کشور تولید کنندهکره جنوبی
نام خودروهیوندای وراکروز (‌آی ایکس 55‌)
کلاس بدنهشاسی بلند
کلاس اتومبیلJ Segment
وزن2009 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان7
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو245/60 R 18
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب245/60 R 18
حجم موتور3778 cc
نوع موتوربنزین سوز
تعداد سیلندرها6
تعداد سوپاپ ها24
آرایش قرار گیری سیلندرهاخورجینی V شکل
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری تزریق مستقیم
ظرفیت باک78 لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)260 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)347 نیوتون متر در 4500 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)68.4 اسب بخار بر لیتر
نوع جعبه دندهاتوماتیک تیپ ترونیک
تعداد دنده (جلو)6
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو چهار چرخ محرک
نوع سیستم ترمزدارای سیستم مدیریت پایداری خودرو
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده با هوا
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی
نوع سیستم تعلیقسیستم تعلیق پیشرفته مستقل
تعلیق جلومک فرسون مستقل برای هر چرخ
تعلیق عقباتصال چندگانه ( مولتی لینک )
کمک فنرهای جلو هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع
کمک فنرهای عقبکمک فنر هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع
نوع سیستم فرمانقدرت کمکی هیدرولیکی
حداکثر سرعت176 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)9 ثانیه
مصرف سوخت شهری15.5 لیتر در 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی10.7 لیتر در 100 کیلومتر
سیکل ترکیبی مصرف سوخت13 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 3
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )مجهز به 10 کیسه هوای ایمنی که شامل :جلو ، جانبی ، پرده ای محافظ سر ، کلید غیر فعال سازی کیسه هوای ایمنی جهت نصب صندلی کودک
سیستم های پایداری و کمک رانندهABS , ESP
سیستم های امنیتی و حفاظتیسیستم کلید ضد سرقت ، دارای قفل مرکزی در اختیار راننده ، دارای ریموت کنترل رادیویی ، سیستم باز و بسته شدن دربها بدون کلید
سیستم فرمان و هدایت پذیریقدرت کمکی هیدرولیکی
نوع غربیلکقابلیت تنظیم در 2 جهت عمودی و افقی به صورت برقی ، دکمه های تنظیم سیستم صوتی روی فرمان
سیستمهای تهویه مطبوعدارای سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک ، سیستم تهویه دوگانه ، دارای سیستم کنترل کیفیت هوا AQS و هوا داخل اتاق ، دارای دریچه سیستم تهویه برای سرنشینان ردیف دوم و سوم به صورت جداگانه
سیستم صوتی و تصویریسیستم صوتی مجهز به 6 بلندگو و 2 عدد تیونر ، دارای آمپلی فایر و ساب ووفور ، قابلیت پخش CD به همراه چنجر 6 تایی ، دارای پورت USB ، AUX ، iPod Cable
سیستمهای مولتی مدیانمایشگر میزان باد تایرها ، نمایشگر اطلاعات سفر و نمایشگر اطلاعات راننده به صورت Super Vision
سیستم صندلیهای جلودارای سیستم هوشمند پشت سری ها برای جلوگیری از صدمات تصادف ، دارای روکش چرم ، صندلی راننده دارای تنظیم برقی ، دارای سیستم تنظیم گودی کمر ، دارای سیستم گرمکن صندلی های جلو ، دارای 2 حافظه ، سیستم حافظه یکپارچه برای تنظیم صندلی راننده و آیینه ها و فرمان
سیستم صندلیهای عقبدارای روکش چرم ، دارای پشت سری فعال و هوشمند ، دارای سیستم گرمکن ، قابلیت تا شوندگی
سیستم آیینه هاآینه الکترو کرومیک جهت سهولت دید راننده در شب ، آینه های خارجی با حالت الکترو کرومیک و تنظیم برقی به همراه راهنمای LED و دارای گرمکن ، دارای چراغهای روشنایی بر روی آینه ها ، قابلیت تاشوندگی
سیستم شیشه هاتنظیم برقی تمام پنجره ها ، بخار زدای اتوماتیک شیشه ها ، شیشه های سولار
سیستم های سقفسانروف با قابلیت تنظیم و دارای سیستم ایمنی محافظت از آسیب ، درای سانروف 4 حالته ، دارای سیستم محافظت و آیرودینامیک هنگام باز شدن سانروف ، دارای سقف پانوراما ( سقف شیشه ای )
سیستم روشنایی جلودارای سیستم کنترل اتوماتیک نور چراغها ، چراغهای جلو زنون ، سیستم شتشوی چراغهای جلو ، دارای سیستم تنظیم ارتفاع نور دستی ، دارای مه شکن
سیستم روشنایی عقبچراغهای LED طیفی به همراه مه شکن
سنسورهای پیش فعالمجهز به سنسور باران جهت کارکرد اتوماتیک برف پاک کن ها
سیستم های کمک رانندگیمجهز به سنسور پارک، سیستم کروز کنترل هوشمند با قابلیت حفظ فاصله با خودروی مقابل ، دارای سیستم دوربین عقب

هیوندای ورا کروز یا همان ix55 بزرگ‌ترین suv شرکت هیوندای هست و البته صحیح‌تر این است که بگوییم، بود. این مدل هیوندای در بازار ایران بازار خوبی دارد و کمی خود را از کیا موهاوی (که تولید آن‌هم متوقف‌شده) پیش انداخته است. البته این موقعیت با توجه به مزیت‌های زیادی که این خودرو به موهاوی دارد، چند آن‌هم دور از انتظار نبود.
از ظاهر جلوی خودرو شروع می‌کنیم. مه شکن‌های کوچکی که در قسمت پایین هستند خودنمایی می‌کنند.

جلوپنجره کاملاً با ظاهر جلو جور درآمده و این‌یکی از شگردهای هیونداست. درکل نمای جلوی این خودرو کاملاً پویا و دلپذیر است. البته همه در نگاه اول به این موضوع پی می‌برند که در سپر این خودرو فوق‌العاده زیاد پلاستیک به‌کاربرده شده است. ظاهر این خودرو در نمای جلو همه‌پسند است و باسلیقهٔ بیشتر ما ایرانی‌ها جور درمی‌آید.

از نیمرخ جانبی به این خودرو نگاه می‌کنیم. این خودرو رینگ‌هایی دارد که اندازهٔ آن متوسط بوده و کاملاً با بدنهٔ خودرو جور درمی‌آید. از پهلو هم وقتی به آن نگاه می‌کنیم پلاستیک‌های زیادی دور آن را فراگرفته که از خودرویی 200 میلیون تومانی بعید است.

عقب این خودرو هم مانند جلو از فرم خوبی برخوردار است و کاملاً همهٔ سلیقه‌ها با آن می‌خواند. 2 اگزوزی که در قسمت پایینی عقب خودرو قرار دارد ظاهر خوبی دارند. فرم چراغ‌ها هم به نظر من عالی است.

به داخل خودرو می‌رویم. کیفیت ادوات راضی‌کننده است. همچنین این خودرو با امکاناتی از قبیل حافظه صندلی، گرم‌کن صندلی، تهویه اتوماتیک، درب برقی صندوق‌عقب و محفظه خنک‌کننده ارائه می‌شود.

ماشین را استارت می‌زنیم و صدای غرش موتور را می‌شنویم. تنها در زمان استارت زدن کمی صدای موتور به گوش می‌رسد. ماشین راه می‌افتد دنده‌اتوماتیک آن کاملاً به‌موقع تعویض می‌شود. البته این دنده تیپ ترونیک 6 سرعتِ، واقعاً جعبه‌دنده‌ای عالی برای هیونداست. ازنظر صاحب این خودرو کیفیت فرمان به‌طور محسوسی پایین است. طوری که پس‌ازاینکه شما مسافتی از تهران تا مشهد را طی کنید. دستتان کاملاً عرق کرده و فرمان کاملاً ساییده شده است. خرید محافظ عرق‌گیر برای این فرمان لازم است. این خودرو کاملاً به‌صورتی نرم از چاله‌های آسفالت نه‌چندان خوب ایران می‌گذرد. (این آزمون دریکی از شهرک‌های خلوت تهران انجام‌شده است). به گفتهٔ صاحب خودرو این مدل تا سرعت 130 کیلومتر بر ساعت حس خوبی را به راننده القا می‌کند. ولی از سرعت 130 کیلومتر در ساعت به بعد حس ناامنی به راننده دست می‌دهد.

این خودرو فضایی 7 نفرِ دارد که روکش چرم صندلی‌های آن کاملاً معمولی است و انتظار بیشتری از چرم صندلی یک خودرو 200 میلیونی می‌رود.

پیشرانه شش سیلندر ورا کروز با حجم 3778 سی‌سی قادر به تولید 260 اسب بخار نیرو در دور موتور 6000 و 348 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 4500 هست. مصرف سوخت و میزان آلایندگی این خودرو را می‌توان از معایب آن دانست. مصرف سوخت در شهر 12.4 و در بزرگراه 7.6 و به‌صورت ترکیبی 9.4 لیتر اعلام‌شده که به سهمیه‌بندی بنزین ایران اصلاً جور درنمی‌آید و در مورد این خودروی آزمون شده به 10 لیتر در صد کیلومتر نیز می‌رسید. میزان CO2 تولیدی نیز در هر کیلومتر 249 گرم است که رقم نسبتاً بالایی هست.

شتاب صفرتا صد این خودروی 2261 کیلویی 10.4 ثانیه و نهایت سرعت آن 200 کیلومتر بر ساعت هست. تولید ورا کروز در سال 2012 متوقف شد و نسخه هفت نفرِ سانتافه جدید، جانشین آن شد.