یاریس هاچ بک

کشور تولید کنندهژاپن
نام خودروتویوتا یاریس هاچ بک
کلاس بدنههاچ بک
کلاس اتومبیلB Segment
وزن1050 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو175/70 R 14
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب175/70 R 14
حجم موتور1299 cc
نوع موتوربنزین سوز
تعداد سیلندرها4
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری تزریق مستقیم
ظرفیت باک42 لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)84 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)121 نیوتون متر در 4400 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)64.6 اسب بخار بر لیتر
نوع جعبه دندهاتوماتیک
تعداد دنده (جلو)4
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
نوع سیستم ترمزدارای سیستم مدیریت پایداری خودرو
نوع و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده با هوا
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی خنک شونده با هوا
نوع سیستم تعلیقمستقل برای هر چرخ
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقبمک فرسون
نوع سیستم فرمانقدرت کمکی الکتریکی و حساس به سرعت
حداکثر سرعت175 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)12 ثانیه
مصرف سوخت شهری6.9 لیتر در 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی5.4 لیتر در 100 کیلومتر
سیکل ترکیبی مصرف سوخت6.3 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 5
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )6 عدد کیسه هوای ایمنی که شامل :جلو ، جانبی ، زانویی
سیستم های پایداری و رانندهBA , TRC , VSC , ABS , EBD
سیستم های امنیتی و حفاظتیدارای سیستم کلید هوشمند ضد سرقت ، مجهز به ریموت کنترل ، سیستم باز و بسته شدن دربها بدون کلید
سیستم فرمان و هدایت پذیریقدرت کمکی الکتریکی به همراه سیستم هوشمند الکترونیکی فرمان و سیستم حساس به سرعت
نوع غربیلک3 شاخه اسپرت به همراه تنظیم تلسکوپی در 2 حالت ، دارای ریموت کنترل صوتی از روی غربیلک فرمان ، دارای روکش چرمی
سیستمهای تهویه مطبوعدارای سیستم تهویه مطبوع کنترل دستی
سیستم صوتی و تصویریسیستم صوتی حرفه ای با قابلیت پخش CD ، دارای پورت USB ، AUX ، iPod Cable
سیستمهای مولتی مدیادارای نمایشگر چند منظوره جهت نمایش اطلاعات سفر و اطلاعات راننده
سیستم صندلیهای جلودارای سیستم هوشمند پشت سری ها برای جلوگیری از صدمات تصادف ، دارای روکش چرم ، صندلی راننده دارای تنظیم دستی
سیستم صندلیهای عقبدارای روکش چرم ، دارای پشت سری فعال و هوشمند ، دارای قابلیت تا شوندگی
سیستم آیینه هاتنظیم برقی به همراه راهنمای LED
سیستم شیشه هاتنظیم برقی تمام پنجره ها
سیستم های سقفسانروف با قابلیت تنظیم و دارای سیستم ایمنی محافظت از آسیب ، دارای سقف پانوراما به صورت سفارشی
سیستم روشنایی جلوچراغهای جلو هالوژن به همراه تنظیم دستی نور چراغها
سیستم روشنایی عقبدارای مه شکن

تویوتا یاریس مدل ۲۰۱۷ از طراحی نسبتاً مدرنی سود برده و تغییرات اندکی ازجمله فرم طراحی سپرهای عقب و جلو و همچنین جلوپنجره در آن به چشم می‌خورد. این خودرو ابعادی معادل ۳.۹۴۹ میلی‌متر طول، ۱.۶۹۴ میلی‌متر پهنا و ۱.۵۰۸ میلی‌متر ارتفاع دارد. فاصله دو محور عقب و جلوی این خودرو نیز برابر با ۲.۵۰۹ میلی‌متر است. برای درک بهتر می‌توان اشاره کرد که پژو ۲۰۶ هاچ بک یکی از محبوب‌ترین خودروهای بازار ایران طولی برابر با ۳.۸۳۵، پهنایی معادل ۱.۶۵۲ میلی‌متر و ارتفاعی برابر با ۱.۴۲۸ میلی‌متر داشته و فاصله دو محور عقب و جلوی آن نیز در حدود ۲.۴۴۲ میلی‌متر است.

تویوتا یاریس مدل ۲۰۱۷ تنها در کلاس بدنه هاچ بک به بازارهای جهانی عرضه‌شده و در دو نوع سه در و پنج‌در و در دو گونه مجهز به جعبه‌دنده دستی و خودکار قابل سفارش است. این خودرو وزنی مابین ۲.۳۱۵ تا ۲.۳۳۵ پاوند (برابر با ۱.۰۵۰ کیلوگرم تا ۱.۰۶۰ کیلوگرم) دارد.

برای سال ۲۰۱۷ شرکت تویوتا اتاقک تویوتا یاریس نسل سوم را موردبازنگری قرار داده و با اضافه کردن تزئیناتی رنگی در داشبورد، نمای آن را از سادگی درآورده و اندکی به کیفیت ساخت آن افزوده است. صندلی‌ها نیز به نوارهایی به رنگ داشبورد مزین شده نمای بهتری را برای آن فراهم نموده است. صندلی‌های سرنشینان در چهار جهت مختلف و صندلی راننده در شش‌جهت به‌صورت دستی قابل تنظیم است.

امکانات موجود در اتاقک نیز در سطحی هم‌تراز با سایر رقبا قرار داشته و تویوتا یاریس ۲۰۱۷ به امکاناتی مانند سیستم اطلاعاتی/سرگرمی (Infotainment) باقابلیت پشتیبانی از رادیوهای دیجیتال، دوربین کمکی دنده‌عقب و ارتباط با گوشی‌های تلفن همراه هوشمند از طریق سیستم ارتباطی بی‌سیم بلوتوث مجهز شده است.

همان‌طور که اشاره شد، یکی از نقاط قوت تویوتا یاریس، فضای جادار و بزرگ اتاقک آن است. برای سال ۲۰۱۷ نیز وضعیت به همین شکل بوده و فضای کافی برای سر و پاهای سرنشینان حتی در ردیف دوم صندلی‌ها نیز وجود داشته و حجمی در حدود ۲.۷۷۵ لیتر را در اختیار آنان قرار می‌دهد. قرار گرفتن سه سرنشین بزرگ‌سال نیز در صندلی‌های عقبی امکان‌پذیر بوده و در هنگام حرکت در مسیرهای نسبتاً کوتاه، احساس ناراحتی و خستگی زیادی برای آنان به وجود نخواهد آمد.

برخلاف سایر خودروهای موجود در این کلاس بدنه که با استفاده از شیشه‌ها و پنجره‌ها کوچک، حس نامطلوبی را در راننده و سرنشینان ایجاد می‌کنند تویوتا یاریس ۲۰۱۷ از شیشه‌ها بزرگی سود برده که دید کافی از مسیر پیش رو و فضای اطراف را در اختیار راننده و سرنشینان قرار داده و به همین دلیل حس‌گرهای کمکی پارک اطراف خودرو به‌صورت استاندارد در این خودرو وجود نداشته و با پرداخت مبلغی در حدود ۷۰۰ دلار (معادل ۲.۶ میلیون تومان با احتساب دلار ۳.۷۵۰ تومانی در زمان نگارش) قابل سفارش خواهد بود.

در هنگام بالا بودن صندلی‌ها ردیف عقب، تویوتا یاریس نسل سوم فضای محدود ۲۹۵ لیتری را برای محفظه بار و صندوق‌عقب برای این خودرو در نظر گرفته است. اگرچه این فضا در مقابل رقبایی مانند فورد فیستا (Ford Fiest) اندکی بیشتر بوده ولی در مقابل هوندا جز (Honda Jazz) با فضای ۳۷۹ لیتری در مکانی پایین‌تر قرار خواهد گرفت. اما صندلی‌های ردیف دوم قابلیت جمع شدن را داشته و در صورت خواباندن آن‌ها، تویوتا یاریس ۲۰۱۷ فضایی معادل ۷۶۸ لیتر را در اختیار سرنشینان قرار خواهد داد.

تویوتا یاریس ۲۰۱۷ مجهز به دو پیشرانه بنزینی و یک نمونه هیبریدی (Hybrid) شده است که علیرغم قدرت نسبتاً پایین، از مصرف سوخت مناسبی برخوردار شده‌اند.

اولین موتور بنزینی در نظر گرفته‌شده برای تویوتا یاریس ۲۰۱۷ یک نمونه ۱.۰ لیتری بوده که با تولید نیرویی معادل ۶۹ اسب بخار عملکردی بسیار ضعیف و کند دارد. این مدل مصرفی برابر با ۶۷.۳ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۳.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) سیکل ترکیبی (شهری/بزرگراه) را داشته که رقمی نسبتاً مناسب برای یک خودروی شهری به‌حساب می‌آید. تویوتا یاریس نسل سوم با این موتور درزمانی معادل ۱۵.۵ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد رسید.

پیشرانه دوم موجود برای تویوتا یاریس ۲۰۱۷ یک نمونه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر DOHC با ۱۶ سوپاپ به حجم دقیق ۱.۴۹۷ سی‌سی است. این موتور با استفاده از فنّاوری زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (VVT) عمل کرده و توانایی تولید نیرویی معادل ۱۰۶ اسب بخار را در دور موتور ۶.۰۰۰ RPM دارد. گشتاور تولیدی این موتور نیز ۱۰۳ پاوند بر فوت (معادل ۱۴۰ نیوتون متر) بوده که در دور موتور ۴.۲۰۰ RPM در اختیار راننده قرار می‌گیرد. این نیروی تولیدی توسط یک جعبه‌دنده دستی ۵ سرعتِ استاندارد و یا ۴ سرعتِ خودکار به چرخ‌های جلویی منتقل می‌گردد.

تویوتا یاریس ۲۰۱۷ با این موتور در عرض ۱۰.۵ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسیده که در مقابل رکوردهای کسب‌شده توسط رقبا مانند فورد فیستا با ۸.۷ ثانیه، هیوندای اکسنت (Hyundai Accent) با ۹.۹ ثانیه و کیا ریو (Kia Rio) با ۹.۵ ثانیه رکوردی پایین به‌حساب آمده و این خودرو را در زمره نمونه‌ها کند قرار می‌دهد. مصرف سوخت این مدل نیز ۳۰ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۷.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر شهری، ۳۶ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر بزرگراهی و ۳۳ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۷.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) اعلام‌شده است.

موتور استفاده‌شده در این‌گونه تویوتا یاریس یک نمونه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر به حجم ۱.۵ لیتر بوده که درواقع یک نمونه کوچک‌شده از مدل استفاده‌شده در تویوتا پریوس است. این موتور نیرویی در حدود ۱۰۰ اسب بخار را تولید نموده و با مصرف میانگین ۸۰.۷ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۲.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) و تولید گاز آلاینده CO2 به میزان ۷۵ گرم در هر کیلومتر مسافت، خودرویی کم‌مصرف و دوستدار محیط‌زیست به شمار می‌آید. البته این موتور عملکرد مناسبی نداشته و علاوه برکند بودن بیش‌ازحد، صدای نسبتاً زیادی نیز تولید می‌نماید.

نسل قبلی این خودرو توانسته بود که ۵ ستاره ممکن را از Euro NCAP کسب نماید. مدل سال ۲۰۱۷ نیز امکانات مناسبی داشته و با توجه به لیست نسبتاً قابل قبولی از تجهیزات ایمنی و کمکی رانندگی الکترونیکی، خودرویی نسبتاً ایمن به شمار می‌آید. سیستم کنترل پایداری (Stability Control) و ترمز الکتریکی نمونه‌هایی هستند که به‌صورت استاندارد در تمامی مدل‌های تویوتا یاریس ۲۰۱۷ نصب‌شده است.

با پرداخت مبلغی در حدود ۶۰۰ دلار (معادل ۲.۳ میلیون تومان) این خودرو قابلیت تجهیز به بسته ایمنی مخصوص تویوتا را خواهد داشته که امکاناتی مانند سیستم ترمز خودکار و چراغ‌ها جلویی خودکار و تطبیقی را به این خودرو اضافه خواهد کرد.

از دیگر تجهیزات موجود در این خودرو می‌توان به کیسه‌های هوای پرده‌ای جانبی، کیسه هوای مخصوص زانوی راننده و همچنین یک کیسه هوای مخصوص و جدید برای سرنشین کناری راننده اشاره کرد. درمجموع تویوتا یاریس ۲۰۱۷ با استفاده از سامانه‌ها مختلف کمکی و ایمنی، خودرویی مناسب و ایمن برای سفرهای درون شهر به‌حساب می‌آید.

فرمان این خودرو برای سال ۲۰۱۷ موردبازنگری قرارگرفته و عملکردی تیزتر و دقیق‌تر را از خود به نمایش می‌گذارد. رانندگی با این خودرو نسبتاً سرگرم‌کننده بوده اما سامانه‌های انتقال قدرت خودکار ۴ سرعتِ و دستی ۵ سرعتِ بسیار قدیمی بوده و کارایی لازم را ندارند. صندلی‌ها مخصوصاً در دو تیپ L و LE به‌خوبی سرنشینان را در برنگرفته و سرنشینان در این دو تیپ مدام به اطراف رانده می‌شوند. راننده و سرنشین جلو درصورتی‌که بلندای قامتی بیش آر ۱۸۰ سانتی‌متر داشته باشند، فضای تنگی را تجربه خواهند کرد.