بی ام و سری 1

بی ام و سری 1

مشخصات فنی بی ام و سری 1

کشور تولید کنندهآلمان
نام خودروبی ام و سری 1
کلاس بدنههاچ بک
کلاس اتومبیلB Segment
تعداد فضای سرنشینان4
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو205/50 R 17
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب205/50 R 17
حجم موتور1998 cc
نوع موتوربنزین سوز
تعداد سیلندرها4
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتور پاشش مستقیم
ظرفیت باک52 لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)224 اسب بخار در 5200 – 6500 دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)310 نیوتن متر در 1400 – 5000 دور بر دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)112.1 اسب بخار بر لیتر
نوع جعبه دندهاتوماتیک
تعداد دنده (جلو)8
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی و پدالهای پشت فرمان
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل عقب
نوع سیستم ترمزسیستم ترمز ضد قفل ABS چهار کاناله
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی خنک شونده
نوع سیستم تعلیقمستقل ( سیستم فنر بندی اسپورت سفارشی )
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقباتصال چندگانه ( مولتی لینک )
نوع سیستم فرمانفرمان برقی
حداکثر سرعت243 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)6.1 ثانیه
مصرف سوخت شهری7.4 لیتر در 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی5 لیتر در 100 کیلومتر
سیکل ترکیبی مصرف سوخت5.9 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 6
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )مجموعا 6 عدد ( راننده، سرنشین، جانبی راننده و سرنشین، پرده ای )
سیستم های پایداری و کمک رانندهسیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم توزیع الکتریکی نیروی ترمز EBD، سیستم کنترل پایداری DSC، سیستم ضد لغزش ASR، سیستم ترمزگیر ی در حالت اضطراریBAS، سیستم کنترل نیروی رانش TCS
سیستم های امنیتی و حفاظتیقفل مرکزی، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، سیستم ورود و روشن کردن خودرو بدون کلید ( Keyless )، سیستم دزدگیر ب ام و ( BMW Alarm )
سیستم فرمان و هدایت پذیریقدرت کمکی الکتریکی
نوع غربیلکفرمان تلسکوپی با قابلیت تنظیم ارتفاع و نزدیکی، دکمه های کنترل سیستم مولتی مدیا بر روی فرمان
سیستمهای تهویه مطبوعسیستم تهویه مطبوع اتوماتیک 2 منطقه ای
سیستم صوتی و تصویریسیستم صوتی مجهز به 6 بلندگو و تیونر ، قابلیت پخش CD به همراه چنجر 6 تایی ، دارای پورت USB ، AUX ، iPod Cable
سیستمهای مولتی مدیاسیستم صوتی با قابلیت پشتیبانی از رادیو، CD/Mp3، دارای درگاه AUX و USB، قابلیت پشتیبانی از DVD، مجهز به سیستم ناوبری ( غیر فعال در ایران )
سیستم صندلیهای جلودارای روکش چرمی، تنظیم صندلی ها دستی ( صندلی های اسپورت لاین سفارشی )، ( صندلی های جلو برقی حافظه دار مجهز به گرمکن و با قابلیت پر کننده گودی کمر در ردیف جلو سفارشی )
سیستم صندلیهای عقبدارای قابلیت تا شوندگی جهت افزایش فضای صندوق بار
سیستم آیینه هادارای آیینه الکتروکرومیک ( حساس به نور )، آیینه های جانبی راهنما دار با تنظیم برقی، دارای قابلیت تا شوندگی برقی
سیستم شیشه هاشیشه های جلو و عقب برقی، دارای پاور ویندوز، دارای سیستم آنتی ترپ، دارای قفل کودک
سیستم های سقفدارای سانروف
سیستم روشنایی جلوچراغ های زنون، دارای مه شکن، سیستم روشنایی نقطه های کور ( Cornering lamp )، روشن و خاموش شدن خودکار چراغ ها ( Autolight )، دارای چراغ روشنا یی در روز ( Daylight )
سیستم روشنایی عقبچراغهای LED طیفی به همراه مه شکن
سنسورهای پیش فعالدارای سنسور دنده عقب، دوربین عقب
سیستم های کمک رانندگیکروزکنترل، کامپیوتر سفری، رادار جلو، رادار تغییر خطوط، رادار عابر پیاده،

بی ام و سری 1

بی ام و سری 1 ، شرکت بی‌ ام‌ و (BMW) مخفف عبارت صنایع موتوری باوریا (BayerischeMotorenWerke: Bavarian Motor Works) در سال ۱۹۱۶ شکل گرفت. پیشرانه‌های هواپیما، اولین محصولات بی‌ ام‌ و بودند؛ اما از سال ۱۹۲۳، موتورسیکلت و خودرو نیز به سبد آن اضافه شدند. پس از پایان جنگ جهانی دوم و حدود سال ۱۹۴۵، ساخت موتور هواپیما در بی‌ام‌و، به فراموشی سپرده شد و تمرکز این برند بر وسایل نقلیه معطوف شد.

بی‌ ام‌ و از دیرباز علاقه‌مند ساخت مدل‌های اسپرت و شرکت در مسابقات اتومبیل‌رانی و موتورسواری بوده است؛ اما با تأسیس دپارتمان M (مخفف نام کامل BMW Motorsport GmbH)، تقویت و شخصی‌سازی محصولات خود را انسجام داد. امروزه، نمانام‌های مطرحی نظیر رولزرویس و مینی هم زیرمجموعهٔ بی‌ام‌و هستند؛ ضمن اینکه بخش ساخت موتورسیکلت این شرکت به نام بی‌ام‌و موتوراد (BMW Motorrad) با تولید ۲ میلیون دستگاه در سال، همچنان از محبوب‌ترین نمانام‌های دنیا محسوب می‌شود.

نسل اول

نسل اول بی ام و سری یک، سال ۲۰۰۴ معرفی شد تا در کلاس لوکس کوچک، فعالیت کند. بی ام و سری 1 ، نسخه‌ای کوچک‌شده از پرفروش‌ترین محصول بی‌ ام‌ و سری 3 بود، اما با فروش بیشتر در سال‌های بعد، به محصولی مستقل و صاحب سبک تبدیل شد. سری یک، امروزه در تیپ بدنه‌های مختلف عرضه می‌شود و علاوه بر حالت هاچ بک یا صندوقدار، به‌صورت ۲ در، ۴ در و با سقف جمع‌شونده در سبد بی‌ام‌و حضور دارد. ارزان‌ترین کراس‌اور بی‌ام‌و، موسوم به بی ام و X1، پلتفرمی مشترک با بی ام و سری یک دارد و در بازارهایی مثل آمریکا، به‌جای خودروهای 120i و 125i، ارزان‌ترین محصول بی‌ام‌و محسوب می‌شود.

آخرین نسل

آخرین‌مدل بی ام و سری یک، برای تولید در سال ۲۰۱۸ تغییر چهره داده است و به‌احتمال فراوان با طراحی جدید وارد ایران خواهد شد. این خودرو در آمریکا و کانادا فروخته نمی‌شود؛ درحالی‌که با بدنهٔ هاچ بک در اروپا حضور دارد و با تیپ صندوقدار (سدان) در آسیا و خصوصاً چین قابل‌خرید است. هنوز مشخص نیست کدام تیپ بدنه از بی ام و سری 1 ، وارد کشور خواهند شد؛ اما با توجه به اطلاعیهٔ رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروهای 120i و 125i با توجه به آستانهٔ قیمت زیر ۴۰ هزار دلار، مشکلی برای حضور در ایران ندارند. با این اوصاف، واردات مدل‌های قدرتمندتر، نظیر M140i با آپشن‌های سری M، بعید به نظر می‌رسد.

احتمال ورود

احتمال ورود BMW 120i و BMW 125i با بدنه‌های صندوقدار و هاچ بک وجود دارد؛ اما به نظر می‌رسد مدل هاچ بک، شانس بیشتری برای حضور در ایران داشته باشد. علاوه بر ساختار بدنه، ادوات جزئی به‌کاررفته در تیپ‌های سدان و هاچ بک، نظیر فرم چراغ‌ها و سپر نیز تفاوت‌هایی دارند که البته برای عامهٔ مردم، چندان قابل‌تشخیص نیست و می‌توان از توضیح آن‌ها صرف‌نظر کرد. به‌بیان‌دیگر، می‌توان ادعا کرد مدل‌های مختلف بی ام و سری 1 ، از سال ۲۰۱۲ تاکنون، صرفاً با تغییر چهره (فیس‌لیفت) مواجه بوده‌اند و این خودروها، همچنان با نسل دوم و کد F20/F21 در سبد بی‌ام‌و دیده می‌شوند.

نمای جلو

در نمای روبه‌رو بی ام و سری 1 ، چراغ‌های مدرن بی ام و سری یک شدیداً مشابه بی ام و سری 5 است. بی ام و سری یک در این بخش، از هالوژن‌های سنتی استفاده نمی‌کند و نسل جدید LED به شکل دایره، تأمین‌کنندهٔ روشنایی اصلی خودرو خواهد بود. نور روشنایی روز هم در این بخش به‌کاررفته است؛ درحالی‌که راننده می‌تواند از روشنای مربوط به یک نوار سرتاسری، در قسمت بالای کاسه‌چراغ نیز استفاده کند. این قسمت، حتی در حالت خاموش هم حالت تهاجمی و اسپرت سری یک را تقویت می‌کند. از تفاوت‌های مدل جدید با نسخهٔ قبلی، می‌توان به انحنای زیر چراغ اشاره کرد که تشخیص سریع مدل ۲۰۱۷ از نمونه‌های قدیمی‌تر را ممکن می‌کند.

تفاوت ظاهری در تیپ های مختلف

پیش‌تر اشاره شد که در تیپ‌های مختلف بدنه BMW ، تفاوت‌های ظاهری بین نسخه‌های مختلف بی ام و سری یک وجود دارد. این موضوع نه‌تنها با داشتن آپشن‌های سری M، بلکه در مدل دودر و چهاردر هاچ بک هم دیده می‌شود. نسخهٔ استاندارد بی ام و سری یک، با بدنهٔ هاچ بک ۴ در، همراه مه‌شکن‌های دایره‌ای ارائه می‌شود؛

درحالی‌که بی ام و سری 1 به‌صورت سفارشی، قطعه‌ای اضافه بالای مه شکن دارد که می‌تواند سیاه یا نقره‌ای باشد. شاید استفاده از مه‌شکن‌های دایره‌ای، با توجه به کلاس قیمتی بی‌ام‌و، کمی از حس لوکس سری یک‌کم کند؛ چراکه بسیاری محصولات مدرن دنیا، امروزه از LED برای این بخش استفاده می‌کنند. این موضوع به‌جای نمونه‌های استاندارد، روی بی‌ام‌و سری یک با آپشن‌های BMW سری M انجام‌شده است و خبری از مه شکن دایره‌ای در سپر بی‌ام‌و M140i نیست.

طراحی خاص

طبق معمول محصولات BMW ، بی ام و سری 1 هم دارای جلوپنجرهٔ دوگانه یا اصطلاحاً کلیه‌ای شکل است، اما می‌تواند در قسمت هدایت‌کنندهٔ هوا، رنگ‌های متفاوتی علاوه بر مشکی، نظیر نقره‌ای داشته باشد. فریم جلوپنجره هم با قاب براق کروم یا سیاه پیانویی، قابل‌خرید خواهد بود.

از دیگر نکات مثبت در طراحی بی ام و سری 1 نمای روبه‌روی بی‌ ام‌ و سری یک، می‌توان به حجم دهی استادانه در سپر اشاره کرد که علاوه بر تقویت جایگاه چراغ‌ها، مجرای هدایت هوای در سپر را حجیم و باابهت جلوه می‌دهد. شبیه به بی ام و سری 4، فرم رفت و برگشتی خطوط سپر که تا حدودی شبیه به عدد ۸ لاتین به نظر می‌رسد، به‌عنوان المانی از زبان طراحی این روزهای BMW ، در سری یک‌دیده می‌شود. روی کاپوت جلو هم چهار خط حجم دهنده دیده می‌شود که علاوه بر اسپرت و خشن جلوه دادن سری یک، چشم بیننده را به سمت نشان‌وارهٔ سازنده هدایت می‌کند.

نمای جانبی

از نمای جانبی بی ام و سری 1 ، خطوط مختصر اما کاملاً پخته‌ای روی بدنه دیده می‌شوند که درنهایت ظرافت و با حداقل شلوغی، به هاچ بک بی‌ام‌و شخصیت می‌دهند. در راستای دستگیره‌ها و از انتهای چراغ عقب، خط نسبتاً عمیقی روی بدنه کشیده شده است که در اواسط گلگیر جلو، محو می‌شود. موازی با رکاب زیر درها نیز خط دیگری وجود دارد که هنگام نزدیک شدن به چرخ عقب، با انحنایی جذاب به سمت بالا کشیده شده است. بی ام و سری یک، در محدودهٔ چرخ‌ها هم با برجستگی نامحسوسی ارائه می‌شود که جثهٔ خودرو را حجیم‌تر ازآنچه هست، نشان می‌دهد.

فرم بدنه

فرم کلی بدنهٔ BMW در مدل‌های هاچ بک سری یک، تقریباً همان چیزی است که از یک خودروی بدون صندوق اسپرت انتظار داریم. طول کاپوت و اندازهٔ سقف، کاملاً متناسب به نظر می‌رسد و چشم بیننده را در همان نگاه اول جذب می‌کند. فرم پنجره‌ها، خصوصاً روی در عقب، فراتر از انتظار است و برخلاف بسیاری از هاچ بک‌های دنیا، با خط زاویه‌دار لبهٔ در، هیچ تماسی با حفرهٔ مربوط به چرخ عقب ندارد. اسپویلر کوتاه در انتهای سقف همراه با رینگ‌های اختصاصی بی‌ ام‌ و، دیگر نکات مثبت سری یک از نمای جانبی هستند.

چراغ عقب بزرگتر

برخلاف مدل‌های قبلی در بی ام و سری یک ، نسخهٔ جدید بی ام و سری یک از چراغ عقب‌های بزرگ‌تری بهره می‌برد که مثل چراغ‌های جلو، شباهت زیادی به نمونه‌های استفاده‌شده در سری ۵ دارند؛ هرچند فرم چراغ‌ها با نوارهای LED داخلی و کشیدگی روی بدنه، بسیار پیچیده و منحصربه‌فرد دیده می‌شود، طرح خاصی در قسمت عقب وجود ندارد و درپوش صندوق، صرفاً با دو خط زاویه‌دار روی بدنه، حجم دهی شده است. روی سپر هم انحنای معمول در بسیاری خودروهای روز، از زیر چراغ‌ها تا لبهٔ صندوق‌عقب دیده می‌شود.

بی ام و سری 1 ، جایگاه بسیار خوبی برای پلاک دارد و در نسخه‌های فول آپشن، در قسمت عقب از پلاستیک سیاه‌رنگ، دوری کرده است. البته نسخهٔ پایه، همچنان با ادوات پلاستیکی در این بخش همراه خواهد بود؛ اما همچنان دارای جایگاه قابل قبولی برای اگزوزهای دوگانهٔ استیل ارائه می‌دهد. درپوش صندوق، طبق روال خودروهای بی‌ام‌و، فاقد دستگیرهٔ روی بدنه است و با جابه‌جا کردن نشان‌وارهٔ سازنده باز می‌شود. آنتن کوسه‌ای، شیشهٔ عقب بادید مناسب و چراغ‌ترمزهای کوچک روی سپر، دیگر نکات مثبت در طراحی نمای پشت‌ بی ام و سری 1 هستند.

آماده نبرد

درمجموع، نمی‌توان ایرادی از ظاهر و بدنهٔ بی ام و سری یک در مدل جدید گرفت؛ ضمن اینکه در مقایسه با نسل قبل و نمای کم هیجان آن، حس خوبی به بیننده منتقل می‌شود. این خودروی هاچ بک با بدنهٔ نسبتاً کوچک، به لطف طراحی دقیق و هنرمندانهٔ برند سازنده، باابهت و آمادهٔ نبرد به نظر می‌رسد؛ درحالی‌که زیبایی قابل قبولی ارائه می‌کند. ابعاد نسخهٔ هاچ بک، عبارت‌اند از طول ۴۳۲۴ میلی‌متر، عرض ۱۷۶۵ میلی‌متر، ارتفاع سقف ۱۴۱۱ میلی‌متر و فاصله محورهای ۲۶۹۰ میلی‌متر.

طراحی اتاق

ورود به اتاقک بی ام و سری یک ، حسی آشنا برای علاقه‌مندان بی‌ام‌و خواهد بود. زبان طراحی این خودروساز، بیش از یک دهه در محصولات مختلف رعایت شده است و با به‌روزرسانی جدید در مدل‌های مدرن سری یک نیز دیده می‌شود. برخلاف بسیاری از خودورهای امروزی که در تیپ‌های مختلف با آپشن‌های متفاوت و اتاقک‌هایی با ادوات متنوع عرضه می‌شود، به سبب حضور نمایشگر لمسی در تمامی نسخه‌های بی ام و سری 1 ؛ تقریباً همهٔ مدل‌های این محصول بی‌ام‌و شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند.

تجهیزات

آنچه بیش از دیگر اجزا، تفاوت و نوآوری در اتاقک بی ام و سری 1 را نشان می‌دهد، استفاده از نمایشگر لمسی ۶.۵ در میان داشبورد نسخهٔ پایه و ۸.۸ اینچ در مدل‌بالاتر است که با نصب در فریم سیاه و عریض، بسیار بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. کمی پایین‌تر، تأکید بی‌ام‌و بر ترکیب سنتی ادوات مختلف، کاملاً اثبات می‌شود.

مجرای هوای دوگانه با تنظیمات دستی و رنگ خاکستری تیره همراه با کلیدهای متعدد مربوط به کنترل سیستم صوتی و تهویه مطبوع، بدون فاصلهٔ قابل‌توجه، زیر نمایشگر قرار دارند. در قسمت تنظیم تهویه مطبوع، همچنان نمایشگر باریک سیاه با نوشته‌های دیجیتال نارنجی دیده می‌شود که برخلاف ظاهر قدیمی و مربوط به ۲ دهه قبل، همچنان جذاب و هماهنگ با دیگر اجزا عمل می‌کند. در این بخش، کلیدهای گردان بی ام و سری 1 با اندازه‌ای نسبتاً کوچک و ساده، فاصلهٔ کمی بافرمان و دسترسی راننده دارند.

طراحی فرمان

پشت فرمانبی ام و سری 1 ، تفاوت خاصی بین سری یک و دیگر محصولات بی‌ام‌و نظیر سری 5 احساس می‌شود. خبری از چرم مرغوب و قطعات نقره‌ای‌رنگ متعدد روی فرمان نیست و سایز کوچک‌تر فرمان با مواد پلاستیک، حس لوکس خودرو را کاهش می‌دهد. بخش مربوط به بوق و نشان‌وارهٔ سازنده، برجستگی بیشتری پیداکرده است و حجیم به نظر می‌رسد. پشت فرمان، خبری از نمایشگرهای متعدد و فوق لوکس بی‌ام‌و نیست؛

در عوض ترکیبی ساده و همه‌کس پسند دیده می‌شود که دارای ۲ دایره بافریم نقره‌ای برای سرعت و دور موتور است. این قسمت، البته با فناوری‌های مدرنی همراه است که در هاچ بک‌های آسیایی وجود ندارد. نمایشگر TFT کوچکی در پایین پنل استفاده‌شده است که گرافیکی و چشم‌گیر عمل می‌کند. کمی بالاتر، سیستم اطلاع‌رسانی دیجیتال دیده می‌شود که همراه با جایگذاری بسیار خوب نشانگر سوخت و درجه حرارت پیشرانه در قسمت پایین پنل‌های دایره‌ای، نکات مثبت بی ام و سری 1 در طراحی پشت فرمان است.

داشبورد

برخلاف آنچه انتظار می‌رود، مواد به‌کاررفته در داشبورد بی ام و سری یک چندان مرغوب نیست و خصوصاً در قسمت بالا و زیر، تماماً پلاستیک سخت است. از سویی دیگر، ادوات فلزی و نقره‌ای‌رنگ، حس خوبی به سرنشینان خودرو می‌دهند و با دست‌ودل‌بازی سازنده، تقریباً در سرتاسر داشبورد، تودری و بین صندلی‌های جلو دیده می‌شوند. پوشش به‌کاررفته در صندلی‌ها، تفاوت خاصی با دیگر محصولات BMW ندارد و همچنان می‌توان از چرم مرغوب آن، حتی در دستگیرهٔ ترمزدستی لذت برد.

فضای داخلی

بی ام و سری 1 ، دارای فضاسازی بسیار خوبی برای سرنشینان و اجسام است. این خودرو برای استفادهٔ ۴ فرد بلندقد، کاملاً مناسب خواهد بود و حتی در ردیف عقب، فاصلهٔ قابل قبولی بین زانوها تا صندلی جلو و بالای سر تا سقف وجود دارد. با توجه به اینکه سری یک به‌صورت دیفرانسیل عقب تولید می‌شود، فضای کف اتاق در قسمت بین صندلی‌های عقب، برجستگی زیادی دارد.

با این اوصاف و به دلیل عرض نسبتاً کم بی ام و سری 1 ، نمی‌توان راحتی چندانی برای سرنشین پنجم در ردیف عقب متصور شد. برای حمل بار نیز طراحی بسیار خوبی در بی‌ام‌و سری یک انجام‌شده است؛ به‌طوری‌که جایگاه مخصوص بطری در تودری‌ها، محفظهٔ داخل داشبورد، جا لیوانی دوگانه نزدیک دسته‌دنده و حتی استراحتگاه بازو بین صندلی‌های جلو، کارآمد و جادار هستند.

طراحی کلی

درمجموع می‌توان از طراحی داخلی بی ام و سری یک رضایت داشت و از این خودرو با توجه به‌اندازهٔ بدنه در کلاس هاچ بک، به‌عنوان یکی از بهترین‌های دنیا نام برد. صندوق‌عقب با حجم استاندارد ۳۶۰ لیتر ارائه می‌شود؛ درحالی‌که با جمع‌کردن صندلی‌ها، به ۱۲۰۰ لیتر افزایش پیدا می‌کند.

بی ام و سری یک با قوای محرک متنوعی قابل‌خرید است که شامل انواع بنزینی و دیزل می‌شود. این خودرو، همچنین با جعبه‌دنده‌های دستی یا خودکار، همراه با سیستم انتقال گشتاور دیفرانسیل عقب یا ۴ چرخ محرک نیز قابل‌خرید در بازار اروپا است. با توجه به قوانین غیرقابل‌پیش‌بینی درزمینهٔ واردات خودرو به کشور، معرفی اجمالی پیشرانه‌های بنزینی در ادامهٔ مطلب آورده شده است.

موتور

ارزان‌ترین نمونهٔ بی ام و سری یک با قوای محرک بنزینی، کد 118i دارد و اتفاقاً در فهرست خودروهای مجاز برای واردات دیده نمی‌شود. قدرت این مدل با پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری توئین‌توربو، ۱۳۸ اسب بخار در دور موتور ۴۴۰۰ دور بر دقیقه است؛ ضمن اینکه نهایت گشتاور ۲۲۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند. چنین محصولی، ظرف ۸.۵ ثانیه از سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت ارائه می‌دهد.

میانگین مصرف سوخت بی‌ام‌و 118i مدل ۲۰۱۷، حدود ۵.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است؛ درحالی‌که با سرعت ثابت بزرگراه، ۴.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و با رانندگی آرام در ترافیک، ۶.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مصرف بنزین استاندارد اروپا خواهد داشت.

بی ام و سری 1 – مدل 120

دیگر مدل بی ام و سری 1 با کد 120i شناخته می‌شود و در فهرست خودروهای مجاز به واردات ایران حضور دارد. پیشرانهٔ این محصول، ۴ سیلندر ۲ لیتری توئین‌توربو است و قدرت ۱۸۴ اسب بخار در دور موتور ۵۰۰۰ دور بر دقیقه، همراه با گشتاور ۲۷۰ نیوتن‌متر از دور موتور ۱۳۵۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند. بی‌ام‌و 120i در زمان ۷ ثانیه به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت خواهد داشت. میانگین مصرف سوخت این مدل، ۵.۵ تا ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و بسته به نوع رانندگی با سرعت‌های متفاوت، ۴.۷ تا ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، مصرف بنزین خواهد داشت.

بی ام و سری 1 – مدل 125

BMW 125i مدل دیگری از بی ام و سری 1 است که شرایط ورود به ایران دارد. این خودرو، با پیشرانهٔ ۴ سیلندر ۲ لیتری توئین‌توربو ارائه می‌شود، اما قدرت ۲۲۴ اسب بخار در دور موتور ۵۲۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۳۱۰ نیوتن‌متر از دور موتور ۱۴۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند. چنین محصولی در ۶ ثانیه از سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۲۴۵ کیلومتر بر ساعت فراهم خواهد کرد. میانگین مصرف سوخت بی‌ام‌و 125i، حدود ۵.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است؛ درحالی‌که با سرعت ثابت جاده، ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و در ترافیک شهری، نزدیک به ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بنزین می‌سوزاند. در ادامهٔ مطلب، می‌توانید بینندهٔ آزمون جادهٔ این خودرو در اتوبان‌های آلمان باشید.

بی ام و سری 1 – مدل M

جذاب‌ترین و البته گران‌ترین نسخه از بی‌ام‌و سری یک، دارای پکیج فنی و امکانات رفاهی BMW سری M است. این خودرو با کد M140i شناخته می‌شود و با پیشرانهٔ ۶ سیلندر توئین‌توربو و ۳ لیتری، قدرت ۳۴۰ اسب بخار در دور موتور ۵۰۰ دور بر دقیقه فراهم می‌کند. این هاچ بک اسپرت، در زمان ۴.۵ ثانیه به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت خواهد داشت. بی‌ام‌و M140i، میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ارائه می‌دهد؛ درحالی‌که با سرعت ثابت جاده و ترافیک شهری، به ترتیب ۵.۸ لیتر و ۹.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، مصرف بنزین خواهد داشت.

جایگاهی در کلاس لوکس

محصولات BMW در کلاس خودروهای لوکس طبقه‌بندی می‌شوند و طبیعتاً، همراه باکیفیت بالای فنی، دارای تجهیزات اضافه و امکانات رفاهی متنوعی هستند. با توجه به فهرست طولانی آپشن‌ها در نسخه‌های مختلف بی ام و سری 1 و نامشخص بودن مدل وارداتی، در ادامهٔ مطلب به مهم‌ترین امکانات این خودروها، می‌پردازیم.

گیربکس

پیش‌تر اشاره شد که مدل‌های مختلف بی ام و سری 1 در مدل‌های 120i و 125i، می‌توانند ۴ چرخ محرک (xDrive) یا دیفرانسیل عقب باشند. از سویی دیگر، جعبه‌دنده‌های دستی ۶ سرعتِ یا خودکار استپ ترونیک ۸ سرعتِ باقابلیت تعویض به‌وسیلهٔ پدال‌های پشت فرمان نیز قابل سفارش هستند. تمامی مدل‌های این گروه به‌صورت استاندارد دارای کروز کنترل ساده، فناوری استارت و استاپ خودکار پیشرانه، بازیابی انرژی در زمان ترمز و فرمان برقی خواهند بود.

امکان انتخاب

در نمای ظاهری بی ام و سری 1 ، ۱۱ طرح رینگ متفاوت با سایزهای ۱۶، ۱۷ و ۱۸ اینچ همراه با لاستیک‌هایی به پنهای ۲۰۵، ۲۲۵ و ۲۴۵ میلی‌متر، برای بی‌ام‌و سری یک، پیش‌بینی‌شده است. رنگ‌های بدنه نیز ۲ نوع مشکی، ۲ نوع سفید، ۳ نوع آبی، همراه با خاکستری، نقره‌ای، قرمز و نارنجی خواهند بود، ضمن اینکه برآمدگی‌های داخل جلوپنجره هم می‌توانند سیاه یا کروم براق باشند.

قابلیت حرکت با لاستیک پنچر (Run flat tires)، جمع کنندهٔ برقی آینه‌بغل‌ها، شویندهٔ چراغ‌های اصلی و فناوری پخش نور هوشمند (Adaptive LED Headlights) نیز در بی‌ام‌و سری یک به‌صورت سفارشی است؛ اما چراغ‌های اصلی LED در جلو و عقب، همراه با مه‌شکن‌های روبه‌رو، در همهٔ مدل‌ها وجود دارند.

نمایشگر داخلی

در فضای داخلی بی ام و سری 1، نمایشگر نسخهٔ پایه، ۶.۵ اینچ است، اما می‌تواند با نمونهٔ عریض‌تر در اندازهٔ ۸.۸ اینچ تعویض شود. ناوبری ماهواره‌ای، کامپیوتر سفر، سیستم صوتی قدرتمند از برند هارمن کاردون (Harman Kardon)، دوربین پارک، کروز کنترل هوشمند باقابلیت افزایش و کاهش سرعت با توجه به ترافیک، پارک خودکار، تهویهٔ مطبوع خودکار یک‌طرفه یا دوگانه، شیشهٔ ضد آفتاب، اطلاع‌رسانی آنلاین از وضعیت ترافیک و سرویس‌های فنی بی‌ام‌و، حس‌گر باران، تنظیم برقی صندلی‌های جلو با حافظه، گرم‌کن ۴ صندلی، آینهٔ عقب، همراه فرمان و صندلی‌های تمام چرم با طرح‌ها و رنگ‌های متنوع، آپشن‌های متنوع بی‌ام‌و سری یک در نسخه‌های مختلف هستند.

اروپا و آسیا

بی ام و سری یک ، مخصوص بازار اروپا و آسیا تولید می‌شود. با این حساب، آزمون‌های بنیاد ایمنی خودروهای اروپا (Euro NCAP) مهم‌ترین مرجع بازرسی فنی از توانایی‌های ایمنی مدل‌های BMW 120i و BMW 125i محسوب می‌شود. این گروه خودروها، در سال ۲۰۱۲ آزمایش‌های مربوط به آزمون تصادف و آپشن‌های ایمنی را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند و موفق به دریافت ۵ ستاره شده‌اند.

پلتفرم 2012

با توجه به اینکه مدل فعلی بی ام و سری یک ، همچنان از پلتفرم و ساختار بدنهٔ نسخهٔ تولیدی در سال ۲۰۱۲ استفاده می‌کند؛ آزمایش جدید توسط بنیاد ایمنی خودروهای اروپا روی این خودرو انجام‌نشده است. بر اساس گزارش این نهاد در همان زمان، سری یک برای سرنشین بالغ، ایمنی ۹۱ درصد در انواع برخورد به همراه خواهد داشت؛ درحالی‌که این میزان برای کودکان و سرنشین ردیف دوم ۸۳ درصد خواهد بود. عابران پیاده هم در صورت تصادف با این خودرو، ۶۳ درصد احتمال زنده ماندن دارند. امتیاز مربوط به آپشن‌های حفاظتی بی ام و سری 1 ، ۸۶ درصد محاسبه‌شده است.

ایمنی

۶ کیسهٔ هوا، شامل ۲ عدد ایربگ اصلی و ۲ عدد ایربگ جانبی برای سرنشینان جلو، همراه ۲ عدد ایربگ پرده‌ای سراسری در این خودرو به‌صورت استاندارد وجود دارد. فناوری‌های ترمز خودکار، هشدار خروج از لاین، تشخیص اجسام در نقطهٔ کور، تحلیل حرکت عابران و توقف خودکار، امکانات قابل انتخاب برای مدل‌های مختلف بی ام و سری یک هستند.

بی ام و سری 1 ، با اتاقک مقاوم (passenger cell) طراحی‌شده است تا ضربات ناشی از برخورد را کنترل کند. در کنار ترمزهای قدرتمند و هوشمند ضد قفل (ABS)، فناوری حفظ تعادل بی‌ام‌و (Dynamic Stability Control) و آماده‌سازی ترمز پیش از تصادف (Approach control warning)، نقش زیادی در افزایش ایمنی، حین شرایط اضطراری خواهد داشت.

مورد علاقه هاچبک سواران

ازنظر ظاهری، می‌توان اطمینان داشت که بی ام و سری یک علاقه‌مندان کلاس هاچ بک را به سمت خود جذب می‌کند. حتی اگر نشان‌وارهٔ چشم‌گیر سازنده و حالت خاص جلوپنجرهٔ بی‌ام‌و را در نظر نگیریم؛ فرم چراغ‌ها و سپر جلوی خودرو، زیبایی قابل قبولی فراهم می‌کند. سری یک، خصوصاً در ایران، نگاه را به سمت خود می‌کشد و به‌سختی می‌توان ایرادی از طراحی بدنهٔ آن گرفت.

از نمای جانبی هم تفاوت محصول BMW با هاچ بک‌های مشهور دنیا نظیر فولکس‌واگن گلف، کاملاً مشخص است و از فرم بدنه، رینگ‌های اسپرت و خلاقیت‌هایی مثل فریم درهای عقب، متوجه لوکس بودن خودرو می‌شویم. چنین شرایطی، مشوق خریدار متمول سری یک در پرداخت مبلغ نسبتاً بالای آن خواهد بود.

تجربه ای کم نظیر

پیش‌تر اشاره کردیم که در اتاقک بی ام و سری 1 ، راحتی بسیار خوبی برای ۴ سرنشین مهیا است. کار کردن با نمایشگر مدرن و لمسی روی داشبورد، لذت‌بخش و تجربه‌ای کم‌نظیر در سرعت پاسخ‌گویی آن خواهد بود. ادوات لوکس و هماهنگ با فناوری مدرن، نظیر دسته‌دندهٔ اختصاصی بی‌ ام‌ و و جوی‌استیکی گردان، حس بسیار خوبی به راننده می‌دهد و ارزان‌قیمت بودن مواد به‌کاررفته در داشبورد را کاملاً جبران می‌کند.

سوار و پیاده شدن به بی‌ام‌و سری یک جدید، چندان ساده نیست و خصوصاً برای سرنشینان ردیف جلو، چنانچه قدکوتاهی داشته باشند؛ مشکلاتی به همراه دارد. صندوق‌عقب هم چندان جادار نیست و با حجم ۳۶۰ لیتر و برآمدگی سپر که برداشتن اجسام سنگین را سخت می‌کند، مناسب سفرهای طولانی نخواهد بود.

لذت رانندگی

رانندگی با بی ام و سری یک ، حتی در ارزان نسخه هم تجربه‌ای لذت‌بخش است. خودروهای هاچ بک، عموماً هیجان بیشتری به راننده می‌دهند و فراتر از سدان های خانوادگی یا شاسی‌بلندهای، حس ناب شتاب‌گیری‌های ناگهانی را به سرنشینان منتقل می‌کنند. این موضوع یقیناً در محصولی ساخت بی‌ام‌و دیده می‌شود و مدل‌های 120i و 125i، با رسیدن به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت درزمانی بین ۶ تا ۷ ثانیه، راضی‌کننده به نظر می‌رسند.

از سویی دیگر، مدیریت فعال سیستم تعلیق و فنربندی، باعث می‌شود مانور در پیچ‌های تند به بهترین شکل صورت پذیرد و به لطف انتقال نیرو در چرخ‌ها عقب، رانندگی اسپرت و حتی دریفت کردن ممکن شود. از معدود نکات منفی در کیفیت ساخت، می‌توان به لرزش جزئی فرمان به هنگام درجا کار کردن خودرو، اشاره کرد که برای محصولی در کلاس BMW ، اهمیت پیدا می‌کند.

مصرف پایین

ازنظر راحتی در استفادهٔ روزانه، تا حدودی می‌توان به بی ام و سری یک ، امتیاز کامل داد. مصرف سوخت پایین، فنربندی نرم و لذت کار با آپشن‌ها، نکات مثبت رانندگی با مدل‌های BMW 120i و BMW 125i هستند. از دیدگاه ایمنی هم به لطف فناوری‌هایی نظیر ترمز خودکار و سیستم تشخیص عابران (در نسخهٔ فول آپشن)، آرامش زیادی به سرنشینان منتقل می‌شود.

جوی‌استیکی روی کنسول، خدمات و سرگرمی‌های آنلاین (Online Entertainment)، رابط هوشمند تبادل اطلاعات بین خودرو و گوشی هوشمند (Connected Drive)، ناوبری مدرن ماهواره‌ای (navigation system Professional) و مودهای رانندگی اسپرت، نرم (Comfort) و اکوپرو (ECO PRO)، تجربهٔ کم‌نظیری از جدیدترین فناوری‌های دنیای خودرو، برای کاربران بی ام و سری یک هستند.

غیر قابل ایراد گیری

درمجموع، نمی‌توان به‌جز قیمت بالا، ایراد دیگری به هاچ بک بی ام و سری 1 گرفت. برای عامهٔ مردم ساکن کشورهای جهان سوم نظیر ایران، پرداخت هزینهٔ چند صدمیلیونی در ازای خرید یک وسیلهٔ نقلیهٔ کامپکت، عجیب به نظر می‌رسد و حتی اقشار متمول جامعه نیز ترجیح می‌دهند از محصول کم‌هزینه‌تری، به‌عنوان خودروی دوم استفاده کنند. بی ام و سری یک در ایران، صرفاً مناسب علاقه‌مندان خودروهای اسپرت آلمانی با بودجهٔ نامحدود خواهد بود؛ چراکه واردات تمامی محصولات ساخت مرسدس بنز و پورشه، با منع قانونی روبه‌رو است.

پرفروش های قطعات یدکی

لنت ترمز
برف پاک کن
بلبرینگ چرخ
بوش طبق
دسته موتور
دیسک چرخ
شمع
کمک فنر

عرضه کننده برندهای معتبر بین المللی

ان جی کا
ماندو
ایل جین
Onnuri
ولئو
هنن
دوون
سی تی آر