هیوندای ix35

کشور تولید کنندهکره جنوبی
نام خودروهیوندای توسان (‌آی ایکس 35‌)
کلاس بدنهشاسی بلند
کلاس اتومبیلJ Segment
وزن1520-1588 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو225/60 R 17
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب225/60 R 17
حجم موتور1999 cc
نوع موتوربنزین سوز
تعداد سیلندرها4
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتور
ظرفیت باک62 لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)157 اسب بخار در 6200 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)200 نیوتون متر در 4200 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)78.89 اسب بخار بر لیتر
نوع جعبه دندهاتوماتیک تیپ ترونیک
تعداد دنده (جلو)6
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی و پدالهای پشت فرمان
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو چهار چرخ محرک
نوع سیستم ترمزدارای سیستم مدیریت پایداری خودرو به همراه سیستم دستی ترمز پارک
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده با هوا
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی خنک شونده با هوا
نوع سیستم تعلیقسیستم تعلیق پیشرفته مستقل
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقبمستقل چند اتصالی
نوع سیستم فرمانقدرت کمکی الکتریکی و حساس به سرعت
حداکثر سرعت170 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)11.5 ثانیه
مصرف سوخت شهری9 لیتر در 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی8.5 لیتر در 100 کیلومتر
سیکل ترکیبی مصرف سوخت7 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 5
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )جانبی ، پرده ای ، راننده و سر نشین جلو
سیستم های پایداری و کمک رانندهESC , HAC , VSM
سیستم های امنیتی و حفاظتیضد سرقت ایموبیلایزر ، کلید هوشمند با استارت دکمه ای
سیستم فرمان و هدایت پذیریتنظیم اتوماتیک با گرمکن غربیلک فرمان
نوع غربیلکتلسکوپی
سیستمهای تهویه مطبوعاتوماتیک
سیستم صوتی و تصویریJBL با مانیتور 4.2 اینچی لمسی
سیستمهای مولتی مدیاNAVIGATION-BLUETOOTH-USB-AUX
سیستم صندلیهای جلوبرقی 8 حالته با گرمکن و سردکن
سیستم صندلیهای عقبتاشو با گرمکن
سیستم آیینه هابرقی تاشو و آینه الکتروکرومیک
سیستم شیشه هابرقی
سیستم های سقفپانوروما
سیستم روشنایی جلوزنون (HID ) / اتو لایت و روششنایی در روز
سیستم روشنایی عقبچراغهای LED
سنسورهای پیش فعالرادار نقطه کور ، سنسور باران،LDWS,TCM,DBC
سیستم های کمک رانندگیسنسور جلو و عقب ،دوربین عقب ،کروز کنترل

انتظاری که از هیوندای توسان 2018 وجود دارد آن است که با سامانه چهارچرخ محرک و پیشرانه بنزینی ارائه شود، همان‌طور که از بقیه شاسی‌بلندهای میان سایز هیوندای نیز انتظار می‌رود. هیوندای توسان در بازار استرالیا با چهار تریم مختلف، تحت عناوین: اکتیو، اکتیو ایکس، الیت و هایلندر عرضه می‌شود که حدود 77 درصد از کل فروش این محصول را دو نسخه اکتیو و اکتیو ایکس به خود اختصاص داده‌اند. از این مقدار نیز مدل اکتیو ایکس توانسته با صندلی‌های چرمی، شیفتر، غربیلک فرمان پریمیوم، رینگ‌های آلیاژی 18 اینچی، آینه‌های جانبی مجهز به گرم‌کن و تا شوندگی برقی، حدود 56 درصد فروش را به‌سوی خود بکشاند. قیمت نسخه اکتیو برابر 31,590 دلار استرالیا و مدل اکتیو ایکس معادل 33,650 واحد است.


اگر سامانه چهارچرخ محرک و پیشرانه بنزینی جزء معیارهای انتخابی شما باشند، بایستی به سراغ دو نسخه الیت و هایلندر که نیروی خود را مدیون پیشرانه 1.6 لیتری بنزینی مجهز به توربوشارژر هستند، بروید که در این صورت به ترتیب در قبال آن دو باید 39,250 و 45,450 دلار استرالیا پرداخت نمایید.


شاید این سؤال در ذهن شما نقش ببندد که آیا 1.6 لیتر می‌توانید جوابگوی یک شاسی‌بلند 1700 کیلوگرمی باشد یا نه؟ توان این موتور معادل 174 اسب بخار و گشتاور آن 265 نیوتن-متر است که از دور موتور 1500 تا 4500rpm در دسترس قرار می‌گیرد و به همین دلیل از قدرت و انعطاف‌پذیری کافی در شرایط مختلف برخوردار است. برخلاف نمونه دو لیتری که با یک گیربکس شش سرعتِ اتوماتیک و یا دستی همراه شده است، سامانه انتقال قدرت نسخه 1.6 لیتری از گیربکس هفت سرعتِ دوکلاچه بهره می‌برد که البته عملکرد آن عالی نیست.


به لطف توربوشارژرهای دوقلو، کشش خودرو در دنده‌های سنگین مناسب و بانشاط است اما واکنش خودرو نسبت به پدال گاز در دنده سوم با تأخیر همراه است و گاهی اوقات نیاز به معکوس کشیدن احساس می‌شود. در هنگام گشت‌وگذار، ویژگی خاصی نظرات به سمت خود جلب نمی‌کند و جریان پایدار گشتاور برای دستیابی به سرعت‌های بالا و گذر از سربالایی‌ها، همواره تداوم دارد. سیستم فرمان توسان جزء موارد مورد پسند ماست، چراکه علاوه برگردش راحت و آسان به‌ویژه در هنگام پارک نمودن خودرو، برای مسافرت‌های طولانی نیز مناسب بوده و از سفتی معقولی سود می‌برد. اما انتظار چالاکی بیش‌ازحد از سامانه فرمان نداشته باشید و در کل اندکی تنبل به نظر می‌رسد. سرزندگی خودرو در عبور از پیچ‌ها نیز مشهود است، در این مواقع توسان قرص و محکم عمل نموده و باصلابت در پیچ حرکت می‌کند. خبری از بادی رول نیست و سیستم تعلیق مک‌فرسون در جلو و چند اتصالی در عقب، در کار خود کاملاً ماهر هستند.


کیفیت سواری توسان در حقیقت یک مقوله پیچیده است، از همان ابتدا که سوار بر توسان شدیم، سفتی خاصی را از ناحیه کمک‌فنرها احساس نمودیم. ناهمواری‌های بزرگ به‌خوبی جذب سیستم تعلیق می‌شود اما در جاده‌های ناصاف کم کیفیت، کمی بیشتر متوجه مشغولیت سیستم تعلیق خواهید شد و دیگر نمی‌توان پیچ‌وخم‌های این‌گونه مسیرها را با خونسردی تمام طی نمود.

صندلی‌های چرمی، اگرچه بدن را به‌خوبی حمایت می‌کنند اما سفتی آن‌ها بیش‌ازحد انتظار بوده و درخورشان یک نسخه سطح بالا نیست. همچنین باوجود استفاده از مواد نرم در بسیاری از نقاط کابین، اما برخی مواد پلاستیکی خشک و کم کیفیت نیز به چشم می‌خورند که باعث کاهش رتبه کیفیت کابین توسان هایلندر خواهند شد. دید به بیرون خوب بوده و فضای کافی برای سر، پا و آرنج پنج سرنشین بزرگ‌سال در کابین توسان یافت خواهد شد.
عایق‌بندی صوتی کابین در درجه بالایی قرار دارد و در ساعات اوج شلوغی و ترافیک، صدای چندانی از بیرون به داخل کابین راه نمی‌یابد. حتی صدای پیشرانه نیز به داخل راه ندارد مگر آنکه دور موتور را به فراتر از 5000 برسانید.

ازنظر فضای قرار دادن اشیا نظیر تلفن همراه، بطری آب، کیف پول و غیره هیچ جای نگرانی نیست. همچنین دو عدد پورت برق 12 ولت، یک عدد پورت USB و یک عدد پورت جک 3.5 میلی‌متری در جلو وجود دارد. جعبه‌داشبورد نیز علاوه بر روشنایی، خنک هم می‌شود. محفظه بار هم علاوه بر جاداری، از روزنه بزرگ و ارتفاع زیاد برخوردار است که آن را مناسب جای دادن چمدان‌های بزرگ و مواد مختلف می‌نماید. در داخل چرخ زاپاس که کف قسمت بار مخفی‌شده است، دو عدد جعبه کوچک برای قرار دادن اشیا قیمتی وجود دارد و کل اسباب و وسایلتان را نیز می‌توانید به چهار قلاب تعبیه‌شده در محفظه بار، محکم ببندید.

 

توسان سرشار از تجهیزات است؛ ازجمله می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:
سیستم ناوبری جدید، اپل کار پلی و اندرویداتو، سانسورهای پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب، صندلی‌های برقی جلو مجهز به گرم‌کن و سردکن، سانروف پانوراما، چراغ‌های LED، آینه تاریک شونده، استارت دکمه‌ای به همراه کلید مجاورت، درب پشت برقی و ترمزدستی برقی.

هیوندای توسان از بسیاری جهات خودروی مناسبی است، رانندگی خوبی دارد و از کیت‌های مختلف فنّاورانه بهره‌مند شده است. اما به نظر ما نسخه الیت با توجه به‌صرفه جویی شش هزار دلاری که نصیب خریدارش می‌کند، گزینه مناسب‌تری باشد. مدل اکتیو ایکس نیز با همین مقدار کاهش قیمت نسبت به الیت و استفاده از رینگ‌های کوچک‌تر که موجب نرمی بیشتر سواری می‌شود نیز جزء گزینه‌های محبوب به شمار می‌رود. اگرچه گزینه‌های مختلفی در این سگمنت پرطرفدار وجود دارند که کار توسان را در بازار سخت خواهند نمود، نظیر هم‌وطنش کیا اسپورتیج، اما رقبا نیز باید بدانند که با حریفی سرسخت باید دست‌وپنجه نرم کنند.