بسترن B30 – بی 30

بسترن B30

مشخصات فنی بسترن B30

کشور تولید کنندهایران
نام خودروفاو بسترن بی 30 اتوماتیک 1396-1398
کلاس بدنهسدان
کلاس اتومبیلC Segmnet
وزن1270 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب
حجم موتور1598 cc
نوع موتوربنزین سوز
تعداد سیلندرها4
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری پاشش چند نقطه ای
ظرفیت باک50 لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)107 اسب بخار در 5500 دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)155 نیوتن متر در 3600 دور بر دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)
نوع جعبه دندهاتوماتیک تیپ ترونیک
تعداد دنده (جلو)6
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی و پدالهای پشت فرمان
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
نوع سیستم ترمزچهار چرخ دیسکی ABS چهار کاناله
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده با هوا
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی
نوع سیستم تعلیقمستقل
تعلیق جلومک فرسون به همراه میل تعادل با پاسخ دهی سریع
تعلیق عقبنیمه مستقل به همراه میل تعادل
کمک فنرهای جلوهیدرولیکی
کمک فنرهای عقبهیدرولیکی
نوع سیستم فرمانبرقی (ESP) ساخت شرکت Thyssenkrupp
حداکثر سرعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)
مصرف سوخت شهری
مصرف سوخت جاده ایی
سیکل ترکیبی مصرف سوخت
استاندارد آلایندگییورو 5
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )راننده / سرنشین جلو
سیستم های پایداری و کمک رانندهسیستم ترمز کمکی BA / سیستم کنترل پایداری ESP / سیستم ترمز ضدقفل ABS / سیستم توزیع متوازن نیروی ترمز EBD / سیستم کنترل کشش TCS / سیستم HHC
سیستم های امنیتی و حفاظتیدارای سیستم ایموبلایزر
سیستم فرمان و هدایت پذیری
نوع غربیلکبا روکش چرمی / دارای کلید های کنترل سیستم صوتی روی فرمان
سیستمهای تهویه مطبوعدستی
سیستم صوتی و تصویریپخش موزیک از طریق AUX / USB / Bluretooth
سیستمهای مولتی مدیاسیستم مولتی مدیا پیشرفته همراه با نمایشگر 7 اینچی لمسی / دارای سیستم رهیاب با نقشه ی کامل ایران
سیستم صندلیهای جلوروکش ترکیب چرم و پارچه / دارای کمربند ایمنی پیش کشنده
سیستم صندلیهای عقبدارای قابلیت تاشوندگی برای یکپارچه شدن فضای صندوق عقب و کابین
سیستم آیینه هاآینه های جانبی برقی دارای گرمکن / دارای راهنمای روی آینه
سیستم شیشه هاشیشه بالابر جلو و عقب برقی / مجهز به سیستم آنتی ترپ
سیستم های سقفسانروف
سیستم روشنایی جلوقابلیت تنظیم ارتفاع چراغ های جلو / دارای مه شکن / دارای چراغ روز daylight / دارای قابلیت روشن و خاموش شدن چراغ ها به صورت خودکار
سیستم روشنایی عقبدارای مه شکن عقب / چراغ ال ای دی دنده عقب
سنسورهای پیش فعال
سیستم های کمک رانندگیدوربین عقب ، کروز کنترل

بسترن B30

یک سدان کامپکت چینی است که توسط گروه فاو و برند بسترن به تولید می‌رسد. بسترن B30 برای نخستین بار در سال 2015 برای بازار چین معرفی شد و چندی قبل هم بهمن موتور تصمیم به تولید آن در ایران گرفت. بسترن B30 به‌تازگی راه خود را به خیابان‌های کشور پیداکرده و اکنون شاهد حضور این چینی نسبتاً باکیفیت در خیابان‌ها هستیم.

فاو

فاو یکی از کمپانی‌های بزرگ خودروسازی در کشور چین است که بیشتر بر روی تولید خودروهای تجاری تمرکز دارد اما بسترن که زیرمجموعه آن است، به تولید خودروهای سواری و شهری می‌پردازد. بسترن B30 نخستین محصول برند بسترن و کمپانی فاو نیست که در ایران تولیدشده و پیش‌ازاین شاهد حضور برادر بزرگ‌تر آن یعنی B50 هم در کشورمان بودیم. در حال حاضر B50 در دومین نسل خود به تولید می‌رسد که به دلیل ناکامی نسل اول، برنامه‌ای برای ورود آن به ایران وجود ندارد.

همانند بسترن B50، بسترن B30 هم توسط گروه بهمن در بازار کشورمان تولید و عرضه می‌شود اما این خودروساز، عملکرد چندان مناسبی در عرضه B50 نداشت و به همین دلیل این سدان، عملاً به یک پروژه ناموفق تبدیل شد. اما ظاهراً بهمن موتور از اشتباهات گذشته خود درس گرفته و این بار، توانسته نظر مشتریان زیادی را به محصول خود جلب کند.

یک سر و گردن بالاتر

بسترن از معدود خودروسازان چینی است که خودروهای نسبتاً زیبایی تولید می‌کند و در مقایسه با سایر چینی‌ها، یک سرو گردن بالاتر است. هرچند این عملکرد خوب با اندکی چاشنی کپی کاری همراه شده اما نتیجه مطلوبی حاصل‌شده. در نمای جلو، یک جلوپنجره شش‌ضلعی و در نمای جانبی خطوط شکسته دیده می‌شوند و ابعاد چرخ‌ها با ابعاد بدنه سازگاری دارد. درمجموع باید طراحی بدنه بسترن B30 را خوب ارزیابی کنیم و آن را در مقابل رقبا، گزینه بهتری بدانیم.

طراحی داخلی

شاید با ورود به داخل اتاقک بسترن B30، چندان شگفت‌زده نشوید اما بدون شک برتری آن در مقایسه با رقبای موجود در این کلاس و بازه قیمتی، نظر شمارا به خود جلب خواهد کرد. در مرکز داشبورد یک نمایشگر 7 اینچی وجود دارد و در زیر آن، ورودی‌های تهویه مطبوع و کلیدهای کنترلی جای گرفته‌اند. متریال به‌کاررفته در داشبورد عمدتاً از پلاستیک خشک تشکیل‌شده و ممکن است چندان راضی‌کننده نباشد اما روکش صندلی‌ها و پنل درها از این حیث وضعیت مطلوب‌تری دارند.

آپشن ها

بسترن B30 ازنظر تجهیزات رفاهی، ویژگی‌هایی چون 2 عدد کیسه هوا، سامانه‌های ترمز ABS, EBD, ESC, TCS, BA، نمایشگر 7 اینچی لمسی، سیستم صوتی با 6 بلندگو و GPS مجهز به نقشه ایران، چراغ دیلایت، کروز کنترل، سانروف، چراغ‌های جلو باقابلیت تنظیم ارتفاع، چراغ‌های خودکار، آینه وسط باقابلیت ضد انعکاس نور به‌صورت دستی، رینگ آلومینیومی و ایموبلایزر را در اختیار شما قرار می‌دهد.

موتور

بسترن B30 به یک موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر مجهز شده که قادر است قدرتی برابر با 107 اسب بخار و گشتاوری معادل 155 نیوتن‌متر تولید کند. به‌این‌ترتیب، بسترن B30 تقریباً در سطح بسیاری از رقبا قرار می‌گیرد اما دراین‌بین، خودروهای قدرتمندی چون ام جی 360 توربو و چری آریزو 5 توربو وجود دارند که گزینه‌های قدرتمندتری هستند ولی بازار خریدوفروش خوبی ندارند. بسترن برای انتقال قدرت موتور خود به چرخ‌های جلو، از یک جعبه‌دنده 6 سرعتِ خودکار ساخت آیسین بهره برده و نکته جالب در رابطه با موتور آن، استفاده از زنجیر تایم به‌جای تسمه تایم است. این نوآوری، علاوه بر کاهش صدا، موجب کاهش هزینه نگهداری هم می‌شود و لازم نیست نگران وضعیت تسمه تایم خود باشید.

بسترن در ایران

بسترن B30 با ظاهری جذاب و امکانات قابل‌قبول توانست موردتوجه بازار ایران قرار گیرد و فروش خوبی را تجربه کند. رقبای او در بازار ایران ام جی 360، جک J4، برلیانس H330 و ساندرو استپ وی هستند که بسترن B30 در کنار رنو ساندرو استپ وی بهترین گزینه‌های خرید خودرو در این بازه قیمتی به شمار می‌روند.  در ایران تا به اینجای کار کاملاً موفق بوده و مانند برادر بزرگ‌ترش بسترن B50 عمل‌نکرده است. گروه بهمن اشتباهاتی که در مورد B50 انجام داد و نتوانست به فروش خوبی دست یابد را در مورد B30 انجام نداد و تقریباً توانست جای پای B30 بسترن را در بازار ایران محکم کند.  در این بازه قیمتی یکی از بهترین گزینه‌ها به شمار می‌رود.

بسترن B30 با توجه به ویژگی‌های فنی قابل‌قبول و سطح مناسب آپشن‌ها و تجهیزات رفاهی، می‌تواند گزینه ایده آلی در این بازه قیمتی محسوب شود و با توجه به کمبود خودروهای باکیفیت در این کلاس و در این بازه قیمتی، خودرو مناسبی است.

به‌تازگی بازار خریدوفروش بسترن B30 حسابی رونق پیداکرده و بسترن B30 در نمونه‌های دست‌دوم هم به‌خوبی خریدوفروش می‌شود.

پرفروش های قطعات یدکی

لنت ترمز
برف پاک کن
بلبرینگ چرخ
بوش طبق
دسته موتور
دیسک چرخ
شمع
کمک فنر

عرضه کننده برندهای معتبر بین المللی

ان جی کا
ماندو
ایل جین
Onnuri
ولئو
هنن
دوون
سی تی آر