلندری و مدرن دارد؛ اما دایرهٔ منظم نیست و باحالت ۷ ضلعی ارائه می‌شود. بین پنل‌های مخصوص سرعت و دور موتور، دو بخش دیگر قرار داده‌شده که شامل مانیتور TFT برای اطلاع‌رسانی مصرف سوخت، کیلومتر کارکرد و این دست اخبار است. در بخش دیگر، هشداردهنده‌های لامپی مثل ایراد در باتری، افت فشار روغن، نقص در لنت و اطلاعاتی از این قبیل وجود دارد. فرم کلی فرمان هم کاملاً شبیه S5 است که به لطف طرح نقره‌ای‌رنگ و V شکل در قسمت پایین همراه با پوشش چرم مصنوعی، مطلوب ارزیابی می‌شود.

هرچند صندلی‌های جک S3 خوش سایز نیستند و یک فرد بالغ با وزن بالا، احتمالاً روی صندلی ردیف جلو مشکل خواهد داشت؛ متریال مناسبی دارند. بعضی نمونه‌های S3 با صندلی‌های دورنگ تولیدشده‌اند که همراه با طراحی پوشش در، زیبایی مناسبی فراهم می‌کند. استفاده از چرم مصنوعی برای تو دری‌ها در کنار دستگیره‌های نقره‌ای‌رنگ، حس خوبی به سرنشینان S3 می‌دهد و فراتر از محصولات متداول چینی است.

کراس‌اور جدید جک، می‌تواند برای سه سرنشین در ردیف عقب، استفاده شود؛ اما مسلماً برای نفر وسط، ناراحتی‌هایی به همراه خواهد داشت. با این اوصاف، بهتر است S3 را یک خودروی چهارسرنشینه بدانیم که هم در قسمت جلوی زانو و هم بالای سر، فضای مناسبی فراهم می‌کند؛ اما صندلی‌ها طوری طراحی‌شده‌اند که عرض لازم برای سرنشینان سنگین‌وزن را تأمین نمی‌کنند. در صندوق بار، ۶۰۰ لیتر فضای مفید وجود دارد که برای خودرویی در این کلاس بدنه، رضایت‌بخش است، ضمن اینکه باقابلیت جمع‌کردن صندلی‌های عقب، می‌توان فضای بیشتری داشت.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، تنها یک پیشرانه برای جک S3 قابل سفارش است که نمونهٔ تنفس طبیعی ۱.۵ لیتری را شامل می‌شود. طبق معمول خودروهای چینی با این نوع پیشرانه، قدرت ۱۱۱ اسب بخار و گشتاور ۱۴۶ نیوتن‌متر فراهم می‌شود. بیشترین قدرت در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و نهایت گشتاور از دور موتور ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود که آمار نسبتاً خوبی است؛ اما برای خودرویی به وزن ۱۲۲۰ کیلوگرم، مسلماً پرشتاب و سرعتی، عمل نخواهد کرد. آزمایش رسمی از زمان‌گیری صفرتا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت جک S3 در دسترس نیست؛ اما با توجه به حضور گیربکس CVT، می‌توان انتظار داشت درزمانی حدود ۱۴ ثانیه به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. نهایت سرعت این خودرو در در سایت شرکت سازنده، ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت عنوان‌شده است. در کاتالوگ اصلی جک S3، میانگین مصرف سوخت هم با بنزین استاندارد چین، ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دیده می‌شود که احتمالاً با بنزین و شرایط کشور ما، حدود ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.

بعضی امکانات جک S3، مثل نمایشگر ۷ اینچی لمسی، سیستم صوتی ۶ بلندگو با درگاه‌های USB و AUX، امکان ارتباط تلفن همراه از طریق بلوتوث، شارژر ۱۲ ولت و سیستم ناوبری ماهواره‌ای، در همهٔ مدل‌ها وجود دارد. به نظر می‌رسد آپشن‌های ثابت این خودرو، آینه‌های با تنظیم برقی به همراه راهنمای LED، فرمان برقی، چراغ‌های خودکار جلو، روشنایی روز (DAYLIGHT) با LED، کامپیوتر سفر، قابلیت مات شدن آینه وسط به‌صورت دستی، یخ‌زدای شیشه عقب، رینگ‌های ۱۵ اینچی و چهار شیشهٔ برقی را شامل می‌شود.

به نظر می‌رسد نسخه‌ای از جک S3 برای واردات به ایران انتخاب‌شده باشد که از تیپ اسمارت و آپشن‌های تقریباً کامل است. این خودرو با گیربکس خودکار CVT، سانروف برقی دو حالتِ، رینگ‌های اسپرت ۱۶ اینچی آینه‌های برقی گرم شونده، حس‌گر عقب، باربند سقفی، فرمان چندکاره مجهز به کنترل‌کنندهٔ پخش صوت و ارتباط تلفنی، تهویه مطبوع خودکار به همراه فیلتر، پوشش چرمی فرمان، سیستم کنترل فشار باد تایرها (TPMS) و صندلی‌های چرمی دورنگ ارائه می‌شود.

با توجه به فهرست آپشن‌ها، به نظر می‌رسد که جک S3 فاقد سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای و دوربین عقب باشد. مدل فول‌آپشن این خودرو در چین، با جمع کنندهٔ برقی آینه‌های بغل نیز ارائه می‌شود که در نمونهٔ وطنی، حذف‌شده است.

جک S3 واردشده به ایران، دارای دو کیسهٔ هوا برای سرنشینان جلو خواهد بود. این خودرو با سیستم ارزشمند کنترل الکترونیک پایداری (ESP) ارائه می‌شود که در اکثر محصولات چینی در این ردهٔ قیمتی، دیده نمی‌شود. فناوری جلوگیری از حرکت خودرو درشیب (HSA) در کنار ترمز ضد قفل (ABS)، نیروی کمکی ترمز (BA)، تقسیم الکترونیک ترمز (EBD)، کنترل کشش (TCS)؛ مجموعهٔ نسبتاً کاملی برای جک S3 تشکیل می‌دهد.

نسخه‌ای از جک S3 که برای واردات به ایران انتخاب‌شده، پیش‌ازاین در بازار چند کشور دنیا وجود داشته است. آنچه برتری کراس‌اور کامپکت جک نسبت به دیگر محصولات چینی عنوان می‌شود، سیستم تعلیق نرم و فنربندی قابل‌قبول در دست‌اندازها محسوب می‌شود. هرچند رانندهٔ S3، باهدف تپه نوردی و سفرهای خارج جاده، به سراغ این خودرو نمی‌رود؛ می‌توان در سرعت‌گیرهای شهری و حرکت با سرعت‌پایین در مسیرهای خاکی دارای پستی بلندی متوسط، روی توانایی‌های S3 حساب کرد. رانندگی با این محصول، نرم و قابل‌قبول توصیف‌شده است؛ هرچند صدای پیشرانه تا حدودی در اتاقک شنیده می‌شود و کیفیت عایق‌کاری، در حد خودروهای کره‌ای نیست.

کوتاه بودن کاپوت جلو، هرچند به زیبایی خودرو لطمه می‌زند و البته نقش زیادی در کاهش هزینه‌های تولید دارد، مانور با جک را ساده‌تر خواهد کرد. سقف S3 شیب زیادی در قسمت عقب دارد که باعث می‌شود سرنشین جلو، از فضای خوبی در بالای سر استفاده کند؛ اما این سبک طراحی، برای سرنشینان عقب با قد بالای ۱۸۵ سانتیمتر، می‌تواند مشکل‌ساز شود. این موضوع، در رانندگی طبیعی به چشم نمی‌آید؛ اما با حضور خودرو در دست‌اندازهای عمیق، می‌تواند برخورد سر مسافر عقب با سقف را حادث شود. علاوه بر این، عرض کم خودرو مانع از حضور راحت ۵ سرنشین در جک S3 خواهد شد؛ مگر اینکه افرادی لاغراندام از این محصول استفاده کنند. کم‌عرض بودن خودرو، حتی راننده و سرنشین جلو را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به‌شرط چاق بودن آن‌ها، صندلی‌ها راحتی کافی نخواهند داشت و ممکن است بازوهای دو نفر، برخورد داشته باشند.

شاید مهم‌ترین موضوع برای خریدار یک کراس‌اور، پیشرانه و قوای فنی باشد. همان‌طور که اشاره شد، تنها گزینهٔ قابل‌استفاده در جک S3، پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری ۱۰۷ اسب بخار خواهد بود. این موضوع، گواه ناتوانی S3 در تاب‌گیری است؛ اما با توجه به وزن نسبتاً پایین بدنه، عملکرد ناامیدکننده‌ای ندارد. جک S3، کمتر از ۱۳۰۰ کیلوگرم وزن دارد که از این نظر، سبک محسوب می‌شود. چنین شرایطی باعث می‌شود شتاب‌گیری خودرو از حالت سکون تا حدود سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت، رضایت‌بخش باشد؛ اما با توجه به کراس‌اور بودن و تأثیر منفی آن بر آئرودینامیک بدنه، همراه با ضعف‌های طبیعی گیربکس CVT، حدود ۱۴ ثانیه پس از شروع حرکت به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این موضوع، مسلماً تاب‌گیری ناگهانی و سبقت گرفتن در بزرگ‌راه را برای جک S3 مشکل می‌کند. شرایط خوب پیشرانه در سرعت‌های پایین، حرکت خودرو در سربالایی‌های تند را ممکن می‌کند و از این نظر، مشکلی در آزمون‌های فنی S3 دیده نشده است. از موارد عجیب این خودرو، باید به باک ۴۵ لیتری آن اشاره کرد که برای یک کراس‌اور، عجیب به نظر می‌رسد.

درمجموع، با خودرویی مواجه هستیم که صندوق بار مناسب و طول بدنهٔ قابل‌قبولی دارد. ظاهر آن، اگر نگوئیم زیبا و جذاب، ناخوشایند هم نیست. پیشرانه برای استفادهٔ شهری و غیر اسپرت، مناسب است، ضمن اینکه امیدواریم با بنزین ایرانی، میانگین مصرف سوخت کمتر از ۸ لیتر و حتی نزدیک به ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر فراهم کند. با این اوصاف، به‌شرط قیمت‌گذاری منطقی، می‌توان جک S3 را مناسب خانواده‌های چهارنفره دانست.