چری تیگو 7

کشور تولید کنندهایران
نام خودروچری تیگو 7
کلاس بدنهشاسی بلند
کلاس اتومبیلJ Segment
وزن1440 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو225/65 R 17
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب225/65 R 17
حجم موتور1498 cc
نوع موتوربنزین سوز
تعداد سیلندرها4
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری
ظرفیت باک57 لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)144 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)210 نیوتون متر در 4200 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)96 اسب بخار بر لیتر
نوع جعبه دندهاتوماتیک دو کلاچه
تعداد دنده (جلو)6
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقباتصال چندگانه ( مولتی لینک )
نوع سیستم فرمانفرمان برقی
حداکثر سرعت185 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)10.9 ثانیه
استاندارد آلایندگییورو 5
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )2 ایربگ برای راننده و سرنشین جلو
سیستم های پایداری و کمک رانندهtcs-vsc-abs-ebd-tpms-esp-hac
سیستم های امنیتی و حفاظتیسیستم هوشمند ورود بدون کلید و دکمه استارت/سیستم هشدار دهده باز بودن دربها ، قفل ایمنی کودک ، قفل مرکزی به همراه ریموت کنترل ، سیستم ضد سرقت ، سیستم هشدار دهنده باز بودن درب
سیستم فرمان و هدایت پذیریفرمان برقی، دارای کلید های کنترل سیستم صوتی و کروزکنترل
نوع غربیلک3 شاخه دارای روکش چرمی + دکمه های سیستم صوتی بر روی فرمان
سیستم صوتی و تصویریدارای 6 بلندگو، سیستم پخش CD با خروجی USB، AUX-bluetooth
سیستمهای مولتی مدیامجهز به مانیتور 9 اینچی
سیستم صندلیهای جلوصندلی برقی راننده ، صندلی ها با روکش چرمی دارای گرمکن
سیستم صندلیهای عقبدارای روکش چرم
سیستم آیینه هاآینه های جانبی برقی دارای گرمکن / تاشوی برقی / دارای راهنمای روی آینه
سیستم شیشه ها4 شیشه اتوماتیک برقی-برف پاککن اتوماتیک تایمر دار
سیستم روشنایی جلومجهز به چراغ های روز، روشن وخاموش شدن اتوماتیک چراغ ها
سیستم روشنایی عقبچراغهای LED طیفی به همراه مه شکن
سیستم های کمک رانندگیدارای سنسور فاصله سنج جلو و عقب، کروز کنترل، دوربین دید 360 درجه،سیستم رانندگی اقتصادی(eco mode )،

شاید در ظاهر و تصاویر منتشرشده از تیگو 7، این خودرو کوچک‌تر از تیگو ۵ به نظر رسد، اما چنین نیست و حالا این مدل، پرچم‌دار برند چری و خصوصاً کلاس کراس‌اورهای این شرکت محسوب می‌شود. چری سرمایه‌گذاری سنگینی روی طراحی و تولید این خودرو داشته است و تلاش می‌کند تا به‌عنوان گروهی مستقل از دیگر خودروسازان دنیا، فعالیت کند.

در نمای روبه‌رو، حالت اسپرت و جوان‌پسند تیگو 7، بیننده را جذب خود می‌کند. چراغ‌های مثلثی، حس آئرودینامیک جالبی دارند، درحالی‌که تهاجمی و مدرن جلوه می‌کنند. جلوپنجره همراه با لوگوی کوچک چری در وسط، جایگاه مناسبی دارد، ضمن اینکه استفاده از یک نوار کروم، به‌خوبی یکنواختی جلوپنجره را کاهش داده است و محدودهٔ زیر چراغ‌ها را به هم متصل می‌کند تا نمای روبه‌رو، به دو بخش بالا و پایین تقسیم شود. علاوه بر این، خطوط مورب و متقارن جلوپنجره، چشم را به سمت لوگوی چری می‌برد. سپر تیگو 7، کمی شلوغ و دارای قطعات مختلف است که شامل جایگاه لوزی شکل مه‌شکن‌ها، دو مجرای عبور هوا در وسط و ادوات فلزی نقره‌ای‌رنگ در قسمت پایین است. بهره‌گیری از چنین شیوهٔ مدرنی در سبک طراحی، نشانهٔ پیشرفت چری در صنعت خودروسازی جهان محسوب می‌شود، هرچند که پختگی برندهای ژاپنی را در اختیار ندارد، قابل‌قبول و موردپسند عامهٔ مردم خواهد بود.

از نمای جانبی، طراحی هنرمندانه و خوش‌استیل تیگو 7، فراتر از انتظار است. زه‌کشی کروم، بخشی از شیشه‌ها را فراگرفته است، درحالی‌که ریل‌های باربند و رکاب هم، نقره‌ای‌رنگ و چشم‌نواز به نظر می‌رسند. طبق معمول کلاس کراس‌اورهای میان رده، فریم گلگیرها از پلاستیک سیاه تشکیل‌شده است و سپرهای جلو و عقب را از طریق زیر رکاب، به هم متصل می‌کند. مهم‌ترین عنصر در طراحی نمای کناری تیگو 7، خط حجم دهنده‌ای است که از گوشهٔ چراغ جلو و روی گلگیر عقب، در امتداد دستگیره‌ها کشیده می‌شود.

هرچند از نمای جانبی و روبه‌رو، می‌توان نمرهٔ بالایی به طراحی تیگو 7 داد، انتظارات از عقب این خودرو برآورده نمی‌شود و حتی باور اینکه بخش جلو و پشت این خودرو توسط یک گروه طراحی‌شده باشد، مشکل است. از سویی دیگر، شباهت زیادی بین این قسمت و نمای عقب محصولات لیفان دیده می‌شود که خود، نوعی نمونه‌برداری از مدل‌های کره‌ای به نظر می‌رسد. شیشهٔ عقب، نسبتاً کوچک است و دید چندان مناسبی به بیرون نخواهد داشت، ضمن اینکه فضای خالی آزاردهنده‌ای روی کاپوت عقب دیده می‌شود. سپر عقب تیگو 7، کاملاً پلاستیکی است و با چراغ‌های باریک در کنار قطعه‌ای نقره‌ای‌رنگ، طراحی سردرگمی دارد. حضور بالچه در انتهای سقف و بالای شیشه، از معدود نکات مثبت در طراحی عقب تیگو 7 است.

درمجموع، با توجه به اهمیت طراحی نمای روبه‌رو در ظاهر یک خودرو، می‌توان به محصول جدید چری، نمرهٔ بسیار خوبی داد و آن را فراتر از انتظار بازار جهانی از یک خودروی چینی دانست. ابعاد تیگو 7 شامل ۴.۵ متر، عرض ۱.۸۳۷ متر همراه با ارتفاع سقف ۱.۶۷۰ متر است که بافاصله محورهای ۲.۶۷۰ متر ارائه می‌شود. ارتفاع استاندارد کف خودرو تا سطح زمین، ۲۱ سانتیمتر است.

به‌محض ورود به تیگو 7، با نکات مثبت و منفی جالب آن آشنا می‌شوید. بخش مثبت و جذاب این خودرو، شامل صندلی‌های لوکس و خوش‌فرم، خصوصاً برای سرنشینان جلو می‌شود که به‌ندرت در یک کراس‌اور چینی دیده‌ایم، اما داشبورد پلاستیکی و کاملاً سادهٔ آن، چیزی فراتر از یک خودروی معمولی با نمایشگر میانی به نظر نمی‌رسد.

طراحی داخل در، بسیار خوب است و جایگاه مناسبی برای آرنج دارد. فرمان تیگو 7 به تبعیت از داشبورد آن، از پلاستیک خشک ساخته‌شده است، ولی در بخش‌های پیرامون که با دست راننده ارتباط دارد، با چرم مصنوعی ارائه می‌شود. استفاده از قطعه‌ای فلزی و براق در فرمان تیگو 7، جلوه‌ای لوکس در مقابل راننده می‌گذارد که همراه پنل دیجیتال پشت فرمان، مدرن‌تر و جذاب‌تر از دیگر خودروهای چینی است. نمایشگر ۴.۸ اینچ TFT، میان عقربه‌های سرعت و دور موتور دیده می‌شود که تفاوت اتاقک تیگو 7 با دیگر کراس‌اورهای هم‌وطن خود را افزایش می‌دهد. دکمه‌های روی فرمان، برای کنترل کروز کنترل، فرماندهی به پخش صوت و تعدادی از ادوات فنی خودرو کاربرد خواهند داشت.

نمایشگر اصلی با سایز ۹ اینچی ارائه می‌شود که مشخص نیست در نسخه‌های ورودی به ایران هم وجود دارد یا با نمونه‌ای کوچک‌تر جایگزین خواهد شد. این نمایشگر برای پخش سرگرمی‌های چندرسانه‌ای، کنترل سیستم تهویهٔ مطبوع، پخش تصویر دوربین عقب و بعضی تجهیزات فنی تیگو 7 کاربرد خواهد داشت. دو درگاه USB برای شارژ و ارتباط تیگو 7 با تلفن‌های همراه در نظر گرفته‌شده است، ضمن اینکه امکان اتصال از طریق بلوتوث و مکالمهٔ تلفنی هم برای سرنشینان وجود دارد.

سانروف تیگو 7، باحالت پانورامیک ارائه می‌شود و حدود ۱ متر طول دارد، هرچند که بازهم نمی‌توان دربارهٔ نسخهٔ ورودی به ایران و حضور چنین تجهیزاتی در آن، پیش‌داوری کرد. از نکات مثبت این خودرو، باید به فضای مناسب آن برای سرنشینان عقب اشاره کرد که بافاصلهٔ ۷۲ تا ۹۷ سانتیمتر بین صندلی عقب و ردیف جلو (بسته به جایگاه صندلی‌های جلو) برای افراد بلندقد هم رضایت‌بخش خواهد بود. صندوق بار تیگو 7 با حجم خالص ۴۱۴ لیتر ارائه می‌شود که در صورت جمع‌کردن صندلی‌های ردیف دوم، به ۱۱۰۰ لیتر افزایش پیدا خواهد کرد.

سه نسخه از تیگو 7 در بازار چین وجود دارند که شامل مدل ۲ لیتری تنفس طبیعی و دو نمونهٔ ۱.۵ لیتری توربوشارژ است. هرچند قرار نیست چری از پیشرانه‌های ۲ لیتری، برای محصولات وارداتی خود به ایران استفاده کند؛ در ادامهٔ مطلب به بررسی هر سه مدل می‌پردازیم.

ضعیف‌ترین نسخهٔ تیگو 7 که اتفاقاً برای ورود به ایران هم انتخاب‌نشده، دارای پیشرانهٔ ۲ لیتری تنفس طبیعی به قدرت ۱۲۰ اسب بخار است که در دور موتور ۵۵۰۰ دور بر دقیقه، حاصل می‌شود. بالاترین گشتاور این مدل، ۱۸۰ نیوتن‌تر خواهد بود که از دور موتور ۴۰۰۰ دور بر دقیقه، در اختیار راننده است. زمان دقیق رسیدن این خودرو از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت مشخص نیست، اما با توجه به وزن خالص ۱۴۳۲ کیلوگرم، می‌توان زمانی بین ۱۱ تا ۱۳ ثانیه برای آن پیش‌بینی کرد. نهایت سرعت تیگو 7 با پیشرانهٔ ۲ لیتر، ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت اعلام‌شده است که با میانگین مصرف سوخت ۷ تا ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، ارائه می‌شود. جعبه‌دندهٔ ۷ سرعت‌ها خودکار از نوع CVT، پیش‌فرض این خودرو در چین است، اما ممکن است با نمونهٔ ۶ سرعت‌ها خودکار و دوکلاچهٔ ساخت ایسین ژاپن هم عرضه شود.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، نمونهٔ ۱.۵ لیتری توربوشارژ از تیگو 7، در دو مدل عرضه می‌شود. نمونهٔ ارزان‌تر که اتفاقاً به دلیل استفاده از جعبه‌دندهٔ ۶ سرعت‌ها دستی، ارزان‌تر از نسخهٔ ۲ لیتری است، با کد SQRE4T15 شناخته می‌شود. قدرت این خودرو ۱۵۰ اسب بخار و نهایت گشتاور آن ۲۰۵ نیوتن‌تر است که از دور موتور ۲۰۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود. نهایت سرعت این نمونه، ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت خواهد بود و میانگین مصرف سوخت ۶.۷ لیتر، برای آن اعلام‌شده است.

گران‌ترین مدل چری تیگو 7، از پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربوشارژ استفاده می‌کند، اما قدرت بیشتری نسبت به نمونهٔ دنده دستی دارد. این خودرو با کد SQRE4T15B، حدود ۱۴۴ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن‌تر گشتاور دارد که از دور موتور ۱۷۵۰ دور بر دقیقه، در اختیار خواهد بود. با توجه به گشتاور بالاتر در دور موتور پائین، می‌توان پیش‌بینی کرد که این نسخه از تیگو 7، درزمانی کمتر از ۱۰ ثانیه به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد، درحالی‌که نهایت سرعت آن، ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت با میانگین مصرف سوخت، ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر عنوان‌شده است.

تمامی نسخه‌های تیگو 7، فارغ از نوع پیشرانه، صرفاً به‌صورت دیفرانسیل جلو عرضه می‌شوند و نسخهٔ دو دیفرانسیل، برای هیچ‌کدام از آن‌ها، قابل سفارش نیست. این خودروها در چهار سطح از آپشن‌های پایه، الایت، دلوکس و پریم عرضه می‌شوند که قیمت بازار چین آن‌ها، از طریق جدول زیر قابل‌مشاهده و بررسی است.

تیگو 7، هرچند ازنظر قدرت پیشرانه حرف زیادی برای گفتن ندارد، با آپشن‌های نسبتاً کاملی در بازار چین ارائه می‌شود که در مدل‌های مختلف پایه، الایت، دلوکس و پریم دیده می‌شوند. از امکانات استاندارد این خودرو می‌توان به چراغ‌های اصلی اشاره کرد که ترکیبی از نوار LED برای روشنایی روز و لامپ‌های پرقدرت زنون هستند. این موضوع باعث می‌شود، هم در نمای روبه‌رو و هم قسمت عقب، جلوهٔ خودرو به هنگام شب افزایش یابد.

از دیدگاه فنی، شاسی و فنربندی اسپرت که در قسمت عقب از نوع مولتی لینک است، در همهٔ مدل‌ها وجود دارد. از سویی دیگر، جعبه‌دندهٔ دستی ساخت ایسن ژاپن یا نوع دوکلاچهٔ خشک در نسخهٔ خودکار، آپشن‌های ارزشمندی برای تیگو 7 هستند.

از آپشن‌های رفاهی این خودرو، می‌توان به فناوری دید پرنده یا دوربین ۳۶۰ درجه اشاره کرد که به هنگام حرکت یا پارک خودرو در مسیرهای سخت، مفید خواهد بود. چری ادعا می‌کند با استفاده از ۸ حس‌گر مختلف که در پیرامون تیگو 7 قرارگرفته‌اند، فاصلهٔ مجاز خودرو با اجسام، ازهرجهت اندازه‌گیری می‌شود و با اعلام هشدار به راننده، از حوادث گوناگون جلوگیری خواهد شد. چراغ‌های مه شکن، در مدل‌های با آپشن بالا؛ قابلیت چرخش دارند و می‌توانند در صورت گردش خودرو، سمت داخل پیچ را روشن کنند.

سقف پانورامیک، سیستم استارت بدون کلید، گرم‌کن و جمع کنندهٔ الکتریکی آینه‌بغل، تقریباً در همهٔ نسخه‌های تیگو 7 موجود خواهند بود. حس‌گر باران، بالابر الکتریکی در صندوق‌عقب، مودهای رانندگی اقتصادی و اسپرت، بازتاب لوگوی تیگو روی سطح زمین به هنگام ورود و خروج سرنشینان (Door Welcome Lights)، صندلی‌های تمام چرم و نواردوزی چرم روی داشبورد، در نسخه‌های فول‌آپشن قابل‌استفاده هستند.

ترمزهای تیگو 7، ساخت بوش آلمان هستند و در همهٔ نسخه‌ها، از سامانه‌های ABS, EBD و TCS پشتیبانی می‌کنند تا لغزش و حفظ تعادل خودرو در شرایط مختلف، مدیریت شود. چری ادعا می‌کند به لطف استفاده از این سیستم ترمز، تیگو 7 در مسافتی کمتر از ۴۰ متر، از سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به سکون کامل می‌رسد که نشان‌دهندهٔ قدرت ترمز گیری بسیار خوب، برای خودرویی با وزن تقریبی ۱.۵ تن است. این خودرو همچنین از حس‌گر کنترل فشار باد لاستیک‌ها و سامانهٔ نگه‌دارندهٔ خودرو درشیب جاده (HHC) استفاده می‌کند.

نشستن پشت فرمان تیگو 7، تجربهٔ جالبی خواهد بود. صندلی‌های راحت و سرشار از چرم این خودرو، مثل مدل‌های اسپرت اروپایی با لبه‌های زانو و پشت کتف، به‌خوبی بدن را در برمی‌گیرند و قابل‌مقایسه با دیگر خودروهای چینی واردشده به ایران نیست. این موضوع نه‌تنها لذت رانندگی با تیگو 7 را افزایش می‌دهد، بلکه بوی ناراحت‌کنندهٔ ناشی از پلاستیک و مواد بازیافتی که در بعضی خودروهای چینی قدیمی دیده‌ایم، همراه نخواهد داشت.

در بحث رانندگی و آزمون جاده، باید توجه داشت که کراس‌اوری مجهز به پیشرانهٔ ۱۵۰ اسب بخار، قرار نیست شتاب‌گیری اسپرتی داشته باشد و فراتر از هاچبک‌های تولید داخل عمل کند. این خودرو، خصوصاً در نمونهٔ مجهز به جعبه‌دندهٔ خودکار، آرام رفتار می‌کند و برای سبقت گرفتن، به زمان زیادی احتیاج خواهد داشت. فراموش نکنیم بر اساس شواهد به‌دست‌آمده از مدل‌های مختلف این خودرو در دیگر کشورهای جهان، نسخهٔ خودکار تیگو 7، از جعبه‌دندهٔ CVT ساخت چری استفاده خواهد کرد، درحالی‌که مدل دنده دستی (به‌شرط ورود به ایران) شتاب‌گیری بهتری خواهد داشت و از جعبه‌دندهٔ ۶ سرعت‌ها ساخت ایسن ژاپن، بهره‌مند است.

از نکات منفی این مدل، می‌توان به کمبود فناوری ترمز خودکار اشاره کرد، که لازمهٔ خودروهای امروزی است. از سویی دیگر، فقدان سیستم دو دیفرانسیل، توانایی تیگو 7 برای حرکت در مسیرهای خارج جاده را کاهش می‌دهد، هرچند که زاویهٔ بسیار خوب لبهٔ سپر با سطح تایرها که در سمت مقابل نزدیک به ۲۵ درجه و در پشت حدود ۳۰ درجه است، تپه نوردی با تیگو 7 را ممکن خواهد کرد. علاوه بر این، ارتفاع کف تیگو 7 با سطح زمین در حالت استاندارد، ۲۱ سانتیمتر است که در این کلاس بدنه، قابل‌قبول به نظر می‌رسد.

با توجه به اتاق خوش‌استیل و جادار تیگو 7، می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که با خودرویی مناسب حمل ۴ سرنشین در مسیرهای شهری روبه‌رو هستیم. شتاب‌گیری معمولی، در کنار مصرف سوخت متعادل، تیگو 7 را مناسب خانواده‌ها و افراد علاقه‌مند به کراس‌اورهای ارزان‌قیمت نشان می‌دهد، از سویی دیگر، صندوق بار بسیار خوب، اتاقک کم‌صدا، فنربندی نرم و آپشن‌های نسبتاً کامل (در سطح یک خودروی چینی)، نکات مثبت تیگو 7 هستند؛ درحالی‌که خریدار احتمالی، نباید از پیشرانهٔ ۱۵۰ اسب بخار توقع زیادی داشته باشد.