جک S5

کشور تولید کنندهایران
نام خودروجک اس 5
کلاس بدنهکراس اور
وزن1505 کیلومتر
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو205/60 R 18
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب205/60 R 18
حجم موتور1997 cc
نوع موتوربنزینی دارای توربو
تعداد سیلندرها4
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری پاشش چند نقطه ای
ظرفیت باک55 لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)174 اسب بخار در دور 5200 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)235 نیوتون متر در 4200 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)87 اسب بخار بر لیتر
نوع جعبه دندهاتوماتیک دو کلاچه
تعداد دنده (جلو)6
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
نوع سیستم ترمزچهارچرخ دیسک و مجهز به سیستم ضدقفل برای هر چهارچرخ (ABS چهار کاناله)
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی
تعلیق جلوفنر حلقوی با ستون مک فرسون
تعلیق عقبسیستم تعلیق مستقل
نوع سیستم فرمانچرخ دنده شانه ای با کمک برقی
حداکثر سرعت180 کیلومتر بر ساعت
استاندارد آلایندگییورو 5
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )راننده / سرنشین / پرده ای 6عدد
سیستم های پایداری و کمک رانندهسیستم پایداری الکترونیکی ESP، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم ترمز اضطراری EBA، سیستم ترمز ضد قفل ABS،
سیستم های امنیتی و حفاظتیمجهز به سیستم ISOFIX، قفل ایمنی کودک، اخطار دهنده فشار باد چرخ ها، سیستم ضد سرقت
سیستم فرمان و هدایت پذیریفرمان الکترونیکی + Servomotor
نوع غربیلکقابلیت تنظیم غربیلک فرمان در 2 جهت
سیستم صوتی و تصویریدارای 6 بلندگو – بلوتوث، سیستم پخش MP5 با خروجی USB ،IPod ،AUX،
سیستمهای مولتی مدیاکلیدهای مولتی مدیا روی فرمان – کامپیوتر سفری – دارای دیمر (تنظیم کننده نور صفحه کیلومتر)
سیستم صندلیهای جلوتنظیم صندلی راننده در 6 جهت و کمک راننده در 4 جهت
سیستم آیینه هاچراغ راهنما روی های جانبی برقی تاشونده همراه با گرمکن
سیستم های سقفسانروف
سیستم روشنایی جلوتنظیم ارتفاع نور – چراغ های مه شکن جلو – روشن شدن اتوماتیک چراغ های جلو
سیستم روشنایی عقبچراغ های عقب LED – چراغ ترمز سوم – راغ های مه شکن عقب
سیستم های کمک رانندگیسنسور دنده عقب – سیستم کنترل ایستایی در سر بالایی HAC ، سیستم کنترل سرعت خودرو در سر پایینی HDC

کراس‌اوور چینی S5در بخش مشخصات فنی تنها یک انتخاب پیش روی خریداران می‌گذارد. این خودرو در هر دو نسخهٔ جعبه‌دندهٔ دستی و خودکار، به یک نوع پیشرانه مجهز است که تنها تفاوت دو نسخه در میزان گشتاور تولیدی آن‌ها است. در حال حاضر تنها پیشرانه‌ای که در این کراس‌اوور وظیفهٔ تولید قدرت را بر عهده دارد، نمونهٔ ۲ لیتری مجهز به توربوشارژر است که دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ است. اما در مورد جعبه‌دنده، دو نسخهٔ دستی و خودکار قابل انتخاب است که هر دو نسخه از نوع ۶ سرعتِ هستند. جعبه‌دندهٔ خودکار از فناوری دوکلاچه بهره می‌برد که سرعت تعویض دنده‌ها را بهبود می‌بخشد، همچنین در مصرف سوخت عملکرد بهتری نسبت به بقیهٔ جعبه‌دنده‌های خودکار دارد.

این نسخه همان‌طور که گفته شد، دارای پیشرانهٔ ۲ لیتری است که البته حجم دقیق آن ۱۹۹۷ سی‌سی است و توان خروجی آن ۱۷۴ اسب بخار در دور موتور ۵۲۰۰ دور در دقیقه است. گشتاور تولیدی این پیشرانه ۲۳۵ نیوتن‌متر است که در طیف دور موتور ۲۰۰۰ الی ۴۰۰۰ دور در دقیقه، در دسترس است. تمامی این قدرت توسط جعبه‌دندهٔ ۶ سرعت دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. استاندارد آلایندگی این پیشرانه یورو ۵ است و از سیستم EOBD یا «سیستم عیب‌یابی خودکار» بهره می‌برد، که در صورت بروز ایراد در سامانه‌های کاهندهٔ آلایندگی خودرو و کاتالیست هشدار می‌دهد که باعث افزایش طول عمر این قطعات و مانع تخریب آن‌ها می‌شود.

در بررسی‌های به‌عمل‌آمده، مصرف سوخت این خودرو هنگام رانندگی در ترافیک و خیابان‌های شلوغ، رقم ۱۲.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را در کامپیوتر سفری نشان می‌دهد که رقم قابل‌توجهی است. درمجموع میانگین مصرف سوخت شهری بین رقم ۱۱ الی ۱۱.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که متوسط ارزیابی می‌شود. سیکل ترکیبی مصرف سوخت در حین رانندگی جاده‌ای تا ۷.۸ لیتر کاهش می‌یابد.

پیش‌تر به این نکته اشاره کردیم که هر دو نسخه پیشرانهٔ یکسانی دارند؛ تنها تفاوت پیشرانهٔ نسخهٔ خودکار، افزایش گشتاور تولیدی این پیشرانه از ۲۳۵ نیوتن‌متر به ۲۶۵ نیوتن‌متر است. اما مهم‌ترین تفاوت دو نسخه، به جعبه‌دندهٔ آن‌ها برمی‌گردد. این نسخه مجهز به جعبه‌دندهٔ ۶ سرعت خودکار از نوع دوکلاچه است و سرعت تعویض دنده‌ها به‌مراتب بهتر از بقیهٔ جعبه‌دنده‌های خودکار است. در این نوع جعبه‌دنده‌ها دو کلاچ برای قطع و وصل نیرو روی دو محور چرخ‌دنده‌های زوج و فرد قرارگرفته است که مجزا از یکدیگر عمل می‌کنند؛ یکی از محورها از چرخ‌دنده‌های فرد و دیگری از چرخ‌دنده‌های زوج تشکیل می‌شود.

مصرف سوخت در S5خودکار کمی متفاوت از نسخهٔ دستی است. به‌طوری‌که در ترافیک روان داخل شهری، مصرف سوخت حدود ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. اما عملکرد این نسخه نیز در ترافیک سنگین چندان خوب نیست و این رقم تا ۱۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر افزایش می‌یابد. مصرف خارج از شهر این نسخه درصورتی‌که با گاز دهی ثابت و ملایم همراه شود، بین ۷.۲ الی ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر متغیر خواهد بود که مقدار مناسبی است.

درگذشتهٔ نه‌چندان دور، طراحی خودروهای چینی زیاد دل‌نشین و عامه‌پسند نبود. این مشکل مسئولان چینی را به استفاده از طرح‌های به‌روز جهانی در خودروهایشان واداشت. هرچند در برخی موارد شاهد الهام گرفتن از طراحی سایر خودروسازان جهانی در محصولات چینی هستیم، اما درنهایت این مشتری است که بدون توجه به این مسائل جذب طراحی این خودروها می‌شود. طراحان JAC S5نیز با آگاهی از این مسئله، این خودرو را عامه‌پسند و به‌روز طراحی کرده‌اند. نمای کلی این خودرو نشان‌دهندهٔ یک شاسی‌بلند کوچک شهری است که طراحی قسمت‌های مختلف آن هماهنگی خوبی دارد.

نمای جلوی این خودرو شباهت زیادی به هیوندای ix35 دارد و در نگاه اول می‌توان این شباهت را تشخیص داد. نکتهٔ مهمی که باید به آن اشاره‌کنیم، جلوپنجرهٔ این خودرو است که در تصاویر منتشرشده از نسخهٔ خودکار جلوپنجرهٔ متفاوتی با نسخهٔ دستی داشت؛ اما مسئولین کرمان موتور بابیان اینکه جلوپنجرهٔ جدید به‌طور ویژه برای پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری طراحی‌شده است و به علت عدم تجهیز S5 های ایرانی به این نوع پیشرانه، از جلوپنجرهٔ جدید در محصولات مونتاژ داخل استفاده نخواهد شد. دلیل عدم استفاده از جلوپنجرهٔ جدید به ساختار خنک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری برمی‌گردد که جوابگوی میزان هوای موردنیاز پیشرانهٔ ۲ لیتری نیست.

در نمای کناری خودرو شاهد طراحی هماهنگی با جلوی خودرو و چراغ‌های عقب آن هستیم، به این منظور یک خط از بالای دستگیره‌های به سمت چراغ‌های عقب کشیده شده است تا نمای کناری خودرو از یکنواختی دور شود. دومین تغییری که در نسخهٔ خودکار اعمال‌شده است، تغییر سایز رینگ‌های این نسخه از ۱۷ اینچ به ۱۸ اینچ است که باعث بهبود نمای خودرو می‌شود. دیگر تغییرات نسخهٔ خودکار استفاده از حس‌گر پارک در سپر جلو است.

نمای عقب و فرم چراغ‌های عقب خودرو، بدون شک یادآور آئودی Q5 است. با این‌که طراحی بخش عقب نیز به‌نوعی از یک خودروی دیگر الهام گرفته‌شده است؛ اما نمی‌توان منکر هماهنگی این بخش با سایر بخش‌های خودرو باشیم. گرافیک چراغ‌های عقب نیز خوب است و توجه بیننده را به خود جلب می‌کند. تنها تغییر این بخش در نسخهٔ خودکار، اضافه شدن نام 6DCT در زیر نام JAC است که به معنای جعبه‌دندهٔ ۶ سرعتِ دو کلاچِ است و باعث تمایز نسخهٔ دستی و خودکار می‌شود.

با ورود به اتاقک خودرو، فرمان سه پره و خوش‌دست S5 توجه ما را جلب می‌کند. اما قصه‌ای که انگار در داخل اتاقک نیز تمامی ندارد، شباهت داشبورد S5با هیوندای ix35 است. این شباهت بیشتر از هر قسمت دیگر، در کیلومتر شمار به چشم می‌خورد. اما عاملی که باعث جذابیت اتاقک این خودرو می‌شود، امکاناتی است که روی آن نصب‌شده است؛ امکاناتی مانند تهویه مطبوع دوگانه، استارت دکمه‌ای، ترمز پارک برقی و برخی امکانات دیگر که در بخش آپشن‌های اتاقک به‌طور کامل به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت. طراحی داخلی دو نسخه نیز تفاوت چندانی باهم ندارد، اما به‌طورکلی می‌توان طراحی اتاقک این خودرو را با توجه به رده قیمتی آن‌که عموماً حس ارزان بودن به راننده و سرنشینان منتقل می‌کنند، خوب و موفق دانست.

یکی از نقاط قوت S5آپشن‌های اتاقک آن است. این آپشن‌ها در نسخهٔ خودکار بیشتر از نسخهٔ دستی به چشم می‌خورند و باعث جذابیت بیشتر اتاقک می‌شوند. برای ورود به اتاقک خودرو تنها فشردن دکمهٔ روی درب خودرو کافی است؛ این خودرو به سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای مجهز شده است که در خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون تومان کمتر دیده می‌شود. نمایشگر دیجیتالی روی کیلومتر شمار میزان سوخت موجود در باک ۵۵ لیتری خودرو را نشان می‌دهد که زیبایی بیشتری به بخشکیلومترشمار داده است. همچنین ترمز پارک برقی یکی از آپشن‌های روز جهانی به شمار می‌رود که بعضاً در خودروهای باقیمت بالاتر از ۱۰۰ میلیون  نیز به‌عنوان یک آپشن گران‌قیمت خودنمایی می‌کند؛ اما شاهد اضافه شدن این آپشن در نسخهٔ خودکار هستیم که بیانگر درک اهمیت وجود آپشن‌های مختلف توسط این شرکت چینی است.

در وسط کنسول میانی صفحه‌نمایش لمسی جای گرفته است که قابلیت اتصال از طریق بلوتوث دارد. سیستم صوتی خودرو نیز نسبت به نسخهٔ دستی ارتقاءیافته است و صدای لذت بخشی در اتاقک ایجاد می‌کند که قابل‌کنترل از طریق دکمه‌های کنترلی نصب‌شده روی غربیلک فرمان است. سیستم تهویه مطبوع دوگانه نیز یکی از آپشن های اضافه‌شده در نسخهٔ خودکار است، اما یکی از ایرادات آن را می‌توان عدم وجود پخش‌کننده هوای صورت در ردیف عقب دانست.

یکی از مهم‌ترین آپشن‌های رفاهی که حتی در خودروهای زیر ۵۰ میلیون تومان نیز در حال همه‌گیر شدن است، کروز کنترل است. شاید تعجب کنید، اما تنها آپشنی که به‌صورت فابریک در این خودرو ارائه نمی‌شود، کروز کنترل است و این سؤال را ایجاد می‌کند که در خودرویی با این امکانات چرا کروز کنترل وجود ندارد!

دیگر امکانات اتاقک عبارت‌اند از: پشت‌سری‌های جلو باقابلیت پیشگیری از تصادف و تنظیم زاویه، گرم‌کن صندلی‌های جلو، صندلی راننده برقی با دو حافظه، یخ‌زدای شیشه جلو، قفل ایمنی کودک، سان روف، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو، چراغ‌راهنما روی آینه، دارای دیمر (تنظیم‌کننده نور صفحه کیلومتر)، کامپیوتر سفری، صندلی چرمی، پوشش چرمی فرمان، تنظیم ارتفاع صندلی راننده، اخطاردهنده فشار باد چرخ‌ها، فرمان برقی + Servomotor، قابلیت تنظیم غربیلک فرمان در ۲ جهت، سیستم پخش DVD با خروجی AUX و ورودی IPOD، USB، بلوتوث، دارای ۶ بلندگو، کلیدهای مولتی‌مدیا روی فرمان، خروجی پاور ۱۲ ولت آنتن شیشه‌ای، کنسول جلو و عقب، شیشه Reflex، چراغ‌های جلو مجهز به سیستم مشایعت تا درب منزل، حس‌گر باران، شیشه‌های جلو و عقب برقی، گرم‌کن شیشه جلو، حس‌گر پارک جلو و دوربین دنده‌عقب.

JAC این خودرو را به سامانه‌های ایمنی مختلفی مجهز کرده است تا حس اطمینان و امنیت به سرنشینان القا کند. S5 خودکار دارای ۴ ایربگ است که در مقایسه با نسخهٔ دستی شاهد اضافه شدن ۲ ایربگ جانبی جلو هستیم. ایربگ راننده، سرنشین جلو و جانبی جلو وظیفهٔ محافظت از سرنشینان را بر عهده دارد. ترمزهای هر چهارچرخ S5از نوع دیسکی و مجهز به سیستم ضد قفل ABS چهار کانالِ، ترمز هیدرولیکی HBA، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، پایداری الکترونیکی ESC، کنترل سرعت خودرو در سرپایینی HDC، کنترل ایستایی در سربالایی HAC و ترمز پارک برقی EPB هستند.

در آزمون‌های تصادف موسسه ایمنی خودروها در چین به نام C-NCAP، S5موفق به اخذ ۵ ستاره ایمنی شده است. S5اولین خودروی شرکت JAC محسوب می‌شود که موفق به اخذ ۵ ستارهٔ ایمنی شده است.

بعد از روشن کردن پیشرانه و شروع به حرکت، دو چیز باعث ایجاد لبخند رضایت بر صورت راننده می‌شود. اولین نکته فرمان نرم این خودرو است که به دلیل استفاده از سیستم چرخ‌دنده‌ای با کمک برقی Servometer چرخش فرمان به‌راحتی صورت می‌پذیرد. دومین نکته و به‌نوعی برگ برندهٔ این خودرو پیشرانهٔ قدرتمند آن است که به لطف توربوشارژر نیروی کافی برای به حرکت درآوردن این شاسی‌بلند ۱۵۴۵ کیلوگرمی مهیا می‌کند. اتاقک خودرو راحت است و عایق‌بندی خوب پیشرانه باعث نفوذ صدای کمی به اتاقک می‌شود. عملکرد سیستم تعلیق خوب است و سیستم تعلیق مک فرسون در چرخ‌های جلو و مستقل چند بازو در عقب، ضربات را جذب می‌کنند و در وضعیت خوبی قرار دارند.

در نسخه خودکار تعویض دنده‌ها به نرمی انجام می‌شود و هیچ‌گونه ضربه در حین تعویض دنده به اتاقک و سرنشینان وارد نمی‌شود. اما به علت تنظیمات جعبه‌دنده برای حالت اکونومی جهت کاهش مصرف سوخت، کمی تعلل در حین کاهش دنده و یا به‌اصطلاح در حین معکوس کشیدن وجود دارد، اما این کندی آزاردهنده نیست. خودرو در سربالایی‌ها و مسیرهای ناهموار عملکرد مطلوبی دارد و حتی در حین استفاده از کولر خودرو، افت محسوسی در توان پیشرانه حس نمی‌شود.