چری تیگو 5

کشور تولید کنندهایران
نام خودروچری تیگو 5
کلاس بدنهشاسی بلند
کلاس اتومبیلJ Segment
وزن1537 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو225/65 R 17
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب225/65 R 17
حجم موتور1971 cc
نوع موتوربنزین سوز
تعداد سیلندرها4
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتور چند نقطه ای
ظرفیت باک55 لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)139 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)182 نیوتن متر از دور 4300 تا 4500
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)69.5 اسب بخار بر لیتر
نوع جعبه دندهانتقال قدرت اتوماتیک پیوسته
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
نوع سیستم ترمزمجهز به ABS و EBD
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبکاسه ای
تعلیق جلوسیستم مستقل مک فرسون با فنر پیچشی و میله ضد غلتش
تعلیق عقبسیستم تعلیق کشنده چند گانه با فنر پیچشی
نوع سیستم فرمانفرمان برقی و تلسکوپی با قابلیت تنظیم در 2 جهت
حداکثر سرعت165 کیلومتر در ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) 13 ثانیه
استاندارد آلایندگییورو 4
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )از نوع SRS برای راننده و سرنشین جلو
سیستم های پایداری و کمک رانندهESP + ASR + DTC + HHC + EBA
سیستم های امنیتی و حفاظتیکمربند ایمنی 3 نقطه ای برای سرنشینان جلو و عقب، ایموبیلایزر
سیستم فرمان و هدایت پذیریفرمان برقی و تلسکوپی با قابلیت تنظیم در 2 جهت
سیستمهای تهویه مطبوعسیستم تهویه اتوماتیک و درجه حرارت دمای محیط
سیستم صوتی و تصویریکنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + مانتیور 7 اینچی لمسی + USB
سیستمهای مولتی مدیاسیستم نمایش اطلاعات خودرو
سیستم صندلیهای جلوصندلیهای چرمی – تنظیم برقی صندلی قابل تنظیم در 6 جهت
سیستم صندلیهای عقب
سیستم آیینه هاآیینه وسط با سیستم بازتاب نور – قابلیت تنظیم و جمع شوندگی برقی آیینه های جانبی
سیستم های سقفسانروف برقی
سیستم روشنایی جلونور چراغهای جلو با تنظیم اتوماتیک – چراغ رانندگی در روز
سیستم روشنایی عقبچراغ ترمز LED
سیستم های کمک رانندگیسنسور پارک – سیستم استارت بدون کلید – کروز کنترل – دوربین دید عقب

پیشرانهٔ تنفس طبیعی ۲ لیتری به حجم دقیق ۱۹۷۱ سی‌سی برای تیگو ۵ در نظر گرفته‌شده است که در دور موتور ۵۷۰۰ دور در دقیقه حداکثر توان ۱۳۶ اسب بخار تولید می‌کند و ۱۸۲ نیوتن‌تر گشتاور هم در دور موتور ۴۵۰۰ دور در دقیقه به همراه دارد. جعبه‌دندهٔ این خودرو در مدل پایه، ۵ سرعتِ دستی و در نسخه بالاتر به نمونهٔ CVT مجهز است که با این دو نوع گیربکس به ترتیب ۸.۵ و ۹ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند؛  که از سوی دارندگان ایرانی، متوسط مصرف سوخت ۹.۵ لیتر برای آن اعلام‌شده است. تیگو ۵ با پیشرانهٔ ۲ لیتری موجود در ایران، بیش از ۱۳ ثانیه برای رسیدن به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت، زمان لازم دارد و نهایت سرعت ۱۶۵ کیلومتر در ساعت ارائه می‌دهد. این خودرو در کشورمان، صرفاً دیفرانسیل جلو است. نوع دنده‌اتوماتیک تیگو ۵ به جعبه‌دندهٔ CVT‌ مجهز است که در صورت استفاده در حالت تیپ ترونیک، ۷ ضریب دندهٔ تعیین‌شده در اختیار راننده قرار می‌گیرد تا بتواند شرایط مشابهی با گیربکس‌های خودکار معمولی تجربه کند.

چری در بیشتر خودروهای تولیدی خود از برندهای دیگری، خصوصاً تویوتا الهام گرفته است و همان‌طور که تیگو ۳ قدیمی (که در ایران به نام نسل اول X۳۳ شناخته می‌شود) را بسیار شبیه به تویوتا رفور ۴ مدل ۲۰۰۱ عرضه کرد، در تیگو ۵ هم به‌وضوح تلاش کرده است خودرویی مشابه تویوتا فورچونر ۲۰۰۸ در اندازه‌ای کوچک‌تر بسازد و البته در جلوپنجره و نمای مقابل، نگاهی هم به رنجروور داشته باشد. درمجموع و با توجه به سابقهٔ نه‌چندان طولانی برند چری در ساخت خودرو و البته اصالت چینی آن، تیگو ۵ در نمای روبرو، چهرهٔ مناسبی دارد و هرچند دل‌فریب و در حد کره‌ای‌ها چشم‌نواز نیست، نمی‌توان آن را زشت به‌حساب آورد.

در نمای جانبی و خصوصاً در نگاه اول، تیگو ۵ اصلاً خودرویی چینی با طراحی پیش‌پاافتاده نیست و برعکس نوعی پختگی در طراحی آن دیده می‌شود. شاید بتوان گفت در این بخش، مهندسین چری دست به کپی‌برداری‌های هوشمندانه‌ای از کراس‌اوورهای مطرح ژاپنی زده‌اند؛ اما باید قبول کرد این حرکت را هنرمندانه و باظرافت زیادی انجام داده‌اند. یک خط هدایت‌کننده از چراغ عقب تا روی دستگیره‌ها ادامه یافته که همراه با خطوط روی گلگیر، به‌خوبی بدنه را حجم داده و جذاب کرده است. از سویی دیگر، سقف دارای شیبی ملایم به سمت عقب است و پنجره‌ها، شبیه آنچه در نیسان ایکست ریل جدید دیده‌ایم، دارای قابی فلزی و براق هستند. از سپر جلو تا زیر گلگیرها و رکاب، با پلاستیک سخت پوشانده شده است که در هنگام حرکت در مسیرهای خارج جاده و گل‌آلود از رنگ و بدنهٔ خودرو محافظت می‌کند.

در نمای پشت، مثل همیشه چینی‌ها کمی بی‌دقت عمل کرده‌اند و علاقهٔ شدید آن‌ها به چراغ‌های بزرگ، در تیگو ۵ هم دیده می‌شود. شاید این چراغ‌ها به‌تنهایی زیبا باشند؛ اما درمجموع نسبت به‌کل جثهٔ این خودرو که چندان بزرگ نیست، توی ذوق می‌زند. اگزوزها به‌خوبی داخل سپر جای گرفته است و سر اگزوزهای فلزی حالتی سه‌گوشه و هماهنگ با نمای عقب دارند. حجم دهی در این بخش از تیگو ۵ هم به‌خوبی انجام‌شده است و برجستگی‌ها، نمای اسپرت و جذابی (در مقایسه با دیگر چینی‌هایی که در ایران دیده‌ایم) به آن داده‌اند. در این قسمت هم، برای ما تا حدودی ایده گرفتن از نیسان ایکست ریل تداعی می‌شود.

در فضای داخلی، این بار چری سنگ تمام گذاشته و تا حدودی ما را شگفت‌زده کرده است. اگر آن را شبیه به فضای داخلی سانتافه در سایز کوچک‌تر بدانیم، برای مبلغی که برای آن پرداخت می‌شود، بسیار راضی‌کننده است. تیگو ۵ به‌درستی خلاقیت را کنار گذاشته و از زبان طراحی حاکم بر فضای داخلی بسیاری از شاسی بلندهای جهان الگو گرفته است. صندلی‌ها چرم هستند و داخل داشبورد هم از پلاستیک بی‌کیفیتی که در اکثر تولیدات چری (خصوصاً انواع MVM) دیده می‌شد، استفاده‌نشده است. فلزکاری‌های اتاقک واقعاً خوب انجام‌شده و چیدمان نمایشگر و دکمه‌ها کاملاً مد روز است. داشبورد دارای دو بخش بالا و پایین است که در نمونهٔ واردشده به ایران، به ترتیب سیاه و کرم روشن هستند که تا حدودی لوکس جلوه می‌کند.

فراموش نکنیم، این خودرو یک کراس‌اوور است و اصلاً نباید راحتی داخل آن را با هیوندای سانتافه مقایسه کرد. راننده در پشت فرمان دید خوبی به اطراف دارد؛ اما پهنای خودرو چندان زیاد نیست و ارتفاع سقف خودرو بالا است که سبب شده نه‌تنها کلیت خودرو ناموزون دیده شود که احتمال واژگونی آن در سرعت‌های بالا بیشتر شود. ابعاد تیگو ۵ عبارت‌اند از طول ۴۵۰۶ میلی‌متر، عرض ۱۸۴۱ میلی‌متر و ارتفاع ۱۷۴۰ میلی‌متر.

صندلی‌های تیگو همان‌طور که اشاره کردیم، چرم و در ردیف جلو برقی هستند. مانیتور ۷.۵ اینچی لمسی از طریق USB با گوشی‌های هوشمند ارتباط برقرار می‌کند و عملکرد مناسب آن با دوربین دید عقب خیلی در ساده‌تر کردن پارک این خودرو نقش داشته است. فرمان تلسکوپی و برقی تیگو ۵ به‌خوبی تنظیم می‌شود و آینه‌های بغل هم به‌صورت خودکار، قابل‌جمع شدن هستند. سانروف برقی و تهویه مطبوع خودکار، استارت بدون کلید، آینهٔ وسط ضد بازتاب و حس‌گر پارک از دیگر ویژگی‌های این خودرو محسوب می‌شود که شاید در مقایسه با کره‌ای‌ها نتوانیم آن‌ها را امکانات رفاهی قابل‌توجهی بنامیم؛ اما به‌هرحال این امکانات در هیچ‌یک از محصولات تولید داخل دیده نمی‌شوند.

تیگو ۵ در کشورمان با دو تیپ MT و CVT عرضه می‌شود که نوع CVT (دنده خودکار) به سه زیرگروه کافورت، لاک چری و اکسلنت تقسیم می‌شود تا مجموع مدل‌های این خودرو (ازنظر سطح آپشن‌ها) را به ۴ برساند. نوع MT که طبیعتاً ارزان‌ترین نسخه محسوب می‌شود؛ دارای آپشن‌های حس‌گر پارک، فرمان برقی تلسکوپی، چراغ رانندگی در روز و آینه‌های برقی جمع‌شونده است. مدل کافورت علاوه بر آپشن‌های گفته‌شده و جعبه‌دنده خودکار با استارت بدون کلید، کروز کنترل، نمایشگر ۷ اینچ، دوربین پارک و صندلی‌های چرمی همراه است. آپشن‌های صندلی جلوی برقی، تهویه مطبوع خودکار و سانروف برقی در مدل‌های لاک چری و اکسلنت ارائه می‌شود و تفاوت نسخه اکسلنت با لاک چری در داشتن گرم‌کن داخل صندلی، تعداد بیشتر ایربگ‌ها و فناوری کنترل پایداری (ESP) است.

در بخش ایربگ، تیگو ۵ در حالت پایه فقط ۲ ایربگ برای سرنشینان جلو دارد که از هیچ بهتر است؛ اما در حد استانداردهای روز دنیا نیست و فقط در مدل فول‌آپشن که اکسلنت نام دارد، چهار ایربگ وجود دارد. سامانه‌های کنترل پایداری شامل ترمز ABS و EBD، ASR، HHC، EBA می‌شود. جهت اطلاع دوستانی که با این عبارات آشنا نیستند، باید گفت که EBD مکمل ترمز ABS است و به‌صورت الکترونیکی فشار ترمز بر روی هر یک از چرخ‌ها را کنترل می‌کند. ASR یا TCS مربوط به سامانه کنترل ترکشن نامیده می‌شود که از هرز گردی چرخ‌ها و سرخوردن خودرو جلوگیری می‌کند.

سیستم HHC یا Hill Holder از بازگشت خودرو به سمت پایین در هنگام حرکت صعودی روی شیب جلوگیری می‌کند و EBA که سامانه کمکی ترمز اضطراری (Emergency brake assist) گفته می‌شود، در هنگام فشار ناگهانی به پدال گاز، قدرت وارده بر سیستم ترمز و لنت‌ها را افزایش می‌دهد.

وقتی وارد اتاقک تیگو ۵ می‌شوید، کیفیت ساخت و راحتی صندلی‌ها رضایت‌بخش است؛ اما به هنگام حرکت، اگر به دنبال شتاب‌گیری و رسیدن به سرعت‌های بالا هستید، حتماً ناامید خواهید شد. قدرت ۱۳۶ اسب بخار برای وزن ۱۵۰۰ کیلوگرمی این کراس‌اوور کافی نیست و شما خیلی دیر به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت خواهید رسید. از سویی دیگر، آپشن‌های این خودرو در نسخه پایه (MT) و قیمتی نزدیک به ۸۰ میلیون تومان چندان جالب نیستند و تعویض دندهٔ دستی برای آن عجیب است. از سویی دیگر در نسخه‌های بالاتر با آپشن‌های بیشتر که قیمت را به ۹۵ میلیون تومان می‌رساند هم این خودرو دو دیفرانسیل نیست.

سرنشین جلو در تیگو ۵ احساس راحتی می‌کند و فضای مناسبی در اختیار دارد؛ درحالی‌که این موضوع برای ردیف عقب صدق نمی‌کند و انتظارات را باید در حد یک خودروی معمولی و نه یک کراس‌اوور پایین آورد. در بخش صندوق‌عقب، با توجه به امکان خواباندن صندلی‌ها، فضای خوبی وجود دارد که همراه با سقف بلند تیگو ۵، مناسب به نظر می‌رسد.