نیسان تیانا

کشور تولید کنندهایران
نام خودرونیسان تیانا
کلاس بدنهسدان
کلاس اتومبیلD Segment
وزن1533 -1521 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو205/65 R 16
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب205/65 R 16
حجم موتور2496 cc
نوع موتوربنزین سوز
تعداد سیلندرها6
تعداد سوپاپ ها24
آرایش قرار گیری سیلندرهاخورجینی V شکل
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری تزریق مستقیم
ظرفیت باک70 لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)182.2 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)228 نیوتون متر در 4400 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)72.8 اسب بخار بر لیتر
نوع جعبه دندهانتقال قدرت اتوماتیک پیوسته
تعداد دنده (جلو)6
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
نوع سیستم ترمزروغنی با بوستر خلائی
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی
نوع سیستم تعلیقمستقل برای هر چرخ
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقباتصال چندگانه ( مولتی لینک )
کمک فنرهای جلوهیدرولیکی
کمک فنرهای عقبهیدرولیکی
نوع سیستم فرمانتقویت شونده هیدرولیکی ، حساس به سرعت
حداکثر سرعت200 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)10 ثانیه
سیکل ترکیبی مصرف سوخت9 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 4
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )6 عدد : راننده ، سرنشین جلو ، جانبی ، پرده ای
سیستم های پایداری و کمک رانندهABS , BAS , EBD , ESP , VDC
سیستم های امنیتی و حفاظتیقفل مرکزی به همراه ریموت کنترل رادیویی ، سیستم ضد سرقت ، سیستم Key Less باز نمودن دربها بدون کلید
سیستم فرمان و هدایت پذیریقدرت کمکی هیدرولیکی و حساس به سرعت
نوع غربیلککنترل کننده سیستم صوتی خودرو
سیستمهای تهویه مطبوعکنترل اتوماتیک و سیستم تهویه دوگانه
سیستم صوتی و تصویریرادیو CD به همراه چنجر 6تای ، دارای 6 بلندگو و ساب بوفر
سیستمهای مولتی مدیادارای نمایشگر 7 اینچی چند منظوره به همراه GPS ، دوربین دید عقب
سیستم صندلیهای جلوپشت سری فعال شونده ، دارای سیستم تنظیم برقی و گرمکن ، دارای روکش چرمی ، صندلی سرنشین جلو Ottoman
سیستم صندلیهای عقبروکش صندلی چرمی
سیستم آیینه هابرقی تا شونده خودکار به همراه گرمکن و قابلیت تا شوندگی خودکار
سیستم شیشه هابالابر تمام شیشه ها برقی
سیستم های سقفسقف تمام شیشه ای ، دارای سانروف
سیستم روشنایی جلوچراغهای هالوژن به همراه روشن و خاموش شدن اتوماتیک و تنظیم ارتفاع خودکار به همراه سیستم شتشو ، دارای سیستم مه شکن
سیستم روشنایی عقبچراغهای LED طیفی به همراه مه شکن
سنسورهای پیش فعالسنسور باران با کارکرد اتوماتیک برف پاک کن ها ، سنسور دنده عقب ( سنسور پارک )
سیستم های کمک رانندگیکروز کنترل ، روشن و خاموش شدن خودرو توسط دکمه استارت ، سیستم کنترل سرعت

نیسان تینا خودرویی است که برای نخستین بار در سال 2003 و در ژاپن رونمایی شد. نسل اول این خودرو در فاصله سال‌های 2003 تا 2008 به تولید می‌رسید اما نسل دوم آن‌که نسبت به گذشته کمی کوچک‌تر شده بود، در سال 2009 معرفی شد.

نام‌گذاری این خودرو همچون یادگیری زبان ژاپنی، در طول زمان فرآیندی پیچیده را طی کرده چراکه به‌عنوان‌مثال، تینا هم‌اکنون در بازارهای استرالیا و یا نیوزیلند بانام نیسان ماکسیما و در بازارهای آمریکای شمالی بانام نیسان آلتیما شناخته می‌شود.

هرچند برای تینا در بازارهای جهانی سه نوع پیشرانه مختلف در نظر گرفته‌شده اما نمونه‌های وارداتی این خودرو عموماً از پیشرانه‌ای شش سیلندر 2.5 لیتری (این مدل بانام 250XV مشهور است) با توانایی تولید 182 اسب بخار و گشتاور 228 نیوتن‌متر بهره می‌برد.

این موتور که مجهز به سیستم متغیر زمان‌بندی سوپاپ‌هاست، نیروی تولیدی خود را به محور جلو منتقل می‌کند. در این مدل، مصرف سوخت ترکیبی خودرو در حدود 9.5 لیتر است که با در نظر گرفتن باک 70 لیتری آن دیگر جای نگرانی نیست.

بر روی تینا، آخرین نسل گیربکس‌های پیشرفته نیسان و همان  CVT های معروف نصب‌شده است. البته این گیربکس قابل تعویض با نمونه‌های 6 سرعتِ دستی نیز هست.

سیستم تعلیق این خودروی 1550 کیلوگرمی نیز به‌گونه‌ای است که تحمل حداکثر وزن 2040 کیلوگرمی را برای آن امکان‌پذیر می‌سازد.

فرمان خودرو که مجهز به سیستم هوشمند سرعت است؛ متوسط شعاع چرخشی تینا را به 5.7 متر رسانده که نسبت به طول 4.8 متری آن نسبتاً قابل‌قبول خواهد بود.

سامانه‌های کمکی پایداری همچون EBD، ABS، TCS و نهایتاً سیستم ضد لغزش VDC به‌صورت استاندارد در این خودرو دیده می‌شود.

ایربگ های سرنشینان جلو، پرده‌ای و جانبی که مجموعاً به 4 عدد رسیده‌اند در مقایسه با سایر رقبای قدرتمند آن واقعاً ناامیدکننده ظاهرشده و هیچ حرفی هم برای دفاع کردن از خود نخواهد داشت.

در نمای ظاهری، هرچند بزرگ بودن ابعاد و اندازه‌های خودرو نظر شمارا جلب می‌کند اما بااین‌حال وقتی پشت فرمان آن قرار می‌گیرید کمی نظرتان تغییر خواهد کرد و به جمع‌وجور بودن طراحی اتاقک آن پی خواهید برد ولی به‌هرحال برای سوار نمودن 5 نفر سرنشین هنوز هم می‌توان به آن اطمینان کامل داشت.

ادوات داخلی هرچند طراحی ساده‌ای دارند اما موقعیت دسترسی به آن‌ها کاملاً مناسب است. تریم چوبی درب‌ها و چرم بکار رفته در داشبورد از کیفیت کاملاً مناسبی برخوردار است.

اما چرم صندلی‌های و همچنین کیفیت ادوات قرارگرفته در کنسول مرکزی، نسبت به قیمت خودرو بسیار پائین تر از سطح انتظارات شماست؛ و علی‌الخصوص ذکر این نکته که نسبت به ماکسیما مرغوبیت کمتری دارند نیز شاید بیشتر شمارا عصبانی کند!

نبود دوربین عقب یا حداقل حس‌گر دنده‌عقب یکی دیگر از مشکلات این خودروست. از طرف دیگر وقتی شخصاً اقدام به نصب این دو آپشن می‌کنید، از سوی نمایندگی احتمالاً به باطل کردن تضمین 36 ماهه خودرو خود متهم خواهید شد.

همان‌طور که انتظار می‌رود، باوجود گیربکس CVT شروع حرکت تینا کمی کند است. اما به فاصله چند ثانیه بعد، این گیربکس ضعف خود را جبران کرده و شتاب خوبی را در دسترس شما قرار خواهد داد و حتی ممکن است به عدد 9.6 ثانیه‌ای نیز برای شتاب آن دست‌یابید.

هنگام نشستن در تینا و بخصوص در ردیف عقب، برخلاف نیسان ماکسیما، تکان‌های تعلیق دیگر آزاردهنده نخواهند بود. اگر با سرعت به پیچ‌ها وارد شوید به لطف سامانه‌های پایداری متعدد آن، با مشکلی مواجه نشده و راننده و سرنشین جلو نیز با خیال راحت، پیچ را تحمل خواهند کرد.

اما این قضیه برای سرنشینان عقب کمی متفاوت است چراکه طراحی صندلی‌ها به‌گونه‌ای نیست که کاملاً بدن را در خود جذب کند. ازاین‌رو جابجایی سرنشینان عقب در عبور از پیچ‌ها، بسیار محتمل می‌شود.

یکی از ویژگی‌های خوب تینا، داشتن فرمان حساس به‌سرعت است؛ بدین معنی که در سرعت‌های زیاد و برای بالا رفتن دقت و امنیت، حساسیت یا همان تیزی فرمان متناسب با شرایط رانندگی، به‌تدریج کمتر خواهد شد (اما به‌قدری نیست که خودرو از فرمان شما سرپیچی کند).

این ویژگی برای رانندگی تهاجمی جوانان قطعاً دردسرساز است چراکه فرصت انجام عکس‌العمل‌های سریع را کاملاً از آن‌ها می‌گیرد. طوری که در حین تعویض سریع لا ین‌ها به‌ویژه در سرعت‌های 110 تا 120 این امر کاملاً خود را نشان خواهد داد.