تویوتا یاریس صندوق دار

کشور تولید کنندهژاپن
نام خودروتویوتا یاریس صندوق دار
کلاس بدنهسدان
کلاس اتومبیلC Segment
وزن1075 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو185/60 R 15
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب185/60 R 15
حجم موتور1497 cc
نوع موتوربنزین سوز
تعداد سیلندرها4
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری تزریق چند نقطه ای
ظرفیت باک42 لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)107 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)141 نیوتون متر در 4200 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)71.3 اسب بخار بر لیتر
نوع جعبه دندهاتوماتیک
تعداد دنده (جلو)4
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
نوع سیستم ترمزدارای سیستم مدیریت پایداری خودرو
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده با هوا
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی خنک شونده با هوا
نوع سیستم تعلیقمستقل برای هر چرخ
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقبمستقل
نوع سیستم فرمانقدرت کمکی هیدرولیکی
حداکثر سرعت175 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)11 ثانیه
سیکل ترکیبی مصرف سوخت6.3 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 5
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )2 عدد ، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
سیستم های پایداری و رانندهABS , EBD , BA
سیستم های امنیتی و حفاظتیدارای سیستم کلید هوشمند ضد سرقت ، مجهز به ریموت کنترل ، سیستم باز و بسته شدن دربها بدون کلید
سیستم فرمان و هدایت پذیریقدرت کمکی هیدرولیکی ، تلسکوپی با قابلیت تنظیم
نوع غربیلک3 شاخه اسپرت به همراه تنظیم تلسکوپی در 2 حالت ، دارای ریموت کنترل صوتی از روی غربیلک فرمان ، دارای روکش چرمی
سیستمهای تهویه مطبوعدارای سیستم تهویه مطبوع کنترل دستی
سیستم صوتی و تصویریسیستم صوتی حرفه ای با قابلیت پخش CD ، دارای پورت USB ، AUX ، iPod Cable
سیستمهای مولتی مدیادارای نمایشگر چند منظوره جهت نمایش اطلاعات سفر و اطلاعات راننده
سیستم صندلیهای جلودارای سیستم هوشمند پشت سری ها برای جلوگیری از صدمات تصادف ، دارای روکش چرم ، صندلی راننده دارای تنظیم دستی
سیستم صندلیهای عقبدارای روکش چرم ، دارای پشت سری فعال و هوشمند ، دارای قابلیت تا شوندگی
سیستم آیینه هاتنظیم برقی به همراه راهنمای LED
سیستم شیشه هاتنظیم برقی تمام پنجره ها
سیستم روشنایی جلوچراغهای جلو هالوژن به همراه تنظیم دستی نور چراغها
سیستم روشنایی عقبدارای مه شکن
سنسورهای پیش فعالسنسور پارک به همراه سنسور باران

پس از موفقیت مثال نزدنی یاریس در سال‌های پیشین، تویوتا نسل جدید را با طراحی و پیشرانه نو راهی بازار کرده است. در این اتومبیل سعی بر این شده تا با پیشرانه بزرگ‌تر، به‌سرعت و شتاب بیشتری دست پیدا کرد و درعین‌حال روی مسئله کیفیت سواری و هندلینگ آن بسیار کارشده است. شاید وقت آن رسیده که یاریس را یک خودروی کوچک جوان‌پسند معرفی کنیم. یاریس جدید در فرانسه طراحی و مونتاژ شده اما پیشرانه آن به‌صورت اختصاصی در هلند ساخته می‌شود.

طراحی نسل جدید یاریس در استودیو طراحی تویوتا واقع در فرانسه انجام‌شده تا به لطف طراحان فرانسوی، یاریس بالاخره تبدیل به یک اتومبیل جذاب شود. طبق اعلام تویوتا، در یاریس حدود نود قطعه جدید کار گذاشته‌شده که هزینه طراحی و ساخت آن‌ها چیزی بالغ‌بر نود میلیون پوند برای تویوتا خرج داشته است. در عوض یاریس با چهره‌ای بسیار محکم‌تر و قوی‌تر از گذشته ساخته‌شده است. چراغ‌ها بادی لایت داخلشان بسیار مدرن طراحی‌شده‌اند تا علاوه بر روشن کردن جاده، چشم دیگر رانندگان را اذیت نکنند. چرخ‌های 15 و 16 اینچی برای یاریس در نظر گرفته‌شده که انتخاب آن‌ها بستگی به درخواست مشتری و مدل ماشین دارد. در داخل همه‌چیز شکل مدرن به خود گرفته است. صفحه لمسی 4.2 اینچی در مرکز و فرمان 3 شاخه بارنگ سیاه‌وسفید معروف به پیانو، اتاقک را چشم‌نواز کرده‌اند. به‌طورکلی اتاقک را می‌توان ساده ولی مدرن بیان کرد. تویوتا در نسل جدید یاریس دست مشتریان را در انتخاب رنگ‌بندی اتاقک و بدنه بسیار باز گذاشته و مشتری می‌تواند رنگ موردنظر خود را روی هر قطعه‌ای که تمایل دارد انتخاب کند.

همان‌طور که ذکر شد، هدف تویوتا در نسل جدید یاریس، ارتقا سطح کیفیت سواری و هندلینگ بود. آن‌ها با پایین آوردن مرکز ثقل و کاهش وزن اتومبیل تا حدی فرمان‌پذیری یاریس را بهبود داده‌اند، همچنین نصب یک ضربه‌گیر یا دسته‌موتور پیشرفته بر روی پیشرانه (وظیفه جذب ارتعاشات موتور را دارد) و تعویض میل‌گاردان جلو با نمونه مدرن‌تر سبب کاهش ارتعاشات و لرزش‌های موجود درحرکت اتومبیل شده‌اند که به‌واسطه آن، کیفیت سواری افزایش‌یافته است. تویوتا منبع اگزوز را نیز با یک مدل کم صداتر تعویض کرده تا آرامش مسافران بیشتر از قبل تأمین شود. قبل رونمایی از یاریس جدید، تویوتا 900 عدد از آن را به نقاط مختلف جهان با آب‌وهوای متفاوت جهت آزمون فرستاد و هرکدام از آن‌ها بیش از نیم میلیون کیلومتر در جاده و دستگاه آزمون شده‌اند. طبق اعلام تویوتا میانگین مصرف سوخت تمام 900 یاریس آزمون شده 5 لیتر در 100 کیلومتر بوده و میزان تولید آلایندگی، 75 گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر است.

تویوتا یاریس هیبرید، همچون دیگر خودروهای این خانواده، از یک پیشرانه بنزینی و یک موتوربرقی بهره می‌برد. تویوتا در یاریس جدید حجم موتور را از 1.3 لیتر به 1.5 لیتر افزایش داده است. پیشرانه جدید که با استاندارد یورو 6 تطبیق داده‌شده قادر بوده تا یاریس را در 11 ثانیه از صفر به صد کیلومتر در ساعت برساند که 0.8 ثانیه سریع‌تر از نسل قبلی است. این پیشرانه بنزینی در مدل هیبرید با یک موتور الکتریکی با ولتاژ 520 ولت جفت می‌شود. قدرت موتور الکتریکی به 45 کیلووات می‌رسد و این پیشرانه شانه‌به‌شانه موتور بنزینی، 169 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

همچنین 17.6 ثانیه طول خواهد کشید تا به‌سرعت 120 کیلومتردرساعت برسد که این زمان در نسل قبلی 18.8 ثانیه بود. موتور یاریس در مرکز تحقیقات تویوتا واقع در هلند با کد ESTEC ساخته می‌شود که از سری موتورهای اقتصادی تویوتا باراندمان حرارتی بالا است. از مشخصات این موتور می‌توان به قدرت 111 اسب بخاری و 136 نیوتون متر گشتاور آن در دور موتور 4400 دوربردقیقه اشاره کرد اما مهم‌ترین مشخصه این موتور، 38.5 درصد راندمان حرارتی آن است که در عالم مهندسی یک رقم خارق‌العاده به‌حساب می‌آید. کلید دست‌یابی تویوتا به چنین راندمانی، افزایش ضریب تراکم تا مقدار 13.5:1 بوده که ساخت چنین موتوری یک ریسک به‌حساب می‌آید زیرا دمای آن با این ضریب تراکم به‌شدت بالا رفته و نیاز به یک سیستم خنک‌کننده پیشرفته و حتی خلاقانه دارد. تویوتا برای خنک کاری موتور رو به سیستم EGR آورده که با از قصد بازگرداندن بخشی از دود به محفظه احتراق، دمای سیلندر را کم می‌کند، همچنین تایمینگ موتور با توجه به شرایط و دمای سیلندرها متغیر است. این یعنی سوپاپ‌ها در مواقع بحرانی که دمای سیلندر بالا رفته و یا زمانی که اتومبیل پشت چراغ‌قرمز می‌ایستد، بسته مانده و عملاً سیلندر را خاموش می‌کند. در این حالت چرخه ترمودینامیکی پیشرانه در کسری از ثانیه از اتو به آرکینستون تغییر پیدا می‌کند. تویوتا برای اولین بار در محصولاتش از سیستم خنک کاری با آب برای دودهای خروجی موجود در منیفولد خروجی استفاده کرده است. با کاهش دمای دود بیرون آمده از پیشرانه، عملکرد انتقال حرارت موتور بهبودیافته و مصرف سوخت کاهش می‌یابد. تویوتا با انجام تمام این کارها هم چنان به خنک کاری کامل موتور اعتماد ننموده و تمام قطعات ازجمله محفظه سیلندر و پیستون را از جنسی مقاوم‌تر در برابر حرارت ساخته که پدیده ناک اتفاق نیافتد. پس با تمام این توصیفات به نظر می‌رسد که تویوتا بر مشکلات ناشی از افزایش ضریب تراکم با استفاده از علم مهندسی خود غلبه کرده و این پیشرانه نوید موتورهای کم‌حجم آینده با ضریب تراکم بالا را می‌دهد.

تویوتا همواره اتومبیل‌های خود را با قطعاتی ساخته که در همه جای دنیا به‌راحتی و باقیمت کم‌پیدا شوند، ازاین‌رو هزینه نگهداری یاریس جدید نیز همانند دیگر تویوتاها پایین است. در این اتومبیل سامانه‌ای به نام pre-collision با لیزر جاده را بررسی می‌کند و درواقع خطرناک به راننده هشدار داده و در صورت لزوم به‌صورت خودکار ترمز کرده تا از وقوع تصادف جلوگیری شود. سیستم هشدار عبور از خطوط نیز در این اتومبیل نصب‌شده تا زمانی که راننده بدون راهنما لاین خود را تغییر دهد، به او هشدار داده و جلوی تصادفات احتمالی را بگیرد. کمربندها نیز دوباره طراحی‌شده‌اند تا در زمان ترمز گیری شدید و یا وقوع تصادف، فشار به قفسه سینه سرنشینان و به‌خصوص کودکان وارد نکند. شاید این موضوع پیش‌پاافتاده به نظر رسد اما طبق آمار، معمولاً کودکان در هنگام تصادفات، به دلیل فشار کمربند آسیب می‌بینند تا ضربه اتومبیل (البته اگر کمربند بسته باشند).